Suomen arvokkain auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 3.9.2012.

  1. Ake6

    Ake6 1st gear

    Risto Virho mainitaan 07/61 TdF:n luettelossa omistajamuutoksista kun auto oli näytillä Concours näyttelyssä Harjattulassa 2016, veljensä Visa Virho liittynee tuohon Monzaan. Virallisesti sen taisi kuitenkin omistaa juuri Pepe Grön, alunperin 1962 sen osti isä Harri ja Kalle Eronen Holger Laineelta. Eero Visa lienee henkilö joka sitten osti auton Gröniltä sen jälkeen kun autoon alkoi tulla vaihdelaatikko-ongelmia.

    Eero Visan veljen kerrotaan omistaneen myös Ferrarin joten jotain sekaannusta tässä voi hyvinkin olla.
     
    Muokattu: 12.5.2023
  2. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tarttis löytää noita nimiä präntättynä paperiin täyden varmuuden saamiseksi. Joku muukin voi ottaa kantaa jos asiasta jotain tietää!

    Olen luottanut Pepen puheisiin, korjasi Virhon Visaksi kun käytiin asioita läpi 2010 ja muisti etunimetkin. Mielenkiintoinen haastateltava, valitteli ensin ettei sydänpysähdyksensä jälkeen muista enää mistään mitään, mutta kiireettömästi puhellessa juttua tuli vähän kuin vesilirua jäätyneestä vesihanasta: ensin ei oikein mitään, sitten tipottain ja vain hiukan myöhemmin rauhallisesti, kaikki tarkistettavissa olevat faktat täsmällisesti oikein ja aivan ainutlaatuisella ja itseä säästelemättömällä hirtehishuumorilla höystettynä. Olin oikein imarreltu kun se johonkin väliin lisäsi, että "Kyä sää nuareks pojaks aika hyvin tiedät näitä!".

    Mua oli alkanut nuorena poikana jotenkin ärsyttää se, että vanhat starbut sotki kaikki asiat perusteellisesti keskenään - tai ne jutut oli vuosien varrella muuttuneet sellaisiksi Välskärin kertomuksiksi joita kerrottiin ulkoa opittuina loruina - ja tajusin, että tarvitaan roolijako jossa ne kertoo ne omat tarinansa ja minä selvitän sitten miten nämä muruset sovitetaan yhteen. Istuin sitten toimistossani puhelinluettelo pöydällä ja soittelin lankapuhelimella läpi kaikki kuviteltavissa olevat ihmiset. Yllätyksekseni kukaan ei lyönyt luuria korvaan ja yllättävän moni soitteli vielä takaisin päin kun muisti lisää kerrottavaa.

    Pepe oli paras. En ehtinyt oikein edes nimeäni sanoa kun se ärähti, että "Oon tässä vuosien varrella lueskellut kaiken maailman lehdistä juttuja mun Ferrarista. Paljon on kirjoteltu ja pelkkää paskaa - mihin voi valittaa?".
     
    Muokattu: 12.5.2023
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

  4. Ake6

    Ake6 1st gear

    Risto Virho ei oikein kyllä sovi tarinaan, iältään voisi olla Visa Virhon setä eikä myöskään Hämeenlinna osu.

    Perjantai lottoa:

    Entäpäs jos TdF:n omistaja olisikin ollut Risto Visa, sellainen henkilö on seudulla vaikuttanut ja Eero Visan ikäluokkaa. Veljen omistama 750 Monza istuisi tähän tarinaan, kuten myös seuraava Hälläpyörässä 1/2018 julkaistu Martti Grönin muistelo:

    "Eero Visan veli osti Helsingistä 12-sylinterisen Ferrarin, mutta vaimo ei suostunut siihen nousemaan (tai laskeutumaan), joten Visa vaihtoi Ferrarinsa Autolinnassa avonaiseen Skoda Feliciaan ja joutui vielä maksamaan välirahaa!"

    Avonaisen Felician vuodet 1959-1964 osuisi myös!
     
  5. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Lukitaan tämä, Pepe korjasi sukunimen heti Visaksi ja etunimet olivat juurikin Eero ja Risto.

    Eerohan oli Monzalla Artukaisissa 1967, mutta jätti starttaamatta kun ylipitkä ykkönen kuori rattaista hampaat neljännen kerran. Tehdaskilpurin törkeän pitkiä välityksiä oli kai koitettu alentaa hankkimalla tehtaalta välityssuhteellinen kääntöpyöräpari 1:1-välitetyn tilalle, mutta se oli ilmeisesti asennettu väärin päin, jolloin välitykset kasvoivat vielä entisestään. Bremer ja Grön osasivat pompottaa kytkintä startissa, mutta heittokuskit tuppasivat särkemään ykkösen.
     
    Muokattu: 17.5.2023
  6. Ake6

    Ake6 1st gear

  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Päästyäni lähteiden äärelle korjasin tuohon edelliseen väärin muistamani vuoden oikeaksi (1966->1967). Artukaisten sadan auton ajojen harjoituspäivänä 22.4.67 Monza oli nopein auto suorilla, mutta kompuroi mutkissa joko kuskin kokemattomuuden tai ehkä sittenkin etuakselistoa/runkoa riivanneen vian takia niin, että Aarnio-Wihurin 2-litrainen Carrera 6 paineli ohi.
     
    Muokattu: 17.5.2023
  8. Ake6

    Ake6 1st gear

    Harmi että tämä 906 vaihtoi maata jo vuonna 1970.

    Lyytikäisestä myös löytyy paljon kuvia aiemman linkin kautta. Hänen 1963 katu-Ferrarinsa muuten onneksi palasi Suomeen joitain vuosia sitten.
     
  9. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Lyytikäisen ensimmäinen auto, se Tekniikan maailman aikanaan koeajama, on kai edelleen Sveitsissä.

    [​IMG]
     
  10. Ake6

    Ake6 1st gear

    Tästä 2431GT:stä oli kauan sitten keskustelua että olisi kahdessa autossa, mutta olisiko kuitenkin kyseessä uusi/ uudelleen leimattu 4603GT vm1963 tuo toinen.

    Barchetta.cc:n mukaan Italian jälkeen 2431GT olisi ollut Ruotsissa, artikkelissa vuodelta 2012 olisi sopiva auto:

    "Vi går ned i källaren, Jans ”lekplats”. Där trängs framför allt ett antal Citroën i varierande skick. Här finns troligen Sveriges största samling av den sällsynta Citroën SM med Maserati-V6 från 1970-talet. En del märkliga inbytesbilar finns också här, sådana som Janne har svårt att skiljas ifrån. Ett tomt skal med en del rost står också här. Sedan närmare 30 år! Det är en riktig raritet, en Ferrari 250 GTE 1961, en bil med finsk tävlingshistorik. – Grejen är väl inte att slafsa ihop bilen snabbt, jag gillar att renovera del för del. Titta här, här är delar som redan är färdiga, säger Janne och visar föremål på hyllorna."

    http://www.barchetta.cc/english/all.ferraris/detail/2431gt.250gte.htm
     
  11. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Lyytikäinen osti onnettomuuden jälkeen ensimmäisen autonsa (2431) tilalle uuden auton (4603). Autoon tehtiin tehtaalla uusi tyyppikilpi vanhalla numerolla (oikeat meistit, mutta väärä leimaustapa). Muihin numeroihin ei koskettu ja auto onkin nykyään rekisterissä alkuperäisellä numerollaan.

    Tuo Jan Nybom on todella mielenkiintoinen tyyppi. Kaverin isoisä perusti Nyboms Bil Ab:n muistaakseni 1903 ja mulle se soitteli saatuaan selville, että kiirunalaiselta huoltoasemalta löytynyt paperiton Citroen SM oli tullut Ruotsiin Suomesta. Janne oli ensin meinannut purkaa sen varaosiksi, mutta tuli toisiin aatoksiin riisuttuaan keulan pellit: auto oli kuin uusi ja eihän sellaista voi purkaa! Joku muu osasi onkia auton taustat auki ja kävi ilmi, että se oli varastettu Porista vuonna 1975 tjsp. Onneksi Suomesta löytyi harrastaja, joka osti sekä auton että siihen kuuluvat paperit. Citroen-kerho palkitsi uroteon vuoden Citroen-tekona, josta raikuvat aplodit!

    [​IMG]

    Ferrarin Janne oli ostanut projektikseen kun sellaisesta oli niin mukavia muistoja. Muuan Ulf Norinder asui Jannen naapurissa ja soitteli toisinaan juuri 18-vuotta täyttäneelle Jannelle, että on tulossa käymään kotona Ruotsissa ja haluaisi, että kotona seisova kilpa-auto käytäisiin ajamassa notkeaksi. Janne sanoi, että on ajatellut perustaa sellaisen herrasmieskerhon johon otettaisiin jäseneksi kaikki ne, jotka ovat ajelleet samanlaisella autolla 18-vuotiaana. Hänestä tulisi kerhon puheenjohtaja ja ainoa jäsen. Se Uffen auto on selvästi erottuvana edelleen varsin kuuluisa...

    [​IMG]
     
    Kustom STW ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Ake6

    Ake6 1st gear

    Tähän on kenties tullut muutos kun auto rekisteröitiin uudestaan Suomeen kun nykyään auto on rekisterissä valmistenumerolla 250GTE4603.
     
  13. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Ranskassa jo ollut rekisterissä runkoon leimatulla numerolla. Sinne on tehtaalla lyöty: FERRARI 250 GT/E *4603*
     
    Muokattu: 18.5.2023
  14. Ake6

    Ake6 1st gear

    "Suomalainen" Ferrari 500 TR 0610MDTR myytiin eilen 3,7meur hintaan, siinä siis Wihurin Autoteollisuuden tekemä kori.

    THE AURORA COLLECTION
    These are the cars that were auctioned from Aje Philipson's Aurora collection, and how much they sold for:

    1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing: €1,355,000.

    1956 Mercedes-Benz 300 Sc Roadster: 646,250 euros.

    1956 Ferrari 500 TR Spider by Scaglietti: €3,717,500.

    1961 Ferrari 250 GT Cabriolet Series II by Pininfarina: 1,298,750 euros.

    1961 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta by Scaglietti: €6,586,250.

    1965 Ferrari 275 GTS by Pininfarina: 1,411,250 euros.

    1967 Ferrari 275 GTB/4 by Scaglietti: €2,817,500.

    1973 Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider by Scaglietti: €2,311,250.

    1986 Ferrari Testarossa: €189,750.

    1997 Ferrari 550 Maranello: €286,250.

    2001 Ferrari 550 Barchetta Pininfarina: €635,000.

    2002 Ferrari 360 Spider: €86,250.

    2011 Ferrari SA Aperta: €1,523,750.

    2019 Ferrari Monza SP1: €2,423,750.

    Source: RM Sotheby's

    xxx

    https://tyyliniekka.fi/suomalainen-...n-vantaalla-kuudessa-paivassa-naputeltu-kori/
     
    Muokattu: 24.5.2023
    isalmela tykkää tästä.
  15. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Olin sattumalta Tukholmassa 2010 kun kaveri vinkkasi, että oli just nähnyt Strandvägenin liepeillä olevassa liikkeessä SWB Berlinettan. Kiinnihän se mesta jo oli, joten kohautin olkapäitäni ja jatkoin matkaa autuaan tietämättömänä siitä mikä se hämärässä näkemäni punainen auto tarkalleen oli. Philipson oli sen silloin juuri hiljattain hankkinut.

    Tuo Roskildestä 1958 otettu kuva on erityisen hieno, olkoonkin että kuvassa näkyvä #22 on se Askolinin uudempi 500TRC. Hommahan meni vähän sekoiluksi kun kaksipäiväiseen tapahtumaan myytiin päivälippuja portilla ja Maseratinsa lauantain lajitteluajossa hajottanut Stirling Moss oli saatava jatkoon keinolla millä hyvänsä sunnuntain lipunmyynnin takuumieheksi. Askolinin kanssa ehkä keskusteltiin 500 Testa Rossan lainaamisesta, mutta siitä hajosi kytkin ja Moss päätyi ajamaan imagoonsa paremmin sopivalla laina-Maseratilla. Päälähtöön Moss pääsi sitten taas omalla 300S:llään (#1), mutta yleiosön riemuksi Gunnar Carlsson (#24) ajoi Monzallaan voittoon.

    Kisa jäi Scuderia Askolinin viimeiseksi ja legendaarisen moottoristadioninkin paikalla on rauhallinen puisto ja lampi.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.5.2023
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

Kerro tästä muillekin!