TF 727 ja öljypohjan tiiviste

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Tiplu, 16.5.2024.

  1. Tiplu

    Tiplu 1st gear

    Nyt olis hyvät neuvot tarpeen! Vaihdoin öljyt ja suodattimen, tiivisteeksi korkki tiiviste ja öljypohjana
    alumiininen pohja. Alkoi vuotamaan, asensin uuden tiivisteen, Tällä kertaa joku muovinen jota kehuttiin parhaaksi mitä rahalla saa. Ja vuotaa taas. Mikäs tiiviste seuraavaksi ja suositellaanko jotain tiivistemassaa tai silikonia? Epätoivo iskee....
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kuinka kireälle kiristit pultit? Tehtaan speksi 17 Nm.
     
  3. Tiplu

    Tiplu 1st gear

    Ranne momentti,ehkä siis liikaa ☹️
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tsekkaa että kireys on pulteilla tasainen. Mites ylitäyttö, ettei vuoda putken juuren o-renkaasta….
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    mites mittatikun putken tiiviste ja takapannan/servon vivun tapin O-renkaat jaksaa?
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jos öljypohja on kevytmetallivalua koneistetulla tiivistepinnalla niin vuotosyy on kyllä tod näk joku muu kuin tiiviste.
     
  7. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Mulla vähän samaa peltisen kanssa,tiputtaa ja kattosin niin etummainen yksi pultti on vuotokohta.Toinen pultti ja siihen vähän silikonia,antaa hetken nahoittua ja sitten paikoilleen jos tokenisi
     
  8. Tiplu

    Tiplu 1st gear

    O-rengas ei vuoda, mutta juuri siitä samasta nurkasta jossa tikun putki on niin tulee tiivisteen läpi öljyt. Itseasiassa molemmilla kerroilla samasta paikkaa.
     
  9. Tiplu

    Tiplu 1st gear

    Saattaa olla, mutta kerran vielä tiiviste vaihtoon täytyy laittaa. Jos nyt oikeat momentit ja joku hyvä tiiviste auttaisi.
     
  10. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ja kannattaa myös ne ruuvien kierteet putsata kierretapilla ja paineilmalla.
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    No joo...mitä pidetään sanan "vuotaminen" rajana tai määritelmänä,meinaan ainahan ne mun mielestä jonkinverran vuotaa kunnossakin jos vanhoista laatikoista puhutaan ja tarvinnee hyväksyä tippa silloin tällöin auton alla, liekö uudesta asti näin ollut ja vanha on vanha eikä nykyautoon voi verrata tässäkään kohtaa jotka ei vuoda moottorista, ei lootastakaan kuten entisajan vehkeet eikä tunnu sekään ratkaisu tiputteluun olevan vaikka olisi jätetty availut tyystin mutta tuttu juttu on ja sanoisin erääksi syyksi tuohon jopa nykyöljyt eli vanha mineraalipohjainen öljy oikealla tyypillä mutta vaatimattomalla luokituksella, jollaista noissa aikoinaan ollutkin tehdasuusina ,ei vuoda niin herkästi kuin joku synteettinen hieno nykysortti nykyajan vaihteistoille joka kusee joka pienestäkin välistä(kuten moottoriöljykin) ja luokitus moniverroin vaadittuun eli tavallaan siis vääränmoistakin ainakin jos puhutaan kymmeniä vuosia vanhasta vakioisesta automaattilootasta jossa ei sähköä tai ylivaihteita tms ,myös vaihtaminen erilaista vaatimattomalla mineraalilla,pehmeämpää vs terävä nykäys ,asia jota taas monet suosii kestävyysmielessä parempana pistää nykivämpää nykysorttia korkealla luokituksella mutta siinä mukavuus ja kesäauton kilometrit vaiko nykivyys saa kukin itse päättää öljynsä, kisajutut taas erikseen ym himosudittelijat joissa laatikot usein prepattuja muutenkin käyttötarkoitukseen paremmiksi ja puhutaanko nyt kuinka vanhasta TF727 lootasta?

    Korkkitiiviste ,aina sama lopputulos pisti ne kuivina tai jotain väriä silikonia ja kiristi nätisti ranteella..ei ne pitäneet häävisti eli taas pitäisi tietää mitä halutaan tavoiteena,täysin tipatontako?

    Nyt on uusi tukevampi peltinen öljypohja tyhjennyspropulla,siis pitäisi ainakin olla suora ilman vääntymiä ja uusi korkkitiiviste kuivana...vuotaa tämäkin yhdistelmä talviseisokissa.

    Ei paljon mutta kun kuukausiakin seisoo niin onhan tuota punaista ööliä aluspahveihin tippunut mutta jos auto esim kaupan parkkisella ja olet tunnin poissa ei asfalttiin mitään ole tippunut tai tippa kaksi,onko se paljon,vähän vai liikaa kysyjälle?

    Seisokissa allevaluva öljy toki harmittaa katsantoelimiä täälläkin mutta määrällisesti tokko tuota välttämäti paljon on vaikka pahvin sottaakin näyttävästi vaan mitannut en ole ja tämä tarvikepohja on vakiosyvyydellä eli mittatikun näyttämä natsaa todellisuuteen.

    Jos se päivän seisoessaan päästää tippojen sijaan lammikon niin sitten huolestuisin ja tosiaan öljytyyppikin vaikuttaa kokemuspohjalta jolloin voisin ensin kokeilla kikkana toisenmoista öljyä kuin semmoista automaattilaatikkoihin tarkoitettua tiivistysainetta öljyn sekaan,ei putoa korkealta jos kokeilee halutessaan ja saattaa auttaakin tiivisteitä turvottaessaan mutta eihän sekään rikkinäisiä tai liian kuivia tiivisteitä ehjää ihmeenä mutta sullahan tuore ehjä korkki kokeilla eikä tee huonoa mahd muille tiivisteillekään josko muualtakin vuotaa eikä vaan se pohjatiiviste?

    Tallissa on vielä asentamatta paksu,vuotamattomaksi mainostettu tiiviste TF727A ,jotain silikonin tapaista ja satsissa siihen kuuluvat pitkät kierrepätkät kiristyshahlolla jotka ensin lootan reikiin ja mutterit ruotoihin öp vasten eli senverta paksu tiiviste että extrapitkät ruuvit ..eipä ole tullut vaihdettua ainakaan vielä ja taisi olla moroso merkkinen jos jollain kertoa kokemuksia toimiiko vaiko humpuukia?
     
    Muokattu: 20.5.2024
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Viimeks kun tein 904.n.
    Taputtelin pohjapellin kykyni mukaan suoraksi. sipaisin pellin tiivistyspintaan silikoonta tiivisteeksi sattui se mustan värinen.
    Kiristin puntarilla muistaakseni 15nm.
    Oli vähän kostea kun keväällä vilkaisin alle. Ei kuitenkaan merkannut.
    Oli tiiviste sen verran laskehtinut, että kiristyi vielä jäljestä päin.
    Peltipohja menee vaan kuprulle, jos ylikiristää.
    Valupohja pelaa ihan sellaisenaan jollakin tiivisteellä.
     
  13. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Mulla on askissa syvä alumiini pohja, korkkitiiviste ilman mitään liimoja välissä ja ei vuoda
     
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itse olen toiminut niin, että vetelen tiivisteen Bostikilla öljypohjaan, helppo irottaa myöhemmin, ohut palko silikonia ihan ulkoreunaan, pieni odotus, että silikoni nahoittuu, ja kiinni, palko antaa anteeksi pienet momenttivirheet.
     
  15. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Jep ei varmaan vuoda, jos on suora kaikilta osin ja pysyy suorassa kirraamisessa. Massatiivari paras, sammone harmaa. Korkki ok, jos maalaa sen jollaki sprayllä. jostai kumman syystä alsapohjat joskus vuotavat, vaikka kuinka on mitattu taso suoraksi. jotain tapahtuu kirraamisessa eli laatikkopohjan taso "vetelee" jotenkin ja ei sitten tiivistä kunnolla.
     

Kerro tästä muillekin!