Sportsman/Pro ET 2013

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Anselmi, 28.11.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    Kuskin osaltahan säännöt on selvät. Jos hönkäiset promilleja line upissa, niin kilpailukieltoa paukkuu joka vuosi tai useampi riippuen siitä onko yli vai alle 0,5.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Missäs tää Putte lukee? Ensinnäkin, jos puhaltaa yli 0.5 promillea on kyse rikoslain alaisesta teosta joka on aina poliisiasia (paitsi jos laite on tuotu lineuppiin ilman kuskin hands on toimia) . Sen alle ei ole käsittääkseni mitään julkista sanktiointia FHRA:n osalta. AKK:lla ei sinänsä kait ole asiana kantaa, minimiseuraus heillä lienee kyseisestä kilpailusta poissulkeminen. FHRA:n kirjoittamaton käytäntö kai on ollut vuoden kilpailukielto, kautta aikain taitaa kilpailukutsussa olla lukenut että ehdoton promilleraja on 0.0. Eräs kilpailija taannoin puhalsi tarkkusalkometriin muistaakseni 0.08 minkä jälkeen raja tarkentui 0.00:si. Vähän sotasyyllisyysoikeudenkännin tapaan tuli kuitenkin etukäteen taannehtivasti vuoden kilpailukielto vaikka promillet oli sääntöjen vaatima 0.0. Normaalistihan tuosta sitten seuraa että AKK:n lehdessä on määrtty kuljettajalle sanktiota syynä "autourheilua vahingoittava teko". Mut ei kuitenkaan ihan aina ole noitakaan asioita suotta AKK:n kautta kierrätetty...

    Tätä ei ole tarkoitettu päihteidenkäyötn puolestapuhumiseksi, vaan ainoastaan esimerkiksi siitä, et laki pienessä piirissäkään ei välttämättä kaikilel ole sama. Ja et avoimmuus sekä noiden odotettavissa olevien sanktioiden suhteen että muuten ei olis välttämättä huono asia. Käytännössä hönkäsystä on Suomen drag racingissa kovemmat seuraukset kuin esimerkiksi radalla tai rallissa. NHRA:sta nyt puhumattakaan; siellä puhallutus suoritetaan yllätystestinä ja annetaan 24 tuntia aikaa toimittaa suoritus. :D Tästä huolimatta eräs nykyinen NHRA maailmnamestari puhalsi jokkunen vuosi takaperin moisessa testissä 0.6 promillea ja rapiat, ja menetti silloin loppumetreillä mahdollsiiutens amestaruuteen kun suljettiin kyseisestä osakilpailusta pois.

    FHRA:n linja on tiukempi kuin NHRA:n, ja tiukempi kuin AKK:n, ja se on musta ihan ok. Mut sekin sais myös olla selkee ja julkinen.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä nuo alkoholitapausten kilpailukiellot ja promillerajat on aikanaan otettu suoraan AKK:lta. Sitä en tiedä onko AKK myöhemmin muuttanut sanktioitaan. Silloin aikanaan, kun nuo sanktiot otettiin FHRA:lle, niin minä itse ne selvitin AKK:lta.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    No, AKK:n mukaan ne eivät ole noin yksoikoset, eikä noitakaan sanktioita ole ihan kaikissa tapauksissa noudatettu.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    FHRA:lla nää alkoholisäännöt ja sanktiot on olleet voimassa yl 20 vuotta ja niitä on siitä lähtien kun ne luotiin noudatettu samalla tavalla.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    No joko ne olis sitten kohta aika kirjoittaa johonkin ylös? :lol:
    Sitäpaitsi toi tiimiukkojen lisäys tuli vasta viime kesänä..?
    Eipä tuossa muuta, mutta villeimmissä huhuissa palaa kuskiltakin kuponki jos auton perässä kävelevä tiimiläinen hönkäisee 0.01.

    Mä en tiedä, mutta oon kuullut huhua joskus että varsinkin nitrokisojen aikaan pädärissä on aika säpinä ja vielä villimmän huhun mukaan siellä olis joskus nähty myös kisatiimien jäseniä. :lol:
    Nyt tuolla muotoilulla miten se asia kisakutsussa mainitaan, kaverin voi puhalluttaa vaikka baaritiskillä keskellä yötä sen seuraavan aamuisen lineupin lisäksi.
    Tosin sanktioista ei tietoo että ehkä selväpäisin määrätään ostamaan itelleen lisää?

    Joskus muuten näin näitä puhalluttajia pro-tiimien pilttuissa ajojen välissäkin. Mikähän vitsi siinä on, kun eikös kisasuoritus ala vasta lineupista ja pääty maaliin? Kait se sama on että mitä sillä välillä duunaa ja jättää menemättä jos siltä näyttää?


    Btw, sori nyt tämän ketjun sotkeminen!
     
  7. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    Ei tuo PROmillekeskustelu sotke yhtään vaan on hyvä,että asiasta käydään kirjoittelua ja saadaan asiaan selvyyttä.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Toissa vuonna saattoivat FIA:n doping testaajat käydä testiin arvottuja puhalluttamassa ajojen välissä.

    Parina vuonna Pro teamien kanssa sovittiin puhalluttamisesta varikolla ennen ekaa pudotus rundia, ettei line upissa tulisi tämän takia turhaa hässäkkää.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaajaa, no tämä selittää jo paljon, kiitosta. Kovasti paljon vaan ihmettelin, että mitä tapahtuu ja miksi. Eipä siinä että itsekään puoltaisin tissuttelua ja ajamista ristiin, mutta kun mietin että jos joku hörppää bissen/viinilasin safkan kanssa ja sit tulee joku tunkemaan pilliä suuhun ajojen välissä, kesken vesisateen ja kausi palaa siihen, niin jo mahtaisi naurattaa.

    Ehkä tästä aiheesta vois tehdä oman ketjun... Nimittäin väittäisin, että ei olla ainoo tiimi jonka mekatsut saattaa joskus eksyä linjaylösbaariin tai pädäriin iltasella, niin varmaan asia + vahingon tuoma saktio kiinnostaa jotakuta muutakin, mikäli lipsahtaa. Enkä näe järkee siinäkään, että jokainen erikseen soittaa toimistolle ja kysyy..? Mut jos tarkoitus on vaan sallia se, että mahdolliset öykkärit voidaan nakata niska-persotteella lineupista veks, niin sen ymmärrän kyllä täysin.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Varma tieto; ei ole noudatettu samalla tavalla kaikkien kohdalla.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Enää pari päivää PROmillepartyihin :rotfl: .
    Mutta minkäs sanktion kuski saa jos mekatsu puhaltaa yli nollan varikkoalueella?
    Käykös niin että mekatsutkin on katoavaa kansanperinnettä.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vaikee sanoo ku meil on ollu tähän asti vaan dokatsuja.
     
  13. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Tosi asiaa kisoissa dokaamisesta olen ollut toimitsiana ja mekaanikkona ja molemmissa hommissa aikoinaan vetänyt illalla kunnon koomat mutta seuraava päivä onkin sitten yhtä helvettiä jos joku väittää että voi ryypätä illalla ja hoitaa hommansa kunnolla seuraavana päivänä niin paskaa puhuu jos kuski antaa mekatsujen ryypätä ja olla huonossa hapessa kun kisat on käynnissä voi sanoa vaan että oma moka FHRA ei salli toimitsioiden tulla rata alueelle jos puhaltaa yli 0,00 silloin mennään nukkumaan miksei siis mekaanikoilla vois olla sema meininki koska hehän ovat tiimin toimitsioita :soosoo:
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos puhaltaa 0.1, niin on kyvytön työntämään autoa lineupissa ja näyttämään, että missä kohtaa burnismonttu loppuu? Tai painamaan videokameran rec -nappia :lol:
    No kielletty on, eikä siitä rutisemista, mutta eikös kyse ollutkin siitä että mikä sanktio tästä seuraa dokatsulle ja kuskille..
     
  15. enzo

    enzo Gearhead

    Eiköös noi ole melkolailla kalliit festarit kuskien kaljanluttaukselle.
    -Panee kivitalot kiinni vehkeisiin ja reissuihin ettäs pääsee pussikaljalle (motti- ja kaatopulloa ei lasketa)...

    Noilla tuhlaamisilla voisi järkätä tutuille rokki- ja kaljafestarit muissa ympyröissä ihan joka vuosi ja jäisi vielä säästöönkin..
    --
    Kuskit ei luttaa ja mekatsut ei virka-aikana hoipparoi. =)
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hä?? En mä oo siellä käydessäni nähny koskaan ketään...
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mä oon Pate vähän eri mieltä tosta...
    Mistä tiedät ihmisten maksan toiminnan? Tuossa kun näitä alkoholihommia ihmetellyt, oon huomannut että monista ei huomaa pätkääkään menikö pädärissä pilkkuun vai onko menty nukkumaan jo yhdeksältä. Kaikki ei tosin pysty kännää iltaisin ilman aamun huonovointisuutta.

    Mut toi ryyppäämisen salliminen, kun kisat on käynnissä, se ei oo suotavaa. Illalla sit ne pika-pleksit ja rairait ;)
     
  18. 120ZZZ

    120ZZZ 3rd gear

    4 jo ilmottautunut.
    Ja HUOM!
    ""Päätettiin että Suomen Finaalikilpailun yhteydessä ajetaan Viron mestaruus sarjan (Estonia Drag Racing Championship) finaalit. Finaalit ajetaan 31.8-1.9 eli la ja su ilman yökisaa. ""

    http://www.fhra.fi/sitenews/view/-/nid/80/ngid/1
     
  19. supo

    supo Double Gearhead

    Tämä on hieno juttu sillä saadaan varmasti jatkossakin tuolta suunnalta kisaajia!!HIENOA!!
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Epäilen. Mut voin toki olla väärässä. Meillä kilpaileminen on aikalailla arvokkaampaa kuin Virossa, eikä sikäläiset pääsäntöisesti kylve rahassa. Sinänsä mielenkiintoinen asia, saadaan siis finaaleihin aikas monta ryhmää ajettaviksi, osassa saattaa jopa olla vähemmän kuin kymmenen ilmottautunutta. Sikäläiset ryhmäthän ovat:

    -Street Modified. Autojen indeksiluokka ilman moottorirajoituksia 10.00 sekuntia ja hitaammat ST/MOD.

    - Outlaw. „Backhalfatut“ kilpa-autot ja putkirunkoiset autot ilman aika- ja moottorirajoiotuksia, heads up OL.

    - Bracket. Aikaikkuna 11.00-16.00 BR.

    Lisäks "striittiluokat";

    - Street A. indeksiluokka katuautoille, hitaammat kuin 14.00 ST/A.

    - Street B. indeksiluokka katuautoille, hitaammat kuin 11.5 sek ST/B.

    Sikäläisessä sportsman kuusessa valoväli 0.4 asekuntia ja pro kuusessa 0.5 sekuntia.

    Lisäks moottoripyörillä on tietty omat luokkansa ja sääntönsä.

    Luonnollisesti vaadittu kuljettajan ajovermevaatimus tai tekniset vaatimukset eivät aivan noudata niitä kriteerejä joita meillä noudatetaan.

    Tossa viimevuoden pistetaulukko josta saa kuvaa kalustomääristä, olettaisin että Suomeen saapuvat vain ne joita mestaruus kiinnostaa ja on siihen mahdollisuus.

    http://www.bhra.ee/register/?page=37
     

Kerro tästä muillekin!