Cadillac 429 kasausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja matti R, 30.4.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ensituntuma itselle tuli, että säästetään väärässä paikassa jos jättää laakerit vaihtamatta mutta toisaalta jos on merkitty mikä liuska mihinkin pukkiin menee eikä mitään vikaa ole niin miksei menisi vanhoillakin.

    Mikäli on vain kahta kokoa laakereita koneessa niin sehän on aika hyvin. Edellisessä Chevyn pikkulohkossa minkä avasin oli tehtaan jäljiltä kolmea eri kokoa laakereita ja kaikkia kokoja ei varaosina edes saa. Onneksi oli ilmeisesti sen verran kulunut, että meni seuraava koko niille kauloille mihin ei laakeria löytynyt. Bemarin koneessa oli kaikki laakerit samaa kokoa eli pientä kulttuurieroa näissä...

    Ultraäänipesuri on melko lyömätön laite esim. noita nostajia ja muitakin osia putsatessa. Tehtaan manuaalissa on paljon tietoa (ainakin -68 manuaalissa on) nostajien kunnon testaamiselle ja niiden purkamiselle atomeiksi sekä kokoamiselle.

    Muovinen jakopää on tunnetusti Caddyn heikko kohta. Ilman muuta vaihtoon jo siitä syystä.
     
    matti R tykkää tästä.
  2. matti R

    matti R 3rd gear

    Runkolaakerivälykset mitattu plastigagella, tulos 0.0015-0.002 inch, kun vaihtoraja on 0.004 inch. Laakereissa on hyvät merkinnät ja shop manualin kanssa ne saa oikeille paikoille.
    Nostajat purettu, putsattu ja herkistelty, jouset mitattu. Teräksinen jakopää tilattu. Öljypumpun rattaat vaihtoon ja männänrenkaat.
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Sitten vaan niputtamaan putsaat hyvin ne öljyreijät ym. ettei niihin jää mitään moskaa , roskia mitä säilytyksen aikana mahdollisesti joutunut. Vaihda kaikki vesiproput lohkoon ja kansiin aluksi sen jälkeen nokka laakerit ja akseli, rk. laakerit paikoilleen pukkeihin päittäis liuskat kohdilleen ellei keskilaakerissa integroituna . Kasauksessa käytä redline kasaus öljyä tai tee itse STP 50% ja moottoriöljy 50% seosta , voitelee hyvin kunnes öljynpaineet aikanaan korvaa. RK- pukit momenttiin ja koita että pyörii herkästi , pitää pyöriä herkästi tai muuten on jotain vialla. Sen jälkeen tarkista männänrenkaiden välykset ja aina sitä mukaan mäntään paikoilleen siihen pyttyyn mihin mittasit ja viilasit sopivaksi. Mäntä pyttyyn kk kanssa ja kun molemmat samalle kaulalle tulevat kk paikoillaan voit tiukata momenttiin ja taas pyöräyttää pari kertaa niin tiedät että meni , niin kuin pitääkin se pyöritys tietty aina jäykkenee kun renkaat vastustavat , mutta sen kyllä opit . Kun männät paikoillaan voit asettaa jakorattaat ja ketjun kohdilleen . Jako olis hyvä varmistaa astelevyllä . Sitten vain öljypumpu , pohja , kone ympäri ja kannet , imusarja ym. Kyllä se siitä rauhallisesti vain ja huolella ja aina se puhtaus kaikessa .
     
    Vallu 426 tykkää tästä.
  4. matti R

    matti R 3rd gear

  5. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    [​IMG] Varmaankin vois tilaamalla saada , toi kartio malli on kyllä nopea ja helppo käyttää mutta sen huonopuoli on käy vain just siihen kokoon minkä tilaat , seuraava esim ylikoko ei enää taas onnistu samalla. Samoin noiden hinta Suomessa lähemmäs 100€ , ostat vain sen yleis käyttöön säädetävä peltipuristin (IKH:lla oli aika hyvä) . MÄNNÄNRENGASPURISTIN 90-175MM IKH7024 - IKH . tossa mallissa se hyvä kun kahdella pannalla kiristys niin pysyy paremmin suorana.
     
    Muokattu: 27.5.2021
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    thanks. Öljyrenkaan kanssa tuli haastetta kun ei meinaa sopia uraan expander ja sen jälkeen kaksi ohuempaa rengasta. Toinen menee mutta toinen menee vain vähän ja alkaa taittumaan kun puristimella yrittää. Pitää yrittää asetella paremmin.
     
  7. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Moi kait putsasit ne rengasurat huolella , kaikki karsta pois, pitää olla ihan puhtaat ne rengas urat . Ei saa olla yhtään karstaa , renkaiden pitää pyöriä hyvin kun vähän öljyä uraan .
    Jos niissä on vähänkin karstaa niin jumittaa , voit liottaa mäntiä esim petrolissa ja putsata uria vanhalla renkaalla .
     
  8. matti R

    matti R 3rd gear

    Putsasin vielä ultraäänipesurilla, sillä tulikin puhdasta. Kokeilin vanhoilla öljyrenkaan osilla ja hienosti menee paikoilleen. Uudessa setissä ne ohuet renkaat on liian isot. Rengassatsin paketissa on oikeat merkinnät mutta väärät renkaat. Myyjäkin sen myönsi kun tarkemmin kyselin. Sitten vaan uutta satsia hommaamaan TA motorsilta.
     
  9. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Hyvä että asia selvisi , mä epäilin tota samaa , että onko oikeat renkaat niihin mäntiin. Ja kirjoitin sen tähän , mutta jostain syystä viesti ei tullut läpi ja hävisi bittiavaruuteen . Ja kirjoitin sitten uuden lyhyemmän viestin.
     
  10. matti R

    matti R 3rd gear

    Noviisi kysyy mitä käyttöä on astelevyllä kun laitetaan entiset osat koneeseen takaisin eikä siinä ole mitään säätöjä. Nailonhampaisen jakopään rattaan tilalle teräksinen.
     
  11. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Sillä ei ole astelevyn kanssa mitään tekemistä laitatko uudet vai vanhat osat koneeseen. Sillä aste levyllä katsot , että se jako (nokka menee siihen asteisiin mihin valmistaja sen ilmoittaa.
     
  12. matti R

    matti R 3rd gear

    ok. Original nokka eikä asteita tiedossa, ei löydy shop manuaalistakaan.
     
  13. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Olisiko lähellä tuollainen , ja astelevyn kanssa voit mitata sen nokan asteet , tietty heittokello apuna .

    Melling is a leader in engineering design, development, prototype, testing and assembly of fluid delivery products and related items for the automotive OEM industry as well as the aftermarket industry. In addition to being a leading manufacturer of aftermarket oil pumps, they also offer camshafts, timing components, valve train, cylinder sleeves, expansion plugs, and tools for the engine building industry.

    Features & Benefits:
    • Manufactured from high quality durable materials for long wear
    • Precision engineered for optimum fit and function
    • Designed for long-life and worry-free performance
    Advertised Exhaust Duration 300 degrees
    Advertised Intake Duration 284 degrees
    Cam Type Hydraulic
    Computer Controlled Compatible Yes
    Exhaust Duration at .050 inch Lift 210 degrees
    Exhaust Valve Lift .465 in.
    Intake Duration at .050 Inch Lift 194 Degrees
    Intake Valve Lift .425 in.
    Lifter Type Hydraulic
    Title Engine Camshaft
    Alternate/OEM Part Number(s): 1481581, 1487318
     
  14. matti R

    matti R 3rd gear

    Cadillac 429 koneessa ei ole venttiiliohjurin kumeja ollenkaan, vain o-rengas varressa. TA- motorsilta tarjottiin siihen kuitenkin lisäksi ohjurinkumeja.
    Kuuluuko nuo ohjurin kumit olla tiukasti kiinni ohjurissa? Nuo mitä tuli on ihan väljät kun ohjurin päälle laittaa.

    Yleisemminkin kiinnostaa onko kukaan laittanut noita ohjurin kumeja jos niitä ei alunperin ole ollut. Kai siinä pieni riski on että ne hajoaa ja lähtee tukkimaan öljykanavia.
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ainakin omassa 472:ssa oli sellaiset löysät kumihatut mitkä liikkuivat melko vapaasti venttiilin varressa. Eivätkä siis asetu tiiviisti venttiilin ohjurin päälle. Ilmeisesti mallia "umbrella type". En ollut tuollaisia aikaisemmin muissa moottoreissa nähnyt. Uuden FelPro tiivistesatsin mukana tuli sitten vielä toisenlainen viritys. Eli venttiilien lautaset missä oli vähän vastaava muovinen "sateenvarjo" mutta tämä siis lautasessa kiinni. Ihmettelin noita täällä keskustelussakin: https://www.overdrive.fi/forum/threads/cadillacin-venttiilivarren-tiivisteet.311841/
     
  16. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä mun mielestä kuuluu olla ventiilin ohjureissa kumit , vaikka ne sateenvarjot . Ne on tiiviit ventiilivarteen ja estää siten öljyn valumisen ventiililautasen päälle. http://forums.cadillaclasalleclub.o...n=dlattach;topic=164737.0;attach=174188;image
    Tietysti parempi olis viton kuminen mikä asettuu tiiviisti ohjurin yläpäähän , mutta niille joutuu usein koneistamaan yläpään sopivaksi. https://cdn1.bigcommerce.com/server5600/95e3f/product_images/uploaded_images/mvc-008f.jpg
     
  17. matti R

    matti R 3rd gear

  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä tossa on vakiona suppilo muoto minkä pohjalla o-rengas ja lukot päällä toi ei yhtään estä oljyn valumista venan vartta pitkin. http://forums.cadillaclasalleclub.org/index.php?action=dlattach;topic=164737.0;attach=174309
    Kun taas oikea on jousen sisällä ohjuria vasten ja pyyhkii liian öljyn pois varresta https://www.racetep.com/media/catal...0994122066c77c3e09502fe5/M/3/M30vlvstmsls.jpg
    ja se umbrela malli on siellä suht väljänä.
    Mutta tee ihan niin kuin itse katsot aiheelliseksi.
     
  19. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuo ensimmäinen kuvahan on tehtaan manuaalista ja näyttää periaatteeltaan kutakuinkin samalta kuin esim. ne Fel Pron rtainerit missä helmat on muoviset. Tehdas on vaan tehnyt ne metallista. Miksei se toimisi kun on alunperin noin tarkoitettu? Minulla ei ainkaan ole ollut mitään ongelmaa noiden Fel Pron osien kanssa. Itse kokoaisin tehtaan manuaalin mukaan jos on nuo alkuperäisen malliset retainerit käytössä.
     
  20. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    kuten sanoin tee ihan mitä tahdot , kun et ymmärrä asiaa lainkaan. Toi kuva on ventiili varren yläpäästä missä on lukot ja noi tiivisteet tulee sinne alaosaan mistä varsi tulee venanohjaimesta kannen läpi.
     

Kerro tästä muillekin!