Tallin laajentaminen, apuja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ido59, 13.12.2003.

  1. ido59

    ido59 Gearhead

    Moi,

    Nykyisessä kodissa (okt) on onnettoman pieni talli, jota haluaisin suurentaa. Talo on yhdessä tasossa ja suorakaiteen muotoinen, talli sijaitsee pääty-nurkassa ja on siis osa taloa. Ajattelin tehdä 8x6m (48m2) laajennuksen, joka lähtee nykyisestä tallista, jolloin talosta tulee likimain L-muotoinen. Lautaverhoilu, betonia lattiaan ja gyprokkia tms seiniin.

    Laskeskelin onnettomalla rakentajan kokemuksellani, että koko homma tulisi maksamaan ~5k€ työt itse tehden. Laskin, että projektiin menee mm 1.2km lautaa :smile:

    Täällä varmaan on myös rakennusalan ammattilaisia, tai joku joka on vastaavan projektin läpivienyt, joten kiinnostaisi kuulla miten lähellä hinta-arvioni on. Ja rakennuslupaa varten taitaa tarvita rakennepiirustuksetkin(?), jolloin tarvitsisin myös jonkun raksainssin aseveliapua kirjallisissa töissä.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Aika halvalta tuntuu tuo hinta, mun mielestä kannattaa panostaa kunnolla eli lattialämmitys ja kunnon valot yms. eli saattaa olla ettei tuo sun budjetti ihan riitä? Tosin varusteluahan (=valot yms.) voi toki parantaa jälkikäteenkin....

    Betoni, pelti/tiili/? katolle, ikkunat yms. maksaa pakostakin jotain, jos tuo sun kattaa kaikki nuo niin sittenhän se täytyy toimia.

    Mä tein itse tallin pihalle ja kulut on kyllä summaammatta mutta tuntuu että ei neliöhintä ainakaan tuon alle mennyt :smile:
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    tänx

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ido59 2003-12-13 22:27 ]</font>
     
  4. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Yleensä kun itse laskee noita rakentamiskuluja niin kannattaa ottaa tommonen +150% laskuvara huomioon. Ettei tule ikäviä ylläreitä.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ota yhteyttä Kodin kääntöpiiri ohjelmaan, tulee Holle Holopainen neuvoon, ei vaiskaan vitsi vitsi
     
  6. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Kyllä tuo 5 ke saattaapi aika niukka budjetti olla.

    Tuttu rakenteli autotallikatoksen-> 1 auton talli + 2 auton katos. Teki omasta puutavarasta ja sementit itse myllyllä veivaten. Kokonaiskustannukset taisivat mennä jonnekin 10 ke pintaan. Laittoi talliin lattialämmöt, seiniin kaakelit jne.

    Itsellä tarkoitus tehdä riittävän iso talli(rakennusoikeutta sille varattuna 150 neliötä) ja omasta puutavarasta. Sokkeli valamalla(2 myllyllä urakkatahdilla), valumuotit itse tehden. Kyllä siihenkin joudun vähintään sen 10 ke varaamaan + sitten vielä tallin varustaminen siihen päälle. Lämmintä tilaa tarkoitus tehdä n. puolet tuosta ro:sta.
     
  7. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Elikkäs joo.. Oletan että talossasi on harjakatto. Jos laajennus tehdään niin että talosta tulee L:n mallinen joutuu vanhaa kattoa purkamaan jotta uuden L-osion harjakaton saa siihen liitettyä. Tuo vanhan katon osittainen purkaminen ja jiirien tekeminen L-osan kattoa varten ei kuulosta kovin houkuttelevalta, mutta ei se tietysti mahdotontakaan ole.
    Tuo budjetti taitaa olla kyllä aika tiukkaan laskettu. Riippuen tietysti asuinpaikkakunnasta mutta yleensä pelkkiin paperisotkuihin saa varata kiloeuron rahaa ja pari kuukautta aikaa.
    Jos vaan tontilla on tilaa ja vaimo antaa luvan rakentaa niin rakenna ihmeessä erillinen talli. Kustannukset tuskin ovat suuremmat.
     
  8. KST2

    KST2 3rd gear

    Erillinen talli on siitäkin hyvä, jos sähläät ja sytytät jotain palamaan, talo ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä pala.
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii, jos palokunta ehtii hätiin :smile:

    Mutta toi on totta, erillinen on kyllä varmaan helpompi ja tuskin juuri kallimpikaan. Mulla oli kans hetken tuollainen lisäsiipiversio mielessä mutta hylkäsin sen melko nopeasti.
     
  10. impala67

    impala67 Double Gearhead

    muista tarkistaa paikkakuntasi rakennusvalvonnasta asema/yleiskaavatilanne, tai jos asut landempana, niin rakennusjärjestys. voi nimittäin vaikuttaa pihalle kyhätyt muut varastot käytettävissä oleviin neliöihin ja siihen kuinka lähelle rajaa saat tallisi bygata. yleissääntö on n.4m rajasta.
    toisena yleissääntönä voidaan pitää että 0.15 x (tontin koko m2) on yleensä rakennusoikeutta vähintään, tavallisilla omakotialueilla voi olla yli neljäsosakin tontista.riippuu kaavasta.

    nykyään joutuu myös naapureiltaan hakemaan nimmarit/heidän huomautuksensa hankkeesta kun hankkeesta. ei ne silti sitä pelkillä (asiattomilla) huomautuksilla estettyä saa.
    nimim. kokemusta omaava...

    ---
    vaikka asuisit 70-lukuisella alle tuhannen neliön tontilla jossa rakennusoikeutesi on mennyt taloosi kokonaan, tai rajat tulevat vastaan, ei ole syytä vaipua epätoivoon. Aina voi hakea poikkeuslupaa jonka paikallinen rakennuslautakunta tms. voi myöntää.
    Hintaa ja aikaa poikkeusluvan käsittelylle on syytä varata n.1000mk/väh.2kk.

    lopuksi oma kommmentti: et voi tehdä tallista koskaan liian suurta, aina siellä tulee olemaan ahdasta!!! mitoita tallisi 3mx6m kokoiselle autoille niin mahtuu tekeenkin jotain... ja jos mahdollista jätä laajennusvaraa/päätyyn pressunviritysmahdollisuus tms.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: impala67 2003-12-15 12:35 ]</font>
     
  11. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ei onnistu 5k.
    Tein itse about 51 neliöisen, ja 5k oli mennyt ennen kuin perustus oli tehty.
    Omilla laudoilla tämä puurakenteinen maksoi n. 10k. Tähän hintaan on betoniperustus, seinät 1x gyprock, katto kuten vaatimukset on 2x gyprock, peltiharjakatto, 2x nosto-ovi (2-auton talli) ja 2 pientä ikkunaa. Pelkät sähköt maksoi 1,5k. Tähän sisältyy syöttöboksi, kaapeloinnit, lattialämmitys ja 6xtuplaloisteputkea. Kaikki asennukset itse paitsi kytkentä verkkoon.
     
  12. jekku

    jekku 1st gear

    Onnistuu hyvin kyseisellä summalla jos asut maaseudulla eikä naapurivalvontaa ole.
    Mutta jos meinaat kaikki tehdä virallisesti byrokratian mukaan niin ei onnistu. Nykyisten rakentamismääräysten noudattaminen nostaa kummasti hintaa.
    Ko. homma ei ehkä ole paljonkaan kalliimpi erillisrakennuksena, ja olettaisin vähemmän työlääksi. Tuskinpa vanha tallikaan sen jälkeen hyödyttömäksi.
     
  13. ido59

    ido59 Gearhead

    Kiitos vastauksista. Talo on tosissaan harjakattoinen ja nykyisessä tallissa oleva rasvamonttu kaikertaa mieltä: se olisi hyvä olla olemassa tallissa, mutta uuteen, erillistalliin käsittääkseni nykyisin tuollaisia ei juurikaan saa rakentaa ympäristösyistä, tai sitten pitäisi kaivaa ½km tallin alle soraa, eristeitä erotuskaivoja ja muita ekosysteemejä. Lisäksi talo on niin hölmösti tontilla, että erillistä tallia ei saa oikein mitenkään järkevästi.

    Läntisellä uudellamaalla asustelen, taajama-alueella. Tontti on 1000m2 ja rakennusoikeutta on jäljellä vielä about 80m2 (kerroin 2.5)

    Mitä erikoista nuo rakennussäännökset tuovat kustannuksiin?

    Mulla on tarkempikin "projektisuunnitelma" mihin oon laskenut hintoja, mutta tässä karkealla tasolla, kommentoikaa jos vielä jaksatte. Kiitti.

    *Antura 500e
    lautaa ja betonia

    * Sokkeli 700e
    laasti, harkot, myllyvuokra

    * Runko 800e
    pohjapalkki, 2x4", kattotuolit

    *Eristys&Verhoilu 1500e
    villat, kipsilevyt, vuorauslauta, ikkuna

    *Katto 900e
    eriste, sisäkattolevy, vesikatto

    * Lattia 700e
    hiekkakuorma, styrox, täryytinvuorka, valmisbetoni

    * Viimeistely ja pientarv 300e

    -> 5.4ke

    tarkoitus on saada talli pystyyn ja parannella sitä vuosien saatossa, joten kaiken ei tarvitse olla heti vimpan päälle viimeistelyn ja varustuksen suhteen.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ido59 2003-12-15 20:44 ]</font>
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olet laskenut oikein muttet loppuun asti. materiali x 2,5 ja siinä loppusumma. kantapäänkautta opittu ja monasti todeksi todettu
     
  15. towncar

    towncar 1st gear

    Ja sehän olin minä .kirjoittautuminen unohtui taas ku niin utopistisia kustannusarvioita ehdotettiin
     
  16. CC69

    CC69 Gearhead

    Tarkemmin tallisuunnitelmaasi tuntematta listasta puuttuu (minun mielestäni):

    - sokkelin routaeristeet
    - salaojat
    - harjateräkset valuun
    - valuverkko lattiaan
    - lattialämmityskaapeli (jos lattialämmitys)
    - tuulensuojalevy seiniin verhoilun alle
    - sokkelin ja anturan sorat
    - riittääkö lattian alle yksi sorakuorma?
    - vesikaton alushuopa (kondenssivettä varten)
    - sadevesisysteemit
    - sähköt (jos tulee tässä vaiheessa)
    - ovet
    - ilmanvaihtoventtiilit

    Tässä näitä. Keksiköön muut lisää.

    Juha
     
  17. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Varmaan tuon rungon saa tehtyä aika edullisestikin. Tuossa kust.laskelmassa ihmetyttää tuon katon, verhouksen ja eristeiden halpuus.
    Itellä kävi niin hyvä tuuri että sain keskeneräisen 98 neliön hallin talokaupassa lähes ilmaiseksi.
    Muistaakseni seinien ja katon eristeet ja sisäverhous maksoi karkeasti n.2500-3000€ talkoilla tehtynä. Lämmitykseen meni n.1000€ jos ei oteta 5000€ pannuremonttia huomioon.
    Sähköt n. 500€ firabelina tehtynä ylijäämätavarasta.
    Räystäskourut+torvet laatutavaraa ammattilaisen asentamana 450€.
    Lisäksi kaikkee pientä menee koko ajan innostuksen ja rahatilanteen mukaisesti.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla tuli 40m2 ulkovarasto maksamaan 2000vuonna 2900€. Seinissä 175mm eriste ja katossa 300mm. Peltikatto ja puupaneli verhous. Varasto on kaksi osainen joten siinä on 2 kpl eristettyä ovea ja yksi iso ja kaksi pientä ikkunaa .Sähkölämmitys pattereilla. Lattia massa tuli autolla ja sokkeli harkoista. kaikki materiaalit rautakaupasta pihalle saakka. Eli jos tuohon laitetaan autotallinovi päätyyn ja otetaan normaali ovet pois ja muutama neliö lisää , niin kyllä tuohon 5000€ sen erillisen autotallin tekee.Jos teet kaikki itse.
     

Kerro tästä muillekin!