Suuri työkalukeskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja WBBC, 15.2.2014.

  1. Aina muutaman kuukauden välein pitää hankkia jotain mielenkiintoisia työkaluja. Käsityökalut alkaa olemaan 30vuoden aikana muodostunut semmoisiksi että niitä ei tarvi, tai sanotaanko olen sitä mukaa hankkinut semmoiset mitä tarvin, ei mitään yleissettejä. 90luvun lopussa bahco sponsoroi sopivasti valitsemillani kamoilla, pari vuotta sitten ostin heiltä sopivasti yhden ison pakin ja sinne ne täytteet mitä halusin (traileriin). Muut vehkeet on aikalailla sitä mitä haluan ja mitä yleensä mahtuu talliini, jota en halua vaihtaa isompaan halliin tai muuhun kolhoosikokoiseen.

    Nyt oli listalla Mirkan sähkökäyttöinen deros 650 epäkeskohiomakone, letkut yms + imuri. Mirka on asiakkaani ja hienosti antoivat special hinnalla koko paketin. Jenkit muuten yllättävän paljon käyttävät Mirkan tuotteita, iso markkina-alue Mirkalle. Eilen vähän kokeilin ja perskule että on mahtava. Ei tarvi 16v vanhaa mäntäkompuraa huudattaa ainakaan hiontahommissa. 10v on ollut mirkan paineilmakäyttöinen epäkesko ja ei siinä mitään vikaa ole. Nyt kun alkaa roadsterin pohjatyöt, mukava tehdä tuolla uudella ja mikä parasta, sitä pölyä on vain murto-osa siivottavana ja "levitettävänä".

    Ensitalvena on ruuvikompuran vuoro. sopiva tallikäyttöinen ruuvikompura, kuivurit siihen...
     
    Roberto, -71 MoPar, Kemikaaliali ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    63mm Ahtoputkeen meijeri rosteri 1.6mm seinämäpaksuus about tarvis saada rantit, että klemmarit pitää ainakin 2 bar paineen. Sikkikone? Mistä sikkikone jolla tollaisia sai? En ole kyllä mitään tonnia valmis maksamaan, jotain tollasia saa alkaen 125€+ hinnalla uutena saksa/usa. Osassa ei sanota onnistuuko vaiko ei. Ideoita? Onko käytettyjä Suomessa vai tilatttava Saksasta?
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Voisko aatella että vetäs tigillä siistin hitsipalon putken päähän? Luulis ajavan saman asian.
     
  4. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei oo kokemusta mutta luulis olevan RST aika jäykkää kamaa sikkikoneelle. 4 noin 1cm pitkää saumaa toimii kyllä topparina
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

    1,6mm rst taitaa olla aika kovaa, mutta jos lämmittää pään punaseksi niin saattas mennä kiinan sikkikoneellakin?
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noihin löytyy ihan työkaluja, bead roller yms haku sanoilla löytyy. Tai laittaa youtubeen turbo pipe bead, niin löytyy jos jonkin näköstä tee-se-itse vekotinta ja härveliä.
     
  7. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Jos käy jossain peltitöitä tekevässä pajassa ja pyytää niitä vetää sen uran siihen niin ei tarvitse ostaa laitteita ihan sen takia ellet ala sitten enemmänkin tekemään ahtoputkia.

    Eristystöitä tekevillä pajoilla on sellaiset sikkikoneet kun ne tekee samanlaisen uran pellin jatkoksiin.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei mene halpis sikkikoneella 1,6mm rosteri. Voi olla myös olla, että ei ihan joka firma uskalla testata ohutlevyn mankelointiin tarkoitettua vehjettä noin paksuun materialiin.
    Itse tekisin hitsillä jarruharjanteen, niin kuin aikaisemmin ehdotettu.
     
  9. Vermilion

    Vermilion 3rd gear


    Juuri tein tällä samalla työkalulla nikkeli-kupari jarruputken taivutuksia, hyvin pelaa siinä hommassa ja ei maksa maltaita.
     
  10. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Kysyin Kouvolan pelityöstä viikko sitten vastasivat, että ei taida olla noin pienelle putkelle työkalua... katsovat kun joskus kerkiävät ja soittavat takaisin. Viikko kulunut soittoa ei ole kuulunut.

    Ilmoittavat 1.2mm paksuudeksi mild steel materiaalilla. 1.6mm on paksumaa ja ei kyllä ole nähnykkään mild-steeliä tuo 304. Melko varmasti hajoaa, tiedä sitten kuumennettuna. Alumiini taitaa olla 3x pehmeämpää... joten 1.2mm alumiini jos menee niin about varmaan sama kuin 3mm alumiinia rullailis.

    Edit ei nyt ihan mutta ei oo kaukana.
    304 stainless steel has a higher ultimate tensile strength than aluminum—505 MPa (73,200 psi) vs 310 MPa (45,000 psi)
     
  11. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  13. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  14. Akit

    Akit 2nd gear

  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Olipa hauska yhteensattuma, just tänään saapui kotiin tuollainen, paitsi renkailla. Hommasin just laatikon vaihtoihin. Aukaisin paketin, mutta en vielä testaillut.
    https://www.ebay.com/itm/Motorcycle...p2349624.m46890.l6249&mkrid=710-127635-2958-0
     
  16. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

  17. T5

    T5 Gearhead

    Mä olen joskus pohtinut, että saisiko tuommoisista moottoripyöränostimista köyhän miehen saksinostimen, jos jokaisen renkaan alle laittaisi yhden?
    Tai tuommoisella Bilteman nosturilla saattaisi saada jo helmoistakin nostettua.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Varauksin vahva ehkä. Tämä on pikkuisen liian korkea Dynan alle. Ajelen yleensä etupyörän jonkun lankun pätkän päälle ja vasta sitten sovittelen tätä pyörän alle. Melko lailla sentilleen on osuttava pituussuunnassa oikeaan paikkaan, jotta nousee sekä edestä ja takaa. Renkaan kun poistaa, niin taas yrittää kipata => sidon vastapäisen renkaan kuormaliinalla toiseen pyörään tai vaikka tallin pöydän jalkaan.

    Juu, mutta jos auton saa tarpeeksi korkealle, niin kyllä tällä laatikkoa nostaa ja laskee. Laatikon asentimessa varmaan täytyisi olla pyörät kuitenkin ja tässähän ne on.

    Ensimmäinen Motonetista hakemani tätä mallia toimi 0 kertaa. Toinen on ollut vuosia käytössä. Joskaan tunkki ei pidä kovin hyvin, että lukitukset kiinni. Kiinankuraa...
     
  19. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ai ymmärsinkö slatin viestistä nämä siis laskee alas itestään?
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Taitaa olla aika tavallista näiden kiinanlaitteiden kanssa. Itsellä on moottorinosturi, jolla laskeminen on välillä hieman epätoivoista. Ei oikein onnistu helpolla semmoinen hidas ja hallittu laskeminen, koska ensin ruuvia avaamalla ei tapahdu mitään ja sitten alkaa vauhdilla rojauttamaan alas. Joutuu rytkyttelemään nopeasti auki-kiinni, ei hyvä. Ei ole tullut katsottua, pystyisikö tuolle tekemään jotain, vai pitäisikö vaihtaa nostosylinteri.
     

Kerro tästä muillekin!