TH-700 Vikaako isossa D:ssä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ristokakko, 29.1.2010.

  1. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    No en mää hermostu mut kun ei ole mikään elektroniikkanero ja vaikka rautalangasta väännetään nenän eteen niin ei ymmärrä.Nytkin tuosta jussi 289 vastauksesta käsitin,että noitten tps:n laitimmaisten johtojen välillä pitää olla 5,0v jonka se ecm antaa ulos,mutta kun siellä on vaan 0,00v niin mitä hittoa! pitäisikö tuossa toisessa laitimmaisessa johdossa kulkea maatto kun tuo toinen laitimmainen johto antaa maaton kanssa tuo 5,07v.Näin jos on niin jos laitan tuon piuhan runkoon niin mitä tapahtuu??todennäköisesti vahinkoa :-? ja itseasiassa kuka näistä pirun piuhoista mitään tajuaa muutenkaan.Täällä on yks vitu johtohässäkkä .ylimääräisiä liittimiä letkunpäitä pilvin pimein.On aivan mahdoton jobi selvittää mikä mihinkin liittyy ja mikä olisi ehkä lootan toiminnan kanssa tarpeellinen.Ei jumalauta kyllä lukon toiminta menee napille Ja vedän taas pari omaa piuhaa lisää niinkuin tähän autoon on kaikki muutkin edelliset omistajat tehneet.Onneksi joku edeltäjä on tajunnut ottaa tuon check engine polttimon pois,ettei se pala koko ajan. :-? ja seuraavaksi lähtee check gauges polttimo ja jarruvalopolttimo. Vaan ottaa päähän kun ne palaa vaikka niiltä osin auto pelaa täysin.
     
  2. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Tuolle potikalle tulee käsittääkseni se n. 5v jota se sitten säätää välillä 0-5v. täällä on jossain (katso haulla esim. tps) kerrottu se tyhjäkäynti jännite mistä pitää sitten kaasuvipua kääntämällä päästa siihen 5 volttiin. Sen takia siinä tps potikassa on ne soikeat reijät jotta saat sen alkuasennon kohilleen. En nyt muista ihan tarkkaan mutta luulisin sen olevan toisen niistä laitimmaisista johdoista siinä töpselässä mittaat sitä jännitettä kun samalla käännät kaasuvivusta kaasua lisää. Auton ei tarvii olla käynnissä mutta ota hehkun releeltä töpseli irti ettei siinä säätäessä hehkuttele kokoaikaa.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tps:n töpselin toinen laita on maa ja toinen reuna sitten +5V, minkä tekee
    ecm. Keskimmäisen ja maan välillä on sitten se tarvittava asentotieto.
    Tyhjäkäynnillä kelpaa arvoksi apaut 0,7-1.0V, ja kaasua lisätessä sen
    jännitteen pitää nousta noin puolikaasuun mennessä lähelle täyttä viittä
    volttia. (virta päällä, ei tartte käydä ja hekureleen johto voi/kannattaa olla
    tosiaan irti) Puolikaasusta täyteen se vaan pysyy siinä 5V tuntumassa.
    (Näin siis dieselissä, ei sotketa besaa tähän) [/toisto]

    Check gauges voi olla aivan harmiton juotosvika mittariston levyllä.
    Samasta syystä besamittari ei ehkä toimi. Olisko joku elektroniikkaa ymmärtävä
    tuttu, joka juottais irronneet sulle? Sillä CG valolla ei ole mitään varsinaista
    yhteyttä reaalimaailmaan, siellä on vain diskriminaattori, joka vertaa
    anturien jännitearvoja sallittuun väliin. Jos ei olla siinä, niin valo päälle.

    Ja ecm:n täytyy saada kierroslukutieto koneesta, muuten sitä lukkoa ei tule!
    Niistä antureista katkee se kela, eli mittaa sen vastus.
     
  4. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Sä vedit risto aika hyvin nippuun tossa miks se th 700 on ihan paska... :poff:
    Noi ton ikäset autot jotka meidän persaukisten (tarkotan vaan itteäni) käsiin joutuu on jo kiertänyt jos vaikka minkälaisen kyläsepän ja sähkön suurlähettilään käsien kautta. Joten ohitusleikkauksia riittää ja piisaa. Noi lootat ja moottorit on ollut varmaan uutena ihan jees vehkeitä. Usa:ssa.
    Kyllä vi..tti aika raskaasti itteänikin kun huomasin että vikoja oli korjattu varotusvaloja poistamalla. Varsinkin kun ei oikeen osaa ihan kaikkea vielä ite korjata. No joka päivä oppii uutta ja unohtaa vanhaa. Taitaa vaan loppua kalenterista vuodet kesken... :cry:
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    En ole seurannut juttua kokonaisuudessaan, mutta kaasuasentovaijerinhan kuuluu lähtökohtaisesti olla niin "tiukalla kuin saa".
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvä Pauli. Pitikin lisätä, että katsot sen kikkarin(tv)vaijerin, ettei ole rispannut.
    Jos se yhtään takertelee, niin kaikki säätöyritykset menee mehtään.
     
  7. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Kikkarivaijeri liikkuu erinomaisesti ja siltä osin kun se näkyy niin ei ole rispaantunut.voihan se tietenkin sieltä kuoren alta olla.Mulla ainakin loota toimii niinpäin,että kun vaijeria kiristää(eli vaijerin pituus kaasuvivustosta vaihdelootaan lyhenee)niin pienet vaihteet pysyvät pidempään päällä ja nytkähtää rajusti kun vaihtuu.Tämän olen kokeillut.Tosiaan mulla vaijeri niin löysällä kun vain pystyy löysentämään ja silti 4-vaihde kytkeytyy vasta 80km/h. :-? Taitaa olla joku ralli sift-kitti asennettuna tonne lootaan.Toisaalta tuo voi olla hyväkin koska tulee olemaan veneen vetoa paljon ja polttopuun ajoa painavilla kuormilla.joka tapauksessa tuo loota ei saisi heittää alamäessä pienempää vaihdetta kehiin.Tuosta TPS-potikasta vielä niin siis siinä toisessa laitimmaisessa johdossa pitää olla maatto.tällä hetkellähän mulla siinä toisessa laitimmaisessa ei ole mitään koska näillä laitimmaisien piuhojen välillä ei ole jännitettä.Toiseen tulee 5,07v kun laitan sen toisen testimittarin piikin auton runkoon.Nyt ajattelin testata sitä niin,että teen piuhan ja maatan sen toisen piuhan.jos tuo vaihteiden vaihtumisajankohta muuttuu ja lukko rupeaa menemään päälle niin vika on sen potikan toisen laitimmaisen johdon päässä mihinkä tällä hetkellä ei tule mitään elikkä ECM:ssä
     
  8. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Pah!Ei auttanut tuo piuhan maadoittamine muuta kuin sen että nyt on tietenkin noitten laitimmaisten piuhojen jännite se 5,07v.Ei muuttunut testiajossa mihinkään suuntaan.Sitten on myös toinenkin vika mikä ihmetyttää kun vetää kepin ajossa pikku d:päälle niin vaihde putoaa 3 selle eikä vaihda millään 4-vaihteelle vaikka ajaa kuinka kovaa.Kuuluuko toimia näin.
     
  9. M

    M Gearhead

    aika yllättävää, kun et aja OD:lla, niin se ei mene päälle. ei tietenkään, noin sen kuulukin toimia.
     
  10. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    siis pikku d:llä ei ole 4-vaihdettako?Kirjoitin ehkä epäselvästi.Kun ajan OD.lla ja lukko ei ole päällä kun se ei toimi niin vaihde on silloin 4:lla.Kun vedän kepin pikku d:lle niin vaihde putoaa 3:lle vaikka vauhtia 120km/h Siis pikku d:llä 3-vaihde on suurin?? :-?
     
  11. M

    M Gearhead

    juuri niin. ja kun vedät kepin kakkoselle, niin kakkonen on suurin vaihde jne. niin se toimii. nelonen on ylivaihde eli od.

    sitä en muista pitäisisikö turbiinin lukon toimia molemmilla, viisaammaat vastatkoon siihen.
     
  12. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Ok! siis pikku d:n paikalla voisi olla vaikka numero 3 :D Mulla on ollut se harhaluulo,että OD:lla on eroa pikku d:hen se,että vain tuo lukko kytkeytyy päälle muiden vaihteiden lisäksi.
     
  13. M

    M Gearhead

    jep. ja kun luen tätä ketjua, niin mietin että onko siinä lootassa oikeasti vikaa... pelaako sulla kaikki vaihteet normaalisti pakkosyötettynä. eli siis että laitat ykkösen päälle, ajat ja vaihdat itse vaihteet yksi kerrallaan isommalle, niin meneekö kaikki päälle niin kuin pitääkin? samalla voit kuulostella rauhassa turbiinilukon kytkeytymisen.

    ainoa asia mikä hämää on toi, jos alamäessä kierrokset nousee kun kaasun nostaa polkimelta...
     
  14. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Joo kun vähän höllää kaasua,ettei kokonaan niin vaihde vaihtuu pienemmälle eli 3-vaihteelle.On se outoa :( voi tehdä sen vaikka vauhtia olisi 100km/hYleensä vaihtaa pienemmälle ylämäen jälkeen kun maasto tasaantuu ja kaasua joutuu hölläämään vähän.heti kun painaa lisää kaasua niin vaihde menee heti takas 4:lle
     
  15. M

    M Gearhead

    koskas oot öljyt ja suodattimen vaihtanu laatikkoon?
     
  16. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Olen vaihtanut öljyt Ja suodattimen 2 viikkoa sitten.Toimii samanlailla kuin ennen öljynvaihtoa .Öljyt olivat ihan ok väriltään eli punaista.pieni viemärin haju oli kyllä.
     
  17. M

    M Gearhead

    no höh. sitten se vika on vissiin siinä sähköpuolella...
     
  18. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Sulla on kyllä nyt joku outo viritys kun tuo sun laatikko toimii joorikin päinvastoin kun sen pitäisi toimia.
    Eiks lootan pitäis vaihtaa pienempää silloin kun polkasee kaasubedaalia lattiaa kohti? Sulla vaihtaa pienempää kun sä nostat käpälän pois polkimelta :eek: Melkonen siftkitti :eek:
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Saattaa siis vaihtaa pienempää mm. alamäessä.
    Kikkarivaijeri jo liian löysällä, menee kaasunnostoissa helposti vaijerinkatkeemisvikatilaan ja lämmii sit pienempää tupaan.

    Tuntuu nyt siltä että säätö tapahtuukin ventaalin väärällä "syrjällä" ja sun pitäiskin kiristää sitä vaijeria aika reippaasti.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Selvennyksenä, tuossa lootassa sähkö ei osallistu mitenkään vaihteisiin.
    Vain lukkoon, joka menee päälle vaikka kakkosella, jos vauhtia on tarpeeksi.
    (melko todennäköisesti, pieni varaus voi olla lootan sisäkaluista riippuen)
    Lukko oikein toimiessaan tulee päälle noin kuudessakympissä ja vauhdin
    laskiessa tippuu irti noin viidessäkympissä kevyellä kaasulla.
     

Kerro tästä muillekin!