Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Onkohan tässä nyt kyse kilpailun toimimattomuudesta. Täällä Joensuussa katsastukseen pääsee aikaa varaamatta. Halvimmillaan vuosikatsastus on 19 euroa. Katsastusmiehet ovat asiallisia jos eivät ihan mukaviakin. Tarjolla on karkkia, mehua, kahvia, keksejä ja pullaa odottaessa, autot menee pääsääntöisesti läpi terveisin "korjauta tuo kun kerkeät.... en nyt laittanu sitä ylös..." Joskus saa vielä kahvipaketin kotiin viemisiksi.
    Mitään purppasua katsastajien mielivallasta en ole kuullut vuosiin.
    Joskus jopa tovoisi tiukempaa linjaa kun liikenteessä näkee savuttavia paskakasoja matelemassa, että tuollainekin on läpi päässyt.
    Itseltänkin on mennyt läpi autoja joiden iskunvaimentajat eivät tasaisesti ole toimineet yhtään.
     
  2. sampop

    sampop 1st gear

    Oman kokemukseni mukaan toi on eniten omasta asenteesta kiinni. Jos lähtee haastamaan, on rekyylikin voimakas.

    Mutta joskus kun olen hankkinut harrasteauton ja hakenut leimaa sen liikuttelemiseksi korjauspaikkojen välillä, on katsastajat venyneet aika pitkällekin. Kerran leimasin wolkkaria jossa laturi vuosi sähköä ja sehän perkele jäi rullille kun ei jaksanut enää startata kun typeryyttäni sen sammutin. Katsuri löi leiman paperiin ja totesi että ite saat lykätä...

    Samoin Impalan kanssa on tullut usein ihan hyödyllistäkin tietoa, viimeksi just nivelistä. Olin nääs ymmärtänyt väärin sen hässäkän toiminnan ja olisin ruvennut korjaamaan ihan väärästä paikasta. Kun juttelin asiasta, katsuri käski oikein alle katsomaan ja selitti juurta jaksain. No ei se silti onnistunut se korjaus iteltä, mutta hyvä mieli jäi palvelusta.

    Itelläkin pitää olla se asenne, että ajoneuvon turvallisuutta tässä tarkastetaan ja se on kaikkien tiellä liikkujien etu.
     
  3. katsastusmies?

    katsastusmies? 1st gear

    Ristiriitainen sanoma. +AKEn tarkastajat taitavat jo olla konttoria sulkemassa jos toiminta on tuota tasoa.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllä täällä itä-rajalla oikeasti kaiken maailman rotteloa on niin paljon liikenteessä, että hylkyprosentit tulee varmasti täyteen ilman, että pitää niuhottaa seisontajarrujen tasaisuudessa tai yleensä missään mikä ei ole liikenneturvallisuudelle uhka.
    Miksi konttorit joissa palvelu miellyttää ja keskinäinen kilpailu toimii pitäsi sulkea? Ristiriitaista!
     
  5. katsastusmies?

    katsastusmies? 1st gear

    Ai että sitten kun on prosentit täynnä ei sitten enään ole väliä millasia paskakasoja hyväksytään.


    Ai miksikö pitäisi sulkea, no siksi tietysti, kun siellä hyväksytään niitä savuttavia paskakasoja. Ristiriitaista, kuka?
     
  6. Ahis

    Ahis Gearhead

    Äsken oli taas iloinen katsastus, hinnasta 15€ pois kun oli auton päivä / porin päivä Satakunnan autokatsastuksella. Makkaraakin sai, niin ja pullaa ja keksiä kahvin ja mehun kera. Vanikin oli kunnossa, ei edes sanallista huomautettavaa muusta kuin pikkusen vuotavasta pakoputkesta. Kyllä on mukava katsastuttaa kunnossa olevaa autoa.
     
  7. Jumalauta jätkät, EKALLA LÄPI!!! Ensimmäinen kerta elämässä!!! Autoja ollu jotain 6 kpl ja korttikin about 6 vuotta :poff: :poff: ei muuta kun lottoomaan
     
  8. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Miulla oli vastaavanlainen ilotapahtuma par viikkoo sitte, sain kyllä parit viat puhumalla pois ku laitoin auton samalla reissulla seisomaa. Sanoin että nuo oli tarkotus laittaa kyl tuossa talvisella ni usko miehen sanaa! :poff:
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    En minä ole niin sanonut! Sanoin, että kun hylkäysprosentit täyttyy muutenkin, niin ei tarvitse katsastusmiesten niuhottaa epäolleelisista seisontajarrun lukkitumispisteistä.

    Kerroppas, oletko sinä siis oikeasti sitä mieltä, että sellaiset katsastusasemat pitää sulkea jotka päästää helpolla läpi? vai mitä mieltä sinä oikein olet?
    Jos letukka pääsee läpi puoltavilla seisontajarruilla niin pannaanko ns. lappu konttorin luukulle?
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mutta kun seisontajarru saa puoltaa ja aika reilustikin, jos auton painosta laskettava voimavaatimus ylittyy!

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf

    Ja sivu 17. Käsijarrulta vaaditaan että saavuttaa 16%:n voiman auton kokonaispainosta, pyörät menevät lukkoon ja ero pyörien välillä saa olla maks 70%. Eli käkkäri saa puoltaa ja paljon.

    Samoin iskareissa saa olla eroa joitain prosentteja. Vaihdoin juuri Joensuussa siellä halvalla asemalla iskareista (vasen sökö) pompanneeseen autoon uudet ja uusintanäytöllä eroa oli tuliterissä kaasuiskareissa vasen oikea 3%. Vanhoissa ero oli 15% ja hylky tuli.
     
  11. katsastusmies?

    katsastusmies? 1st gear


    Ei se että hylkäysprosentit täyttyy, tarkoita että sen jälkeen voisi jättää mitään vikoja huomioimatta, jos se käsijarru on paska, niin siitä hylätään vaikka olisi millanen hylkäysprosentti.

    Ja jos niin ei toimita, niin kyllä siinä on olemassa vaara että konttorin ovet suljetaan. Ei olisi eka kerta kun on joku konttori määräajan suljettuna.

    T: Joskus lomaillu muiden töppäilyjen takia :rotfl: :rotfl:
     
  12. JJ65

    JJ65 Gearhead

    Sattuupi tässä pohj.helsingissä olemaan nimeltämainitsematon a-kats konttori jonka ovet sopiskis naulata kiinni,senverran ammattitaidotonta porukkaa siellä on duunissa...
    Käytin firman chevyvania leimalla niin eikö tää "insinööri" rupea paukuttamaan auton lattiaa ja runkopalkkeja josko sattuis löytymään ruostevaurioita...helvetti auto on vasta 1 vuoden ikäinen ja ensimmäinen vuosikatsastus menossa. Seuraava maininta kyseisen herran suusta oli "rungonnumero ei näy kunnolla",siinä kohtaa fiilikset oli :mad: ja katselinpa tarkemmin tätä pullonpohja-silmälaseilla varustettua heppua mainiten hänelle että kannattaisi käydä varmaankin optikolla jos ei uudesta autosta rungonnumeroa näe lukea.
    No sen jälkeenhän tietysti päästömittauksessa dieseli kiersi niinkuin ei ikinä ennen (eikä sen jälkeen ,sillä sille konttorille ei olla viety enää duuni,eikä harrasteautoja.)
     
  13. maxy

    maxy 3rd gear

    Suomussalmen A-katsastus maailman paraspaikka ja siellä itse pää J.Keränen on sitten hyvä ja asiallinen katsastus mies. Ymmärtää harrastepelien päälle ku ite harrastaa. Suosittelen! :D
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Eihän vuoden ikäistä autoa tarvitse vuosikatsastukseen viedä. 3 vuoden päästä vasta ekan kerran. :eek:
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kuorma-autoilla ei taida olla sitä poikkeusta. :odroll:
     
  16. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Paitsi jos oot muutoskatsastamassa jälkiasennus turbo sötöstystä. Sitten Jaakko pistää topin koko touhulle. Muuten kyllä asiallinen katsastussetä, vaikkakin on jo kohta kymmenen vuotta aikaa kun viimeksi ämmässä autoja katsastelin.

    Kajaanissa vanhalla valtion kottorilla ite aikoinaan katsastin välikoppa-escon turbolle ja kivuttomasti meni.

    Ylipäätänsä "surullista" katsastusta ei ole tullut eläissään koettua. Aina ovat lakipykälien mukaan menneet ja tulkinnatkin olleet asiakkaalle suotuisia. Joskus on vaan joutunut ite tekemään enempi esiselvittelyjä johonkin muutoskatsastukseen, kun jollain ns. "asiantuntevammalla" konttorilla olisi tarvinnut, mut mitäpä noista.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No vielä kommentoin, vaikka tämä juupas eipäs alkaa jo kiertää samaa rataa.
    Keskustelussa keskusteltiin tiettyjen Letukoiden seisontajarrutus tapaa jossa vaijerin kiristys kiristää ensin toisen puolen vaijeria ja toinen puoli lähtee mukaan vähän myöhemmin, se on kiinni kolmion muotoisessa käikäleessä joka liikkuu toisen puolen vaijerin mukana. Toinen puoli siis
    alkaa kiristymään aiemmin ja täten voi dynolla lukkiutua ennekuin toinen ehtii edes täysillä mukaan. Joku tosin tiesi kuinka tämänkin saa tasapainoiseksi. Jos se puoltaakin rajusti, niin se silti ei ole paska!
    Se toimii täysin puoltavanakin tarkoituksessaan. Hylkääminen pelkästään siitä on mielestäni saivartelua!

    Iskaritestissä huomaataan vain jos joku iskareista on menettänyt tehoansa. Jos kaikki iskarit ovat tasaisesti lopussa niin hyväksyntä näyttää tulevan koska iskarit toimii tasaisesti. Kaipa auto on tasaisen huono ajaa ja täten turvallinen vs ylättäen huono kuopan osuessa oikean etupyörän alle :)
    öljysavuja tuprautteleva 80-luvun japsi antaa yleensä pakokaasutestissä hyväksyttävät lukemat koska vanhat autot voivat työntää putkestaan hyväksyttävästi aikamoista tuubaa, häkää ja hiilidioksiidia verrattuna uusiin autoihin.
    Tarkoitin vain, että (joskus jopa toivoisi) määräyksiä voisi jopa kiristää. En tarkoita että katsastusasemat tekisivät jotain väärää tai katsoisivat läpi sormien tai yleensä pitäsivät tietoisesti mitään tilastoa itse hylätyistä/hyväksytyistä ja sitämukaa hyväksymiset helpoittuisivat tai vaikeituisivat. Jätän sen vainoharhaisimmille.
    No toisaalta taas joskus, mistäs minä tiedän onko sitä liikenteessä matelevaa savuuttavaa paksaläjää edes katsastettu :)

    Mr-autoja käsitellään monesti silkkihansikkain, enkäpä näe siinäkään suurta vääryyttä.

    Anyway; olen pääsääntöisesti hyvin tyytväinen katsastustoimintaan Joensuussa, niin harraste- kuin käyttöautojenkin osalta. Pyrin tietysti ne viemäänkiin sinne puhtaina ja kunossa olevina. Palvelu 3:lla konttorilla joita olen käyttänyt on ollut aina asiallista.
     
  18. Acadian

    Acadian Gearhead

    Perjantaina 26.9.07 päätin käydä näyttämässä kärryä katsastuksessa kun syyskuun loppuun mennessä piti leimata. ensiksi ajoin helsingin tattarisuolle katsastukseen jossa olen yleensä käynyt katsastuksessa. drive in katsastus täynnä lappu ovessa vesitti idean alkuunsa. asema on siis klo 18 asti auki ja klo 17 oli täyttä. no siitä sitte ajelin tikkurilan asemalle joka oli mennyt jo klo 16 kiinni. päätin vielä ajaa malmin asemalle joka olikin klo 18 asti auki eikä jonoa ollut lainkaan. n.5 min päästä inssi tulikin auton luokse ja katsastus lähti käyntiin. jarrudyno/iskari testi ok. sitte nosturille. kerran kopautti pohjaan ja sen jälkeen vain katseli fikkarilla. ei keksinyt mitään huomautettavaa autossa. sanoisin että erittäin asiallinen inssi ei mitään valittamista. tosin asiaan vaikuttaa varmasti aika paljon että auto on siisti ja kunnossa niinkuin pitääkin. katsastuksen jälkeen tarinoitiin ameriikan autoista tovi jonka jälkeen leima paperiin. en ole vielä ns. jenkkivihaajainssiä tavannutkaan, toivottavasti ei tulekaan vastaan moista. pisteet malmin katsastusasemalle
     
  19. Ahis

    Ahis Gearhead

    Mäkin sain lauantaina leiman paperiin, AKEn hieno systeemi alhaalla/paskana... Uusi ote tulee postissa kun järjestelmä alkaa toimimaan...
     
  20. Acadian

    Acadian Gearhead

    sama homma täällä ote tulee postissa kunhan saavat koneet toimimaan. oli taas niin hyvä uudistus että joka kerta tulee uus ote, joo joo.
     

Kerro tästä muillekin!