turbiinilukko?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja peak, 22.1.2012.

  1. peak

    peak 1st gear

    selittäiskö joku turbiinilukon toimintaa? miksi turbiinilukko laitetaan napilla toimimaan?
     
  2. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Turbiinin sisällä on "kytkinlevy" jolla turbiinipyörä lukitaan mekaaniseen vetoon.Lukkoa ohjataan yleensä sähköisellä solenoidilla joka ohjaa paineen turbiinin sisälle.Solenoidia taas ohjataan venttiilikoneistolla+kaasunasennon tunnistimilla + vuosimallista riippuen ecm:llä.Jos muuta ohjausta ei ole voidaan laittaa myös napilla toimimaan.Noin pääpiirteissään,eroja merkkien/mallien suhteen varmasti on.
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No mitenkäs täysin mekaaninen lukkoturbaani pelaa? Esim. Aspen.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    E ääspenin lukko ole sen mekaanisempi kuin missään muussakaan. Lukon ohjaukseen käytetään vain pelkkää öölinpainetta.
     
  5. sievisam

    sievisam 1st gear

    turbaanilukko

    Mites sen napilla toiminnan saa toimimaan noin käytännössä??
     
  6. sievisam

    sievisam 1st gear

    Turbaanilukko

    Mites sen turbaanilukon saa toimimaan noin käytännössä?? (on jälkeen riiselöity ja askin TL lukko ei toimi th700) jos jollain olis tietoo...
     
  7. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Riippuu miten piuhat on kytketty lootan sisällä.Seitensatasessa voit kokeilla tarjota virtaa pistokkeen etummaiseen ulompaan napaan (nelinapainen).Saattaa alkaa toimia jos solenoidi on jalustastaan maadoittava tai maadoitus anturilta.Jos ei toimi niin öljypohja auki ja kytkennät tarkistaa.Siinä vaiheessa esim. valokuva selventäisi asiaa.
     
  8. sievisam

    sievisam 1st gear

    Turbaanilukko

    Do dii. Nyt Tarvis saada TL lukko toimintaan (kun on jälkeen riiselöity) mites homma toimii, itte olen miettiny jotain rele touhua eli painonapilla päälle ja jarrua koskemalla pois, mitäs tähän raati sanoo. Onko sellasia releitä edes saatavilla??
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    80-luvun alkupuolen dieseleissä oli seitensataselle valmiit vehkeet ihan mekaanisilla
    kytkimillä. Matkii sieltä niillä vehkeillä sen kytkennän tai tai tekee itse kytkimen,
    joka antaa lukolle sähköä vähän tyhjäkäynnin jälkeen > noin puoleen kaasuun
    asti.
    Ja se lootan sisäinen kytkentä on kuitenkin tutkittava, kun niitä monia erilaisia.
     
  10. leksa

    leksa Gearhead

    Tutustuin tällä foorumilla tuon lukon toimintaan ja täältä löytyykin ketjuja joissa asiaa on selvitetty seikkaperäisesti. Lisäksi myös tarkaa, jopa henkilökohtaista opastusta olen saanut. Kiitos!

    Asiaan.
    Niissä 700 laatikoissa on todellakin monenlaisia kytkentöjä, sekä ohjausjärjestelmiä. Toisissa lukko menee päälle eri vaihteilla jne. Eräs seikka on juuri tuo vanhempi kuten vm 83/84 versio joka minun vanhassa vanissani on.

    Siinä turbiinilukon sähkökytkentä on runkoon maadoitettu ja ohjaus lukolle tapahtuu ensinnäkin laatikon sisällä olevien paineantureiden (anturin) kautta ja autossa ohjauksesta huolehti ruiskupumpun "läppäakselin" päässä oleva johtohässäkkäanturi. Tietenkin jarrupolkimen lisäksi.

    Tämä toimi auton puolelalta niin että laatikolle meni vihreästä piuhasta sähkö kun painoi hieman kaasua ja jos ei paina jarrupoljinta. Kaasun ollessa pohjassa tai yli puolen välin sähkö katkaistaan.

    Laatikossa sitten paineanturi kytkeytyy ja yhdistää virran lukkosolenoidille kun oikea vaihde on päällä. Minun laatikossani 3 - 4 vaihteella.

    Yksinkertainen systeemi.

    Uudemmassa 89 vanissani on ecm boxi hoitelemassa laatikon maadoituspuolella asiaa. Muutoin lukkosolenoidi on samalla tavalla, paitsi paineantureita on kaksi ja lisäksi se läpöanturi joka tarvittaessa "pakottaa" lukon päälle.

    Olen tehnyt tietenkin myös omia kytkentöjä. Tosin rajoitin omien kytkentöjen määrän niin, että ensin korjasin toiminnan sellaiseksi kuin sen pitää kunnossa ollessaan olla. Ja sitten laitoin kojetauluun kytkimen jolla voin sulkea lukolle menevän virran kun haluan ajella ilman lukkoa.

    Mielestäni yksin ajellessa ja lyhyillä kaupunki yms teillä lukko ei ole mukava laite, ja se rajoittaa muutoinkin laiskahkon auton kiihtymistä monissa tilanteissa. Taas vastavaavasti vedän perässäni isohkoa ( MK700 ) asuntovaunua jolloin pidän tien päällä ehdottomasti lukkokytkennän päällä jottei turbiini turhaan lämmitä öljyä.

    Lukkoturbiini on kai alunperin polttoaineen kulutuksen rajoittamiseksi tehty innovaatio. Ajomukavuutta se ei minun mielestäni lisää vaan päin vastoin. Mutta jos yksin pienellä Kuormalla ajelee pitkää tiematkaa jollaiseksi luokittelen n. 90 - 100 km työmatkan aamuin illoin, en saanut kutuseroja mitatuksi kahden vuoden aikana jolloin ajelin viikon pari lukko päällä ja toisin päin. Eroja toki oli ja ehkä... ehkä enemmän lukon hyödyksi mutta lukon kanssa tulee polettua sitä kaasua tunteettomammin koska auto ei vaan yksinkertaisesti jaksa kiihtyä nopeasti harvoilla välityksillä jos lukko on kytkettynä.

    Linkkejä turbiinilukosta OD:ssa
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Re: Turbaanilukko

    Onnistuu ihan tavallisella releellä.

    Ohjaus solenoidin maadoitukselle; releen napaan 30 kytketään jarrupolkimelta tuleva maadoitus (mikä katkeaa kun poljinta painetaan), ja navan 30 ja 86 väliin kytketään jousikuormitteinen katkaisija. Napa 87 kytketään ohjattavaan solenoidiin, sekä lisäksi hyppy napaan 86 (katkaisijan ja releen väliin). Napaan 85 kytketään jännite, mieluiten siten että kytkentä toimii vain moottorin käydessä.

    Ohjaus solenoidin + syötölle; jousikuormitteinen katkaisija kytketään antamaan jännite releen napaan 30, sulakkeella ja moottorin käydessä. Napa 87 kytketään ohjattavaan solenoidiin, ja tästä myös hyppy napaan 85. Napa 86 kytketään jarrupolkimelta tulevaan maadoitukseen (kuten edellisessä kytkennässä, katkeaa poljinta painettaessa).
     
  12. sievisam

    sievisam 1st gear

    th700

    Pitäskös sieltä loorasta kuulua jotain jos sitä koitaa sähköttää, ei ainakaan soledoidi tai muu mitään ääntä pitänyt kun auton alla möyrein ja sähkötin sitä liitintä vaihde päällä (yli vaiteella) ja loota kuuma jos siellä joku termari on.. :eek: vaikka miten olis kytkeskelly :odroll:
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aikas hentonen napsaus siitä lähtee, ei saata kuulua ulos.
    Vaan tapahtuuko siellä mitään, ja millä tavalla, riippuu taas siitä lootan sisäisestä
    kytkennästä.
    Ja se, että kepistä on nelonen päällä, ei tarkota sitä, että se on lootassa niinku
    päällä.
     
  14. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Se solenoidi ei juuri ääntä pidä.Jos se on anturilta maadoittava niin vaatii sen että auto on liikkeellä ennenkuin kytkeytyy.
     
  15. sievisam

    sievisam 1st gear

    katkaikija

    Nonyt laitoin vihdoin ton lukon toimintaan yhdistin kylmästi noi koetaulun alla olevat liittimennavat katkaisijalla (olikosenyt A ja F) jokatapauksessa toimii.
    Kokeilin sitä releohjauksella ja painonapilla=ei suostunut toimimaan, joten kylmästi on/off katkaisijalla ja ainoastaan high wäy käytossä..
    Onko asiassa jotain ongelmaa(muutakun itse unohtaa katkaisijan kylälletultaessa)lukko lähtee pois kun polkasee reilummin kaasua ja myös jarruttaessa.
     
  16. camaro82

    camaro82 1st gear

    Mä laitoin Camarooni katkaisijan kojelautaan, se antaa virran laatikon nelinapaisen liittimen vas. etukulman napaan. Askin sisällä virta kulkee lukkosolenoidiin joka maadoittuu nelosen/ylivaihteen paineanturin kautta vain nelosen ollessa päällä. Eli lukko mene pois päältä kun vauhti hidastuu ja aski vaihtaa kolmoselle.
    Tavallaan tuo kojelaudan katkaisija on "turha" mutta jos joskus haluaa ajella nelosella ilman lukkoa niin katkaisijasta virrat pois vaan.
    Noita paineantureitakin on erilaisia, paineesta maadoittavia ja paineesta maadoituksen katkaiseva.
    On mahdollista laittaa maadoittava paineanturi nelosen lisäksi kolmosvaihteen painelinjaan jolloin lukko menee myös kolmosella päälle.
     
  17. sievisam

    sievisam 1st gear

    lt

    mulla toimii lukko 2,3,4 pykälillä eli jos laittaa katkaisijan päälle heti lähdössä niin kakkonen kun menee pesään niin turbaani lukittuu heti...eli vain pikatiellä.
     
  18. HT

    HT Gearhead

  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Auttaa mutta kannattaa tsiikata oma venakoneisto ekaks kun kaikissa ei ole tolle porausta valmiina.
     
  20. HT

    HT Gearhead

    Jos vielä saisi selityksen miten lukko toimii sen jälkeen, ja mitä siinä voi säätää?

    Kiitos.
     

Kerro tästä muillekin!