Spacer / vanne ongelma (-06 Charger / 300C)

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja mikamars, 30.4.2018.

  1. mikamars

    mikamars 1st gear

    Olis tuollainen Dodge Charger R/T Hemi -06, johon edellinen omistaja on ostanut komiat American Racing -vanteet. Eivät vain mene eteen alle ilman 6mm spacereita, jolloin kierrettä jää pyörittelyyn 11mm. Mitä mieltä, onko riittävästi?

    300c omistajilla saattaa olla myös tietoa, sillä näissä taitaa olla melko identtiset alustat ja ongelmat.
     
  2. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Tuohan se on noissa haasteena, löytää 5x115 jaolla olevat ja vieläpä oikean offsetin vanteet. Yltääkö vanne vielä sen keskinavan ympärille? Se varmasti suurempi murhe ettei jäis keskitys vielä pulttien varaan.

    Voi olla että hyvinki 11mm riittää, mutta ite en pelleile koskaan noiden kanssa yhtään. Ei spacereita eikä liian lyhyitä pultteja. Omalla vastuullahan se on jos noilla ajelet. Ongelma kuitenki pienempi mikäli vanteet keskittyy kuitenki napaan ilman pulttejakin. Ja voithan vaihtaa siihen pidemmät pultit niin ei tarvi ressata.
     
  3. MudMax

    MudMax Gearhead

    Olikos tuossa natsisukuisuudesta johtuen kaikkein vihonviimeisin keksintö, eli pyörät kiinni pulteilla vai ihan kunnollinen amerikkalainen mutterikiinnitys?
    Jos pulteilla , niin pitemmät pultit.
    Jos muttereilla, niin tilaat AR-vanteissakin käytettävät 60 degree acorn (cone seat) mutterit, joissa kartion jatkona on lieriö, joka yltää vanteen läpi pitemmälle kierteeseen. Tämän jatko-osan nimi on yleensä ET (Extended Thread) tai joskus Shank.
    Yleisimmin lieriön halkaisija on .61" ja pituus .31", mutta joiltain valmistajilta (esim. saksal. Rad) voi löytää useampiakin pituuksia.
    Tilasin ittelle kahteen autoon tälle keväälle ko. mutterit Ebayn kautta.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tuota, montako oikeesti niin tiukkaa keskireikää olet tavannut, että keskitys todella hoituisi sen avulla? Kun ei edes orkkisvanteissa ole sovitus niin piukka...
     
    belair54, xarper ja Charger´69 tykkäävät tästä.
  5. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    No tuoki on totta kyllä, eipä se nyt ihan millilleen yleensä keskitä nuokaan, tosin on mulla kyllä monet vanteet melko hyvin istunu siihen napaan mutta kyllähän se lopullinen keskitys tulee muttereista/pulteista.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    114.3 on netti pullollaan. Pultattavilla spacereillä sit jos ei muuta.
     
  7. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Väärä jako ja spacereita en omiin autoihin laittasi. Siinä on 2 täysin turhaa riskiä kun voi ostaessa ostaa ihan oikean jaon ja offsetin vanteet.
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Ainaki Eurooppa autoissa hyvin yleistä tiukka keskiö,pitää potkia et saa renkaan irti.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  9. Charger´69

    Charger´69 Gearhead

    Jep ja onhan se yleensä hyvä laittaa soviterenkaat jos jostakin syystä ei keskitä se napa muuten.

    Mutta kaikki tavallaan. Joilleki riittää ku vanteetki vaan on kahella mutterilla kiinni ku se kerran niinkin pysyy :poff:
     
    100speed ja urho3 tykkäävät tästä.
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Sitä paitsi onhan vanteita ja muttereita jotka on suoralla tasolla. Ei se keskitä kun navasta.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    No jos haluaa turhasta maksaa ni eikai siinä.
     
  12. jarona

    jarona Gearhead

    Tuli mieleen kun aikoinaan mersussani oli niin tiukka keskireikä että piti
    auton alle mennä potkasemaan rengas pois, peloitti
    pelkän tunkin varassa olevan auton alla moista suorittaa.
    Taas nykyään chevyssäni ja gmc:ssä keskireikä reilusti isompi kuin napa.
    Kumpi parempi?
    Luulis kuite niiden pulttien tai muttereiden olevan se lukko.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    On varmaan niitäkin. Mutta kyllä suorat mutterit on aikas usein holkkimuttereita, joissa on ohjaava kaula, mikä kyllä keskittää vanteen.
     
  14. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Keskireiällä se vanne kuuluu keskittää, noi holkkimutterit kyllä keskittää myös. Edes muista kuinka useita vanteita joutunut potkimaan irti, kun sovite on todella jämpti. Etenkin jos käyttää tarvikevanteissa alumiini sovitteita. Myös alkuperäisiä vanteita joutuu potkimaan irti, etenkin bimmereissä. Huom. Ennen viisasteluja, potkiminen tapahtuu renkaaseen, ei vanteeseen.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  15. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Laske ne kierrokset mitä mutterit kirii. Oliko min 5 täyttä kierrosta kun tartti mennä....
     
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Tapauskohtainen se tietysti on esim vanhat kuplat ja saab 96 taitaa keskittää pulteista. No sitten kysymys moniko kiinnittää ne vanteet pulteilla tasapainotus koneeseen?
     
  17. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Semmosia koneitakin on. Mutta niissäkin on napa tehtynä, saa sokeita vanteita tasapainotettyja, esim pösön. Jos haluaa tasapainoon, ilman napaa, niin melkein täytys auton alla painottaa, etuna että se korjaa myös rummun mahdollisen heiton. Harvoilla enään on vehkeitä. Mekaanista heittoahan ei ei sit korjata jos ei keskitä

    MAINOS: espoon teknopyörässä on, en tiedä osaako jätkät enään käyttää.
     
    Muokattu: 5.5.2018
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Joo
    Yrittänyt etsiä silloin tällöin sitä allapainotus konetta mut ei oo tullu vastaan kun uusia.
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Allapainoituskone ei sovellu kuin vapaasti pyörivien pyörien painoitukseen. Raskaalla puolella silloin tällöin käytössä meillä.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    On niitä kyllä nähty et vetäviäkin painotettu henkilö autossa.
     

Kerro tästä muillekin!