Typpeä renkaisiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja jukka63, 2.2.2007.

  1. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mun nostamiseksi tarvis torilta ostaa vain sataseittemäntuhatta litranen pallo. Mitähä maksais? :rotfl:
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    Lätyskä ei varmaankaan aikonut renkaita pelkällä hapella täyttää eikä kukaan muukaan, ilma nyt vaan sattumoisin sitä sisältää ja on kooltaan typpiatomia pienempi, joten myös tunkeutuu pienemmästä lävestä. Autonrenkaasta vety varmaan menee juosten läpi, on taipumusta lähteä vetyautojenkin "tankista" karkuun.

    Ei muutakun kuormurin gummi tallin nurkkaan vuotamaan ja happi pumpulla korjuun ja typpeä jää tähteiksi vaikka emännän ryytimaahan. :rotfl:
     
  3. lätyskä

    lätyskä Gearhead

    Juuri näin

    -M-

     
  4. lätyskä

    lätyskä Gearhead

    http://www.zwire.com/site/news.cfm?BRD= ... =461&rfi=9

    esim.tuolla on aiheesta tarinaa.

    Rengas 20 pinnaa viileämpi ja polttoaine säästö 25 pinnaa (Suomessa luvattiin 5-10 pinnaa mutta usa:ssa kaikki on isompaa :lol: )

    käytetty armeijalla , lentokoneissa , kilpa autoissa...

    essonbaari menee kiinni :)

    -M-
     
  5. Artturtle

    Artturtle 1st gear

    Lentokoneissa tota typpeä on käytetty jo iät ja ajat! paljon varmempi valinta kuin happi/ilma!
     
  6. Smokie

    Smokie 1st gear

    No miksei suoraan argon? Sitä kun sattuu olemaan nurkissa muutenkin ja kuka tietää jos sillä sais vaikka 15% säästön bensalaskuun? Ajomelukin kuulemma pienenee kun käyttää jalokaasua, mutta tuskin se estää kojelautaa ja ovipahveja kitisemästä :p

    Pitää vielä tivata mihin tuo säästö perustuu? 0,3 bar ilmalla täytetty rengas vs. 10 bar paineeseen typellä täytetty rengas vai kuinka?
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo. No lentokoneissa, missä ne lämpötilat vaihtelee siinä -60 ja +40 välillä muutaman tunnin aikana, niin ehkä tuon kiihkoilun ymmärtääkin. Mutta jos happea on viidesosa ilmasta, niin ei luulis että se paine siellä autonrenkaassa ainakaan sitä enempää laskee kovin äkkiä, vaikka kaikki happi lähtis lätkimään. Mutta saahan sitä toki renkaansa täyttää vaikka kryptonilla jos haluaa. :rotfl:

    Edelleen ihmettelen, että mistä se auto tietää millä aineella rengas on täytetty ja miten se tajuaa vähentää kulutusta sen mukaan :odroll: Oletus on kuitenkin, että jos rengaspaine on vakio, niin kulutuskin pitäisi olla aika lähellä samaa riippumatta siitä kaasusta siellä sisällä.

    Mutta jos kerran suuressa ja viisaassa internetissä noin sanotaan, niin pakkohan siihen on sitten uskoa :rotfl:
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mitä ainetta on paikkauspullossa? Eikös ne renkaat sillä täytetä :rotfl:
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eikös tuo hengitysilma ja samalla renkaaseenkin pumpattava ilma ole joka tapauksessa jotain 75 - 80 prosenttisesti typpeä?
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ei kai nyt sentään. Kyllä siinä happea kuitenkin vissiin on 50%
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Typpi on inertti kaasu, mikä on yksi syy miksi sitä kaytetään mm lentokoneiden renkaissa.
     
  12. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kannattaa mieluummin ostaa monta pientä palloa. Jos se iso pallo posahtaa niin tulet aika nopeesti alas, mutta jos on monta pienempää palloa niin voit laskeutua silleen pehmeesti rikkomalla yksitellen niitä palloja :rotfl:
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    On taidettu nukkua tunnilla koulussa. Happea noi 21% Typpeä noin 78% ja loppu 1% jalokaasuja ja CO2:ta..
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kai mä sitten olen nukkunu tunnilla :oops:
     
  15. Jos saisi jollain vehkeellä laitettua vielä typen renkaaseen nestemäisenä, voisi olla aika jämäkäntuntuiset renkaat. :p
     
  16. jyha

    jyha 1st gear

    täytetään rengas ilmalla ja sitten kun happi on karannut niin täytetään huvennut 21 pro-senttiä taas ilmalla, näin päästään pikkuhiljaa lähemmäs typpitäytöstä.
    ei siis kannata vaihtaa ilmoja renkaissa kahta kertaa vuodessa, niinkuin eräässä topicissa neuvottiin. :poff:
     
  17. RB-440

    RB-440 1st gear

    Heh, mulla alkaa sitten olla useimmissa renkaissa suurimmaksi osaksi typpitäytös, kun on paineita tullut nosteltua pari kolme kertaa vuodessa, kun tuppaa vaileneen 8) Siitäs saavat Ferraristit typpipulloineen, mä käyn hakemassa typpitäytteet halavalla Veijon E:n pumpusta :rotfl:
     
  18. Mopar

    Mopar Gearhead

    Vois olla aika rapeet siinä lämpötilassa :rotfl: :rotfl:
     
  19. buick8791

    buick8791 1st gear

    Kyllähän joka mies kestää -200 takki auki ja renkaatkin.


    Niin,

    paljokohan tuo typpipullon täyttö maksais? Kuiteski varmaan enemmän kuin CO2- pullon, joka on näppärä renkaantäytössä.
     
  20. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Laittaa typpioksiduulia nin tulee ilosempi lähtö. Tietty vedyllä vielä huomattavasti vetävämpi.

    En muista kuinka paljon se oli mitä autonmoottorin tuottamasta energiasta menee renkaiden muodonmuutokseen josta se lämpiäminenkin johtuu mutta yllättävän suuri osa se. Ostasko pelkät 20-tuumaset vanteet? Ajais niillä... :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!