Turbojen teoriaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 27.4.2005.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Teho on vääntö X kierrokset, eikö?
    Näinollen vääntökään ei lisääntyisi tulla logiikalla.
     
  2. Ultimate

    Ultimate 1st gear

    Mutta joo

    Eihän tietenkään väännöt lisääny. Mutta oisko mahollista samoilla väännöillä jos ne sais vaan enemmän alakierroksille??
     
  3. herrakani

    herrakani 1st gear

    Semmosesta ahdinkohtaisesta turbokartasta (compressor map) vois olla apua. Ei voi sanoa että "isompi" tai "pienempi" turbo olis tossa tapauksessa hyvä. Kuitenkaan ihan tyhjäkäynniltä asti vääntävää turbokonetta ei oikeen pysty hyvällä ahdinvalinnallakaan tekemään. Ainakaan mun tietolähteitteni perusteella.
     
  4. Ultimate

    Ultimate 1st gear

    Auttaiskohan??

    Jos jostain romuttamolta löytyis tojotan muuttuvasiipinen ahdin? Sehän lähtee vääntään tosi alhaalta. Toinen vaihtoehto ois GARRETT GT2052V (GT20). Mutta tuohan on varmaa aivan sikahintanen!?
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se kun ei ole noin helppoa.
    Siis että laitetaan autoon a auton b ahdin olettaen että auto a käyttäytyisi tämän jälkeen kun auto b.

    Ahtimella on oma käyttäytymismallinsa, eli tää nimenomainen compressor map, ja autolla omansa. Eli tulisikin selvittää miten auto a käyttäytyy auton b ahdinkartan suhteen. Mun muistaakseni nämä auton käyttäytymismallit oli jollain tapaa oletettavissa tai lasekttavissa, en vaan muista miten, enkä just tähän hätään viitsi etsiäkään. tarkoituksenani oli kuitenkin vaan turha viisastelu netissä.

    Kysymyshän oli, että voiko alavääntöä parantaa vaihtamalla ahdinta.

    Vastaus ei ole yksiselitteisesti kyllä eikä ei, vaan pikemminkin ehkä.

    Ajatteleppa, jos ostat vaikka pienemmän ahtimen, sanotaan vaikka T2:n. Maksat siitä vinon pinon rahaa, sitten teetät laipat, putkistot, säädöt, öljynkierron, uuden välijäähdyttimen, jne jne. Rahaa menee iisisti tuhansia euroja, ja se joko toimii tai sitten ei. Harrasteautossahan tuo ei tietty olis mikään ongelma, mutta onko se vaivan väärti johkin TDI kuplaan? :)
     
  6. Ultimate

    Ultimate 1st gear

    Elikkäs!

    Kaikista paras olisi ottaa yhteyttä proturboon tai johonkin vastaavaan ja kysyä että oisko niillä jotain tietoa ja voisko ne räätälöidä juuri tohon sopivan turbon. Ja sitäpaitsi tuohan ei oo mikään fucking kupla vaan ihan aito ranskatar eli 406 pösö :p
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Oho, anteeksi, mä jotenkin kuvittelin lukeneeni transporter 1,9TD. :) :)
    haha. Mistä lie se transporter osu silmiin.
     
  8. samix

    samix 1st gear

    Onko nyt niin, että jos minulla on 2litrainen 119cid moottori. Moottorin efficiensy on 85%, ja sitä ajetaan vaikka ylipaineella 0.5bar, eli 1.5bar.

    (Corrected engine max (cfm = cubic feet / minute) flow is: R * D * 0.5 * V * B/ 1728)
    Äkkiä laskemalla moottori tällöin tarvitsee/ottaa 302cfm.

    Laitetaan mekaaninen ahdin jonka tuotto on 300cfm, ja vaihtoehtona b mekaaninen ahdin jonka tuotto on 450cfm. Onko huipputehot samat, vai muuttuuko paine pakosti ja vertailua ei voi tehdä? Jos paine muuttuu, niin millä mekaanisessa ahtimessa ylipäätään säädetään paine jos tarvitaan tarkalleen tietty cfm määrä, ahdinta vaihtamalla? Hihnapyörää vaihtamallahan haluttu cfm määrä muuttuu.

    Entä jos laitetaan sama 300cfm vs 450 cfm turbo ja ajetaan 0.5 barilla, onko huipputehot samat?
     
  9. Saku

    Saku 3rd gear

    Mikäli ahtopaine on sama, moottorin tuottama teho on likimain sama. Mikäli ahdin ei kykene tarvittavaa ilmamäärää (cfm) tuottamaan niin ahtopaine jää alhaisemmaksi. Se mistä tulee jonkin verran eroa moottorin tuottamaan tehoon on pakopaine ja kompuran hyötysuhteet ko. toimintapisteessä.

    Mekaanisessa ahtimessa ahtimen hihnapyörällä valitaan ahtimen rpm. Tällöin ahdin tuottaa jonkin verran ilmaa. Mikäli ilma ei mene koneesta läpi, imusarjaan muodostuu paine. Tämän jälkeen ko. ilmamäärä menee koneesta läpi. Eli hihnapyörällä valitaan ahtopaine. Suurempaa ahdinta pyöritetään hiljaisempaa. Mainitsemasi 300cfm ja 450cfm lienevät ahtimien max. tuottoja.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Esim. Voortin superkoupessa on ahtopaineelle oma hukkaporttityyppinen systeemi jolla ylimääräinen paine johdetaan imupuolelle takaisin. Kaasarikoneissa toi on vähän vaikeampi toteuttaa ja niissä tota painetta säädetään kompuran remmipyörillä.
     
  11. B 50

    B 50 3rd gear

    Voortin systeemi on by-pass, eikä liity mitenkään hukkaporttiin. Alipaineella(pintakaasulla) ajellessa by-pass pysyy auki ja kierrättää ilmaa imupuolelle. Alipaineen vähetessä läppä menee kiinni, jolloin alkaa muodostua ahtopainetta. Silloin max paine on se, mikä hihnapyörien välityksellä on valittu.
     
  12. Sertti

    Sertti 1st gear

    Höpö höpö, paineella ei itsessään ole mitään vaikutusta tehoon, vaan sillä kuinka paljon polttoaine/ilma seosta saadaan sylinterissä poltettua. Ei ole oleellista millä paineella seos on sinne pyttyyn on saatu. Isompi turbo siirtää enemmän ilmaa kuin pienempi, ahtopaine ei kerro mitään siirretystä ilmamäärästä kun vertaillaa eri turboja keskenään.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuota mä en oikeen ymmärrä. Eli siis, jos vaikkapa 2 litrasta fordin ohc:tä ajetaan 6000 kierroksella yhden barin ahtopaineella jollain tietyllä imuilman lämpötilalla, niin isompi ahdin vaihtamalla samalla paineella, samalla lämpöilalla ja samoilla kierroksilla saadaan oleellisesti eri määrä tehoa? Mä en oikein saanut kiinni siitä, että mitä varten. Voisko selittää niin, että tällanen keskimäärästä pienmmälläkin älykkyysosamäärällä varustettu ihminen asian tajuais?
     
  14. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Jos ahtopaine 1bar, Eikö sieltä imuventtiilin välistä mene aina yhtäpaljon ilmaa oli sitten iso tai pieni turpo? :eek: :eek: (pakovastukset kummassakin samat)
     
  15. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tollasta juuri vähän aikaa sitten kävin polkemassa ja kyllä ne ahtopaineet oli jo melkein heti tapissa kun löi laatan lattiaan?? ja siinä ne sitten pysyikin niin kauan kuin sitä siellä piti, mutta en siihen by-bassiin perehtynyt sen tarkemmin enkä rupee vänkäämään.
    Mutta tota turbohommaa vois silleen ihmetellä että jos vaihdetaan pelkästään kompressoripuoli isommaksi niin eit kai samalla paineella/kierroksilla/lämmöllä toi teho mihinkään muutu??
     
  16. buicker

    buicker 3rd gear

    Juuri näin, jos uuden kompuran hyötysuhde kyseisellä kierrosluvulla ja paineella pysyy samana. Tämä siis nähdään kompressorikartasta.
     
  17. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos imuilman lämpö ja paine pysyy samana niin muuttuva pakopaine ja -kaasun lämpö on ainoat tehoon vaikuttavat tekijät. Avarammalla turbiinipesällä huuhtelu paranee ja teho nousee(edellyttäen et pieni ahdin on ahistanut pakopuolelta). Vastaavasti isolla turbiinipesällä ahtimen "herääminen" viivästyy eli homma on aina jonkinlainen kompromissi.
     
  18. lammaspaimen

    lammaspaimen 1st gear

    Ja nyt on siis kyseessä ahtimen kierrosluku.
     
  19. Sertti

    Sertti 1st gear

    Nyt olis oleellisinta käsittää että turboahdin muodostaa ahtopaineen välille kompressoripyörä-turbiinipyörä, koska moottori on läpihengittävä eikä pullo.Isomman turbon tarvitsee siirtää enemmän ilmaa saadakseen sama paine aikaiseksi koska isompi hengittää läpi paremmin.
    Tilanne on periaatteessa sama jos jollain puhalletaan vaikkapa 50mm putkeen niin paljon ilmaa että saadaa aikaiseksi vaikkapa 0.5bar paine putkessa ja jos putken halkaisijaa kasvatetaan ei enää sama ilmamäärä riitäkkään samaan paineeseen vaan tarvitaan enemmän.
     
  20. B 50

    B 50 3rd gear

    Juu, näin tapahtuu. By-passi kierrättää vain ihan pintakaasulla. Ne magneetikytkimet hihnapyörän päässä tyyliin Mersu/Toyota toimivat enemmänkin hukkaportin tavoin.
     

Kerro tästä muillekin!