Syylarin korkin LBS painelukema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 23.5.2022.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Eli sulla siis nyt 7 LBS korkki kiinni ja toimii siis juurikin tossa jälkilämpö tilanteessa paremmin? Eli siirtää nesteen ylivuoto säiliöön ja takaisin? Mutta 13 korkillako ei siirrä? Mulla tosiaan 13 nyt eikä se siirrä nestettä ylivuoto pulloon jälkilämpötilanteessa.

    Entäpä 7 LBS korkki ja +30 astetta lämmintä ja ruuhkassa? Tuupannee vedet ulos huomattavasti herkemmin kun tuo vaikkapa 13 LBS korkki? Tuon asian vuoksi en ole 10 LBS tai 7LBS korkkia uskaltanut kesällä käyttää.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tällä (7 LBS) korkillq en ole tavannut sotkemasta tallia, eli näyttää paremmin toimivalta. Edelliselläkään ei ollut vakiovika, mutta joskus kuitenkin oli tehnyt sen sammutetulla autolla.

    Mulla on virislantin edessä 22” Griffinin alusyyläri jonka edessä ”niin iso kuin mahtui” Motonetin sähköflekti. Osat riittäisi isompaankin…

    Sähköflekti oli aiemmin alavesiletkun noin 88 asteisen kytkimen ohjaama. Termostaatti on saman lukeman kuin lämpökytkib. Tuo alavesiletkukytkentä humppautti lämpömittaria eessuntaas, jos matelin ruuhkassa tai käytin paikallaan. Muttei keittänyt tai purskautellut silloinkaan ajossa.

    Nyt samaa flektiä ohjaa Maxxecu. Anturi on kiertävässä vedessä lämppärin menoletkussa ja ohjaus siten, että flektin vauhti kasvaa 0…100% lämpöjen 80C ja 90C välillä. Lämpömittari ei paljon liiku sen jälkeen, kun laitos on saavuttanut käyntilämmön.

    Pieni lisäetu on siitäkin, että sähköflekti tuulettaa konehuonetta käytännössä koko ajan, mutta hiljaa. Ei seiso kuuma ilma paikoillaan.
     
  3. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kyllä lämpöero saa veden liikkumaan. Jos ei niin mistä sitten syntyy Golf-virta. Monissa ajoneuvoissa, kuten moottoripyörissäkin tehtaan asetuksissa flekti käynnistyy vielä sammuttamisen jälkeen, eli sähköt ei katkea puhaltimesta vaikka avaimet on taskussa. Tuskin ne tehtaalla sitä noin olisivat kytkeneet jos sillä ei olisi jäähdyttävää vaikutusta, vaikka vesipumppu ei pyörikään.
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei nesteen hidas liike näy. Pitää laittaa jotakin sekaan. Ja sitten ne jotakin tukkii sen. Eikä kierrä enää.
     
  6. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Joo 7 LBS varmaan ihan hyvä, tai si 13 ja korkki hiukka löysälle( vähän no no). Jos kannen tiivarit ok ja lämmöt ylhäällä, niin mites sitten liian hyvin läpivirtaava syylari? Ei ehdi flekti jäähdyttää nestettä. Sähköflekti hyvä ja melkein ehdoton. Saapi ajastaa jos tarvii, niinku tuossa edellä oli juttua.
     
  7. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Joo ja , eli hiukan lisäyksenä tuohon edellä mainitsemaani syylarijuttuun : Eli jos on "liian" monirivinen syylari sanotaanko sitten paksuus suunnassa tiettyyn kombinaatioon, niin ei mene flektin antama ilmavirta läpi. Eli koko jäähdytyskombinaatio kannattaa miettiä lävitse, eli termari, korkki, flekti , syylari ja ilman otto syylarille. Tiä sitten.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Totanoin. Ei se veden jäähdytyskyky siellä syylarissa virtausnopeudesta huonone, kun yksinkertaistetusti sama neste virtaa nopeammin myös koneen läpi eikä ehdi lämmetäkkään, eli ei tartte jäähtyä yhtä paljon. Jos taas ilmavirta ei mene syylärin läpi, on jotain tukossa tai esteenä puhallussuunnassa., esim koneen etupään levymäiset kiinnikkeet jms.
     
  9. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Weijairille, joo saattoi olla minulle ajatusvirhe, tämä kommenttisi ok. Mut vielä tosta sähköflektistä: sille on hyvä rakentaa syylarin peittävä "tunneli" jossa flekti pyörii, nii se vetää tai puhaltaa koko syylarin alueelta. Turbovehkeissähän tuo on ehdoton, mikäli syylarin edessä on iso välijäähy. Ja muutenkin ehdottomasti. Bilteman sähköflekteistä en tiedä, miten se tuottaa oikeesti jäähyilmaa.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja kannattaa panostaa sähköflektien ohjaukseen. Vanhat rele tyyliset haukkaa tehoja rajusti ja yleensä kyrvähtää jossain vaiheessa. Cooling Fan Modulet toimivat paremmin, älykkäämpiä, eivät syö tehoja niin paljon eikä edes hirveän kalliita.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Siinä olet oikeassa että jos on tosi väljä jäähy, niiin neste ei välttämättä kierrä koko jäähyn kautta vaan oikasee, tällöin jäähdytin ei ole tasaisesti lämmin. Tähän kun vielä ottaa legendaarisesti sen termarin pois, niin ei enää neste välttämättä kierräkkään ns. vaikeissa paikoissa ja tulee hotspotteja.

    Flekteistä sanon sen verran, että päältä päin on vaikea arvioida, mitä ne oikeasti tuottaa. Karkeasti (toki poikkeuksin ) on niin, että mitä paksumpi, vähemmän ja isoja siipiä ja paljon ampeereita, sitä todennäköisemmin tuottaa sen nimellisen ilmavirran pienellä vastuksellakin. Esim Mishimoton 12" slim linen ja Race-linen ero on todella suuri.

    Tunneleista ja huuvista sekä noista cooling fan moduleista ei voi olla kuin samaa mieltä, jos hyvän haluaa.
     
  12. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Niin, noin homma menee kuten sanoit Weijari. Joo ja, vielä tuosta syylarin monirivisyydestä, eli syvyyssuunnassa(paksu syylari) 4-rivinen voi olla liikaa tiettyihin kombinaatioihin. Ei mene ilma lävitse riippuen taas tietty flekteistä ja ilmavirtaa estävistä tekijöistä ym. Totahan tarkoitit Weijari, noin ymmärsin.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No nyt kun on korkin painelukema käsitelty ja syylärit ja propellit käsitelty, niin kerrataan vielä sen termostaatin itsensä vaikutus. Perinneautojen vahatermostaatit on eilisen tuotteita ja valmistajat vähenneet. Sit kun ei yhtäältä löydy sopivaa, tulee katsottua toisaalle. Jostakin tarvikeliikkeestä voi mitoilla löytyä ihan passeli ja ... no eihän se sitten toimikaan.

    Asia yksi on se pieni ohivirtausreikä, joka on tai ei ole. Joissakin termostaateissa on ihan reikä ja joissakin lovi sen venttiilin reunassa. Kumpikin päästää vähän vettä ohitseen jo kylmänä, mikä tarkoittaa sitä, että termostaatin vieressä liikkuu vesi ja termostaatti saa lämmintä osakseen. Ilman ohivirtausreikää lämpeneminen on nopeampaa, koska mitään vuotoa syyläriin ei ole, mutta vastapuolella on se, että termostaatti toisinaan myöhästyy ja kone käy keittämisen rajamailla, ennen kuin jäähdytys alkaa toimia. Se näkyy lämpömittarissakin "ylilyöntinä". Lämmöt nousee kohti punarajaa ja lähtevät sitten putoamaan. Melkein keitti?

    Asia kaksi on se, että joissakin vesipumpuissa on sen verran kierrätysvoimaa, että jaksavat vääntää auki olevaa termostaattia kiinni. Tämä vika etsitytti itseään jonkin aikaa. Auto ei kestänyt nopeaa maantieajoa ilman lämpöongelmaa. Toisella termostaatilla kesti. Koekeittelin kummatkin kattilassa rautalankaan ripustettuna. Molemmat aukesivat suunnilleen samoilla asteilla, mutta (tuolloin ranskalaiseksi tunnistunut, merkkiä en muista) termostaatti ei vaan toiminut kovassa ajossa oikein.

    Kamalan monimutkaisia nämä jäähdytysasiat. Ilmajäähykoneissa ei tätäkään riesaa ole.
     
  14. rodhot

    rodhot Gearhead

    On chevyn 350 n.350hp:n kone missä lämmöt kävi ylärajalla ja laski normiin ja takaisin ylös.jne.
    Oli termari reijällä ja ilman.Kannet ,vesipumppu vaihtu ,ei vaikutusta. Asia korjaantu kun laittoi Hi Flow termarin. samoilla arvoilla.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se mulla oireillut ranskalainen oli ihan samannäköinen kuin "kaikki muutkin", mut se original Mopar, mikä sitten korjasi vaivan, oli "kamalan suurella koneistolla". Se varmaan oli joku Hi Flow -malli. Hyvin toimi.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä laitoin 350 tbi koneeseen jonkun japsitermarin, siinä ei ollut mitään virtausta kun termari kiinni. Oli vielä o renkaalla tiivistetty siihen termostaattipesään. Aivan kauhea lämpöjen sahaaminen , varsinkin kovalla pakkasella lämpes sataan ja ylikin, romahti alas ja pomppas taas. Hommasin autoon kuuluvan 92 asteisen jenkkitarvikkeen ja johan alkoi lämmöt pysyä tasasemmin. Siinä oli pieni reikä jossa joku "koho" sitä reikää osittain tukkimassa. Siitä pääs vettä termarin ohi ja vesi lämpeni termarin "kylmällä" puolella. Ilman reikää termari ei siis meinannut aueta ollenkaan kun vesi ei päässyt liikkumaan yhtään ja kylmällä puolella saattoi olla -20 asteista vettä lähtötilanteessa. Ja se kylmä vesi piti termaria kiinni, vaikka mittari näytti jo sataa.
     
  17. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Tuolla aikaisemmin kirjoitin että ei oma ford ime paisunta-astiasta takaisin kun liemet jäähtyy, niin nyt alkoi imeä kun ostin uuden korkin. Eli vanha imi vain ilmaa.

    Toki tein uuden paisunta-astiankin, mutta en usko sillä olevan merkitystä.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uusi korkki ja/tai syylärin täyttöaukon reunan kunnostus. Jos on kolautettu ura tiivistepinnan yli, niin voi jäädä imemättä takaisin päin.
     

Kerro tästä muillekin!