Tyhjäkäyntiseokset edelbrockissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C-Body Polara, 17.8.2017.

  1. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Voihan niitten kanssa aina kikkailla mutta ku se kerran tuolta osin toimii ni saa minun puolesta olla. Menee sitte senki osalta niin hienosäädöks. Pitäs hommailla säädettävä alipainekello ja jostain saada alkuperäset jouset. Niistä sitte toinen jousi pois ni kuulema saa kohtuu hyvän ennakkokäyrän. En vaan jaksa uskoo että niillä muutoksilla tuosta kaasarista sais toimivamman. Stumppais varmaan kaasu pohjassa silloinki. Ku eihän siellä lämä tiskissä oo enää alipaine ennakko mukana. Tuo alakierrosten laiha alue kuitenki jo pikkase korjaantui sillä ku purin pcv venttiilin poies.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Piru kun pitäs käydä oikein syynäämässä kaikki systeemit miten itellä on, kun ei tähän aikaan enää muista, mutta mun mielestä mulla on jakajan alip. Läppien yläpuolelta eli kun lyö lämän tiskiin niin alipaine vetää aikasemmalleen ja sen takia reagoi herkemmin eikä stumppaa niin pahasti.

    Yritän siis vaan sanoa että ikävä kyllä kaikki vaikuttaa kaikkeen ja niin pahalta kuin se kuulostaakin kiin mikäli ei jaksa/osaa/viitsi laittaa kaikkea toimimaan ja näe sitä vaivaa säätämiselle niin sitten pääsee helpommalla kun säästää rahat vaikka holleyn efi sarjaan.

    Ja ei, ei todellakaan ole tarkoitus vittuilla eikä aiheuttaa pahaa mieltä mutta itse pelkästään tämän kesän reilun 2tkm aikana on kulutusta saanu alas 3-4l ja käytös muuttunut paljon paremmaksi mutta se vaatii sekä jakajan että kaasarin kanssa ropaamista... ja minkäänsortin kirjallisuuteen ja "orggis-säätöihin" on turha verrata mikäli kone ei ole TÄYSIN vakio.

    Siksi olen henk.koht. sitä mieltä että mikäli ei halua tehdä kompromisseja niin sitten jokaisen osa-alueen olisi toimittava/oltava säädettävissä niin sitten sen saa kyllä ajan ja viitseliäisyyden puitteissa mieleiseksi.
     
  3. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Niin se on muistaakseni siinä läppien yläpuolella edelissä. Kaasu ku polkastaan pohjaan, ni eikai siellä imusarjassa sillon oo alipainetta, ku kaasuläpät selällään. En tiiä sitte saisko tuon alakierrosten ongelman sillä alipaine kellolla toimimasn. Jos vielä joskus jakajan kanssa temppuan ni varmaan hommaan sitte vähä nykyaikasemman tuon orkkiksen tilalle.
     
  4. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Mutta kyllä varmaan totta sekin,että pitäis saada nuo osat keskenään synkkaan. Täysin vakio jakajalla varmaan saiski, muttei sitte välttämättä kaikkea voimaa ulos.
     
  5. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Kyl se jakaja paljon vaikuttaa mulla oli vähän samaa vikaa vanhan kärkijakajan kanssa en saanu toimimaan sen alipainekellon kanssa nyki tasakaasulla. Kaasun kun paino pohjaan paikaltaan ensin hyyty ja sit lähti vetämään. No tilasin pertronixin jakajan niin johan koko auton luonne muuttu ja helppo säätää. Jakaja antaa mekaanista ennakkoa 24 astetta alipainekello 12 astetta tyhjäkäynti ennakko 10 astetta toimii mulla hyvin. Jakajan vaihdon jälkeen piti kiihdytyspummpua säättä pykälä kaasariin päin kun muuten ampu kaasariin. Niin ja jakajaan piti laittaa löysimmät jouset täydet mekaaniset ennakot tulee 2000 rpm. Kulutuksen muutosta en päässy mittaamaan ku alotin auton purkamisen maalausta varten. Mut kyl se kepeemmin kulki pintakaasulla ajellessa.
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sillähän se alipaine tuleekin jakajalle kun lähtö on läppien yläpuolella, eli mahdollisimman paljon imua kun kaasu on auki.

    Mutta tosiaan ite joudun nyt jo seuraavaks suutinjumppaan kun ennakot alkaa olemaan jees, eli ei riittäny edes vara pelkillä neuloilla laihentaa tarpeeks, vaan itseä kiusaa edelleen se ensiöiltä toisioille siirtymän liika rikkaus, sen ajattelin johtuvan liian isoista toisiosuuttimista koska kun pelaa jousien ja neulojen kanssa niin oiretta saa lievennettyä vaan kyllä loppuu kulkukin, mikäli siis venyttää powerialueelle siirtymistä liiaksi.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No sulla on jakajassa kolmea lai eri säätöä. En ymmärrä etua siittä että käytät niistä vaan yhtä kun kuitenkin säätöosia saa jo ihan hyvin niin ei siittäkään voi olla kiinni. Alipainekellon saa säädettyä paljonko antaa ja millä alipaineella, jousisarjoja saa ja taitaa punnuksiakin saada. Cranelta saa sellasen paketin jossa kaikki samassa ja paperi missä sanotaan mitä mikin jousi tekee.

    Ainakin omien kokemusten mukaan auton saa toimimaan ihan jotenkin jollain alueella kiinteellä ennakolla, mutta se on ihan umpi karu monella muulla alueella. Joskus itekkin kuvittelin että kun heivaa kaiken pois ja pistää kiinteeksi ennakoksi niin on ihan sama kun säätyvällä mutta ei se ole.

    Ja ei ole tarkotus vittuilla.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitään muuta en tästä ketjusta lukenu, mutta minusta jo ihan pelkästään tuon tekstin perusteella olet aika hukassa noista säätöjutuista.
     
  9. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Ok! Täytynee syventyä vielä tuohon jakajaan. Ja saahan sitä vittuillakki jos puutaheinää kirjottelee. ☺ us-partsista sillon vaan kyselin jousia, eikä niitä löytyny. Ulkomailta en oo tilannu vielä millonkaan.
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Moparin jakajaan on huonosti saatavilla jousia. Ite olen käyttänyt heijakajan setistä keltaisen ja alkuperäisen löysemmän jousen.
    http://nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=20830&p_id=16794&editmode=showprod
    En ole paljonkaan jousien kanssa jumpannut.
    Perusennakon olen säätänyt sopivaksi ja rajoittanut sitten maksimin 34 asteeseen.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  11. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Omasta kokemuksesta, suottaapi tuossa edelissä olla ihan tuota tyhjäkäynnin yläpuolen laihuutta sisäänrakettuna... Tuli parilla saitilla vastaan keskustelua jossa oltiin sitä mieltä että 750:ssä on liian laiha siirtymäpiiri varsinkin jos rallimpaa nokkaa koneessa. No tuolla aiemmissa viesteissä taidettiin juuri sen suuntaisia vinkkejä antaa että siirtymäpiiriä vois rikastaa. Oisko oikea korjaus suurentaa poraamalla tyhjäkäyntipiirin suutitimia (=putkien kuristuksia?) Ite tulppasin onkosenytsitten 2nd air bleed valvet väliaikaisesti rautalanganpätkällä ja parani kyllä selkeästi tuo siirtymävaiheen alue mutta on mulla kyllä vieläkin himpun laihalla eli pitää perehtyä lisämodauksiin. 650 vac hollikan sai pelaamaan mun kombossa suht hyvin tuolla huohotuksen rajoittamisella ja suutinjumpalla mutta 750 edeli on kyllä vaikeampi tapaus... Tässä FE:ssä max mekaaninen ennakko 34 astetta vajaassa 3 tonnissa ja alipainesäädin imusarjaan eli vaikuttaa heti tyhjäkäynniltä. Sen verran tuntuu olevan kohdallaan että kun tuosta mekaanisen ennakon maksimin mukaan säädetystä kohdasta liikutta tyhjäkäynnillä (n.800 rpm) jompaan kumpaan suuntaa niin käynti huononee eli lienee siinäkin mielessä optimi (ennakko silloin n. 25 astetta mekaaninen + alipaine).
     
  12. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Sen ilmareijän tukkimisen kokeilen ensimmäisenä nyt vkl. Kai se tuoki jakaja on nyt laitettava toimimaan kunnolla. Meinasin itekki järjestää sen alipaineen suoraan imusarjalle. Kävi viime kesänä niin raskaasti tyhjää ku oli tuossa kaasuttimen liitännässä. Oishan siinä hollikassa paremmat säätömahollisuudet.
     
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Alipaine ported vacuumiin. Yhdessäkään konsernin tuotteessa en ole nähnyt manifold vacuumia.
    Säädä joutokäynti ennen mainitsemani ohjeen mukaan ja viilaile maks ennokkoa jos tarvii.
    Räpämpi nokka tarvii yleensä enemmän perusennakkoa.
    Idle air bleedejä lankaamalla saat kokeiltua paksuuntuuko siirtymävaihe.
    Vaikuttaa tyhjäkäyntiinkin.
     
  14. 401

    401 2nd gear

    Hyvähän tuo on että on valmis toimimaan ku saa ohjeita eikä pyri uskottelemaan itelle ja muille että ei siinä oo mitään vikaa.jotkin näyttää saman ongelman kanssa viihtyvän aika kauankii asian suuremmalti selviivän.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ensin säädetään kaasarin seokset seossuhdemittarilla ja sen jälkeen etsitään sopivan ennakot, koska erilainen ennakko ei juuri vaikuta seossuhteeseen, mutta seossuhde vaikuttaa siihen minkälaiset ennakot pitää olla.
     
    Morbidelli tykkää tästä.
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itellä ainakin vaikutti ennakot seokseenkin koska pystyi ajamaan pienemmällä kaasun määrällä jolloin eri osa-alueiden säätö meni jälleen uusiksi kun alipaineet ja kaikki on erilailla ajotilanteeseen nähden.

    Tätä tarkoitin sillä että kaikki on saatava synkkaan että on oikeasti hyvä :D
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Tuolla keskustelua edelin tranfer vaiheen laihasta seoksesta:

    http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=39036

    Tällä perusteella kokeilin tuota mikäsenyoli ilmasuuttimen tukkimista, sen takaa löytyy sitten suutin jota isommaksi poraamalla saa ehkä kans parannusta.

    Tuosta alipaine-ennakkohommasta on kovasti eri kokemuksia. Jos tässä vehkeessä kiinteä 34 asteen mekaaninen ennako ja siihen lisää tyhjäkäynnillä alipaine-ennakon niin menee kyllä aikaiselle ja vois käydä vähän hankalasti. Kombosta riippuen taitaa olla suunnilleen niin että tyhjäkäynnillä kokonaisennakko jossain 20-25 asteen huiteilla on suunnilleen optimi (siis mekaaninen + mahdollinen alipaine). Määräävä kait on kuitenkin tuo kierroksilla lämä tiskissä tuleva mekaaninen ennakko joka tässä tapauksessa oleva 34 astetta taitaa olla aika lailla kohdallaan?
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin se sivussa oleva ilmasuutin on bypass eli limits fuel pulled up..., sitä en lähtisi tukimaan vaan nimenomaan toi päällä oleva idle air bleeds mitä tukkia.
    http://www.hotrodders.com/forum/attachment.php?attachmentid=267346&d=1452612759
    Seoksiin ja ennakkoihin kun vaikuttaa moottorikin ja mitä haluaa taloudellisuutta vai racea, ja sit joku kireempi kone ei vaan tykkää laihasta, kun taas vakio maamoottori käy laihalla kakistelematta.
    Noissa omissa maamoottoreissa huomasin et yli 30 asteen ennakko tyhjäkäynnillä oli jo liikaa alkoi käynti kuulostaa väkinäiseltä eli päädyin 26 asteeseen eli alipaine kello kun on full vacuumissa niin käynnistyskin on helppoa kun perusennakko 12 astetta.
     
  19. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Jos tuota jakajaa alan preppaamaan, ni tarkottus ois saaha ne vivut liikkuviks. Että ois sitte mekaaninen ennakko käytössä. Tuohon kiinteeseen en uskalla tosiaan alipainetta kytkee. Kuinka paljo se ennakon tarve voi olla matalilla kierroksilla veto päällä? Onko se sitte paljo yli tuon 34 astetta?
     
  20. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Siis jos perusennakko ois vaikka se 12+alipaine, ni luulis ettei se tuossa 1500 kierroksessa vielä kovin suuri ois vaikka alipaine onkin suurimmillaan imusarjassa?
     

Kerro tästä muillekin!