Sotakoneet taivaalla

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy ´53, 20.6.2008.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Tässä Fokkerin kolmitasoreplikoita lentelee oikeesti eikä missään tietokonepelissä

     
  2. WBBC

    WBBC Gearhead

    Olisiko tuossa sattunut pieni arviointivirhe saksalaislentäjältä, ja siipi osunut B-17 -koneen runkoon. Tuo muuten lensi takaisin englantiin tuossa kunnossa. Saattoi olla aika jännä paluumatka?
    B-17 kesti paljon pahoja osumia, ja silti sen saattoi lentää kotiin.

    Kuvia on paljon hakusanalla ”B-17 damage”

    Tai tuolla https://m.warhistoryonline.com/mili...7-bombers-that-miracilously-made-it-home.html

    [​IMG]
     
  3. WBBC

    WBBC Gearhead

    Tuossa aika uskomaton tapaus. Kaksi pommikonetta törmää toisiinsa, ja toisesta koneesta kuolleen radistin ruumis päätyy toisen koneen nokkaan?!
    [​IMG]
     
  4. B68

    B68 1st gear

    Voi olla tahallinen törmäys. Olen lukenut jostain että saksalaiset poistivat mersuista aseet että olisivat nopeampia mustangeja vastaan, ja törmäsivät pommareihin. Onko muilla mitään tietoa tämmösestä?
     
  5. B68

    B68 1st gear

    Googlesta löyty. German kamikze. Siellä oli juttua.
     
  6. max

    max Gearhead

    Tais olla ainakin niin,että Mersun DB605 motti toimi korkealla paremmin kuin Focke Wulfin BMW tähtimotti.
    Mersut keskittyivät ilmeisesti enemmän korkealla pudottamiseen kuin Focke Wulf joka sitten väänsi kättä Mustangien ja Thunderboltien kanssa.
    Itsemurha hommaa sakemannien hävittäjäpiloteilla jokatapauksessa,oli sit aseita tai ei.
    Göring taisi vaati itsensä uhraamista törmäämällä,mutta hävittäjäpilotit eivät moisesta innostuneet
     
    4d sedan tykkää tästä.
  7. WBBC

    WBBC Gearhead

    Toisaalta, onhan siinä hävittäjälentäjällä pieni mahdollisuus selvitä, jos onnistuu siivellä rikkomaan pommikoneen peräsimen, ja oma kone ei lähde kierteeseen, jolloin laskuvarjohyppy onnistuu? Tosin onnistumisprosentti taitaa olla aika pieni?

    Vaatii myös erittäin taitavan hävittäjälentäjän, joita tuskin tällaisia temppuja edes pyydettiin tekemään. Vaikka kyllä sota niin hullua hommaa on, että en ihmettelisi.
     
  8. max

    max Gearhead

    Sodan loppuvaiheessa saksalaisissa hävittäjälentueissa oli pilotteja jotka vaan halusivat selvitä sodasta hengissä,koska tappio oli jo lähellä,eivätkä enää tarpeettomasti ottaneet riskejä.No,ylivoima oli jo Mustangeilla murskaava,joten jokainen lento oli jo voitto jos selvisi ylipäätään hengissä,sai sitten pudotuksen tai ei.
    Sit oli edelleen nuoria Hitler Jugendin aivopesemiä kivikovia aatteellisia natseja,jotka olivat valmiita mihin vaan Hitlerin puolesta.
     
  9. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Tuli taannoin luettua max:ilta hommattu kirjasetti ja sakemannit tätäkin aihetta siellä käsittelivät. Usein miten törmäsivät turhautumisesta ja ajatus omaisista pommituksessa takaraivossaan, tai sitten niin vakavasti haavoittuneena, että kotiinpääsy ei tuntunut vaihtoehdolta. Kukaan temppua kokeillut ja jälkikäteen asiasta kertonut ei touhua pitänyt millään lailla järkevänä.

    Isoin ongelmahan ainakin Sakemannien omasta mielestä oli se, että pommareita vastaa tarvittava raskas aseistus, paineistus yms ylimääräiset härvelit tekivät hävittäjistä ( varsinkin Mersusta ) niin kömpelön, että ei enää pärjänneet hävittäjille. Eli lentueissa oli erikseen tuhoojat ja hävittäjät. Tästä varmaan johtuu osaltaan Mustangin maine hävittäjänä, vaikka mustangin parhaat avut olivat muissa ominaisuuksissa.

    Ilmeisesti oli niin, että Saksan tähtimoottorien ahtimet eivät toimineet yhtä hyvin kuin rivimoottorien ja sen takia rivimoottoriset olivat keskittyneet korkeaan torjuntaan. Fw 190:sestähän tehtiin korkean torjunnan hävittäjä vaihtamalla keulalle Jumo 213 rivimoottori ja näin synty TA-152. Olisko sitten rivimoottorit kestäneet paremmin ahtopainetta vai mistä oli kyse..
     
  10. max

    max Gearhead

    Mustang sai ansiotonta arvon nousua siitä,että Luftwaffe oli jo polvillaan,kun Mustang saapui näyttämölle.
    Voimasuhteet olivat vähintään luokkaa 1:20 imperialistien(Englanti,Yhdysvallat) hyväksi.
    Eli 20 Mustangia rökittää yhtä Mersua.
    Tottakai hyvä kone,mutta liikaa sädekehää.
    Lopussa saksmanneissa oli paljon nuoria täysin kokemattomia poikia,jotka olivat helppoa ammuntatreeniä imperialistien ilma-armeijalle.
    Koneita piisasi,mutta kokeneet pilotit ja pensa olivat vähissä.
     
  11. WBBC

    WBBC Gearhead

  12. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Yleinen harhaluulo että B-17 olisi kestänyt vaurioita jotenkin paremmin kuin muut koneet, monissa kuvissa mitä noista vaurioituneista näkee on vauriot äkkiä pahan näköisiä mutta harvemmin kriittisesti lentämiseen vaikuttavia... B-17 siipi on paljon leveämpi kuin B-24 Liberatorin koska B-24 modernimpaa suunnittelua, B-17 siivessä paljon "tyhjää" eli IT tai hävittäjät saattoi paukuttaa paljonkin reikää mitkä ei juurikaan vaikuttanut lentämiseen. Molemmissa koneissa siipisalkon katkeaminen johtaa siiven taittumiseen, Liberatorissa vain suhteessa useampi siipeen tullut osuma osuu salkoon kuin B-17:ssa joten syntyy herkästi vaikutelma että Liberator oli heikompi rakenteeltaan... Joidenkin mielestä B-17 on rakenteeltaan Liberatoria järeämpi, Liberator tosin on B-17 verrattuna huomattavasti raskaampi. Liberator oli myös nopeampi ja kantoi suuremman kuorman pidemmälle kuin B-17....
     
  13. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Vähän samaa mieltä, tosin Jenkki on aina kova kehumaan omiaan... Mustangin parhaita puolia taisi olla pitkä kantama, pystyi saattamaan pommikoneita koko matkan. Ennen Mustangin tuloa oli amerikkalaisten pommittajien tappiot kamalia, parhaimmillaan saattoi yhdeltä tehtävältä jäädä 60 B-17 pommittajaa palaamatta. Jokaisessa 10 henkeä... Monta tyhjää punkkaa samana iltana.
     
  14. WBBC

    WBBC Gearhead

    Mutta eikös juuri se, että b-17 koneen siivet ole enemmän tyhjää täynnä, auta siinä, että 20 ja 30 mm kranaatit eivät riko tukirakenteita, vaan räjähtelevät rikkomatta mitään kriittisiä osia,
    Ennekuin osuvat tukirakenteisiin, tai bensatankkeihin, jotka muistaakseni oli jotenkin kumitiivistetyt?

    Samoin olen lukenut, että Brittien Wellingtonin runko oli lujaa tekoa. Alumiiniputkea ristikkäin, jonka päällä oli jonkinlainen kankaan tyyppinen materiaali? Toki jos ”kangas” kuoriutui pois, niin lento-ominaisuudet heikkeni rajusti.

    Wellingtonissa kävi niin, että jos sakujen 88 millinen kranaatti räjähti vieressä, niin kotiin tultiin ilman pintakerrosta, jos tultiin?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.11.2018
    4d sedan tykkää tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Juu juu, sitä yritin sanoa että siinä missä kranut osuu B-17 siipeen ja tekee reijän, kranaatti menisi B-24 kapeammasta siivestä ohi... Paitsi jos osuu niin osuu suurella todennäköisyydellä siipisalkoon ja se on sitten menoa.
     
  16. WBBC

    WBBC Gearhead

    Laitan tähän 14 kpl ww2 lentokoneiden ohjaamoja.
    Katsotaan tunnistaako joku kaikki. Ei ole vaikea rasti.
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.11.2018
  17. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Ai vitsi mä tykkään näistä!
    Ilman googlea:
    1 B17, 4 kaasu- ja seoskeppiä, boeingin logot ruorissa
    2 lancaster
    3 Halifax
    4 Ei tietoa, ruorista päätelle britti ja kepeistä päätellen 2-mootttorinen..
    5 Millenium falcon (B29)
    6 Pommitusversio Mosquito
    7 Joku sakemanni, ME110?
    8 Ju88 (kiero keppi, ei siis dornier, paska laittaa paikalleen pienoismalleissa :) )
    9 Spit
    10 Suomenkielistä tekstiä 1-moottorisessa hävittäjässä, Rei-itetyt perärinpolkimet eli sakemanni, 109?
    11 Joku jenkki
    12 En ole koskaan nähnyt mutta ohjaussauva on peilikuva spitistä. Hurricane?
    13 Todella kummallinen kabiini, vanha kone, Joku suomalainen ugrilaisesta syöksyvyöstä päätellen. fokker d21?
    14 Arvaus on layoutin puolesta ja reitietyistä polkimista että sakemanni
     
  18. WBBC

    WBBC Gearhead

    Aika hyvin. Muutama jäi vielä varmistamatta.
     
  19. WBBC

    WBBC Gearhead

    Sen verran pitää elvistellä, etä mullahan on himassa aito RAF type C -lentäjänlakki, vuodelta 1942, sekä kompassi, jollainen oli ainakin Lancaster, Halifax, Mosquito sekä Wellington -koneissa.
    Tästä on harmaa maali poistettu. Ihan hieno esine.

    Tuosta lakista puuttuu happinaamari. Niitä kyllä saa vaikka ebaysta, mutta maksaa satoja euroja. Tuo lakki on löytö saksasta vuosia sitten.
    [​IMG]
     
  20. Weijari

    Weijari 2nd gear

    No siinä tapauksessa toi nelonen on Wellington :)
     

Kerro tästä muillekin!