turbiini sökö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja GM4WD, 3.1.2006.

  1. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Tyhmä kysymys mutta kun ei ole tuntumaa asiasta: liekkö turbiini entinen TH700 laatikosta kun pickuppi hyytyy tosi herkästi jos tulee loivakin nousu vastaan, esim. 90 kmh vauhtia kun päästelee ja vähän ylämäentapaista tulee niin äkkiä ollaan 70 kmh huiteilla, kaasua saa polkea TOSISSAAN jos meinaa pitää vauhdin!

    Turbiinilukko ei kyllä toimi, ja auto "vetää" jo tyhjäkäynnilläkin, joten... ???? :odroll: perävälitys 3.08....
     
  2. VMZ

    VMZ 1st gear

    Oletkos öljyt katsonut.. Viittaisi joko vähäiseen öljytasoon, tukkoiseen suodattimeen tai vuotavaan suodatinjalkaan, mutta tod. näk. peli on jo pelattu ja kitkapinnat siirtyneet öljyn joukkoon.

    Jos öljyt ovat jotain muuta kuin helakan punaiset, niin ongelmia tiedossa. Varsinkin jos öljy haisee palaneelle, saatikka jos on mustaa.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin noi edellisen "väitteet" pitäis paikkansa jos kone yhtäkkiä ottais kesken ajon täydet varvit esim. ylämäessä.

    Turbiini voi olla siten rikki että kone ei enää ota jenkoja eikä hylsy kulje juurikaan yli kuuttakymppiä, silloin staattori on jumissa.
    Noi sun oireet viittaa siihen että alla on vähän tavista isommat gummit ja kikc-down systeemi ei pelitä oikein.
     
  4. VMZ

    VMZ 1st gear

    No ainakin omakohtainen kokemus 700:sen vammautumisesta tapahtui samalla tavalla, ylämäissä sai painaa lurtan pohjaan. Sitä riemua kesti tunti pitkällä matkalla kunnes meno loppui :mad:

    Staattorin jumiminen on mahdollista, mutta kuitenkin katsoisin ne öljyt, koska jumineella staattorilla voi vielä ajaa, mutta sutivalla laatikolla pitää ajot lopettaa siihen.
     
  5. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Öljyt on ok ja suodatin vaihdettu hiljattain. Vaihteet toimii hyvin, kytkeytyy napakasti. Ylämäkeen kierrokset pysyy samana mutta vauhti tippuu ku lehmän häntä. En oo oikein kunnolla uskaltanut antaa kenkää, kerran 70-80 vauhdista ohitusta varten tinttasin lämän tiskiin ja kyllä mä edelle pääsin sankan savupilven saattelemana (pakoputkesta)..vaihtoi myös kolmoselle(kickdown) niinkun pitääkin.
    Täytyy koittaa saada se lukko kuntoon. 3.08 perävälitykset ja 255/75-15 kummit taitaa olla pääsylliset tähän probleemiin.
    Ja kiekkamittari ois kiva....
     
  6. VMZ

    VMZ 1st gear

    Ei lukko siihen juuri vaikuta, vaan se staattorisiiven juuttuminen = turbiini remonttiin/vaihtoon
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Todennäköisesti sun turbiini on aivan ehjä, mutta kone sattaa olla hieman kulahtanut tai pumpun ajoitus ja syöttö mettässä!
    Jos turbiinin staattori jumiutuu niin se on vähänniinkuin työntäis kottikärryllistä sianpaskaa jyrkkään ylämäkeen ilman hajua :odroll: .
     
  8. VMZ

    VMZ 1st gear

    Aika pahasti saa olla kulahtanut, että noin iso voimanpuute olisi ja sen huomaisi mustasta savusta puolisokea sunniterroristikin.

    Ei ne kumit niin isot ole ja autokaan mikään raskas (paitsi jos siinä raahataan saman verran kamaa kyydissä/perässä).
     
  9. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Mitens turbiinilukko ei vaikuta? Sehän just poistaa tuon turbiinin "luistamisen" mikä tässä on ongelma :-?

    Sitä kierroslukumittaria kaipailen sen takia että näkis millä kierroksilla vetoja alkaa löytyä....

    Koneessa ei kai mitään vikaa kun jaksaa ottaa kierroksia vaikka kuinka eikä savuta, mitään vaan ei tapahdu kone vain huutaaaaa :oops:
     
  10. perri 389

    perri 389 1st gear

    sama ongelma

    mulla oli vanissa samankaltainen ongelma. joka häipyi kun sain lämmöt kohalle ja samalla korjasin 3 alipaineliitosta jotka vuoti. vauhti tipahti noin 20 km/h vaikka kierrokset pysyi samana. :argue:
     
  11. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Eiks toi kuulosta siltä että nelkkuvaihde luistais ??? Tosin sen luulis käräyttävän öljynkin jos yhtälö luistava panta?-rumpu? muuttaa kitkaa lämmöksi. Mut jos vauhti putoo ja koneen kierrokset ei, niin joku luistaa!
    Itellä kyllä pelleili ajoittain tollain ennenkun isompien pykälien rojut palo pilalle. Ja öljy oli ruskeaa ja haisi paistetulle... Ja kevyellä kaasulla ne pykälätkin toimi jotenkuten siihen asti kunnes koko toosa lakkas toimimasta... :-? Joo noi renkaathan on pienet vielä, välitys pitäs olla tollasilla jopa tiuha eli kevyttä kauraa lootalle ? Ettei sit turbiinin lukko lipsu eli luista ? Sekin sopis tohon kierrokset pysyy -teoriaan...
     
  12. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Joo-o, niinkun tuossa jo pari kertaa kirjoitin niin turbiinilukko ei toimi! Mutta onko kaikki lukottomat laatikot sitten tälläisiä veteliä p*skoja että joka mäessä saa kengittää niin prkeleesti?!

    Ja muilla 700:lla en oo ajanut eli en oikein osaa sanoa minkälainen sen pitäis olla mutta kun täällä pohjanmaalla kyllä pienet mäet on ja se niihinkin jo hyytyy noin pahasti niin kyllä jossain täytyy mättää!

    En oikein usko että laatikko luistais, vaihteet kytkeytyy hienosti ja napakasti ja öljyt on pysyneet hyvänä ei haise palaneelle.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitä tossa ylhäällä lukee?? Tollanen jenkkihylsy liikkuu lähes aina maantienopeuksissa silleen että kierrokset on alle stall-speedin ja sitten kun vastus kasvaa niin turbiini rupee hiljalleen antamaan niitä stallin lähellä olevia jenkoja ilman että loota luistaisi. Sitten kun kone rupee hyytymään niin sitä usvaa tulee putkesta ja vauhti ei muutu!
    3/4 pakka ei kestä vastaavaa luistamista kuin kerran korkeintaan ja sitten se on kypsä.
     
  14. VMZ

    VMZ 1st gear

    Ainakin omissa pääsee ilman lukko pienillä kierroksilla (aavikkoperät) mäet ylös, ohittaessa tietenkin ottaa jengaa kun menee 3. silmään. Lukon ei kuulu toimiakkaan kuin tasaisissa vauhdeissa 4. vaihde päällä (ei muilla).

    Ja tuota savupilviasiaa en osannut yhdistää kun siinä puhuttiin ohittamisesta, savuttaako se niissä ylämäissäkin? Saattaa vain olla niin yksinkertainen vika, että ilmanputsari on tukossa ja suuttimet karstaiset.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei muilla kun sulla vai :odroll: .

    :soosoo: Toi lukkohomma ei ole sulla ihan hanskassa :odroll: . Mallista riippuen se toimii joko pelkästään nelosella tai sekä 3 että 4 pykälillä!!
    Kannattaa lukea vanhoja juttuja ennenkuin heittää absoluuttista totuutta kehiin, tämäkin juttu on käyty läpi muutaman tusinaa kertaa vuosien varrella :lol: .
     
  16. swedu

    swedu 1st gear

    kun kaasari pääsee jäätymään saa samalla lailla polkee kaasua.
    oli sitten loiva ylämäki.

    Olisi aika halpa kokeilla auttaako jäänesto tankissa mitään???
     
  17. VMZ

    VMZ 1st gear

    Ilmeisesti ei sitten muilla :odroll:

    Niin no kaikkihan on totta mitä tälläkin palstalla on :odroll: Samapa niille vanhoille jutuille tällä palstall, kun yksikään omista 700:sta ei lukkiudu muilla vaihteilla. BOP-kirjatkin sanovat TH700-R4:stä, että lukon toiminnan muilla kuin OD:llä estää venttiili. Enpä sitten uudemmista tiedä. Sanotaanpa että aivan sama. :argue:
     
  18. GM4WD

    GM4WD 1st gear


    Siinä lukee että kun ajelen esim. 90 kmh vauhtia ja tulee mäki vastaan niin auton vauhti putoaa, ellei paina tosissaan lisää kaasua. Koneessa kyllä voima piisaa eikä savua tule! Sama juttu jos ajelee esim. 80 kmh ja painaa kaasua niin kierrokset kyllä nousee mutta vauhti kiihtyy tosi laiskasti!

    Tuo "sankan savupilven saattelemana" juttu oli kun kertoilin eräästä ohitustilanteesta kun kokeilin polkasta pedaalin lattiaan, laatikko pudotti 4:lta 3:lle niinkuin pitääkin ja sitten mentiin...

    Eli mun käsitys koko tästä hommasta on että turbiinissa on vika, onko se rikki vai onko siellä väärä turbiini (liian korkea stall). Lukeeko se turbiinin kyljessä ja mikä se pitäisi olla 6.2d koneella?
     
  19. capriceman

    capriceman Gearhead

    Moi,

    Lukkohomman näkee alla olevasta tiedostosta. Mudracer on oikeassa, kytkentöjä on kymmeniä riippuen mallista, joten ei pidä yleistää että vain nelosella menee lukko päälle. Vaan se voi mennä kakkosellakin päälle riippuen loodan mallista.
    Tallentakaa tiedosto ensin, sitten se avataan acrobat reader ohjelmalla. Suoraan avaaminen voi jumittaa selaimen...
    http://wwwk.heltech.edu.hel.fi/capriceman/vintrans.pdf
    :D :D :D
     
  20. GM4WD

    GM4WD 1st gear


    Hyvää tietoa, täytyy joskus syventyä tarkemmin.

    Mutta tuo sarjanumero homma ei aivan täsmännyt, mulla on laatikko "3TK273N", ja eräältä jenkkisivulta löytämäni tiedon perusteella tuo tarkoittaa -83 mallista, TK-code, 273. päivänä tehty ja yövuorossa. Tuo sinun kaavio ehdotti vähän erilaista sarjanumeroa 82-84 mallisille laatikoille.
     

Kerro tästä muillekin!