Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se on aika syvällä siellä, joten joutuu ottamaan pöydälle vingutettavaksi. Ei ehkä nyt. Se kuristus näyttäisi hoitavan homman riittävästi, jotta pääsen ajelulle.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sohvalla maatessa verenkierto siirtyy epäolennaisista kehon osista, sinne mihin parempi tarve on.

    Maxxecussahan on "Anti-Lag" toiminto ihan klikkauksien päässä. Eiköhän se turbo ala heräämään alempaa, kun vähän potkii sitä paukuilla? Jarru ja pakkoykkönen alkuehdoiksi ja ...
     
  3. Rallipaukkusysteemissä sinne pakosarjaan syötetään vielä lisäilmaa, että saadaan se ylimääräinen bensa palamaan.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Siivossa kaupunkiajossa riittänee vähempikin ilmamäärä.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Täh? Mun topikki on tippunut etusivulta. Se korjautuu nyt.

    T3/4 yleismallin turbo kaivautui ulos, porttaantui hukkaportin kanavasta ja meni takaisin autoon ajassa noin 3 tuntia.

    Venttiili näytti pitäneen. Vastinpinnat olivat ”metalliset” ilman ruostetta, mikä on viinakoneen vastine noelle, mitä sisiliskobensasta tulee. Pakosarja ja putkikin ruskeina.

    16mm reikä kasvoi kokoon 19mm ja kairausvaraa jäi vielä, jos tarve on. Lautanen on 33mm kokoinen. Lisäksi ”porttasin” 19mm reiän sisältä jouheammaksi, jotta kaasu lähtee mielellään tänne. Lopuksi tein lautaselle pari milliä lisää ”nostoa”.

    Koeajo jää toiseen iltaan. Tällä alueella laulavat moottorit just nyt sen verran kiihkeästi, että sinivuokot varmaan on jo matkalla keräämään kortteja pois.
     
    Seevu ja MJF tykkäävät tästä.
  6. Et sattunut kuvia ottamaan?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vähän jäi niukaksi. Otin aloituskuvat, mutta en lopputulemaa. Tommonen se on tehtaan jäljiltä.

    [​IMG]

    Ja tuommoinen läppä.

    [​IMG]

    Orkkisaukko on likipitäen suora poraus pakokanavaan ja ehkä eniten se parani sillä, että tein sen virtauksen tulosuuntaan avartaen. Ja läpimitta kasvoi, kuten mainitsin jo.

    Läpän liike rajoittui ”takaseinään” ja kolosin siihen parin millin kuopan siihen, mihin mekanismi ensiksi osuu.

    Matkat tallille mukavasti turbotetulla moottoripyörällä, joka valaa uskoa tähän projektiin. Sportsterin enskaketjua piti pikkuisen kiristellä. Ei se ennen tuolla lailla venynyt. Olisko mennyt vanhaksi?
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sportin enskaketju kun napsahtaa poikki niin saattaa olla lohkon surma.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joo lienee aika vaihtaa riivattu vitja uuteen.

    Hukkaportin porttaus toimi. Reiän koon kasvatuksen (19mm vs 16mm) lisäksi muotoileva porttaus varmaan teki tehtävänsä. Paineet ovat nyt vakaan oloiset, joskin hieman nousevat kierroksilla, joka tekee sen, että mulla on ekaa kertaa kierroskoneen oloinen slant. Vetää tosi napakasti ylärekisterissä siitä huolimatta, että seokset on mitä sun sattuu;

    Polttoainepainesäätimessä on joku härö. Boschin vanha peltikuorinen lähtee jahka saan Malpassin säädettävän tilalle. Kun laitoin ohjauspaineen säätimeen, niin taashan tuo oli paksulle päin kallellaan. Joku päivä sitten tuo oli jo niin alueella, että otti voiman pois, kun meinasi mennä laihalle (0,9 lambda oli varorajana).

    Hmm. Meni moottoritien rampissa (ylämäkeen) kovemman "loppunopeuden" kuin Malmin kentällä tasaisella. Kiekaisi siellä lopussa.

    Ihan kiva pikkuslantti.

    Mamban jousi vaihtuu kireämmäksi.
     
    Seevu, Make500 ja MJF tykkäävät tästä.
  10. Ei se aina paljosta ole kiinni näköjään. Hienoa, että sait tuon toimii suht vähällä työllä.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tänään on semmoinen voittajafiilis. Marraskuussakohan mä tuon tuonne uuteen halliin lykkäsin ja välillä on ollut ajatuksia, että voisko sitä olla ilman moisia rahanreikiä. Turbotus tuli vähän erikoisella tavalla. Mulla on autohalliyhtiössä useampi osakepaikka ja lisäksi mulla oli vuokratila, missä syntyi milloin slantin uusia versioita ja milloin muuta kuten ahdettu HD. Yhtiön isännöitsijä irtisanoin mut siitä ahtaasta tilasta joka on 100 m kotoa. Mä olin kuulemma häiriöksi. No varmaan olin, koska mä olin siellä aina läsnä ja huomasin, milloin keskuslämmitys keittää vedet ja milloin katto vuotaa. Yhtäkkiä mun kaikki romut piti saada toisaalle. Ne kävi mökillä Pirkanmaalla, mut sitten löytyi uusi tulokas hallivuokramarkkinoilla. Uusi halli ei maksanut kuin vajaat 200 enemmän kuussa mut nyt mä mahduin mm ottamaan koneen pois autosta ilman että puoli autoa on ulkona hallista. Siispä kone pois...

    Koska pienelle autohalliyhtiöllemme (edelleen osakas) alkoi tulla 2,5 tuhatta euroa turskaa vuodessa siitä tyhjästä pilttuusta, missä mä olin 15 vuotta vuokralaisena, niin etsivät siihen uuden vuokralaisen. Ei löytynyt ennen kuin alensivat hinnan puoleen.

    Jos haluatte tosi laiskan isännöitsijän, joka vituttaa jo nähdessäkin, niin A#tala-isännöinnistä sellainen löytyy. Firmalla voi olla jo uusi nimi kun se vissiin tuli ostetuksi.

    Bytheway nyt siinä samassa autohalliyhtiössä tehdään sähkörempan suunnittelua ja yhtäkkiä mä olen niille kullanarvoinen kun tiedän siitäkin enemmän kuin "sähkö on sinistä ja se sattuu".

    Tätä toi akvaviitti tekee kuukauden tauon jälkeen. Seuraavassa viestissä enempi autotekniikkaa.
     
    sleepercooler, Seevu, Fuselage ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Malpassi oli vaivaton asentaa. Tuotti tehdassäädöissä 2,5 bar. Ruuvasin sen 3,0 bar paineisiin. Koeajolla säädin käyttäytyi luontevasti. Paine vaihteli ali ja ylipaineen mukana 1:1.

    Siihen ”ongelmaan” Malpassin asennus ei vaikuttanut oikein mitenkään. Bosch oli siis kunnossa. Suuttimet eivät myöskään joudu koville, koska ahdot ovat edelleen vain puolen baarin luokkaa ja polttoainepaine enintään 3,5 bar.

    Laihentelin VE karttaa rajulla kädellä. Se alkoi tuntua myös kulussa vaan anturi, tässä tapauksessa Innovaten mittari, näytti ahdoilla aina ”paksua”. Kävi siellä kympin korvilla vaikka moottori oli jo laihennuksesta aneeminen.

    Seuraava koe? Taidan poistaa pakoputkesta vaimentimen ja jättää vain resonaattorin. Auttaa pikkuisen turboakin. Saas nähdä vaikuttaako antureihin.
     
  13. Voisiko siellä olla jonkunlainen ongelma, ettei se polta kaikkea polttoainetta?

    Tuli vaan mieleen, kun laittoi kuukkeliin:

    turbo car running too rich

    Sieltä esim. tämä:

    http://forums.pelicanparts.com/911-...157-what-causes-car-run-rich-under-boost.html
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Käyntiäänestä ei ainakaan huomaa, että puuttuisi välistä. On tullut ajettua eurooppa halki slant fivellä ja sen kyllä tuntee. Tää vaan hurisee ahdoilla, melkein äänetön.

    Tarkoitan siis, etten ainakaan tunne mitään järjestelmällistä ”hukkakipinää”, että kävisi vajaalla. Alle ahtojen ajo on luontevaa. Saan helposti karttaan semmoiset VE arvot, että pysyy alueella vaikka olen kytkenyt lambdakorjauksen pois.

    Vastaavasti kun lambdakorjaus on päällä, ecu säätää joutuisasti lambdakartan arvon. Mittareissa näyttäisi äkkiseltään olevan napsu eroa. Kun Maxxecu on mielestään 1.00x arvossa (luuppi suljettuna, aika vakaa signaali), Innovate näyttää 14,5-14,6. Tästä vetelen johtopäätöksen, että anturit ovat hengissä, eikä 4.2 tyyppiset anturit, molemmat niitä, ole menneet pilalle. Neljäkakkosessahan referenssihappi voi joskus tärveltyä niin, että lopputuloksena on pysyvä virhe.

    Samoin ecu säätää kauniisti pintakaasuajon 1,15-1,2 tienoille ja käynti on vahvaa.

    Laskisiko tämä polttoainetta läpi overlapin aikana? Nokka on aika vaisu. Nostajat olivat suunnilleen ”millin” kohollaan TDC:ssä. En muuten mitannut, mutta halusin tietää, tuleeko ahdasta männän ja venttiilien kanssa.

    Nythän tämä alkaa ruiskimaan jossakin Maxxecun oletusarvossa, joka on TDC, mutta arvaten se niistä, jolloin palotapahtuma on käynnissä. Äkkiäkös tuon veivaa 300 astetta aikaiselle, jolloin ruiskinta alkaa kun imuventtiili on auki jo kunnolla ja pako kiinni kokonaan.

    Tai kokeilee muuta kuin synkronista ruiskutusta.

    Yksi diagnostiikkaväline mun pakista puuttuu. Se, että moottori kävisi niin rikkaalla, että sen haistaa. Sitä en pysty selvittämään ilman avustajaa. Koronani oli kova tauti.

    Mut etsintä jatkuu vaikka ilman nenää!
     
    Muokattu: 17.5.2022
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Näyttävätkö happianturit ahdoilla puuta heinää?

    Voisin laskeskella, paljonko kapistus tarvitsee polttoainetta aikayksikössä enimmillään ja pudottaa paineet jakotukilla niin, että suuttimet suht rajoitetusti riittävät tuohon haluttuun tasoon. Alle ahtopaineen olevan kartan voi kertoa % sen suhteen, mitä paineen alenema tuottaa tai sitten laskeskelen suuttimille virtausarvot uudella asetuspaineella - ecu ei tiedä paineista mitään. Alhaisella paineella järjestelmä ei pysty menemään tunkkaisen rikkaalle. Jos anturit edelleen näyttävät ylirikkaita lukemia, niin sitten kokeilemaan vaikka pakoputkistomuutosta.

    Laajakaistat on jonkin verran herkkiä painevaihteluille, muttei sen ihan näillä paineilla pitäisi ... ei pitäisi joo.
     
  16. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Onko sulla ne anturin asennuspaikat nyt oikein valittu, koska se on tärkeää niiden oikean toimivuuden kannalta?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ne oli aeimmin konehuoneessa turbosta seuraavina. Kun oli tätä häiriötä, niin laitoin auton alle vaihteiston hännän tienoille. Kaksi paikkaa on kokeiltu. Sama tulos kummallakin.
     
  18. Eikös sulla ole joskus ollut kapeakaista+jännitemittarikokeiluja? Näkiskö sillä käykö se oikeasti paksulla?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sillä tavoin mä tein aiempia "555" ajastinpiiriä käyttäviä ohjaimia. Mittasin suutinajan, joka toteuttaa lambda = 1 ja skaalasin ajat siitä laskutoimin. Tässä mä en helposti pysty laittamaan suuttimille aukioloaikataulukkoa paine/kierrosluku akseleilla, joten ei oikein taivu.

    Laajakaista-anturi on kapeakaista-anturin jälkeläinen. Lisätyistä ominaisuuksista johtuen enemmän ronkeli olosuhteille kuin kapeakaista - mimmoinen on tarkoitus laittaa myös saunan kiukaan putkeen jossakin vaiheessa.
     
  20. Mä ajattelin simpelimmin:

    [​IMG]
    Siis mittailis jännitettä, että jos se olis lähellä yhtä volttia, niin se olis se rikkaalla.
     

Kerro tästä muillekin!