Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. bathory

    bathory Gearhead

    Antoko leiman?
     
  2. Painkiller1971

    Painkiller1971 1st gear

    No prkl ei.....ajo jarrutesterille ennen tuota tapahtumaa ja käkkärissä oli heittoa....tosin tais olla jo niin v.... tapahtuneesta ettei varmaan menny seuraavakaan auto läpi vaikka ois ollu kuin hyvässä kunnossa.
    Luulenpa että sen vitu.... mitä näin katsurin kasvoilla, niin tuli moni autoilija tuota ovea maksamaan, eli luulenpa että aika moni vielä sillä viikolla jos ei toisellakin joutu uusinta näyttöön.

    Ja mainittakoon nyt vielä että tein arvostelun tästä asemasta oman kokemukseni mukaan. No eihän sitä julkaistu ja laitoinkin kyselyn että mikä maksaa. Sain vastauksen, että katsastusfirma oli ilmoittanut että kaasu oli hirttänyt kiinni?! No voihan se hirttää, mut jonkun on täytyny työntää, kun auto ei ollu sillon käynnissä? No se siitä.

    Tosin Mondeon kun käytin tos toisella asemalla, niin ei menny läpi kun kuulema oli nähtävissä jotain haituvia kuskin turvavyössä, no prkl...kotia kun tulin, niin vähän sytkärillä lämmitin niitä v.... haituvia ja leimalle ja tulihan se leima....onhan näitä.

    Taas jarruremontin ja ilmauksen jälkeen vaimo käytti taas toisella asemalla mondeoo, niin oli sanonu et jarrusylinterit vuotaa et ei mee läpi kun oli kostee....ajoin prkl itte asemalle ja sanoin et tuu näyttää mistä vuotaa kun juuri jarruremontti tehty...tulihan leima...
     
    Muokattu: 4.5.2023
    viikinki75 tykkää tästä.
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Se vituttaa, että ehjiä osia pyydetään vaihtamaan, mutta auttaako se mennä sen ehjän vaihdetun osan kanssa sinne konttorille? ei varmasti auta.
     
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Audin lasi teippauksesta sain huomautuksen. Luki että jokaisessa.
    Paras kun auto ollu mullakin jo jonkin aikaa enkä ollut huomannut moista.
    Oikein tarkkaan kun rupes hakee niin olihan siinä yhessä sivulasissa pientä sävy eroa.
    Muuten en olis ikinä huomannu ..
     
  5. Painkiller1971

    Painkiller1971 1st gear

    Juu ja montakohan kertaa leimattu jo aiemmin noilla samoilla lasiteippauksilla.
    Kohta ois taas omien autojen leimausten aika..katotaan mitä tällä kertaa keksii.
     
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Niinpä.. Luulen monen saavan anteeksikin paljon.
    Kävin hakee kirjaimia lisää niin paikallisella Ajovarma konttorilla vaikertelivat kun katsastettivia heille tulee niiiiin vähän..:rolleyes:
     
  7. Macho

    Macho Gearhead

    Katsastin pari viikkoa sitten auton mikä yli 5 vuotta sitten ei mennyt läpi, silloin auto jäi sen jälkeen seisomaan ilman että vein sitä uusinta näyttöön ollenkaan.

    No tämä tämän vuotinen katsastus tarkistus meni alkuun normaalisti, mitään vikoja ei löytynyt ja ajattelin että se on nyt läpi, mutta sitten katsuri alkoi katsomaan niitä vuosia vanhoja merkintöjä tietokoneelta läpi ja alkoi niistä kyselemään, esim että "pitää muutoskatsastaa auto", mitä en todellakaan ole pyytänyt edes vuosia sitten vaan se oli Plus katsastuksen pellen oma vaatimus. Plussan sekopää ukkeli oli kirjaillut kaikenmaailman roinaa sinne järjestelmään ja niitä nyt alettiin ruotimaan vuosia myöhemmin. No eihän autossa mitään vikaa nytkään ollut joten lopulta katsuri antoi nyt leiman niinkuin kuuluukin.

    Kysymys kuuluu, eikö nuo merkinnät pitäisi jossian järkevässä ajassa vanhentua?? Luulin että jos ei vie uusintanäyttöön niin katsastus alkaa sitten alusta eikä alkuperäisillä havainnoilla ole mitään merkitystä. Yli viidessä vuodessa autosta on voinut vaihtua jopa kaikki tekniikka tms.
    Mitä väliä sillä on mitä autossa on ollut tai ollut olematta esim sata vuotta sitten, eihän tässä ole mitään järkeä.
     
    always bb ja Vallu 426 tykkäävät tästä.
  8. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    YHYY,YHYY!:D Voihan itku ja parku sentään ja®! :cool: W triplakakkosen 4-Maticin katsastus oli oikeastaan onnistunut, siis leima tuli ja kaikki muuten kunnossa, mutta etuvetoakselin kuskin pyöränpuoleinen suojakumi rikki!

    Iskareissa oli etupäässä eroa 7% ja takana 5%. K-savutusarvo 0,00! Mulla noissa Mersuissa suurin K-arvo ollu 0,05. Kaikki noita 3 litran V6 dieseleitä.Hyvä motti, tapu,tapu! Tollakin sisäänajo sentään jo suoritettu, 282500 km!

    Katsastusmies oli oikein asiallinen. Näytti mulle sitten sen suojakumin rikkinäisyyden. Noh, mää sitten päivittelin , ai, jai jai sentään ja! Hirmu homma vaihtaa kun joutuu varmaan paljon purkamaan!?

    Noh, katsuri siihen sitten, osta tuosta viereisestä Motonetistä semmonen liimattava vetoakselin suojakumi! Ei tarvitse kuin liimata sauma kiinni ja puukottaa vanha pois! Mää heittäydyin pöljäksi, tai olenhan kyllä muutenkin! Ai semmossiakin on ja olin ihmeissäni!:)

    Olin kyllä lukenut semmoisista liimattavista. Onko täällä foorumin jäsenillä kokemusta? Aika helpolla sitten pääsis jos on kestävä ratkaisu!?

    Katsuri sitten vielä kiitteli, auto on muuten kyllä hyvässä kunnossa ja takajarrutkin näköjään uudet. Joo, mää tuossa kesällä laitoin, totesin. Mukava auto ajaa sanoi katsuri, olisko lenkin ajanut jarruja testaten? Joo, minäkin tykkään kun melutaso pieni! Semmonen katsastus sitten niin ,juu!:p
     
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Bilteman version olen talvikäyttikseen asentanut ja 2 vuotta kesti. Liima sauma kyllä kesti vaan muuten rupes murtuilemaan. Motonetin versiota en ole kokeillu olisin saattanu semmoisen laittaa, mutta oli pyörän laakerissakin vikaa niin joutui kuitenkin vetarin ottamaan irti niin ei ollu tarvetta yrittää päästä helpolla kumin kanssa.
     
    mpower tykkää tästä.
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tänään oli Ford Econoline -74 pakun katsastus.Vaadin itse,että etupään nivelet ym. tarkistetaan raskaan puolen hallissa:D.Ei löytynyt välyksiä.Kun auto on kunnossa ei leiman saamisessa ole mitään ongelmia.
     
  11. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Houkutus on minulla kyllä suuri kokeilla liimattavaa vetarin suojakumia! Ei niinkään asian edullisuuden, vaan helppouden takia!

    Katsokaas nääs, mulla ei oo enää tallia ja nosturia apuna! Asfalttipihalla joutuis monta tuntia mylläämään. Ja viimeksi kun takajarrut laitoin, niin hirmuisen kankea olin monta päivää remontin jälkeen! Hankalissa asennoissa joutuu könyymään mikä eläkeläisen kankeelle kropalle myrkkyä!:)

    Ja mitä tulee kertomaani pöljään, joka nyt ainakin jälkeenpäin ajateltuna olen, niin kesäkummit alle vaihtaessa huomasin oikean etuvanteen sisäreunan olevan hirmuisen rasvan peitossa!:oops:

    Pikkasen vähemmän pöljä olisi kyllä tajunnut mistä se rasva on, mutta mää iso pöljä mittään sitten tajunnut sitten niin juu! Innokkaana painepesurilla vaan putsasin!:D
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Hiaceen kaks liimannu ja nissaniin yhden, hiacen kumit kesti ainakin 2vuotta mitä auto isäukolla oli ja nissanissa mulla kesti ainakin sen ajan mitä auto mulla oli eli noin 2vuotta.

    Noi hiaceen liimatut oli mun muistaakseni jotain toyotan tarvikkeita ja ne oli kyllä hyvää joustavaa ja paksua kumia.
    Nissanin "kumi" oli enemmän semmosen muovisen oloinen, en muista oliko se biltemasta vai motonetistä...
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Yksi huono kokemus liimattavista on, ja siinäkin tapauksessa liimaus kyllä kesti, mutta muuten kumi ratkesi parissa kuukaudessa. Myyjän mukaan valitettavan yleistä nykykumien kanssa, ja rahat sain takaisin. Kaivoin sitten varastosta vanhan vetonivelen päällä olleen kumen ja laitoin sen, kun nivelen joutui kerran muutenkin purkamaan puhdistusta varten. Luotto tarvikekumeihin on mennyt, vastedes ostelen alkuperäisiä, jos milloin tarvitsee. Kymmenen vuoden sisällä vaihdetuista seitsemästä vetarin kumesta viisi on hajonnut ennen aikojaan.
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Nyt on positiivisia kokemuksia tullut muutama, negatiivisia ei vielä! Onkin siis varsin perusteltua olettaa, että loikkaan aidan yli mistä matalin!:) Mutta en kuitenkaan sulje pois vaihtoehtoa ihan kunnolliseen suojakumin vaihtoon.:rolleyes:

    Kunhan toimenen, niin tutkin asiaa mitä joutuu purkamaan jos kunnon kumin laittaa! Niin pirun kuuma nyt vaan, niin hiki tulee jo miettiessä! Saatan raportoida myöhemmin asiasta!:D

    EDIT: Eiku nyt tuli Dataviilaajalta huonoja kokemuksia!
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Se on se hinta kun ratkaisee, kestävät kumit tulis luonnonkumista, mutta kukaan ei halua maksaa sen hintaista suojakumia. Siksi ne tehdään silikoniseoksesta ja se ei vaan kestä kuumaa/kylmää ja tiesuolaa ym oloja ainakaan suomessa. Mutta hei, ne on halpoja ostaa ja sitähän ihmiset haluaa, halpaa paskaa, jota saa vaihtaa vuoden välein, vaikka vaihtoehtona olis se kallis jota ei tarvitsis vaihtaa kymmeneen vuoteen, mutta jos lyö itseään tyhjällä lompakolla otsaan, niin otetaan se halpa, joka sitten loppupeleissä on kallis, koska saa vaihtaa useammin, mutta kun se lompakko on tyhjä....
     
    cdv70, LehtinenA ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tokkopa se luonnonkumi on sen parempaa? En muista nähneeni auringonsuojapahveja autojen renkaiden edessä sitten seitkytluvun. Siihen aikaan renkaat ehtivät halkeilla kyljistä ennen kuin olivat ehditty ajaa kankaille. Ja olivat just sitä itseään, hiilellä ja rikillä seostettua kautsua paistettuina.

    Kumi pitää valita kohteen mukaan. Olin just Motonetissä valitsemassa pesuaineen ruiskutuspulloa. Semmosta, mihin pumpataan ilmanpaine ja sitten sillä saa vaahdon auton päälle pesun edeltä. Oli kahta laatua. Toinen happamille ja toinen emäksisille pesuaineille. Kummassakaan Motox (firman oma merkki) pesuaineessa ei kerrottu pesuliuoksen pH:ta. Joka toinen menee vikaan ja kolmenkympin ruiskutuspullon männän kumi hajoaa.
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin tuota...! Mun auton vm.2014 ja 282500 nyt ajettu. Aika hyvin mun mielestä kestänyt! On kyllä naisystävällä Suzuki Baleno 1996 isolohko 1,6! 345tkm ajettu! Vetarin kummit ehjät!
    Pikkasen happanee jo pellit, mutta aina leimasta läpi! Ihme vehje! Japsit on luotettavia, mutta muuten aivan hirveitä! Tiedä mitä kumia sitten on alkuperäinen?

    Mersujahan ei korjata, vaan huolletaan!( välillä kalliisti !):)
    Selkeesti nyt jäänyt vetoakselin suojakumihuolto tekemättä!:D
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Niin, sulla on siis kestänyt se noin kymmenen vuotta, tarvikkeen kun laittaa, ei se siellä kahta vuotta ehjänä pysy, haet Mersulta orkkiksen niin seuraavan vaihdat sitten joskus 2032 paikkellla... Jos teetät, niin tarvikkeilla elätät korjaamoa, jos laitat merkkiosan niin ei tarvii korjaamoa elättää...

    En ota kantaa renkaisiin ja niiden kestävyyteen, siihen on eri ammattilaiset, mutta selkeä ero on ollut Jeepin suojakumeissa tarvike- versus merkkiosiin, yhtään merkkiosa-suojakumia ei ole tullut takaisin vielä, tarvikkeita välillä montakin. Ja hintaero on kyllä melkoinen, tarvikkeita möin joillain kympeillä per sarja, merkkiosa maksaa 111.00/srj tällä hetkellä...
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuo mainittu parissa kuukaudessa ratkennut liimattava maksoi jotain parikymppiä, ja kolme muuta kesäkäytössä kolmessa vuodessa murentunutta oli SKF:n kumeja. Ne oli halkeamilla jo ensimmäisen vuoden jälkeen, ja ei olleet halvimman pään kumeja, vaikka orggikset varmasti kalliimpia onkin. Toisaalta yhden hyvin halvan tarvikenivelen (mazda-pickupin etuvetarin nivel, maksoi 18€) mukana tullut kumi on osoittautunut hyvinkin laadukkaaksi, on kolmen vuoden jälkeen edelleen kuin uusi. Ja noita SKF:iäkin oli siis neljä samalla kertaa uusittua, ja yksi niistä on edelleen paikallaan, nyt seitsemättä vuotta käytössä. Tuurilla voi saada kestävän tarvikkeen, mutta vain tuurilla.
     
  20. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Pientä päivitystä nyt aiheeseen. Kävin tänään Motonetistä ostamassa Hippored merkkisen liimattavan suojakumin. Sen verran tohkeissani jo olin, niin etupyörän otin irti ja katselin onko tilaa vaihtaa. Ai,jaijai®, sentään ja, ahdasta on , ei maha mittään. Kaikenlaista tukivartta ja tankoa on edessä häiritsemässä.

    Ja sitten kun nuo käet on niin isot! Mutta kyllä se yläkautta on tilavampi touhuta kuin nosturilla alakautta! Kyselin myös Tynninharjun Autohuollosta, mikä merkkiliike on, niin kustannusta! Suojakumi 94 euroa [​IMG] ja arvioiden noin kolmisen tuntia töitä. Semmoset viitisensataa sitten vois varata, sanottiin! Melko kallista, mutta niin on autohuolto Suomessa! [​IMG]

    Katselin ja tutkin sitä rikkinäistä kumia, melkoisen kovaa korppua jo oli! Pitää nyt odotella viileempiä ilmoja, niin jos sitten yrittäis tuota liimattavaa. Täällä nyt 29,9 astetta, hiki tulee jo ajatellessa! Ajattelin silleen, jos vaan raakasti puukottais vanhan pois ja putsais isommat rasvat pois, ja sitten elmukelmua suojaksi rasvaa vastaan! Ahdasta se kyllä on ja syytä ekaksi harjoitella ilman liimaa! [​IMG]
     
    Slant Sickness tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!