tupla putkelliseen V8 koneeseen yksi vai 2 lambdaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jenkkijuuso, 14.10.2005.

  1. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Niin kun oitäs hommata seos mittari johon lambada tulee kiinni niin laitanko 1 vai 2 lambdaa ja mihin kohtaan pitäisi laittaa esim x putken kohdalle. Toimiiko mittari jos vetää kaksi lambdaa rinnan kiinni vai antaako väärää tietoa?
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Yksi riittää ja paikka on n,70cm-1m pakoaukon jälkeen
     
  3. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Eli kollektoriinhan tuo sillon pitäs laittaa eikö kun on siis pelli sarjat, tosin aikas pitkät fenderwell.
    Eikös kun laittaa vaan toiselle puolelle niin ole vaarana että toisen puolen säädöt on sitten pitkin v##tua? kun on siis 4 kurkkunen kaasari ja kummallekkin puolelle omat säädöt?
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jotkut on laittanut molempiin kollektoreihin oman lambdan ja vaihtokatkaisijalla puolta vaihtamalla pystyy näin tarkkailemaan yhdestä mittarista molempien puolien seoksia.

    tai

    Jos haluaa lentokonelookia ohjaamoon, niin voi laittaa 2 mittaria ja 2 lambdaa 8)
     
  5. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    Yhdelle mittarille yksi anturi. Ja anturi mahdollisimman lähelle moottoria, peltisarjoissa kollektori on jees paikka. Toi 70-100cm etäisyys on ok. Mut yhdellä anturilla saat vaan tiedon sen puolen pyttyjen toiminnasta millä puolella anturi on. Periaatteessa pitäisi riittää mutta jos haluaa toisen puolen pyttyjenkin "tiedot" niin tarttee siirtää anturi toiselle puolelle.
    Jos laittaa kaksi anturia niin ainakin joku katkaisija väliin jottei mittari saa tietoa kuin yhdeltä anturilta kerrallaan. Ei oo kyllä kokemusta kahden anturin systeemistä, kun on tuo yks anturi antanu aina riittävän tuloksen..
    Joskus oon nähny jossain nettisivuilla semmosia V-koneisiin tarkoitettuja mittareita missä on "leditolpat" kahdelle anturille.
     
  6. VesaR

    VesaR 1st gear

    Se on pikku homma siirtää sitä anturia kollektorista toiseen jos molempiin teet reiät. Eli toisessa pidät ja teet säädöt perusteellisesti ja lopuksi siirrät toiseen ja tsekkaat että ei ole pielessä...
     
  7. yvps

    yvps 1st gear

    voit tehdä kumpaakin kollektoriin reijät anturille ja toiseen reikään anturi ja toiselle puolelle tulppa ja säädön jälkeen vaihdat anturin ja tulpan paikat jolloin voit tarkistaa et kummatkin puolet on ok
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo, mutta jos haluaa tarkkailla että säädöt pysyy niin ei jaksa vaihdella paikkaa.

    Kun on 2 anturia, niin havaitsee muuttuneen tilanteen heti, esim. pimenneen tupan.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä maalaisin pakosarja/ kollektorin kohdan ei lämmönkestävällä maalilla ja siitä missä kuumin kohta on eli maali palaa ekas, siihen anturi. Muuten se on rahakysymys, kaksi on parempi mutta yhdellä pärjää.
     
  10. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    sitten kun pääsen hifistely asteelle tussa projektissa :eek: niin meinasin tehdä 2 sarjaa noita seos mittareita, molemmille puolille omansa.. ledirivit päällekkäin.
    ompahan olo ku lentokoneessa ku vilkkuu ledit päässä :rotfl:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    no mieti ensin mitä haluat sillä anturilla tehdä.

    jos haluat säätää seoksia niin tarvitset yhden anturin.

    jos haluat varmistaa että koneen puolikkaat toimii samalla tavalla niin tarvitset molempiin putkiin omat.

    jos haluat varmistaa että kaikki sylinterit toimivat samalla lailla niin tarvitset kahdeksan anturia.

    valkkaa näistä itsellesi sopiva :roll

    vaihtokytkin toimii. useampaa anturia ei kannata kytkeä rinnan tai sarjaan... jos niiten arvoja haluaa vielä jollain laitteella lukea..
     

Kerro tästä muillekin!