Th700R4-fiksaus vai ylihuolto?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja janiluo, 30.7.2014.

  1. Hai

    Hai Gearhead

    Ihan niillä venttiilikoneiston kiinnityspulteilla vaan.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo niillä olen aiemmin laittanutkin mutta kai joku on edes kokeillut tehdä asian oikein?
    No täytyy kehitellä jotkut tapin pätkät...

    - Jani -
     
  3. Hai

    Hai Gearhead

    Millinen laatikkohan se on. Pitkistä 6mm ruuveista kantoja pois ja siinä on ohjuritapit.
     
  4. Timmo

    Timmo 1st gear

    Teki muuten vuosia sitten yksi moparin loota saman homman. Meni pakilla eteenpäin, kun antoi kaasua reippaammin. Taakse ei millään.
     
  5. jarona

    jarona Gearhead

    Jos haluaa vain eteenpäin, high gluths vai mikä se ny olikaan on ottanut
    itteensä, kirjaimellisesti...
    Joo,Jack D auttaa kommunikoinnissa.
     
  6. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Hey smart assies! Mikä on laatikon ylivirittäminen?
     
  7. rebel58

    rebel58 Gearhead

     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    lukihäiriö, vai missä voin luki? Ylihuolto lienee overhaul sanasta käännetty.. :)
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo se on vähän kuin ylimaalaus eli liikaa kiiltoa.
    :lol:
    - Jani -
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Oliskohan vaihteensiirtäjän vivut irti lootan sisäpuolelta.

    Ja tossa peltilevyssä on kakx ohjurireikää. Toinen vaihteensiirtäjän puolella pienin pyöreä ja toinen kikkarin puolella ovaalin muotoinen. Niihin ekaks tavis pultit ja sitten apukoneisto ja accukotelo kiinni.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Nyt olis laatikko nipussa eikä jäänyt edes osia yli.

    Masterkitissä oli ylimääräinen 1-2 accumulaattorin tiiviste... Pitäisikö se laittaa akkumulaattorin alle ison tiivisteen päälle tuplaksi vai mikä on tuossa ajatus?
    Lisäksi kitissä oli pussi jossa oli 8kpl 8mm prikkoja. Mihin ne pitäisi laittaa? Öljypumpussakin on vain 7 pulttia joten ei ymmärrä mihin niitä tarvii???

    - Jani -
     
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Jossain on accumulattorin alla paksu peltilevy. Ne prikat on öölipumpun pulttien tiivisteitä, määrä 8 sen takia kun 350&400 toosissa on sen verran pultteja ja sama pakkaus nääs :rotfl: .
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Hyvä juttu, täytyy prikat vielä vaihtaa ennen kuin rimpuilen autoon kiinni.
    Oletko jättänyt stefan tukirenkaan pois turbiinin takaa kun tuntuu aika löysältä. Porasin öljypumpun paluukanavan 7,5mm:ksi joten ei luulisi steeffanin pullistelevan irti...

    - Jani -
     
  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Sun lootaan ei laiteta niitä prikkoja vaan 0-renkaat! Kattoo niitä öölipumpun pultteja tarkemmin!
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Vaan niimpä olikin kun tarkemmin katto, hyvä kun tuli puheeks...

    [​IMG]

    Ton verran jäi ylimääräiseksi.
    Hännän stefa ja nopeusmittarin anturin O-rengas on selvä kun kyseessä oli neliveto mutta onko joku noista muista syy avata laatikko vielä ennen paikalleenlaittoa?

    - Jani -
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    No nyt on laatikko paikallaan ja auto vielä pukeilla.
    Ainakaan pakki ei mene päälle mutta eteenpäin pyörii pyörät kyllä.
    Välillä pyörii myös taakse pienillä kierroksilla mutta kun nostaa kierroksia niin pyörät pysähtyy.

    ATSG:n vianhaun mukaan jos pakki ei toimi tai luistaa niin vika voi olla:
    Input Housing Assembly, Manual valve link, Oil Pump assembly, Valve Body Assembly, Reverse Input Clutch assembly, Auxiliary Valve Body tai Lo and Reverse Clutch.

    Vika voi näköjään olla missä vaan koko laatikossa.
    Itse epäilen niitä Teflon renkaita Ölypumpun takana kun olivat niin hankalat kutistaa jopa oikeilla työkaluilla.

    Otin laatikon alas ja ainakin öljyt haisee kärvähtäneeltä...

    Ja löytyi se vikakin kun avasin öljypohjan:

    [​IMG]

    Onko tuo aloittelijan vika ettei öljypumpun paineventtiilin lukitusrengas ole kunnolla paikoillaan vai johtuuko se jostain muusta viasta jonka takia lukitusrengas vaan antaa periksi?

    Otin sisuskalut vielä kertaalleen ulos ja katsoin pakat.
    Kaikki muut oli uusia ja virheettömiä mutta Lo and Reverse pakka oli sen verran pyörähtänyt että välilevyjen Raybestos teksti oli liitaantunut. Kitkalevyt näytti ihan hyviltä, ehkä väri oli hiukan tummempi kuin muissa joten laitoin kaikki takaisin nippuun. Ihmeen paljon hajua lähtee noin pienestä luistamisesta?

    - Jani -
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    No nyt on laatikko taas paikallaan ja lyhyen ajolenkin jälkeen voi todeta että kaikki vaihteet napsahtaa mukavasti ja ajallaan ja ylihuolto lienee onnistunut. Saa nähdä kauanko iloa riittää.
    Kiitos Mudracerille ja HAI:lle avusta. Olihan tää jo kolmas laatikko jonka remppaan mutta tällä kertaa ihan yksin ilman asiantuntijaa joka neuvoo vieressä. Taas ollaan vähän viisaampia ja nyt ymmärrän etten tiedä vielä mitään verrattuna siihen mitä gurut noista laatikoista oikeesti tietää.
    :D
    - Jani -
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Onnittelut onnistuneesta remontista ja kiitokset asiallisesta raportoinnista. Näitä on mukava lukea ja varmasti on apua monille joita lootan sielunelämä ja mahdolliseti itse remontointi kiinnostaa.
     
  19. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Onnittelut täältäkin, mielenkiintoista lukea kun itselläni ennen pitkää sama edessä TH350:n kanssa josta ajattelin tehdä Novaan vara-askin jossain vaiheessa. Spragin siitä räjäytin viime kesänä ja samallahan siihen tekis myös "ylihuollon" vahvistuksineen. Eri askihan tämä otsikon laatikko on mutta paljon silti myös samoja asioita.

    Öljypumpun paineventtiilin vaihdoin TH200-4R:ään laatikon ollessa paikallaan, ja kyllä siinä ekakertalaisena tunsi epäonnistumisen mahdollisuuden leijuvan jossain lähettyvillä. Rakenne nuissa on sama.
     
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo kiitoksia!
    Tänään oli aamulla vielä jotain roskia venttiilikoneistossa kun ei meinannut vaihtaa isommalle mutta nekin parani ajamalla ja vaihteita vaihtelemalla. Duunin jälkeen kaikki toimi ok.

    Siksi kirjoittelin tilanneraporttia kun ajattelin että ehkä muitakin kiinnostaa.



    Tässä jälkeenpäin muutama ajatus siitä miten kannattaa valmistautua laatikon omakätiseen ylihuoltoon:

    1) Laatikon todellinen vuosimalli. (KVG, laatikon kyljestä löytyy koodit)
    2) Ohjekirja. Lainasin kavereilta kirjoja mutta en raaskinut sotkea niitä öljyisillä käsillä joten latasin netistä ATSG:n manuaalin pdf:nä ja tulostin tarvittavat sivut jotka heitin roskiin työn päätyttyä. https://www.atsg.us/atsg/gm-manuals-1.html
    Noilla oli myös erillinen update book jossa listattiin kaikki muutokset 700:seen vuosimalleittain jos meinaa rempata useamman laatikon.
    3) Erikoistyökalut. Jousipuristimet on pakko olla, vinkojen kanssa menee hermot. Teflon renkaiden asennus ja kutistustyökalut on ehdottomia. Tein aikoinaan kehikon jolla laatikon saa moottoripukkiin pyörimään ja on tosi kätevä kun voi keskittyä vapain käsin itse kohteeseen.
    4) Perustyökalut. Uusi ruuvimeisselilajitelma ei maksa paljoa. Kunnolliset pitkäkärkiset lukitusrengaspihdit, sekä aukeavat että puristavat. Vaihtoleukapihdit voi heittää jorpakkoon.
    5) Master Overhauling kit laatikon vuosimallin mukaan.
    6) Korjaava shift kit laatikon vuosimallin mukaan. Korjaa laatikon tyyppivikoja koska niitä on. ATSG:n manuaalissa kerrotaan joitain pieniä korjauksia mutta Esim TransGo:n (korjaavat shift kitit olen laittanut joka laatikkoon (Th700-r4 ja Th200-4r) tai laitattanut ja ollut aina tyytyväinen lopputulokseen. Kyseessä on siis aina ollut "käyttöauto" eikä mikään kumin polttaja...

    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!