Suburbanin tuonti Ruotsista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Volvomies, 9.11.2012.

  1. Volvomies

    Volvomies 1st gear

    Olen ajatellut hakea tukholmasta itselleni suburbanin, 2500 mallisen. Vuosimallia 2000-05.

    Olen löytänyt yhden oikein mielenkiintoisen. autossa on valmiina jo hyväksytyt valot ja metallinen verkko takana. Auto on juurikin 2500 hd malli, joka on Ruotsissakin rekisteröity kuorma-autoksi.

    Olen aivan tietämätön auton tuonnista ruotsista. Varsinkin yksityiskäyttöön tulevan kuorma-auton tuonnista.
    Miten homma menee siis kronologisesti siitä eteenpäin kun ostan auton itselleni ja suuntaan kohti laivaa?
    Arvostaisin jos joku selittäisi kaikki jupinat minulle tullauksista, rekisteröinnistä jne jne että minun pitäisi tehdä.

    Ilmeisimmin maksan Ruotsissa momsin eli verollisen hinnan, mutta suomessa en maksa autoveroa? olen ihan kujalla.
     
  2. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Maksat verollisen hinnan ruotsiin, tulliin ei ole mitään asiaa koska ei tule autoveroa, hommaat vastaavuustodistuksen, ajat konttorille kuitit ja paperit kourassa ja rekisteröit sen kuorma-autoksi!

    Tyyppikilvessä täytyy löytyä kokonaispainoksi(gwr) yli 3500kg, siis vähintään 3501kg lukema pitää löytyä(sillä ei ole mitään merkitystä miksi se on rekisteröity muualla ennen maahantuontia)
    Jos auto on uudempi kuin 2001, niin joudut laittamaan rajoittimen(ainakin dieselissä) tosin oikealla todistuksella saat uudenkin dieselinkin ilman rajoitinta jos on neliveto!
    Korjatkoon joku jos olin pahasti pielessä mut itellä se on mennyt tähän malliin!

    Subbehan ei taida olla dieseli, joten kysy konttorilta tarviiko rajoittimen, mulle tuli mieleen v2004 millon tarvii rajoitinta bensalaitteissa!
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    Tulliin pitää tehdä saapumisilmoitus ja veroilmoitus. Kuorma-autoksi kun rekisteröidään niin se pitää Tullille ilmoittaa ja päätös nollaverosta tulee usein odottaessa, riippuen tullipiirin senhetkisestä kiireestä.
     
  4. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Hyvä tietää! On tullut tuotua ja rekisteröityä jotakin laiteitta kuormuriksi ilman ilmotuksia tulliin... Eipä niistä ole kuulunut ikään mitään kyselyjä vaikka aikaa on useitakin vuosia!
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Tästä on kyllä niin monta käytäntöä olemassa, että jokainen on varmaan osaltaan oikea.

    Kun loppukesästä kilvitin tuon oman kuorkin, niin tullin tätiä ei kiinnostanut koko auto tippaakaan.
    Rekisteröintikatsastus kun oli suoritettu hyväksytyksi, niin sen jälkeen rekisteröitiin auto ja iskettiin kilvet kiinni. Tullia ei olisi tarvinnut missään tilanteessa häiritä.
     
  6. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Juuri noin on itsekkin tullut toimittua kuorkkien kanssa!
     
  7. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Mun mielestä saapumisilmoitus Tullista tarvitaan, jotta swedu-myyjä saa sen Ruotsin rekisteristä pois (Transportstyrelsen).
    Mut tää oli henkilöauton kanssa, kuormureista en tiedä. Mikset kysy Tullista?
     
  8. solar4

    solar4 2nd gear

    Henkilöauton kanssa ainakin ruotsalainen myyjä tarvitsee suomen tullin saapumistodistuksen (mikä ei muistaakseni maksa mitään) ja tullista saa samalla siirtokilvet.

    Ja auton kun ruotsista ostaa niin soittaa samantien omaan vakuutusyhtiöön ja ottaa (runkonumeron kanssa) vakuutuksen siihen värkkiin. Ruotsin vakuutus on kilpiin sidottu ja ruotsalaiset kovin haluaa kilpensä pitää että saa vakuutukset poikki. Monta kauppaa olen kuullut menevän ohi kun ruotsalainen ei ole suostunut antamaan kilpiä "lähetetään postissa" periaatteella, eikä ole suostunut lähtemään satamaan asti niitä noutamaan.

    Jos ite ruottista vielä auton haen niin pyydän vakuutustodistuksen sähköpostiin, teen paperille rekisterinumeron ja lykkään kilvet myyjän kouraan. Ei välttämättä laillisin tapa, mutta rekisteriotteet todistaa auton olevan itselle ostettu ja sähköpostista on näyttää että vakuutukset on kunnossa. Korkeintaan poliisi voi sakottaa kilvettömyydestä, mutta urbaani legenda väittää ruotsalaisen poliisin/transportstyrelsen edelläkuvattua tapaa suositelleen.

    Mahtaakohan ruotsalaisilla olla joku vero/ajokorttijippo tuossa C1-luokan dieselajoneuvossa kun männäviikolla itsekkin Subeja blocketista ihmettelin, mutta kaikki näytti olevan bensavärkkejä..
     
  9. Volvomies

    Volvomies 1st gear

    Kiitosta kaikille vinkeistä, menen joku arkipäivä vielä katsastuskonttorilta varmistelemaan näitä juttuja.

    Hassua silleen että Ruotsin puolella on samat vaatimukset kuin meillä näistä kuorkkisubbareista: e-valot, tavaratilan seinä/verkko, 2005 eteenpäin nopeudenrajoitin.. jne. Hyvä ettei tarvitte täällä niiden kanssa pähkäillä, varsinkin kun en mitään osaa itse tehdä.

    Ruotsissa kuulemma pitää myös kuorkkisubbareissa ja muissa vastaavissa olla sellainen oikea kuorma-auton takapuskuri, joka estää peräänajossa takana tulevan auton sujahtamisen kuorkin alle.
     
  10. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Juuri näin.
    Oman autoni ruotsalainen myyjä kyllä luotti että kilvet tulee postitse, ja niinhän tietysti lähetinkin. Sain ajella 5pv ruotsin kilvillä suomessa, sitten otin ne irti ja postiin. Homma toimi!
    Näin jälkeenpäin ajateltuna autonhakumatka Ruotsista oli mukava reissu eikä missään vaiheessa ollut mitään ongelmia ruotsin/suomen tullien, katsastusaseman tai muunkaan puljun kanssa.
    Nyt on kilvetkin jo autossa ja kaikki ok :D
     
  11. solar4

    solar4 2nd gear

    Kannattaa pitää mielessä että ulkomailta tuodun auton rekisteröinti ruotsissa on suomeen verrattuna helppo nakki. Mikäli auto on tuotu käytettynä jenkeistä, ei valojen E-hyväksyntöjä yms ole vaadittu samaan tyyliin kuin suomessa. Eli jälkituotetun auton suomeen katsastus voi olla hankalaa vaikka auto olisi ruotsin kilvissä ollutkin. Postiauto-turbojapsituunink -puolelta löytyy paljon esimerkkejä tuosta.

    Ratti vasemmalla-puoleltakin yksi jamppa lievästi avautui jouduttuaan pistämään tonnin uusiin lyhtyihin vaikka auto (USA-perua oleva Lexus) oli ruotsissa ollut vuodet kilvissä. Myös turvavöiden yms hyväksyntöjä oli syynätty.

    Parempi ostaa siis uutena ruotsiin myyty niin ei tule murheita, uudessa autossa vaatimukset ovat olleet suomea vastaavat. Toki samalla myös ruotesuojaus voi olla eri planeetalta.
     
  12. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Niin tai ostaa uutena Eurooppaan myyty.
    Voihan esim. niitä valojen e-hyväksymisiä kysyä myyjältä jo ennen kaupantekoa...
     
  13. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Kannattaa varautua seuraaviin tuusaamisiin, E-hyv valot(Dot valot käy jos saa hommattua virallisen todistuksen, et valokuvio on ok ja sillon ei tarvi korkeudensäätöäkään), ajovalojen kork.säätö, sivuvilkut, tavaratilan/matkustamon väliseinä/verkko(pitää olla lujuustodistus) ja 6kpl kiinnityslenkkejä! Nuo nyt tuli äkkiä mieleen mitä oon joutunut tehdä kuorkkien kanssa!
     
  14. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Sama homma täällä.Tullin eukko kysy et mitä sä täällä teet,kun menin lomake kourassa kysymään pariin juttuun neuvoa.Kyseessä on vm.2004 2500 gaso Suburban.

    Sitten täällä jo mainittujen lisäksi ainakin jenkeistä tuotuun tarvi katsastuksessa TUV vastaavuustodistuksen päästöistä ja meluista. Riippuen mistä osavaltiosta tuotu, paperin hinta on 300-500 euron haarukassa.
    Sitten oli sitä ihan yleistä perusvittuilua, vaikka autossa ei teknisesti ollut mitään vikaa.Mm seuraavaa:

    - Orkkis pakoputki sojotti mukamas väärään suuntaan
    - Edellisessä Subessa hyväksytty tavaratilanverkko ei kelvannut liian ison silmävälin takia
    - liian tummat etusivuikkunat
    Ja olihan siinä syntilistassa paljon muutakin. Muutenkin koko leimaprosessi tuntui olevan katsastajalle aika myrkkyä. Ja se saatiin kestämään yht.liki 4 tuntia.
    Kun kaikki on niin hankalaa ja vaikeeta ja paperihommatkin on monimutkaisia,pitää soittaa Trafiin,pitää soittaa Trafiin toisen kerran...blaablaablaa. TUV vastaavuustodistukset ei meinannut kelvata kun ei asioista ymmärretä,joten niitä sitten pyöritellään ja ihmetellään,tongitaan nettiä jne jne.

    Kilpien kanssa oli asenne ongelmaa sekä konttorieukolla, että sisään saapasteilla kahdella katsastusherralla, jotka kuorossa antoivat taustatukea konttoristille.
    Kilpiä ei ensin voinut vaihtaa, vaan olisi pitänyt ottaa koneella heti seuraava järjestyksessä oleva. Sitten kun sillä olisi saanut pitkälti yli vuoden leiman, niin ne yllättäen vaihtuikin sellaisiin missä olisi ollut alle vuoden leima.En kelpuuttanut niitä.

    Seuraava ongelma olikin sitten tullilasku/tullauspäätös.Heidän omat tullilomakkeet kun olivat aivan erilaisia, niin mun oli sit ilmeisesti väärennös. Vai oisko vika ollut sittenkin siinä,että niiden paperit oli ehkä jostain ´90-luvulta.
    Taas piti soitella Trafille ja sit sen ois pitänyt faksailla papereita sinne ja tänne.
    Tässä vaiheessa alkoi päivä ja kärsivällisyys loppumaan kesken.Otin paprut kainaloon ja menin kilpailevalta konttorilta hakemaan kilvet.

    Ihme homma että siellä ei ko.ongelmia esiintynyt :eek:

    Olisi kiva tietää missä asiantuntevalla konttorilla jannut on pk-seudulla noita maahantuontileimoja teettänyt. Noi mitkä ei tiedä asioista hevonhelvettiä,tekee katsastamisesta aika raskaan prosessin. Kun ei tiedetä,niin sitten vedetään kaikki hommat pitkäksi.
     
  15. T5

    T5 Gearhead

    Lisätään se, että ilmeisesti näihin kuorkkeihin ei saa sitä 3kk ajoaikaa.

    Omalla kohdallani kävin sitä aluksi kysymässä, mutta eivät antaneet. Täältä sain kuitenkin neuvon, että menen vaan sen käyttöönottolapun (tms.) kanssa niitä hakemaan uudelleen, niin saan kilvet. Marssin sen lapun (jätin ajoneuvoluokka-kohdan tyhjäksi) kanssa uudelleen Tulliin ja ilmeisesti epähuomiossa antoivat ne kilvet.
    Tästä sain sitten moitteita Tullin tädiltä, kun asioin myöhemmin heidän kanssaan.
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Verottomaan autoon saa max 30pv. tullisiirtokilvet, joilla saa ajaa vapaasti Suomessa. Jos joku muu instanssi muuta väittää, puhuu paskaa.
    Mulla oli noin 30pv kilvet, ja niiden saannissa ei ollut mitään ihmeellistä.Tuli ku buranat apteekin hyllyltä.Siitä pisteet tullille.
     
  17. Volvomies

    Volvomies 1st gear

    Noonni tämmöset ohjeet tuli katsastusasemalta:

    Ruotsiin mennessä auton valmistenumero tietoon ja tekee vakuutukset valmiiksi.

    Kun ostaa auton, kilvet jää omistajalle. Kilvettömällä autolla laivaan ja kauppakirjat messissä.

    Suomessa satamassa auton kanssa tulliin, josta koekilvet.

    Sitten alkoikin tää omituinen osuus: autossa, jota olen hakemassa, on valmiiksi kaikki e-valot, tavaratilan verkot jne jne nopeudenrajoitin.

    Katsurin mukaan saa ajaa suoraan katsastusasemalle ilman mitään erityisempiä todistuksia. He sitten pohtivat auto vierellä että joutuuko esim tavaratilan verkolle hankkimaan jonkinlaisen todistuksen vai meneekö läpi kuin vettä vaan.
    Varoitteli että useampia satasia menee niiden todistusten hankkimiseen jos on tarvis.
     
  18. T5

    T5 Gearhead

    Tähän löytyy katsastuskonttorilta (ja offipalstaltakin) valmis pohja. Hyväksynnän voi tehdä mikä tahansa autokorjaamo tms. Minun verkon hyväksyi raskaskonekorjaamossa töissä oleva pikkuveli.

    Ei maksanut mitään.
     
  19. kaide_n

    kaide_n 3rd gear

    Pelkät e-valot ei riitä, silloin pitää olla myös korkeudensäätökin!
    Todistukseksi kelpaa sama mikä pulju ja lapussa ei tarvi olla kuin, et verkko täyttää sen ja sen liikenneministeriön momentin ja asetuksen! Niin ja 6kpl kuormankiinnityslenkkiä!
     
  20. solar4

    solar4 2nd gear

    Joo eli samaa kuin sanoinkin tuossa aikaisemmin. Mutta jos menee useampaa autoa katsomaan, voi sen vakuutuksen ottaa puhelimessakin. Pyytää vaan paperit sähköpostiin ja jos myyjä vois tulostaa ne (jos miliisi pysäyttää jne).

    Itse tekisin paperista "kilvet" missä se hurri-rekisterinumero on. Voi olla hyvät rapsut ajaa täysin kilvettömällä autolla Ruotsissa, mutta tuollaisen paperikilpisen kanssa enemmänkin neuvottelukysymys.

    Tai noi nyt on niitä pessimistin näkökulmia, jos poliisit sattuu matkalle jne. Mutta pessimisti pettyy vähemmän ja eikös se Radio Rockin Sika-Harrikin pitänyt mottonaan "huomenna kaikki on huonommin" :)

    Ruotsista tuodun Ruotsiin uutena myydyn henkilöauton katsastus suomeen oli pari vuotta sitten paikallisessa A-Katsastuksessa varsin nopea homma. Eniten ihmetytti se, että vekotin oli katsastettu kuukautta-paria ennen Ruotsissa ja pykälien mukaan katsastus olisi ollut suomessa voimassa. Inssi oli toista mieltä, teki (5 minuutin) vuosikatsastuksen samalla ja sai paperit väännettyä silleen että nyt katsastusaika määräytyy tuon maahantuonnin peruteella, eikä alkuperäisen Ruotsin ensikatsastuksen mukaan. Eipä mua haitannut, enkä alkanut enää jankkaamaan muutaman kympin lisämaksusta, mutta tuon ja muutoskatsastushankaluuksien jälkeen on kyllä vaihtunut oma vakiokonttori..
     

Kerro tästä muillekin!