Sopivaa nosturia etsimässä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja yason, 30.10.2015.

  1. yason

    yason 1st gear

    Ensi vuoden puolella tulee ajankohtaiseksi hommata kunnollinen nosturi. Ei ole kokemusta, että mitkä asiat kussakin mallissa tökkii, joten kysynpä vielä täältä, jos joku haluaisi jakaa kokemuksiaan. Budjettia muutama tonni.

    - tilaa on jonkun verran käytössä (n. 40 neliötä) ja korkeutta riittävästi, voimavirta mahdollista

    - auto tarttis saada pyörineen ilmaan ja keskelle pitää päästä auton alle työskentelemään

    - nostokorkeutta tarttis olla sinne parin metrin hujakoille, kun olen tuota mittaa itsekin ja sellainen 10% kyyryssä oleminen ottaa kyllä selän ja kehon päälle ja yksi syy nosturin hommaamiseen nimenomaan on, että lihakset ei olis aina remontin jälkeen paskana, kun on ryömiskelty jossain pukkien alla huonoissa asennoissa

    - siirreltävyys olis "nice to have" ja plussaa, mutta ei viime kädessä välttämätön, tämä koskee lähinnä saksi- ja yksipilarimalleja

    - hintaa muutama tonni maks, mielellään esimerkiks lähempänä kahta kuin kolmea, ellei hinta-laatu -suhde ole poikkeuksellisen hyvä

    - käyttökohteina maksimissaan perhefarkun kokoiset autot, eli jotain 1700-1800kg pitäis saada ylös operoitavaksi

    - tukevuus pitäisi maksimoida mielenrauhan takia, mikäs näistä olis vakain: 1-pilari, 2-pilari vai kaksiosainen saksinostin? Monissa kaksipilarinostureissa pilareilla on todella pieni lattiapinta-ala juuressa, vaikka mieluiten näkisin niissä pitkät kunnon tallat, jotka levittäytyvät eteen sekä taakse. Onhan ne varmaan laskettu, että kestävät betoniin pultattuna, mutta en silti tykkää ajatuksesta, että nosturi mahdollisesti huojuu parin tonnin painoisen auton kanssa siinä pään päällä, kun koittaa jotain umpiruostuneita kierteitä vääntää auki

    - yksipilariset vähän arveluttaa, onko kokemusta kenelläkään? Siirreltävä yksipilarinenhan olisi sinänsä kaikista kätevin teoriassa, jos vain se konstruktio olisi käytännössä niin mukavasti autokorjauskäyttöön ylimitoitettu, ettei tarvi pelätä, että mihin suuntaan auto tulee alas, jos jotain pettää

    - nelipilariset vaatii tilaa ja näyttää siltä, että pilarit vois olla usein tiellä, en tiedä? Tarvis myös ne kevenninpalikat, että saa pyörät ilmaan. Lisäks hinta nousee usein sinne ilkeämmän puolelle...

    Olen nostureista lueskellut eri foorumien sivuilta, mutta kun ei ole tähän asti ollut mahdollisuutta käyttää minkäänlaisia nostureita itse, niin on vaikea arvioida, mitkä ongelmat käytännössä tulevat ensimmäisenä vastaan. Kommenttejanne arvostaen.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    4 pilariin kallistuisin itse, nopein ja tukevin.
    Ovet saa siinä auki ja vähemmän ne tolpat on edessä, kunhan on edessä ja sivuilla tilaa.
     
  3. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Mulla on ollu nyt tällainen 1,5 vuotta
    http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&g ... 11&item=15 .
    On kiinalainen ja vähän kallis mutta tyytyväinen olen ollut, on nosteltu 3000kg painavia autoja suburban yms. Hyviä puolia on että ajorampille jää aina tilaa mukavasti myös työkaluille, ei tolppia mihkä vois ovia kolhia ja ramppien toinen pää on auki eli lattiavapaa ns. Niin pääsee laatikkotunkillakin ajeleen ilman kynnyksiä. Miinus on että jos auton helmaan tarvii jotain tehdä niin joutuu laittaan enempi tavaraa rampin ja auton väliin, mutta harvemmin helmoihin mitään tarvii tehdä. Chevy vanit on todella hankala nostaa tuolla koska runkopalkit on niin paljon korkealla helmalevikkeisiin nähden mutta pystyy nostaan senkin tarvittaessa. Sama ongelma 2-pilarisessakin vanin kohdalla. Etukuraläpät saattaa joskus ottaa kiinni nosturille ajaessa kun ramppi on niin lyhyt, yleensä vag autot ja muut missä on kovat muoviset kuraläpät. Siitäkin ongelmasta pääsee kun ajaa etupyörät vaikka 2*4 lankkujen päälle. Mulla on sitten vielä rullakot minkä päälle auton voi laskea ja lykätä käsivoimin sivuun nosturilta. Lattiaan tuon upotan vielä joskus vaikkei upotettavaa mallia olekaan mutten näe sille mitään estettä.
     
  4. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    mulla muutaman vuoden ollut tämmönen http://www.mstuonti.fi/?page=tuotteet&g ... 9&item=211 yksi letku on vasta mennyt keventimestä maksoi ostaessa noin 3000e. omia pikku virityksiä on tehty nosto ja lasku venyvän johdon nokassa kapula.on nostettu 3500kg autoja
     
  5. yason

    yason 1st gear

    Mites toi kiinanihme käytännössä eroaa esimerkiks laatumerkkinä pidetyn Nussbaumin Jumbo Lift NT 3000:sta (http://www.suomentyokalu.fi/korjaam...o-lift-nt-3000-kaksoissaksinostin-p-3589.html) ? Paitsi siis merkin ja siitä johtuen todennäköisesti myös hinnan osalta. Kummassakin 2+2 sylinteriä ja nostokorkeutta miehen mitan verran. Ja jos nostaa kolme tonnia, niin järeähän sen pitää olla valmistusmaasta riippumatta. Onks nää erot mahdollisesti sillä tasolla, että ne huomaa vain ammattikäytössä, jossa nosturi menee ylös ja alas monta kertaa päivässä, vai onko harrastajankin kannalta jotain väliä?

    Nuo kummankin puolen alaosat ilmeisesti kiristetään pulteilla lattiaan joka nurkasta? Onko kuinka huojuva käytännössä? Olispa kiva kokeilla livenä ennen ostamista jossain.

    Tuosta nelipilarinostimesta kolme tonnia ei ole paha hinta, mutta se on ilmeisesti "vähän" noussut sen jälkeen. 2700 euroon saa tuolta MS-tuonnilta sellaisen, jossa ei ole kevennintä, mikä hankaloittaa huomattavasti käyttöä.
     
  6. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear


    Kuvien perusteella nusbaum näyttää hyvinkin samanlaiselta kun toi mun kiinanihme, toi nusbaum näyttää melko hentoiseltakin ainevahvuuksien puolesta ainakin puhelimen näytöllä. Mä luulen et toi kiinalainen on aika pitkälti kopio tuosta nusbaumista. Tukevuus on varmaan jotain 4-pilarin ja 2-pilarin välistä. Joo ropattu on lattiaan kumpiki ramppi joka kulmasta. Se mulla oli kanssa yhtenä valinta perusteena kun on yksin tallissa on että nosturi pysyy pystyssä vaikka ei ois proppuja ollenkaan. Toi ei kyllä huoju mihinkään suuntaan toi nosturi, rampit kyllä taipuilee jonkun verran riippuen siitä että missä nostokohdat autossa sattuu olemaan. Väittäisin et toimis ammattikäytössäkin, tuota nosturia on ainakin käytetty melko ammattimaisesti, vois sanoo et joka viikko ja monta kertaa. Sen oon huomannut kanssa että kavereiden määrä tuplaantuu kun omistaa nosturin :rotfl: . Noi lukittavat rampit on kyllä ihan pakolliset, tarvii melkein kaikkien autojen kanssa. Maksoi 3100e ja hämeenkyrössä pääset testaamaan livenä. Nostureita pitäis olla kaikkia laatuja yks niin ois hyvä, toi oli mulle paras vaihtoehto kun ei vie paljoa tilaa. 60m2 kotitalli. Koria tuolla ei nosta rungolta mutta ei 4-pilarillakaan.
     
  7. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Sen verran täytyy vetää sanoja takaisin että 4-pilarisella saattaa sittenkin saada korin pois rungolta kun ajaa ajosiltojen alle ja köyttää korin siltoihin kiinni ja nostaa ylös? Harvemmin silti koria tarvii nostella.
     
  8. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    tommosen keventimen voi värkätä itsekin hyvä tunkki ja vähän rautaa niin kyllä sillä pärjää
     
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ostin armeijan vanhan Bradburyn (4 tonnin) nelipilarin viime syksynä ja päivääkään en oo katunu. Pitkään värkkäsin että kumpi olis parempi kaks pilari vai nelipilari, mutta onneks päädyin nelipilariin. Meillä oli aikoinaan kotopuolessa kaks pilari käytössä ja siitä on jääny mieleen se ainainen ovien auki saamisen hankaluus kun tolppa oli edessä. Nelipilari on tukeva kuin mikä ja vielä ei oo semmosta hommaa tullu vastaan jota siinä ei pystyis tekemään. Lisäks tosi helppo säilöä kahta autoa tallissa päällekkäin. Onnistuu toki kaks pilarillakin mutta täytyis olla ns. lattiavapaa malli.

    Mullakaan ei oo keventimiä mutta tommosen nelipilarin kanssa pystyy improvisoimaan kaikenlaista. Tein "väliaikseks" keventimeks järeän puurakenteisen jalallisen tolpan jonka voi pukata pönkäks auton alle ja sen jälkeen vaan laskee nosturia pari naksua alaspäin jolloin renkaat on soppelisti ilmassa.
     
  10. yason

    yason 1st gear

    Olen lueskellut nelipilareista nyt enemmän ja tällä hetkellä näyttäis siltä, että joko saksinosturi tai nelipilarinosturi tarjoais sitä tukevuutta, jota kaipaan. Toi MS-tuonnin saksi vaikuttaa ihan pätevältä, vaikka näkyy myös hinnassa. Kolmen tonnin nostokyky on varmaan sopivasti ylimitoitettu käytännössä, kun nostettavat vehkeet tulevat olemaan 1,5-2,0 tonnia.

    Onks noi nelipilarinosturit yleensä sähkömekaanisia vai sähköhydraulisia?

    Useissakin saksinostureissa olen nähnyt mainittavan teknisissä tiedoissa, että erillistä mekaanista lukitusta ei ole eikä tarvita. Ei kai noita nyt pelkkien hydraulisylinterien, -letkujen ja -venttiilien varaan jätetä?
     
  11. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Mielestäni 2-pilarikin on aivan riittävän tukeva normaali huolto/korjaustöihin, ainakin omassa nosturissa on tolpissa suojat ja oven voi huoletta avata suojaa vasten, tilaa on kyllä riittävästi. Tai sitten nousee hyvissä ajoin autosta ja työntää auton oikeaan kohtaan. 2-pilarilla onnistuu helposti korin nostaminen rungolta ym. työt. Tolppien kaatumista ei tarvitse jännittää.
     
  12. vwg4

    vwg4 1st gear

    Lainataan topiccia kun menee saman otsikon alle. Pahoittelut pitkästä viestistä.
    Tallin teko alkamassa, tai lupa ja kivijalka on ; puuttuu vaan loput....

    Tallin koko 8x5, eli n. 40m2. Sisäkorkeutta tasakertaan 3m, mut koitetaan saksiristikoilla saada 50cm lisää. eli n. 3,5m ois sisäkorkeus. Toki ainakin toiseen laitaan tulee vinokatto. Ovi-aukko on 27x23, kapeahan siitä tuli...

    Tässä puntaroinu itelle sopivaa nosturia, ja sen paikkaa tallissa.
    Vaihtoehdot jotka pääty loppusuoralle on käytännössä 2-pilari nosturi ja kaksoissaksinostin. 2-pilari houkuttas hinnan puolesta, kaksoisaksi upotettuna taas siks että pienen tallin lattia on tarvittaessa kokonaan käytössä. Itse auton nostossa/korjauksessa molemmat varmaan oman tarpeen täyttää, joskin saksinosturilta päässee paremmin myös auton sisälle.

    Kaksoissaksi nostin upotettuna ois ehkäpä mun satunnaisessa käytössä paras vaihtoehto. Ongelma vaan on että upotusta varten pitäs nostin ostaa "etukäteen", tai ainakin päättää malli. Valun ja nosturin käyttöönoton välissä saattaa mennä x-aikaa, jopa vuosia joten vähän riskaabelia tehdä kolo etukäteen; mut yritetään.

    Noita saksinostureita myydään pinta-asenteisia sekä erikseen uppo-asennukseen. Mitä eroa noissa käytännössä on? ja mikä estää asentamasta pinta-asennettavan nosturin uppoon?
    pinta-asennus nostureissa näyttäs olevan pienempi yliajokorkeus, eli upotussyvyys, kuin noissa edukkaammissa upposaksinostureissa.

    Ainoastaan yhdestä nosturista löysin maininnan että auton voi ajaa nosturille keula tai perä edellä(http://www.finntest.fi/fi/tuotteet/nostimet/helmasaksinostimet/omcn-718/). Eli onko suurin osa nostureista vain yhteen suuntaan ajettavia?`

    Kaikissa nostureissa ei ole mekaanisia lukkoja, hydr lukot vähän arveluttaa. Toisaalta suurin osa tarvii paineilman lukkojen aukaisuun... Voiko/uskaltaako saksinosturilla säilyttää autoa? lähinnä jos asentas nosturin enemmän tallin perälle jotta sais tallin etuosaan tarvittaessa toisen auton sulamaan tai jopa ropattavaksi. Käyttikselle sinänsä on katos, eikä harrasteautoa ole-ehkä joskus.
    Jos oletetaan että auto ajetaan keula edellä talliin/nosturille, paljonko olisi hyvä olla tilaa auton etupuolella tallin takaseinään?
    Jos oletetaan että auto ajetaan perä edellä talliin/nosturille, paljonko olisi hyvä olla tilaa auton takana tallin takaseinään? (tällöin jäisi koko tallin etuosa vapaaksi)

    Paljonko saksinosturi tarvii valua alleen? jossain luki jopa 200mm, joka kuulostaa hurjalle.
    Oisko jollain heittää tietoa minkä kokoiset aukot pitäs tehä, kaivelin muutaman nosturin tiedot exceliin, muutama merkkinosturi pitäs ottaa vielä otokseen(jos käytettynä sattus löytämään).
    Matalin yliajokorkeus/upotussyvyys: 95-110mm, 135mm ja sitten 300-330mm
    Ajosillan pituus: 1350-1750mm ja jatkettuna/liuskat käännettynä 1750-2160mm
    Ajosillan leveys: 505-670mm
    Tila nostosiltojen välissä: 680-910mm
    Nosturin kokonaisleveys:1810-2060mm(nuo kaks-kolme vimestä kulkee toki käsikädessä ja hitusen voi asennuksella vaikuttaa)

    Siinäpä sitä on arpomista.

    Jos nosturin minimikorkeus on vaikka tuo 95, ja upotus on 110/120. Voiko tuon nosturin jättää vähän ylös? pystyykö alakohtaa säätämään? osassa noissa näkyy olevan tapit joitten varaan nosturi laskeutuu (ainakin noissa 300-330mm upotuksissa)

    Vai oisko parempi laittaa pohjat valmiiksi upotusta varten;eli syvemmälle hiekkaan eristeet valmiiksi. Sitten täyttää aukko styroksilla-normaali valu ja sitten kun nosturi pihassa ajaa timanttilaikalla tarvittavat aukot?

    Lisäksi tarvinne jokatap huomioida viemärit hiekan/öljynerotuskaivoon sekä putket sähköjen/hydrauliletkujen vetoa varten. Ja toki kierrellä LL-putkilla nosturivaraus...

    Näitten lisäksi pitänee tehdä myös 2-pilaria varten valuvahvennos, 120-150mm
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Laita upotettava saksi,teet riittävän ison upotuksen johon kaivo keskelle ja kaadot siihen. Laitat ainakin 2 110 putkea uppona ja reunaan teet kulmaraudasta kehän joka tulee valun pintaan. Tähän voit sitten hitsata vaikka turkkilevystä reunat kun saat nosturin. Valuun kannattaa laittaa vemo ankkureita pultteja varten niihin voit laittaa sitten vaikka ritilöille kehikot kiinni. Toinen vaihtoehto on että laitat hitsattavat lätkät. 100mm riittää pohjavaluksi jos laittaa kunnon verkon. Unohtaisin ne 2pilari hommat,vaatii kuitenkin niin paljon tilaa että ne on kuitenkin ne pilarit pienessä tallissa tiellä. Ne 110 putket tulee hydrauliletkuja varten ja tee riittävän syvä,helpompi teräslevyn paloilla nostaa ja mahtuu letkut paremmin.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tallilla 2 pilari ja oha se iha jees, mutta ei ole vielä ollut sellaista hommaa mitä ei ois voinu 4pilarilla tehdä.
    Mutta montakin hommaa mitä ois voinu tehdä 4pilarilla, kuten taka-akselin puslien vaihto on jääny tekemättä ja ne keski tolpat on melkeen aina haitolla.

    Mutta kun nosturille pitää kääntyä 90° kulma, niin nelipilari ei ole mahdollisuutena

    Jos alusta ois tehny, niin joko upotettu saksi ovesta tullessa tai monttu

    Sellaisella ratkaisulla saa reilusti korkeutta lisää, kuin katsastusasemilla on nelipilareiden kanssa, että ne on upotettu lattiaan (*tu mikä lause hirviö :poff:)

    Eli saksen sivuille vielä upotukset jotka saa auki, jos jotain korkeempaa tahtoo remontoida, niin ei tartte kumarassa turata vaikka auto ois katossa asti kiinni


    Miten onko monissakaan saksinostimissa alta vapaa tila?
     
  15. vwg4

    vwg4 1st gear

    Nuo saksinosturit, tai oikeastaan kait kaksoisaksinosturit nostaa sen 1800-1900, eli koko pirssin saa pään yläpuolelle. Tai no, toki riippuu pirssin korkeudesta :) jos sisäkorko 3500mm ja auton helmat 1800, jää tuonne se 3500-1800(-turvaväli)=1700mm autolle. Käytännössä kai normi sedan/farkku pulkkaa kummempaa ei voi ylös asti nostaa.

    Kaksoisaksinostimissa on alta kokonaan auki, joku 800mm siltojen välissä. Mut toki helmat ja lattiat on ramppien alla.

    noissa katsastusasema tyylisissä upotuksissa, ja urho3 ehdottamassa "yks iso upotus" vähän vierastan juuri sitä että keskellä/alla ois monttu. Tokihan tuon sais just esim turkkipellillä kanneksi kiinni, ja tarvittaessa auki. Myöskin vähentää muuttuvien asioiden määrää(ajosiltojen/keskitilan leveys) ja helpottaa valun/viemäröinnin tekoa.
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo se iso upotus oli sitä varten jos Ei oo vielä saksia hommannu ja kuitenkin sen haluaisi laittaa myöhemmin. Kyllä se keskiosa pitää olla samassa tasossa,voi sen sit laittaa vaikka paksusta karhennetusta vesivanerista.
     
  17. hantta

    hantta Gearhead

    Kaksi kertaa todistanut, kun kaksipilarinosturi pettää, eli jenkat siliää. Toisella kertaa ei vahinkoa, 99 Saab jäi retkottamaan puolen mettrin korkeuteen, toisessa tapauksessa 124 Mersu löi kaksi asentajaa sairaalaan, ja ventti mesen kattoon. Jos on etukelkan pudottamisia, kaksipilarinosturi, muuten nelitolppa.
     
  18. chevyjussi

    chevyjussi 2nd gear

    Ei ne hommat jää tekemättä oli nosttin minkälainen hyvänsä tai vaikka ei olisi ollenkaan. Siitä huolimatta tykkään 2-pilarista, 4-pilarissa tarvitsee aina tunkkia/kevennintä. 2-pilarin kanssa hyvä vaihteistotunkki kaverina niin saa ilmassa tassun aina pois haitolta.

    Oma nostimeni on ainakin niin leveä ettei tolppien kanssa ole ongelmia, lisäksi rakenne on yksinkertainen hydraulinoston vuoksi. Nosturista ei oikeastaan voi hajota mitään kallista, verraten ruuvinostureiden mutteri/nostoruuvi remontteihin, toki ruuvinostin on huomattavasti sivistyneempi varsinkin laskettaessa painavaa autoa.

    Lisäksi hydraulinostimen lukitus on niin idioottivarma etten usko niiden herkästi pettävän.

    Itse ratkaisen 2 vai 4pilari nostin ongelman hankkimalla molemmat.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko kukaan ajatellu tehdä 2 pilarista sillallista mallia?

    Eli tassujen tilalle ajosillat, jos kestää nostaa auton painon tassujen varassa väittäisin, et kestää nostaa auton painon ramppien varassa

    Pakoputki remppoihin ja sellaisiin nopeisiin, ois mukasampaa ettei tartteis tassuja alle sovitella ja kyykkiä


    Putoamisen vois estää ketjuttamalla auton kiinni vanteista tai lukittuvilla pönkillä
     
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei ne kaikki oo ruuveilla
     

Kerro tästä muillekin!