Suomen arvokkain auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 3.9.2012.

  1. unknown

    unknown 3rd gear

    Mikä on se "huomattava summa"? Kun sellaiseksi riitti aikanaan, eikä siitä nyt niin kauaa ole, varsin mitätönkin summa, sillä sellainen perinteinen Loton päävoitto on isojen poikien autoissa paremmin tunnettu "käteissumma"
    Eikä olisi ensimmäinen kerta, kun jostain kehitysmaasta ostetaan jotain lasihelmillä, taas toisaalta; että auton hinta toteutuu, pitää sen historia olla aukoton ja löytää joku joka on valmis maksamaan sen kuvitellun summan markkinoilla, mitä ei ole.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Silloin kun omistaja ei halua myydä, ei kysymyskään ole kovin relevantti.

    Sama pätee vaikkapa niihin Ferrarimalleihin, jotka eivät ole piiiiiitkään aikaan vaihtaneet omistajaa. Mistä se hinta arvotaan vaikkapa johonkin "price guideen", jos kauppoja ei vain ole tehty?

    Ei mistään.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Periaatteessa annetut (sitovat) tarjoukset kertoo jotain, vaikka kaupat jäi tekemättä? Tyyliin "vähintään niin ja niin paljon".
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Totta.

    Mitä muuten maksaisit Manhattanin Upper East Sidestä?

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Upper_East_Side

    Voin tässä nyt sitovasti tarjota sata taalaa.

    Kyseinen alue tosin ei ole myytävänä, mutta tulipahan saatua sillekin arvo.

    Nojoo...ymmärrän pointin.

    Mutta tuo Waxenberger ei ole tainnut koskaan olla myynnissä. Sattumoisin sama tilanne ei liene harvinaista niiden autojen suhteen, joita on vain yksi tai kaksi jäljellä.
     
  5. jknR

    jknR Gearhead

    Mulla on hämärä muistikuva, että joskus 80-luvun alkupuolella (?) olisi ollut juttua, että mersu olisi tarjonnut tuosta Lahtisen Waxenbergeristä uuden S-sarjalaisen ja sievoisen tukun rahaa. Ei tullut kauppoja. Tekikö mersu sitten Waxenbergeristä kopion museoonsa?
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Hmm, ymmärrän pointin, ja korotan satasella.

    Tuolta alueelta lienee kuitenkin jotain oikeesti myytykin. Tarjottukin on varmaan paljon enemmän, joten meidän tarjoukset jää omaan arvoonsa. Tai lähinnä arvottomuuteensa.
     
  7. XJR

    XJR 3rd gear

    Pientä lisäystä listaan:

    1939 Bugatti Type 57c Stelvio
    1920 Isotta Fraschini Tipo 8/8A CAESARE SALA TOURING
    + ne mersut

    Tuoreempaa kalustoa 200-300K:n hinnoissa:

    1993 Jaguar XJ220
    1989 Aston Martin V8 Vantage LHD

    Amberlan 1931 Maybach Zeppelin DS8-12/3660:n arvo lienee toisella miljoonalla, jos käytetään vertailukohtina toteutuneita huutokauppahintoja. Samoin rekisterissä oleva lokinsiipinen 1955 Mercedes Benz 300SL siinä millin paikkeilla tai yli. Kankkusen Ferrari 288GTO lähes vastaavissa hinnoissa. Samoin Keskisen F40 nostellut markkina-arvoaan viime aikoina mukavasti.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tämäkin, erään jo edesmenneen harrastajan Jagge lienee nykyään varsin arvokas.

    [​IMG]

    Hieno auto, vaikka en koskaan ehtinytkään kyytiin, saatikka ajamaan.
     
  9. jknR

    jknR Gearhead

    Taitaa Kankkusen F40 olla nostellut arvoaan vielä paremmin kuin tuo kyläkauppiaan. Se kun taitaa olla melko vähän ajettu yksilö, eikä toi nykyinen omistaja sen arvoa ainakaan laske.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Siitä on ollut huhuja niin kauan kun mä muistan. Urpo ei myynyt. Mutta se pitäisi olla totta että tämä on ainoa kolesta säilynyt. Kuolinpesässä oli riitaa, oliko Waxenbergista? Onko Mersun museossa Waxenberger??? Suomessa on tehty kopio kun kaveri halusi sellaisen kun aito ei ollut myytävänä? Spinnerin Jari voi kertoa lisää.
     
  11. jknR

    jknR Gearhead

    Muistaakseni olen nähnyt kuvia mersun museossa olevasta hopean värisestä replicasta.
     
  12. karra

    karra Double Gearhead

    Ei mersun museossa ollut ainakaan 2 eikä 4 vuotta sitten waxe-replikaa. Mielestäni ei koskaan. Niitä punaisia Spa-kilpureita on tehty vissiin useampia, ensiksi oli yksi ja nyt taitaa olla toinenkin olemassa. Nelisen vuotta sitten Essenin Techno Classicassa oli näytillä yksi sellainen Rote Sau replica.
     
  13. Angervo1

    Angervo1 1st gear

    Siis onko Ilkan Horch musta? Eikö se olekaan se sininen, joka oli Lahden messuilla nyt 2014?
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ sivulla 5 on kuva ja mustalta näyttää. Kuva on vappuna 2013 Hyvinkäällä.
     
  15. Angervo1

    Angervo1 1st gear

    Tarkennus meille molemmille: katsoin myös Debnerin kuvat ja niinhän se on , suton lokasuojat ovat mustat, muuten vanha sininen.
     
    MadMike tykkää tästä.
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^ Sorry Angervo, mutta koko mustalta näyttää. Myös konepelti. Optinen harha? Vai tehtiinkö siihen se kallis entisöinti, anteekisi, entistäminen vapun 2013 jälkeen? Ot. Arvostan tuota virheetöntä enenmän kuin Pauluksen kenraaliautoa. Tilanne toinen jos 13kpl tehtyjä (?) Pauluksen kenraaliauto olisi samassa kunnossa, mutta mutta, jos Pauluksen auto on sodan aikaisessa kunnossa sitä ei saa entistöidä vaan konservoida. Voi olla vaikeeta jos siinäx meidän hintaan joten se eksyi Suomeen. Vaaleansininen (ei musta) 4 ovinen luodinkestävä avo mitä ei montaa tehty. Oliko zil vai zim, vai perätäti zis en muista. Painoi 5000kg. Suomessa on näytillä Stalinin autona. Hah. Jos näette jossain niin sanokaa kovaa kas, marsalkka Malinovskin paraatiauto! Eikå isä aurikoisen. On näitä muitakin, mutta ne on hys hys juttuja ja olen luvannut olla hiljaa niistä ja mähän olen vaikka olen yllätyshullu..
    Ot ot big time. Noi ZI autot on tehty eri tehtailla vaikka identtisiä löytyy, samoin kun saman tehtaaan peräkkäisissä oli eroja. Siis ot noi tehtaiden juttuja. Ei niillä luulis olevan materiaali pulaa kun isoille kihoille tehdään paraatiauto. Niin, toi viimeinen kirjain tarkoittaa tehdasta kenen mukaan se on nimetty. L:Lenin, M: Molotov, S: Stalin. Nämä tehtaat on edelleen tuotannossa. Tekevät mitä tekevät nykyään. Puuttiin ei ajele noilla vaan sillä pitkä luodinkestävä Mersu.
     
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    sen verta tuohon ylläolevaan että ZIL = Zavod imeni Lihatševa
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    [​IMG]
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Kun tehtaan rakentamat kolme kilpuria osallistui vuoden 1969 Spa'n kilpailuun, niin voisitko selittää miten Urpon auto voisi olla yksi niistä, kun se on valmistenumeron mukaan valmistettu keväällä 1970?

    Wikipedian juttu on täyttä tuubaa

    Tuossa vuoden 1971 Slonigerin kirjoittamassa stoorissa se sanotaan:

    Thus DB was hardly inexperienced when a Finn with this bag of gold the size of Lapland conned them into building a replica....
    In truth. this beautiful beast is not a carbon copy of their Spa iron. That was bored out to 6.9 liters but they stick to 6.3 for customers since block walls get thin at the seven liter limit

    Slonigerin jutussa pikku virhe: kilpurien mosat oli 6,8 litraisia.



    Eipä siinä ole kummempaa kuin kilpa-autoksi viritetty 6,3 litrainen Mersu, jossa katuautopakoputkistollakin pitäisi olla päälle 300 heppaa. Ei sanaakaan Waxenbergeristä...



    Vaikkei Urpon auto olisi yksi tehtaan kolmesta Span kilpurista, niin se olisi yksi ja ainoa tehtaan rakentama / rakennuttama kopio. Onko se sitten arvokkaampi kuin yksi jäljellä oleva aito kilpuri...?


    Waxenbergeristä on monta sivua juttua sitä(kin) käsittelevässä ketjussa
    viewtopic.php?t=103295
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Muistelen jonkun huhun mukaan tehtaan tarjonneen Mersusta 5 miljoonaa D-markkaa. Tämä siis huhu, ei faktatietoa.
     

Kerro tästä muillekin!