turboahtimen hajoamisesta kysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonssi, 20.7.2011.

  1. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Kuinka tuollainen solmu putkessa yleensä hajoaa?
    Kun kyseessä on 2,2 litrainen perheauto, jota vaivaa tehottomuus. Katsastusmies epäili pienellä olevaa syöttöä, kun nostaa hitaasti kierroksia ja päästöt oli lähes liian hyvät (0,97 / 350tkm ajettu auto).

    Aiemmin tuntui melko vaatimaton woimanlisä kierrosvälillä 2500-3500, mutta nyt tuntuisi että sekin vähäinen woimareservi olisi kulutettu loppuun.

    Hajoaako siis ahtimet tuollain "kulumalla" vaiko kertarysäyksellä tehot pois?

    Autona on 2000-luvun datsuni(Nissan), jolla on siis ajettu hiukan alle 350tkm.
    Käy, käynnistyy ja sammuu mitä parhaiten.

    Äänetön on moottori, koska voima puuttuu.

    TheJonssi
     
  2. jevman

    jevman 1st gear

    no jos sieltä turbosta on siivet kadonneet niin ei se paljoa painetta nostele..



    tässä pari hajoamistapaa

    - akseli poikki
    - laakeri väljä ja rupee puskeen öljyt imu/pako puolelle


    kuuluuko sieltä mitää turbon vislausta ?

    edit.

    saatko imutorven irti ja katottua että mitä sieltä näkyy ?
     
  3. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Pitääpä kurkkia ihmetyksen konehuoneeseen, jos jotain pääsisi näkemään tai näkisi edes mitä pitää purkaa.

    Savutusta ei ole ollenkaan, joten tuo laakerivauria sellaista tekisi niin merkkisavuja kone ei päästele..

    Kulkee kuitenkin yli 120km/h(ehkäpä jopa160:a, jos jossain saisi niin lujaa ajaa :rotfl: ), mutta satasen vauhdissa on turha lähteä ohitteleen.. siten on laiska liikkumaan.

    Ei kai sitä auta muuta kuin alkaa tutkimaan.. tätäkin keksintöä.

    TheJonssi

    edit: mitään vislausta, kilinää, kolinaa, rahinaa tai muutakaan diesel-moottoriin kuulumatonta ääntä ei kuulu. Katsastus toimitettu 3 vkoa sitten, pakokaasumittauksineen ja ryntäytyksineen.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Onko siinä säätyvillä siivillä oleva ahdin??? (Esim. VNT Garretti ) jos on niin siivet jumissa... Aukiaa säälimättömällä poljennalla :rotfl: Ja muutenkin nuo nykydieselit menee "tukkoon" jos kierroksia vältellään 8)

    EI muuta ku kiihdytyksiä rajottimeen asti ni rupiaa kulkemaan.
     
  5. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Autossa on varmasti egr? Tulppaa se tai tarkista ettei ole jumiutunut auki. Ja sen lisäksi kaikki anturit imusarjan ja egr:n väliltä, voi olla nokisia/paskasia jos egr temppuillut.

    Turbon kunnon voisi testata laittamalla mittarin vaikka väliaikaisesti..
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos turbo hajoaa niin sen huomaa kyllä, auto ei todellakaan kulje enää mihinkään ja lisäksi savuttaa paljon. Kyllä tossa tapauksessa varmaan turbon siivet ei liiku jostain syystä (mikäli VNT) tai sitten egr on tukkinut imusarjan.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    ennen ku purat autoo tuhannen kappaleiks niin laitappa siihen painemittari kiinni niin näet ahtopaineet.
    Se että ei nosta paineita ei sitten kuitenkaan ole välttämättä turbosta kiinni. Jos dieselissä on jostakin syystä syöttö pienellä niin ei se painekkaan kunnolla nouse ja näkyy selviten nimenomaan pienillä kierroksilla.

    Jos sulla on uudempi auto niin ne paineet saattais saada luettuu siitä obd:n kautta mutta mulla ei ole mitään kokemusta nismoista.
     
  8. juke83

    juke83 3rd gear

    Joo itellä samanlainen datsuni josta hajos turbo. Oli siitä hajonnu paljo muutaki ku mulle tuli. Halpa henkivakuutus on ku käytät välijäähdyttimen ala putkia irti, jos tulee reilusti öljyä niin on rikki. Itellä kone vähän ryntäs mutta sain vaihteella pysäytettyä. Emännällä ku ois sattunu niin oisin päässyt väsääämään konetta uudestaan. Autossa on tosiaan garret gt17 vnt (126hp) ja garret gt18vnt (138hp) tuossa tehokkaammassa kuulemma tyyppivika että pakosiivet lähtee lentoon. Mutta hyvinhän tuo hajos pienempikin. itse epäilisin että siivet sulla on jumissa. (pelkkä arvaus)
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kokeileppa siitä tangosta joka siipiä käyttää, liikkuuko???(alipainekellosta lähtevä) Jos EI niin vetkuttele niin että rupiaa liikkumaan ja sitten vaan kenkää koslalle ni rupiaa toimimaan :rotfl:

    Saattaa aluksi protestoida sytyttelemällä vikavaloja ja pudottamalla "tehoja" mutta eikun uudestaan, kyl se siitä.
     
  10. Blockhead

    Blockhead Gearhead

    Painepuolella vuoto. Ainakin bensa pelissä aiheutti hengettämyyttä alakierroksilla, mutta yläkierroksilla veti hyvin.
     
  11. Larry

    Larry Double Gearhead

    Tuli suunnilleen vastaavanlaisen probleeman kanssa tässä hiljan
    taisteltua eri merkkisen kulkupelin kanssa ja siitä loppupelissä
    paljastui vian aiheuttajaksi ilmamäärämittari.
    Ahtimen tanko liikkui herkästi, ahtopaineensäädin oli uudehko,
    ei vuotoja säätimen letkuissa (niissä ohkasissa), eli nämä tuli
    ensin katsottua.
    Motonetistä kävin uuden mittarin hakemassa.
     
  12. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    Suuren suuret kiitokset kaikille tähän asti vastanneille. Viikonloppuna pitää käydä noita ohjeita ja tarkastuksia läpi, kun auto ei rullaa kilometrikorvauksia omistajalleen..

    Tuo alaväännön puuttuminen oli jo uutena tiedossa oleva ominaisuus, sen verran vakoilin sen aikaisia testituloksia ja koeajoja netistä. Kakkosvaihteella on siis ihan turha yrittää liikkeelle paikoiltaan.

    TheJonssi
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ruskutuspumppu ei anna kakkua tarpeeksi ja ahtopaineet ei nouse.
    Tuskin tuosta ahdin on hajalla.

    En tiedä onko nissanissa ahtopaineanturia ja missä, mutta tutki piruuttas löytyykö ahtopaineanturin letkunippa imusarjasta. Se on yleensä jommassa kummassa päässä imusarjan painekoteloa.
    Jos löytyy, niin se on pikeentynyt tukkoon (EGR tulppaamatta), niin tietokone ei tunnista ahtopainetta ja myöskään anna tarpeeksi kakkua moottorille.
    Tee esim. paperiliittimestä piikki ja kaivele nippa auki, niin tietokone alkaa antaa taas lisää syöttöä koneelle.

    Niin, ja tulppaa se EGR samalla...
     
  14. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Meillä on kans 2.2 dci 138hp koneella, tosin siinä turbo viheltää perkuleesti, käytin imupuolen auki ja kurkkasin siipiä, reunat pyöristyneet ja akselissa selkeä klappi joka suuntaan. Pieni kyykähdys tulee siinä 2000-3000rpm kohdalla jos vedättää isolla vaihteella, mutta muuten jaksaa kulkea...vielä.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kaikista dieselautoista ei voi noin vaan tulpata EGR:ää, koska menee sen jälkeen vikatilaan (ainakin cdi MB:t).

    Vielä liittyen alkuperäiseen kysymykseen niin ennen käynnistystä tuijottamaan turboa. Esiohjaussiipiä liikutteleva tanko pitäisi starttauksen jälkeen liikkua toiseen ääriasentoon.
     

Kerro tästä muillekin!