Takavetoinen lava-auto talvella? Otanko tallipaikan? :D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lanttu, 22.9.2012.

  1. starcraft

    starcraft Gearhead

    Varsin lava-autosta ei ole kokemusta mutta takaveto vanilla ja camarolla on useita talvia tullut ajeltua. Hyvät nastarenkaat ja lukkoperä on se millä takavetoisella autolla talviautoilusta mukavaa tulee. Ilmankin pärjää mutta se jatkuva sutiminen rupeaa jossain vaiheessa kyllästyttämään. Nykyään mennään nelivedolla ja se on yliveto talviautoiluun.
     
  2. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Mulla ollut 4wd autoja vuodesta 1995, viime talvi oli eka tavetoisella, vähän oli ennakkoluuloja.
    Olosuhteista riippuen voi onnistua yllättävän hyvin. Riittävästi painoa lavalle, mulla oli joku 300 kg. Hyvät renkaat, mie ostin ekat uudet talvirenkaat, jotkut misukan nastapyörät. Maksoi ehkä satasen tai kaksi enemmän ku jotkut amerikanihmeet, mutta voin suositella.
    Ilman lisä painoa ja kahdeksan vuotta vanhoilla allterraineilla on takatuupparilla turha yrittää.
     
  3. Wilho

    Wilho Gearhead

    pari talvee tullu ajettuu takaveto -80 scottarilla, n. 200-250 kiloo taka-akselin päällä ja suht tuoreet nokian hakkapeliitta SUV:t alla niin menny monta kertaa paremmin ku esimerkiks etuveto japanialaisella
     
  4. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    kohta 15v tullu vanhoilla takavetosilla ajettuu sillä mielellä että onha näillä ennenkin päästy! ei kaine volvot, pemarit, ja mersutkaa sen paremmin lumihangessa liiku. noista luiston estoista sunmuista en tiiä sit sen enempää...
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    peruuttaessa näin, muuten se takatuuppari työntää, no ehkä toisen miljuunan jälkeen huomaat, että näin se olikin, oppia ikä kaikki 8)
     
  6. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Niii-i....[​IMG] -Peesaan!
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Pikkuihminen saa uskomattoman tyydytyksen kun saa nussia pilkkua,tuliko jo?!
     
  8. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Jaa sitä ollaan vielä ala-asteiässä kun noin kovasti tommonenkin asiaa huvittaa.Voi,voi pikkusta.
     
  9. nixon

    nixon 3rd gear

    Kiertää bemböölen kautta jos se mäki ahistaa.
     
  10. hannkul

    hannkul 1st gear

    Kahdeksan vuotta nastattomilla maastokumeilla, ja voin kertoa, ettei ole herkkua. Joukkoon mahtuu- 80 ohjaustehostamaton natosteppari- 454ss- pick up, ja jokunen neliveto, kaikki letukoita tyynni, lukuunottamatta Ramchargeria ja Wagoneeriä. Pitkälavainen on vakaa, mutta käännökset on joskus hiukan laajemmat, eli tulokulmasta kiinni, tykkääkö.
     
  11. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    kai teistä osa on sitten
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla on ollut 2 hyvin liukkaalla etenevää jenkkiä, roadmaster farmari ja grand cherokee. Bussimallin astro oli siedettävä kun oli penkki takana painona. Paku-astro, elcaminot yms tavara-autot eivät ole vakuuttaneet mutta hyvillä nastarenkailla + lisäpainoilla pärjäsi jotenkin.
    Eli kyllä pärjää mutta liukkaaksi liipatut risteykset ja lumipöpperöiset ylämäet kannattaa yrittää selvittää ilman pysähdyksiä.
     
  13. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Tämähän on jokasyksyinen keskustelunaihe täällä ja joka kerralla keskustelun lopputulos on sama: ei pärjää, ei kannata edes kokeilla, kuten ei myöskään millään muulla takavetoisella eikä varsinkaan automaattivaihteisella ja on täysi itsemurha, jos kyseessä on vieläpä jenkki :poff:




    Paljolti se on kuitenkin loppupeleissä kuskista kiinni, millä pärjää. Itse ajelin parikymmentä vuotta sitten ensimmäisen talven kortin saatuani 455cid '80 Scottsdalella, jossa oli välttävät, tai ehkä jopa huonohkot amerikanämplusäs-renkaat ilman nastoja. Mihinkään en sillä osunut, enkä myöskään jäänyt mihinkään jumiin.

    Jossain vaiheessa työmatkaohjuksena toimi '80 ElCamino, jolla etenemisen perusedellytyksenä talvella oli kunnolliset nastarenkaat ja riittävä puntti lavalla. Kaminan jälkeen siirryin parin stw:n kautta takaisin takavetoisten pick-uppien pariin ja viimeisten 8-9 vuoden ja n.500tkm:n aikana maaseutuolosuhteissa en ole enää nastoja tarvinnut ja painojakaan en ole enää viimevuosina viitsinyt lavalle nostella. Umpihankeenkahlaamista yms. tyhmää varten mukana kulkevat kuitenkin lumiketjut.

    Siinä tapauksessa, että ajaisin pääasiallisesti jossain kaupungissa jossa on paljon liikennevaloja ym. liukkaaksi sudittuja risteyksiä, hankkisin varmasti kunnolliset nastarenkaat.
     
  14. Lanttu

    Lanttu 1st gear


    Thing is - Jos mulla olisi neliveto, en olisi täällä kysymyssä tälläistä... :)
     
  15. Lepa

    Lepa Gearhead

    Anna mennä vaan. Itse viime talven ajelin sportside takavedolla, ja aina perille pääsin.
    Lavalla oli mukana hiekka säkki, varmuuden vuoksi.

    Toki nelivedot sun muut on mukavampia, mut kyllä tollakin pärjää.
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Vetää vai työntää riippuu siitä onko kone takana vai edessä. Kupla on takatyöntöinen, auto on aina takavetoinen ja sitten nää etuvetoiset, joita jotkut suosivat, ovat jotain hevosajoneuvon korvikkeita. :wink:
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Hyvät renkaat on sama kuin lainkirjaimen täyttävät renkaat.
     
  18. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ota tallipaikka ja hevoselle hyvät kengät ja vetovaljaat.

    olet jo päätöksesi tehnyt. ihminen tekee päätöksensä tunteella ja rationalisoi niitä aina jälkeenpäin..pääasiassa itselleen. tämäkin topic on keskimäärin yhtä tärkeä kuin muutkin topicit. joulun odotusta kaikille. faikullekin, vaikka siltä käpy karkasikin.
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jep jep, ja jos mulla olis pelkkii takavetoja, en olisi täällä vastaamassa tälläistä... :)
    Hjuva kun tuli tämäkin selvitettyä.
     
  20. Teepa82

    Teepa82 1st gear

    Täälläkin on yks kuka kokeilee ekaa kertaa takavetolavaa talvella (Silverado)... Mutta jos kii jäädää ni sit laitetaa se etupääkin vetämää :)
    en millää oo mihinkää kunnol jääny kii millää autol ku tääl kert kirjottelees olen ja autotki löytyy pihast.. Voi olla et joskus aikaa on mennyt paikoillaan vähän turhankin kauan muitten (takan olijoiden) mielestä.. mut pois on silti päästy, joskus, kevväämmällä jos ei aikasempaa...
    Pahin mäkiinjäävä oli 740 sedan volvo, mikä mulla ollu alla... Vanilla pääs hyvin etenee siihen verrattuna.
     

Kerro tästä muillekin!