STW:hen jousisuosituksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja SK, 11.7.2006.

  1. SK

    SK Gearhead

    Osaisiko joku suosittaa Chevy-koneiseen STW:hen hyvää jousisarjaa? Noihinhan on jousia varmaan miljoonaa erilaista sarjaa. -87 Buick STW:n keula nousi std-jousilla jo jonkin verran, ja kun sbo vaihtui selvästi kevyempää sbc:hen jäi keula ainakin 10cm koholleen. Auto näyttää hölmöltä ja on karmea ajettava.

    Eli: jos olet löytänyt hyvät jouset (eteen + taakse, vakiokorkuiset tai vain aavistuksen madaltavat), niin mistä ja mihin hintaan?
     
  2. swedu

    swedu 1st gear

    Eteen ja taakse HD jouset, vakiot.
    Hintaa en muista.
    Tuli autoon ryhtiä ja jämäkkyyttä.
    ei kohattele joka montussa kiinni.


    säädätä pyöränkulmat kohdalleen niin ei ole älytön ajaa.

    jos on välyksiä jossain, niin laita asiat kuntoon.

    sen jälkeen on ihan toista ajaa :D
     
  3. SK

    SK Gearhead

    Kuinka korkea auto noilla jousilla on? Olen ollut kuulevinani/lukevinani, että useimmilla tarvikejousilla auto jäisi selvästi korkeammaksi kuin GM:n omilla jousilla (jotka tietysti maksavat per kpl sen, minkä tarvikejouset parilta).

    Itse tosiaan hankin autoon täsmälleen oikeanlaiset (tarvike) std-etujouset, ja auton keula jäi selvästi liian ylös (jousille oikealla koneellakin). Ei viitsisi hankkia uusia jousia ja alkaa heti lyhentämään niitä normaalin (=tehtaan tarkoittaman) kulkukorkeuden saavuttamiseksi.

    Onko kukaan esim. teettänyt jousia Vallilassa tai tilannut jotain spesiaalijousia USA:sta?
     
  4. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Jo laskee! Mahtaakohan nuo trailing armsit käydä vanhempiin korimalleihin?
     
  5. swedu

    swedu 1st gear

    etupuskurin alapinnasta mitattuna noin 38 senttiä, takana noin samanverran. kone 305.

    tietysti jos auton jousitus muuttuu niin muuttuu myös ohjausgeometria.

    säätämällä ohjauskulmia siitäkin pääsee.

    ennen niiaili varttitunnin, kun montun yli ajoin, ei niiaa enää.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Käy. Alusta sama B-bodyissä 1977-96. Farkuissa takana akseli on leveämpi ja tukivarret leveämmällä. Joten sedan-sedan ja stw-stw toimii uudemman ja vanhemman välillä. Ristiin ???
     
  7. SK

    SK Gearhead

    Mittasin Buickin keulan, ja se on saman n. 38 cm etupuskurin alapinnasta. Tästä pitäisi saada 5-10 cm pois, nyt rako etupyörän ja lokasuojan välillä jää liian isoksi.

    Mittasin samalla korkeuden helmalistan alaosasta, ja se on akselivälin etu- ja takaosassa noin 27 cm, eli karkeasti linjassa tehtaan korjaamokirjan antamien mittojen kanssa. Onko nämä todella näin korkeita tehtaalta (ja kaikissa kotimaan kuvassa näkyvissä "normaalikorkuisissa" vehkeissä etujoset poikki)?

    Noilta 4DFC:n linkittämiltä sivuilta löytyy näemmä pelkkiä jousisarjojakin 91-96 koppaan, 1" tai 2" laskevat jousisarjat ovat näemmä $259 / sarja. Ei paha.

    Mitäs iloa noista pidennetyistä trailing armseista muuten olisi?
     
  8. swedu

    swedu 1st gear

    auto oli 10 cm matalampi, kun jousista oli 1 kierros mennyt poikki.

    renkaat kohahtelivat ajettaessa montuihin.

    kai sitä matalammaksi kai saa, mutta jousiin sitten jämäkkyyttä ja paljon.
    ja hyvät iskarit.

    Laita isommat pyörat niin, niin rako pienenee :lol:
     
  9. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    ..on muuten aivan 8) toi uudempi caprice stw madallettuna + hyvännäkösillä vanteilla...

    oranssin moisen bongasin alastaron kiihdytyspäivillä viime vuonna!
    kasvoi kyllä sarvet päähän... :D
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Hmmm....

    Piti oikein käydä omastakin mittaamassa: edessä 32cm ja takana 40cm. Ja tuo oldsi näyttää ihan traktorilta edeltäjiinsä buickkeihin verrattuna. Buickeissa mitta oli varmaan 25cm. Ja jouset ehjät.
     
  11. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mitenkähän iso projekti on tuo takajousien vaihto STW:hen. Taitaa tarvita puristimia sinne väliin vaan pitääkö paljonkin laittaa kasaan?
     
  12. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Normmalimittaiset jouset jouset menee heittämällä paikalleen, irrotat vain ensin iskarit taka-akselista ja rungosta auto ylös. Sen jälkeen vain nostat toista kuin vaihdettavaa puolta tunkilla. Helppoa ja nopeaa jos iskarin ruuvit eivät ole umpiruosteessa.
     
  13. Timmo

    Timmo 1st gear

    Hum joo eli ei tarvitse edes puristimia? Eli tunkataan molemmilta puolilta rungosta?
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Aivan. Sitten iskarien alapultit irti, niin jouset ovatkin siinä. Renkaat voi joutua ottamaan pois, jotta akseli tippuu riittävän alas. Riippuu tietysti tunkeista/asennuspaikasta.
     
  15. chevystw

    chevystw 1st gear

    Otin ne jouset irti justiin tunkkaamalla rungosta takapyörät ilmaan ja iskarit irti. Jouset tuli ihan itellään pois siitä. Ei ollu kardaania paikallaan mut kyllä sen pitäis sen verran joustaa muutenkin.
     
  16. Tupperware

    Tupperware 3rd gear

    Cargo-malliset meni ainakin ihan nätisti ilman puristimia, keventimen laitoin perämurikan alle ja iskarit irti. Kaveri roikkumaan jarrurumpuun ja senkun vaan asetteli.
     

Kerro tästä muillekin!