Suzuki T ja GT topic!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja sdfsd, 27.6.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Se voi olla vähän yhtä surkeissa kantimissa mitä tämä jenkkiharrastus. Vanhat ajelee ja uusia ei tule tarpeeksi kun "sisäänpääsy" hinta alkaa olemaan niin kova että mieluummin valittee jonkun muun. Joku 2000 täytyy lyödä rahaa tiskiin jos haluaa kohtalaisen piilojameksen, OK kuntosia bmw ja mersuja yms. saa jollain alle tonnilla.....

    Toi motskarikorttikin on kai jo paljon yli tonnin harjotteluvaiheineen ja muine huuhaineen. Itte maksoin tonnin kortista. Ja toi mp kortti ja mp sinällään on ihan "turha" laite.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sitä olen itekkin miettinyt että jossain vaiheessahan noita vähemmän haluttuja jenkkejä alkaa saamaan halvemmalla mitä nyt. Kun kattoo jenkkitapahtumien harmaapäiden massaa ja sitä 18-25 vuotiaiden katoa, on pakko joskus saada jotain 70- luvun turvapuskurilosseja (mark lincoln, continental, yms.) jotka nyt on arvossaan halvalla. Chargerit yms. tietty aina on arvossa mutta just noi "vähäsemmät"-mallit varmaan kokee jonkunnäkösen alennuksen. Tai jotkut 40-50 luvun laitteet, nekään ei kovin himoittuja ole.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ja kenellä sellasella 18-25 vuotiaalla on tollasia rahoja pistettävänä autoon?

    Sanotaan että joku 5000 on korkein hinta mikä autossa on kiinni, yleensä silti joku 2000. Sillä rahalla ei saa edes valianttia enää. Aspen ja piilojames ainoat vaihtoehdot, ei kovin hohdokkaita.....jos just kahdella tonnilla saa 540 e34 bemarinkin tai isompi koneisen kolmosen tai muun suht asiallisen saksalaisen pirssin. Vielä kun noi paremmat bemarit ei ole niin paskoja mitä jenkit yleensä on kunnoltaan.

    Sit vielä jos sillä autolla tarttis ajaakkin, se suomessa tuhotun farkun 15l/100km maantiekulutus vs. bmw:n 8l sadalle.
     
    Muokattu: 6.11.2016
  4. Tumi

    Tumi 3rd gear

    FB:n metsälöytöryhmässä on juuri nyt ylimpänä punainen GT 125 X4.
     
  5. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Tökkii kovasti mielenkiintoinen aihe vaikka luulisi että Finlandiassa on ja ollut tuhansia GT tai T Suzukeja ja kait niiden ex kuin myös nykyomistajia vielä löytynee hengissäkin vai onko kaikki horsmaa kasvamassa,ujoja vai luku&kirjoitustaidottomia..vaihtamassa vuotavia stefoja vai vanhainkodissako ovat??Häh!
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Minä panin pyörän talviteloille. Pitää vaihtaa takarengas, ja kiertarin laakerit talvella ja ettiä uudet pytyt jostain kun noi on ihan väljät ja porattu niin isoksi kun saa. Sit on vielä jenkatkin rikki pakoputken pulteista.
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    ainoa tuntemani vesitykin omistaja käy töissä, on naimisissa ja viettää muutenkin surkeaa elämää koska ei kyttää näytön ääressä päivät pitkät. on hänellä tosin lohtuna se GT 750.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vois olla viihteellisempää jos vaihtaisi vaimonsa overdriveen. Aika tylsä kaveri toden totta.
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Minkälainen vaimo, ja paljo paat väliä? Olis Aspen hollilla:)
     
  10. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Joopa joo,pahoittelen jos oon ollut liikaa koneen ääressä ja koittanut pitää keskustelua yllä minulle mielenkiintoisista asioista ,kuten nyt vaikkapa tämä GT aihe...:oops:
    Oon se minäkin naimisissa ja tokihan nuorempi eukko olisi paljon mielenkiintoisempi ,varmaan ajattelee samoin minun suhteeni ja luonnollistahan tuo ellei ole sokea.?
    Surkeaa elämää?
    Suhteellista(nimenomaan sitä sanoinkuvaannollisesti)ja paljon asennekysymys mitä haluaa,mitä muita mahdollisuuksia,onko tehnyt asialle jotain ja aina voisi huonomminkin mennä...jos varmasti paremminkin.
    Surkealle ilmastolle ei voi mitään,kalleus tullut" lottovoiton" kaupanpäälle ankeuden kera ja huono tulevaisuus täällä on tosiasia kaikille työväenluokkaan kuuluville niin nykyisille ja tulevillekkin=työpaikat katoaa tai pätkittyy,eläkkeet(kuka niitä maksaa..),julkinen terveydenhuolto.....Good Bye!
    Rikkaat rikastuu,verotus pysyy kumminkin kovana,kaikki kallistuu oli tarvetta tai ei(alkaen aika A:sta=autoilu,alkoholi,asuminen..)ja byrokratia jyllää.Että missäkö verorahat jotka ennen riitti kovasti hyvinvointivaltio Suomen pyörittämiseen?
    Kreikassa ,ulkomaisilla pankeilla ja kuka tahansa muu kuin suomalainen nyt älynnyt pyytääkkin+asioissa joista ei saa Suomessa puhua koska silloin on rasisti&junttiääliö persu.
     
    Muokattu: 14.11.2016
    rb tykkää tästä.
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Laite on aktiivisessa käytössä kesäisin, ei sitä olla pois myymässä.

    Se mitä siis alunperin tarkoitin oli se että jotkut ihmiset eivät ole ehkä niin hirvittävän kovin kiinnostuneita www-elämästä.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Valtion verotouhut ajo mut nyt ennen kun oli suunnitelmissa ostamaan isomman pyörän ja myymään muuta kalustoa veks. Suiza ollut loistopeli, joten luonnollisena siirtymänä paria pykälää isompi eli 550.

    Tyhjäkäyntipiirit kai ihan tukossa kun ei käy yhtään tyhjää, muutama desiä bensaa kaasuttelin jo pois, on siinä meinaan komeet äänet.

    Sit tietty mikään ei ole tässä maassa täydellistä, ei edes sukisukit. Mystistä sähkövikaa, lataa ihan törkeesti jotan 40V mutta saatto johtua oikosulussa olevasta akusta. Kaikki polttimot räjähti.

    Kipinä oli heikko vaikka auton akku oli kiinni kun pyöritti. Jonkunsorttinen kärjetön sytkä tässä on, liekkö orggis vai joku viritys? Voi silti olla kaikki ton oikkariakun tekemää, testaan varmaan huomenissa omalla akulla.

    Sitten vielä öljypumpusta viime omistaja sano että on epävarma, pakko laittaa seosbensaa. Musta seosbensa on vähän niitä pappatuna juttuja, täytyy varmaan joku korjaussarja tohon pumppuun hommata ja tsekata letkut. Öljyä kyllä oli tankissa ettei kuivana ole ajeltu.

    Sitten se tyhmä väliputkihäkkyrä vuotaa, voiko ne saada pitämään kun tuntuu että joku osa on väärä kun yks putki ei tunnu istuvan yhtään siihen. Jotkut oli tukkineet ne pakkaspropulla mutta jos sitä eka koittais korjata.

    Korkkaako näistä pakoputken jenkat yhtä helpolla mitä noista pienemmistäkin?
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Lisätutkimuksia. lataus korjaantu ehjällä akulla johonkin 12,3 ja liikku suht järkevästi kierrosten mukaan. Ei ollut kärjetöntä sytkää, tiedä mitä se viime omistaja houri. Pakoputketkin on jotenkin oudosti kiinni, ihmekkään ettei istu.

    Tyhmäjkäyntiä ei löytynyt, mutta en sille mitään tehnytkään. Kaikki sähköt vaan katoili randomisti mutta tutkimukset jatkuu, varmaan virtalukko.

    Höntötötöntön
     
    Muokattu: 15.1.2017
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Tiesithän että silloin kun tyhjäkäynnin seosruuvin on putsarin ja luistin välissä seos laihenee, mitä enemmin ruuvia avaa, eli soppa ei kulje sitä kautta, vaan se toimii ilmamäärän rajoittimena.

    Sit taas jos se on luistin ja imukurkun välissä, niin sit sieltä kulkee soppa, eli mitä enemmin avaa, sitä rikkaammalle menee..

    Eli vedä ne ruuvit kiinni ja kokeile, yrittääkö se edes käydä tyhjäkäyntiä.

    Jos ei, niin sit ei varmaan muu auta kun pesu...

    Nii..... ja kato että ne kaikki kumikurkut on ehjät ja tiiviit..
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tein autovremppaa ja suiza kuseskeli alleen aika ajoin joterkaasarit oli avattava.

    Kahdessa tyhjäkäyntisuutin ihan täysin tukossa, yks vaan puoliksi. Yhden kaasarin uimuri täynnä bensaa ja uimurikammiot täynnä jotain paskaa.

    Korjaussarjat kaasareihin aattelin pistää.


    Miks keskimäisen pytyn kaasarissa oli pääsiitin pienempi kun muissa??? Eikö sen kuulus olla isompi ettei leivo kiinni?

    Pakoputketkin irrotin ja koitin kosaanilla poltella muttei uskaltanut vetää muualta kun alkukäyrästä kun peltikuoren kromit palais rumaksi. Otan muistakin sisäputken pois ja poltan sen minkä saan poltettua alkukäyrää ja sitten se sisäputki. Se ihme Y-putki oli ainakin ihan tukossa ja sen sai hyvin poltettua.

    Öljypumppukin täytyy käydä läpi ja postää korjaussarja jos vaan saa kun senkään toimivuudesta ei ollut takuuta koska mulle sanottiin "että ne ei ikinä toimi, 4% tankkiin". Öljyä kuitenkin oli säiliössä.


    Uudella akulla latas vaan joku 12,5 volttia mutta sitä täytyy kattoa sitten kun on muu kunnossa.
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Olisko joku vaan lennosta vaihtanut uuden kaasarin sinne jostain syystä?
    Ite saanut aika hyvin noita putkia puhtaaksi pyörittämällä porakoneella vaijeria putken sisällä, alkuun polttanut tai liottanut liuottimessa tai sekäettä.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En tiiä, täytyy selvitellä jostain orggis suttimia. Nakkilan pyörä ja kusetuksen maku sivuillaan ilmottelee että se 92,5 ja 95 olis vaihtoehdot. Mulla sivuilla 95 ja keskellä toi 92,5.

    Täytyy koittaa varovasti tohotella noita putkia vielä, jos sais edes vähän lähtemään ja sitten ottaa vaijeri kikka käyttöön.
     
  18. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Mikä mallivuotinen tuo on?
     
  19. J.J.

    J.J. Gearhead

    Vaijerista olen purkanut pään auki ja vetänyt teippiä, rautalankaa tai klemmarin puretun kohdan juureen ettei purkeennu liikaa.
    Hyvin on saanut putket hoonattua puhtaiksi jos on vaan poltettu/liuotettu rasvat pois.
    Ja niin paksua vaijeria kun vaan poran istukkaan sopii.

    Vaikuttaa kulkuun melkoisen paljon kun sen kaiken karstan saa pihalle jos ei aiemmin ole niin tarkalla pidolla ollut.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    380GT:ssä kaikissa kaasuttimissa samankokoiset suuttimet,550GT:ssä tuossa keskimmäisessä pienemmät kuten 750:kin.

    Manuaalien mukaan vakioisena(lisävarusteena myytiin isompia ken halusi ja riippui maahantuojista/myyjäliikkeistäkin)GT380 J,K,L,M,A käyttivät 80 kokoisia kaikissa sylintereissä.
    550GT J,K : 92,5 center ja 95 L,R 550GT L,M,A : center 95 R,L 97,5

    GT750 J,K: center 100 ja L,R 102,5 GT750L center:107,5 L,R 110
    GT750 M,A center 107,7 L,R 110.

    Jotta asia ei olisi näin yksinkertainen eri markkina-alueille oli nettilähteiden mukaan eri ohjeita elikkäs esimerkkinä GT 550M

    General market,UK,France ja South Africa suosittelivat kaikkiin reikiin 100 kokoiset.
    USA : 95 center ja 97,5 L,R

    Kokeilemalla siis etsittiin eri olosuhteisiin ja aika monet tuntuivat laittaneet heti isompia suuttimia kuka teho tai jostain muusta syystä mutta alunperin siis noin ja syy ehkä alakanttiin mitoitetuissa suuttimissa oli tietysti yhä tiukkenevat saastemääräykset ja kulutuslukemien pienentäminen,jotka 2t vehkeissä olikin se yksi tärkeimmistä syistä että ne katosivat,saastejutut toinen ja melu kolmas,mukavuus ja siisteys sitten viimeisteli homman 4t koneille.
    Tuo syy miksi keskimmäisiin sylintereihin laitettiin alunperin pykälää pienemmät suuttimet GT550 ja 750 johtuu siitä että pakovastus tuossa keskisylinterissä on erimoinen tuolla alkuperäisputkistolla(2 pienempää putkea sille).
    380:ssä jostain syystä näin ei tehty vaikka putkiston rakenne sama,paitsi että siinä ei käytetty tasausputkia sylintereiden välissä joka lienee se syy miksi näin.
    Teoriassa ja kuulemma mittaustenkin mukaan "normaaliolosuhteissa" myöskin keskisylinterin lämpö on kuulemma isomman jäähdytysrivoitusalueen ja ram air myötä jopa alempi ja joissain markkina-alueilla käytetty eri lämpöarvon tulppaakin tuossa keskellä siitä syystä kuten siis pienempää pääsuutintakin yleisesti.
    Kawasakissa jossa ei ollut tuota Ram air peltiä homma oli toisinpäin eli keskipytty kuumeni rajun ajon kuin kuumien olosuhteiden myötä niin paljon että ainakin suorituskyky aleni huomattavasti ja joskus valitettavasti leikkasi enempi tai vähempi kiinnikkin.
    Näinhän se saattoi olla kaikissa muissakin 2 tahtareissa merkistä riippumatta että se ainut tai laitimmainen niistä kahdesta leikkasi kiinni.
    2t öljyt oli mitä oli ja halvimpia tietty käytettiin ellei jopa moottoriöljyä,säädöt samaten pumpussa ehkä pielessä jos koko pumppuakaan kaikissa oli eli korvakuulolta öljyä tankkausvaiheessa taisi olla peritty mittaustapa monesti pappa tuntureista,jaawoista ja muista 2t kansankulkineista.
    Suzukissa käytetty ilman ohjaus-systeemi oli tehokas,yksinkertainen ja hiljensi kilinöitä&kolinoita tehokkaasti koska pelti on sisäpuolelta päällystetty kumilla ja kumikannakkein siinä koneen päällä(toki se ruuveinkin kiinni on).

    Tuo ram air systeemi kehitettiin suzukin kilpakoneisiin 60/70 taitteessa ja käytettiin+testattiin ainakin Kanadan ratakisoissa josta hyvien kokemusten myötä siirtyi tripleihin kuin GT250 jne vuosien myötä.
    Suzuki ei aikalaiskokemuksien mukaan kärsinyt ylikuumenisongelmista tehohäviöineen tai kiinnileikkantumisistakaan juurikaan enää tuo ilmanohjaimen jälkeen jos voitelupuoli oli kunnossa ja käytettiin kunnon öljyä.
    Mikään täydellinen keksintöhän tuokaan ei ole ja tottahan sitä vahinkoja sattui mutta idea oli hyvä,halpa ja toimiva verrattuna siihen että peltiä ei ollut.
    Käsittääkseni ram airia ei käytetty GT500/T-250-T500:ssa.
    Yksi syy on myös suzukeissa oleva tuoreöljyvoitelu jossa pumppu voitelee myös koneen laakereita ja ei missään nimessä saa ottaa pois käytöstä kuvitellen että polttoaineeseen sekoitettu öljy riittäisi voiteluun,ei riitä.
    Mikäli näin teki,koneremontti oli pikaisesti tiedossa.
    Moni teki näin keventääkseen konetta,pumpun tai vaijerin rikkouduttua tai ajatellen tehdä ihan perinteiset sekoitukset itse kuten useimpiin muihin 2t voi hyvin tehdäkkin ja tehtiin kun systeemit niin suunniteltukin.
    Pumppu pitää säätää myös oikein,käyttää kunnon öljyä ja monet lurauttivat tilkan öljyä bensatankkiinkin ns varmuuden vuoksi.
    Homman viimeisteli SRIS venttiilit (vm 75 asti)kampikammioiden pohjassa jotka kierrättivät pienillä kierroksilla kertynyttä ylimääräistä öljyä takaisin poltettavaksi sylinteristä toiseen ristiin eli silläkin tavoin tasattiin toimintaa eri sylintereiden välillä.
     
    Muokattu: 8.2.2017

Kerro tästä muillekin!