Street luokat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mopeman, 4.8.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tätä kesää kun kattoo noiden fyyran kisojen osalta ilmoittautumisajan vikaan kisaan umpeuduttua, niin näyttäis siltä, ettei oo ainuttakaan lähtöä tänä kesänä B, C ja D-luokissa. Onkohan se niin, että noi luokat on täysin tarpeettomia ja joutaa pois?
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Uskomattomaltahan se tuntuu mutta niin monta vuotta tota on jo jatkunu että taidat olla oikeessa. En kyllä tajua.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vai olisko luokitussäännöissä tai jossain vastaavissa jutuissa jotain nykyisin pielessä jos kilpailijoita ei löydy. Kovia katuautojahan Suomessa kyllä on.
     
  4. Henski

    Henski 1st gear

    Kyllä me Kieku&Käkö- ja Luigi&Muki-tiimien varaan ollaan laskettu, että Finaaleissa D-autot ajaa kilpaa!! Olishan kiva saada länsirannikon miehetkin radalle...
    Mutta kyllähän se tosiaan sille vaikuttaa, että Fyyran katuauto-cuppi on hautakiveä vaille valmis. Ei säännöissä vikaa ole, asenteissa kyllä!
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tai jos säännöissä, niin millasiahan niiden sääntöjen pitäis olla?
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Ehkä tässä on ollut vähän budjettipulmia, hieman ylimääräisiä mutkia taloremontissa yms. mutta KOVASTI yritetään, että tästä ei tulisi MR-kilpisten juttua eli eiköhän sinne päästä...

    Olen sitä miettinyt että onkohan perinteisten B, C, D luokkien suosion laskun syynä jotenkin tason nousun myötä se että luullaan että sinne ei tohtisi hitaammalla tulla mukaan.

    Kyllä tämä tästä vielä.
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Oon kyllä Henskin kans samoilla linjoilla, ei tää enää oo säännöistä eikä osallistumismaksuista kiinni vaan asenteesta. Muutenki jonniinmoinen suvantovaihe lajissa kai käynnissä eikä oo ees lama-aika. Näkyvyyttä on enempi kuin ikinä, mutta silti tuntuu että vaan vähenee.
     
  8. Fireball

    Fireball Gearhead

    [quote="

    Olen sitä miettinyt että onkohan perinteisten B, C, D luokkien suosion laskun syynä jotenkin tason nousun myötä se että luullaan että sinne ei tohtisi hitaammalla tulla mukaan.

    Kyllä tämä tästä vielä.[/quote]

    Mielestäni tossa se perimmäinen syy lepää. Hittolainen, eihän tästä oo kymmentäkään vuotta kun olin 11.2 ajoilla C:ssä jotain 16:s enkä edes viimesenä, ja aina kotiin ekalta rundilta. Nykyäänhän noita aikoja ajavia on joka nakkikioskilla mutta kilvanajo ei kai sitte kiinnosta kumminkaan, ja sillehän ei kukaan mahra mittää
     
  9. Henski

    Henski 1st gear

    Toisaalta täytyy muistaa, että onhan toi Bracket noussut ihan hyvään suosioon; ainakin kilpailijoita riittänyt joka kisaan... Ja ennenkuin rupee arvostelemaan systeemiä, niin käykää koittamassa ensin ratin takaa!!
    ITSEHÄN olin luokan pahin parjaaja ennekuin kokeilin ja tajusin homman viehätyksen ja vaikeuden :oops: Mutta katsojiin vetoaisi parhaiten raaka heads up-kisa, sehän on selvä!
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tänä päivänä kuitenkaan ei tarttis mitään mielettömän nopeeta autoa kun siellä menestyiskin, pari 14 sekunnin autoa C:henkin ja mitalisijat olis jaettu. Ainakin mulla on sellanen tunne, että jos tonne ei tuu autoja ja luokat lopetetaan, niin laji menettää aika paljon. Ja jälkikäteen asiaa sitten valitellaan. Nyt vois olla vielä mahdollisuuksia tehrä jotain, mutta tuskin kauaa.
     
  11. Käkö

    Käkö Gearhead

    Justjust, mehän mentiin optimistisina kalajoelle ajamaan D-luokkaa, siellä kun piti olla muitakin kuin me ajamassa...
    Eipä ollut ei ja meidät laitettiin brackettiä veivaamaan 17 muun kanssa...
    Joista osa oli kyllä D-ryhmän autoja mutta ilmottautuneet brackettiin suoraan...

    Kalajoen kisoissa kun ei D-ryhmää saatu aikaiseksi niin se menetti sm-arvonsa tältä kaudelta koska vähintään kolme kisaa pitää saada aikaiseksi per kausi ja tältä kaudelta se on nyt myöhäistä, sanoivat toimitsijat kalajoella...

    Onhan se nyt kummallista, Kieku veivaa korkeita 13 aikoja eikä löydy yhtään kilpailijaa viivalle...

    Ei todellakaan hyvältä näytä D-ryhmä eikä muutkaan ( C,B,A) ryhmät, pikkasen pistää vihaksi kun baarissa tullaan huutelee talviaikaan et kyl mul on nopeempi auto ku teillä, mä tuun ajaa ovet teidän moopparista ja kun kisat alkaa niin itsekseen ollaan saatu ihmetellä...
     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Oikeastaan tänä kautenahan tuli just selkeesti omassa hankkeessa esiin mihin (ehkä osalla ainakin aloittelevista) homma voi tahmaantua.

    Kun pääosassa pitäisi olla ajaminen, ja erityisesti aloittelijalla, niin taisi tulla vähän turhan tyyris ja haastava tekniikka noin ensi lähtöön.

    Ja kun näin kävi, se viivästi leikkiin lähtöä ratkaisevasti.

    On ihan satavarmaa että ensi kaudelle tehot tulevat putoamaan rajusti ja etten sanoisi suorassa korrelaatiossa sen kanssa mitä on varaa hommaan laittaa.

    SE EI KUITENKAAN pilaa hommaa, päinvastoin ja erityisesti jos pääsisi jo varhain kaudesta liikkeelle !

    Mutta ei tämä hukkaan mennyt - nyt alkaa olla käsitys siitä miten paljon MIKÄ TAHANSA radalle päätynyt teami on joutunut asian eteen tekemään. Eipä tule enää tänä päivänä mieleenkään arvostella ketään. Ennen luuli tietävänsä asioista jotain. Nyt vasta tietää - miten vähän tietää.

    Se mitä minä haen koko hommasta on ensinnäkin jotain tekemistä talveksi, ja sitten se että olisi mahdollisuus osallistua moneen tapahtumaan kesässä ja vieläpä niin että ihan koko maallinen omaisuus ei sula touhuun. Juu ja grillatakin pitäisi ja mielellään Pellisen varikolla juoda kahvia. heheh.

    Takaisin topiciin. Onhan se kyllä vähän hassua että juuri nuo abcd - luokat ovat kärsineet osanottajapulasta.

    Olen miettinyt jotta olisiko niin, että tietty ikäluokka on ikään kuin "kasvanut" isompiin luokkiin tai ryhtynyt tekemään jotain muuta ? Eli suvannon syynä eräänlainen sukupolvenvaihdos ? Toisaalta onhan noissa GTI- ym. päivissä ja Hyvinkäälläkin paljon osanottajia. Mene ja tiedä.
     
  13. NHRA

    NHRA 1st gear

    Luinpa tuossa iltana eräänä vanhoja (-91-92) Street & Race-lehtiä, ja siellä pisti silmään parikin juttua katukisoista. Autoja oli ollut muistaakseni C:ssäkin kolmisenkymmentä per kisa! Nyt ei tahdo saada kolmea...

    Mutta olisiko yhtenä syynä osallistujakatoon se, että nyt on enemmän mahdollisuuksia päästä kokeilemaan autoaan? On Mukin mainitsemia GTI-päiviä, on Kauhajoen harjoitusiltoja, on Vaasan kisoja ym. ym. Eli ei "tarvitse" lähteä esim. Fyyran kisoihin pelkästään vain siinä mielessä että näkee mitä se oma vessa kulkee.

    Osa heads up- ryhmien osallistujakadosta on toki varmaan laitettava bracketin piikkiin. Just viime lauantaina Vaasassa maalin päässä juteltiin kavereiden kanssa, aiheena oli se kuinka tiukkoja pudotuslähtöjä Street Bracket-ryhmässä oli. Autojen dial in -ajat oli asteikolla 12-16 sekuntia ja kaikki parit oli niin tasaisia että jouduttiin odottamaan aikakortteja tuloksen selviämiseksi. Jos nämäkin lähdöt olisi ajettu heads up -lähtöinä, ei tuloksissa varmaankaan olisi ollut paljon arvailulle varaa.

    Toki kunnon heads up on katsojille mielenkiintoisempaa, mutta em. kaltainen brakettikisa on tälläiselle ei-sen-nopeimman-auton omistajalle ehkä se mainioin tapa harrastaa lajia nimeltä drag racing.
     
  14. always bb

    always bb Gearhead

    asiaa sen enempää vielä harrastaneena juteltiin tossa talvella porvoolaisen EX stokkeri kuskin kanssa samasta aiheesta, niin kerto että silloin 90-97 kaikilla kisaporukoilla oli takana aika hyvät sponssit kun firmat ei eläny kvarttaali talousessa, vaan tulokset piti saada miinukselle mielummin. nykyään kausi jos viedään silleen kunnialla läpi se vaatii omassa massissa ylimääräistä tollaiset 5000 että voi ajaa kilpaa edes harraste pohjalta
     
  15. Henski

    Henski 1st gear

    Totta joka sana, ja se taitaa ollakin suomi drag racingin suurin ongelma.

    Suuri yleisö käsittää drag racingin kuitenkin lajiksi, jossa kaksi autoa ajaa täysiä ja nopeempi on voittaja ja lopuksi nopein on kingi.
    Valitettavasti tarkoittaa usein myös sitä, että rahamiehet jatkaa ja harrastajat tippuvat pois kukin vuorollaan. Lopuksi on kaksi tai kolme jäljellä ja niitä ei enää kiinnosta kun ei tule kilpailua.... Näin on vuosien saatossa käynyt SM-sarjassa silloisesta Pro Compista aina street ryhmiin, jokaisessa heads up luokassa.
    Jäljellä on enää elinvoimaisina super ryhmät, stock/SS, junnut ja bracket ja ne ei tahdo vetää maksavia katsojia, jotka on kuitenkin elinehto kisojen järjestämisille.
    Äänestäkää ihmiset jaloillanne ja autoillanne, jotta edes jonkinlaisia kisoja saadaan ajella ja katella tulevaisuudessakin.
    Kummalle osapuolelle noita kisoja muuten ensisijaisesti järjestetään; Kilpailijoille vai yleisölle?
     
  16. jukka63

    jukka63 1st gear

    eiköhän se suurin syy ole,nyt löytyy lähimaastosta paikkoja kokeilla,miten oma peli menee.ei tarvii mennä virallisiin :eek: fyyran kisoihin.ainakin täältä pääkaupunkiseudulta,hyvinkää,kiikala,alastaro.(puhumattakaan mun salaisesta testisuorasta )mulla on tietysti auto, joka ei käy fyyran sääntöihin,letkuklemmareita,huohotinputket maahan päin jne.mutta kyllä se on peli millä ajellaan ihan aktiivisesti.siinä mielessä turhaan siinä sijoittais jotain 1000 erkkiä,jotta pääsis fyyran kisoihin.ja kyllä se hävettäis,jos 71 R/T gharger puskis vaan nykyisiä 13,3 aikoja.fyyran kisoissa.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, en oo itekään yhtään täyttä kautta ajanut, mutta kisan silloin, toisen tällöin. Maksaahan se oman määränsä, mutta mikäs ei maksais. Meinaan kun tota kalustoa kuitenkin on, ehkei se sitten maksa mitään seisottaa sitä tallissa / projektina, mutta tuottaa kuitenkin samanlaista mielihyvää? Meinaan jos suunnittelee, että sitten joskus mä vielä tuun ajamaan, niin voi olla, että sitä sitten joskusia ei enää tule. Bracket on tietenkin yks vaihtoehto, eikä lainkaan huono sellanen. Voi ajaa täysiä oikeeta kisaa ja pärjätäkin, paitsi jos auto sattuu kulkemaan kovempaa kun 9.5. Mutta tosta loistoideasta huolimatta, ei siinäkään fyyran kisoissa mitään ruuhkaa ole. Ehkä tää on vaan jonkinlainen välivuosi? Mutta takas aiheeseen, tarvitaanko noita heads up luokkia? Jos tarvitaan, niin mitähän pitäis tehdä, että niihin tulis niitä autoja?
     
  18. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ehkä yksi syy osallistujakatoon varsinkin FHRA:n kisoissa on se, ettei katsomossa oleville kaatokännissä oleville nopeiden autojen omistajolle riitä mikään. Nämä huutelevat hävyttömyyksiä ja varsinkin kirjoittavat netissä että kuinka joku kehtaa mennä ajamaan niin ja niin hitaalla autolla, kun nopein ajoi näin ja näin. Mutta usein totuus on tarua ihmeellisempää, näillä "wanna bee-kiihdyttäjillä" ei ole takanaan ensimmäistäkään lähtöä sillä ensimmäisellä ja ainokaisellaan autolla, Kioritsu 1300cc ja saattaa amiskin olla vielä kesken.

    Nykyään niitä viimeisiä markkinointirahoja yrityksistä kulkee kyselemässä ties minkälaiset sopupeliporukat tahansa, siinä väkisin jokin oudompi laji, kuten Darg race karsiintuu ensimmäisenä. Ehkä meidän jokaisen pitäisi opetella hieman toisenlainen suhtautumistapa noihin jotka ovat kilpailemassa, siinä on pistetty omat vapaa-ajat autonrakenteluun, samoin myös isoja tukkuja rahaa. Musta-valkoajattelulla ei monikaan viitsi (lue kehtaa) mennä ajamaan hauskuuttaan, eikä vain voitosta.

    Nämä lentoenttäkisat ovat aika hankalia tapauksia. Tapasin viikolla kaverin joka oli melko alavireinen. Oli sitten lauantaina pudonnut monta sijaa tallin nopein sijoituksessa ja oli nyt hitain. Sanoin että kyllä siihenkin tottuu, tiedän kokemuksesta. Päässä toki pyörii meillä molemmilla vaikka mitä järjestyksen muuttamiseksi. :rotfl:
     
  19. Petri K

    Petri K 1st gear

    Alamäki alkoi silloin kun Hangon katukisat lopetettiin :cry: Tuo oli ennenvanhaan oikea "superviikonloppu" Hesan cruising Perjantai-iltana ja sieltä yöllä Hankoon josta seuraavana iltana Forssaan.

    Nuo viikonloput on jäänyt mieleen.

    Tuohan tais olla fyyran järjestämä ainakin osittain, jollei kokonaan?

    Luokista kun nyt keskustellaan. West Coast Cup:iin yritettiin saada Diesel-luokkaa täksi kesäksi siinä onnistumatta. Kalusto vielä monella kesken. Ensi vuonna toivottavasti onnistuu.

    Mihin luokkaan FHRA:n kisassa menis tuollainen 3 litrainen turbodiesel vai pääsiskö viivalle ollenkaan? Katuautosta siis kyse.
     
  20. H.J.

    H.J. 1st gear

    Tiisselit ois todellinen D-ryhmä :odroll:

    Sehän noissa fraan ryhmissä on, että niihin on vähän "vaikea" päästä ajamaan. Tulee kuitenkin halvemmaksi käydä hakemassa se aikakortti jossain muussa tapahtumassa. Sallitaan paremmin niitä letkuklemmareita yms. Helpompaa todellisella harrastajapohjalla ja pienellä budjetilla. Ja siltikin voi ajaa kaveria vastaan kisaa. Taitaa olla osallitsumismaksuissakin eroa.

    Sit kun homma vie koko käden ja ukonkin mukanaan, niin sitten vasta ehkä uskaltaa noihin isojen poikien kisoihin.
     

Kerro tästä muillekin!