Super Sportti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja max, 8.10.2015.

  1. max

    max Double Gearhead

    Santala on kyllä hyvin vastuullinen ja asiansa osaava dynoukko,ja keskeyttikin touhun hyvin nopeaan,kun motti rupesi oirehtimaan.Hän oli myös kiinnostunut viasta ja pyysikin ilmoittamaan syyn kun se selviää.
    Ääni ei ollut mielestäni ollut aivan veivi vian olonen.Vois olla mäntä vaurio.
    Onneksi ei ollut kuormaa päällä kun näin kävi.
     
    Gary Grand, palontie, Herje ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Koetitteko vielä pyörittää moottoria käsin tuon kolinan jälkeen ?

    Sittenhän se vika selviää kun saa koneen auki mutta toivoa kuitenkin antaa se, ettei hajonnut ihan täydellä kuormalla :confused:

    IS
     
    Camino'79 ja max tykkäävät tästä.
  3. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Joo, kiireellä huitoessa ei tule tunnetusti muuta kuin kusip...., eiku insinöörejä;)
    Monestihan ne ilkkujat on niitä, jotka ei ole koskaan itte tehny mitään, eivät kykene tekemään muuta kun korttia vinguttamaan.
     
    max tykkää tästä.
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Anteeksi vieno offtopic, mutta liittyen loivasti tuohon vahingoniloon

    Kaverin joku puolituttu, vähän epämiellyttävä joutavan jauhaja, oli ensimmäisenä ihmetellyt '69 BBC Corvetten sivuputkista tullutta käyntiääntä, kun kylmällä koneella pakitti ulos tallista: - "Ei taida edes kaikilla pytyillä käydä"

    Kotvan kuluttua alkoi hintatiedustelut, että missäs hinnoissa tämmöset tänä päivänä on? "Oliko hinta paljonkin yli kymppitonnin..?"

    Kaveri otti tietoisesti opiruuttaan hintaesimerkiksi hiljattain huutokaupassa myydyn MR -kuntoisen #'s matching '69 427cid Vetten:

    - "No just viime kuussa about tällainen samanlainen myytiin 65 000 eurolla Lappeenrantaan huutokaupassa, että sitä luokkaahan nämä..."

    Sen jälkeen loppui utelut ja jutut, kun ei raukka ollut saanut nostettua alaleukaansa vyönsoljen tasalta takaisin...
     
    falcon1, Gary Grand, masanteri ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kateuttaan ilkkuuvat ton takia ei tule kaikille töissä kaikkee huudeltua ei jaksa sitä virnistelyä.
     
    LPV ja max tykkäävät tästä.
  6. max

    max Double Gearhead

    Jakulepi,ei haittaa offtopic lainkaan,pääasia että juttua riittää aiheesta ja vähän aiheen sivustakin.
     
    jakulepi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sitä vimmaa kannattaa kuitenkin hillitä myös konetta purkaessa, ja tutkia rauhassa kaikki paikat, eikä lyödä suoraan lihoiksi.
    Mitä sieltä on hajonnutkaan, niin se voi saada alkunsa aivan eri kohteesta.

    Kun soittelitte dynosta että olitte säädelleet venakoneistoa ja että käyntiäänessä oli ylimääräistä mekkalaa, niin Sämpyn selostuksesta päätellen siellä oli jotain outoa joka olis mun mielestä vaatinu perusteellisen tsekkauksen.
    Ihmettelinkin kun ei mennyt kauaa aikaa kun tuli "HAJOS" viesti. :eek:


    Noin yleisesti ottaen dynoissa on tehty huolimattomuuttaan paljon hassuja asioita ja turhia konerikkoja ihan ammattimiestenkin toimesta.
    Yhdessä tapauksessa olin tehnyt kaverille kannen, ja tämä niputteli ne koneen päälle itse ja sääteli mekaanisen nokan vaatimat välykset.
    Sitten dynoon ja kun venakoneistosta kuului reilummin rapinaa niin dyno-ukko sääti venat uudestaan ja eikun vetämään. No tämän jälkeen koppien alta löytyikin reilusti metallisilppua, vääntyneitä ja päistään paskaksi hieroutuneita tönäreitä jne. Ja oli kuulemma ammattimiehenkin mielestä mysteeri että mistä tämä johtui!
    Kone tuli sit mulle purettavaks ja sitä metallisilppua oli kiertäny joka paikkaan.
    Löytyi peräti kolme syytä: työntötangot pohjasivat guide-plateihin ja muutama nojasi aika vahvasti myös kanteen, ja keinujen säätömutterit olivat käymättömät vippoihin joissa näkyi kahdet pohjausjäljet, toiset ennen ja toiset säädön jälkeen.


    Toisessa tapauksessa oli miedosti piristetty ja rempattu kone, uusi nokka nostajineen, hiottu suora kampura ja kaikki välykset kohdillaan, ei kuitenkaan mitään race-välyksiä.
    Laitoin koneeseen valmiiksi 10/30 öljyt + sisäänajolisäaineet.
    Koneen hakenut kaveri meni sen kanssa dynoon, ja nokan sisäänajon ja parin vedon jälkeen olikin suodattimessa aika paljon laakeria!
    Otin koneen takas ja kaikki laakerit olivat lähteneet reilusti kulumaan, mutta mistään ei löytynyt selkeätä syytä tähän.
    No sitten kun tenttasin kaveria, niin koneestahan olikin ennen dynotusta laskettu ne mun laittamat sisäänajoöljyt pois ja tilalle jotkut "parhaat" 25/60 only racing-öljyt...
    Eipä siihen muuta selitystä tarvinnu, kuuskymppinen öljy ei paljon virtaa laakerin ohi normivälyksillä, eikä jäähdytys ja voitelu toimi vaikka painetta oliskin.


    Vielä yksi juttu kaverin kertomana:
    Dyno-ukko oli sanonu parin vedon jälkeen että venajouset ei riitä, ja oli kaivanu laatikostaan vähän rajummat jotka vaihtoivat tilalle.
    Tuloksena vain 3hp lisää, mutta ne jouset jäi paikalleen ja dynon jälkeen ei menny kauaa kun oli nokka sileenä.


    No tuli taas vähän ylimääräistä tarinaa joka ei kuulu varsinaisesti aiheeseen, mutta senkin halusin sanoa ettei hyvämaineisetkaan gurut ole aina kaikkitietäviä ja virheettömiä.
    Enkä ole sitä missään tapauksessa itsekkään.
    Yleensä virheitä ja huolimattomuutta sattuu silloin kun mahdollisimman monta viisasta on yhtäaikaa paikalla.
    Ja kaljapakki vielä kaverina.:D
     
    LehtinenA, Tseitsei2, palontie ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. max

    max Double Gearhead

    Erittäin hyviä esimerkkejä Artsi miten ns. ”yksinkertainen”asiakin voi mennä pahasti pieleen.
     
    Camino'79 ja palontie tykkäävät tästä.
  9. max

    max Double Gearhead


    Tuossa Lauantain aloittelu...
     
    Vuppe tykkää tästä.
  10. Skigu

    Skigu 2nd gear

    No voi vittu.
    Mitäs tää mylly nyt piti sisällään, puristus nokka ym..?
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Tää on kuule pikkujuttuja, kun funtsii minkälaisessa linkouksessa olen ollut koko kevään ja kesän,pirusti ollut kaikkea todella negatiivista tapahtumaa.

    Alakerta tuossa on ns.köyhän miehen LS-6,eli LS-6 stagat ja männät.Muuten on aivan tavallinen 2 bolt blogi ja Scat akseli.Puristusta 11.4/8.3 staattinen ja dynaaminen.Nokka on Comp 305H Magnum 0.050@250/250 0.575 110lsa.
    Kannet kaivetut E-Street hatut ja Victor jr. ja HP series 750 DP Holley.Eli aivan perustavaraa.
    Kannet tosin vastasivat hyvin porttaukseen varsinkin keskinostoilla,joten vois sieltä vielä jotain seuraavalla kerralla odottaakin.
     
    Gary Grand ja Skigu tykkäävät tästä.
  12. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Onkos maxilla jo fiilikset lähestynyt purkamista??
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Juu,verenpaineet ovat tasoittuneet kiitos hyvien lääkkeiden.
    454 meni omia menojaan Savoon uudelle omistajalle ja viaksi osoittautui nokka tuho.

    Ei siitä sit sen enempää.
    Nyt kaipaisin mielipiteitä edelleen nokka-akselista.Motti olis 565 (9.2L) kuutioinen Merlin III ja kannet myös rauta Merlinit(rect port).Puristusta on 10.2 staattinen.
    Mulla olis Compin 11-717-9. mekaaninen rulla mutta sekin on niin julman kokonen(270/276@.050 ja nostoa 0.7 ) että jos tällä kertaa jotain vähän ujompaa ja katukelpoisempaa.
    Mitäs tuonne lykkäisitte?
    Vai olisko niin että lähes kahden litran paisuminen tilavuudesssa verrattuna 454:seen kyllä kesyttää tuota nokkaa,ja ilman pelkotiloja sen vois sen laittaa käteväksi katunokaksi?
     
    Muokattu: 10.6.2020
    Herje tykkää tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse laittasin ton nokan. Kummiskin reippaan kokonen motti. Ja jenkeissä tuntuu suuntaus olevan ihan katuautoissa tonne 0.6-0.7 nokkiin. Puhuvat medium nokista :D
    Tiedät sit miten tollanen Comp BR 300 nokka toimis.
     
    max tykkää tästä.
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Iso kone tietysti toimii millä nokalla tahansa, mutta käyttötarkoitukseen sopivalla vielä paremmin ja vähemmillä ongelmilla.

    Mulla on Chevellen 548:ssa 242/248@.050" ja .650" nostoa, ja tällä toimii kuin kello 1500-6500 alueella. Autossa varsin tiukka turbiini ja 3.23 perävälitys.
    Kannet on isot 375cc recportit, jotka soittaa parhaiten vasta 4 tonnin jälkeen.

    Tässähän max on ollut kyydissäkin, mutta sulle vois suositella pykälää isompaa ja pienemmällä nokkakulmalla kuin kadulle tarkoitetut perus hyllynokat.
     
    Muokattu: 11.6.2020
    max tykkää tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Juu,kyllähän mä ihmettelin ruuhkasuomalaisena kun Savon korpimailla ei kuulu mitään ääniä,paitsi satunnaista linnunlaulua.
    Tilanne oli sit toinen kun käytiin 548 Chevellellä vähän kokeilemassa...kuului ääntä.
    Osa talitinteista varmaan kuoli sydänpysähdykseen.
    Kiitos vinkeistä koskien nokkaa.Hieman epäröin noiden Merlin kansien kanssa.Ovat ihan hyvät,mutta se mitä AFR nykyään tarjoaa on aivan eri asia.
     
  17. max

    max Double Gearhead

    [​IMG]Tässähän se on työn alla.Kiiltävä valurauta on kaunis asia.
     
    Muokattu: 10.6.2020
    Seevu, Selli, Gary Grand ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Jaaha, sitä on alettu isotella oikein kunnolla, onko tää merlin tall deck lohko, vai ihan normi mittanen?
     
  19. max

    max Double Gearhead

    Juu,mulla on tämä kevät/alkukesä hieman hankalia.Hihna rasvaantuu,ja sit alkaa taas tämä suuruudenhulluus.
    Ei siihen mikään lääke auta,ja läpät on auki koko ajan.Mutta niinkuin ”Joker” sanoisi:”Why so serious?”.

    Isohkot Merlin kannet ovat odottaneet jo tovin isoa alakertaa.
    Tutun kaverin kanssa tuli asia puheeksi,ja häneltä löytyikin tämä uusi MerlinIII bloki kaikkine hienoine liikkuvineen.En tietenkään voinut vastuu valurautaa,ja taas mua viedään.

    Se on ihan normi bloki onneksi,sillä mulla on kaikkea jännää varastossa tätä varten.
     
    Mr Banner, Gary Grand ja Herje tykkäävät tästä.
  20. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mulla oli 493:ssa Moparissa 273@.050 ja nostoa n.0.7. Hyvin pysty tuonkin kokoisessa ajamaan kadulla. Ja sama nokka tulee tuohon uuteen 572:een.
     
    Gary Grand, Herje ja max tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!