Suck-through systeemiin tiivisteet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja cartman, 14.6.2002.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Sattuisiko joku tietämään, mistä olisi mahdollista saada turboahtimen erikoistiivisteitä, joita käytetään sellaisessa kokoonpanossa, jossa kaasutin on turbon imupuolella? Näitähän joskus aikoinaan tehtiin enemmänkin. Jaa että miksikö näin pitäisi tehdä? Äärimmäisen ahtauden, asennuksen yksinkertaisuuden ja edullisuuden, sekä kokeilunhalun takia. Tiivisteet vaan saattavat olla melkoisen kalliita, jos niitä enää mistään löytää?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öh...eikös turbon laakereilla ole paineöljyvoitelu koneelta? Ja öljynpaine on suurempi 2-4 bar kuin ahtopaine 0,5-1 bar? Miten se bensa pääsee laakereihin? Kulkeeko se matalammasta paineesta korkeampaan päin?
     
  3. cartman

    cartman 1st gear

    Ei bensa pääse laakereihin, kysymys ei ole voiteluongelmasta. Mutta. Kun kaasutin on turbon imupuolella, ja kaasuläppä sulkeutuu kuormituksen jälkeen (moottorijarrutus), niin imusarjaan ja turbon kompressoripesään muodostuu alipaine, joka imee turbon laakerilta öljyä imukanaviin. Seurauksena on voimakas savutus ja öljynkulutus, jos ei käytetä erikoistiivistettä, joka estää öljyn pääsyn kompurapesään. Alunperinhän pakokaasuahtimet on suunniteltu dieselmoottoreihin ja tehdasvalmisteiset suck-through versiot ovat sen verran harvinaisia, ettei ahtimissa yleensä ole valmiina ko. tarkoitukseen sopivia tiivisteitä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    schwitserin ahtimissa tyyppimerkinnässä lopussa oli(on) kirjain S jolloin se on tiivistetty vaatimallasi tavala...en tiedä mitä eroa käytännössä tiivisteissä on ...ja pystyykö niitä itse modifioimaan
     

Kerro tästä muillekin!