Uuden amerkanauton rekisteröinti Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja arttu, 10.12.2007.

  1. arttu

    arttu Gearhead

    Olisko kellään mielenkiintoa kertoa siis faktatietoon nojaten, miten ihmeessä jotkut saa näitä uusia ameriikanherkkuja tänne suomeen katsastettua ja siten rekisteröityä?!?!
    Sain kylmän hien ja muutaman sadan euron voimin katsastettua ja rekisteröityä vm.97 henkiöauton ja tiedän kuinka vaatimustaso muuttuu n.12/97---> käyttöönotetuissa autoissa jyrkemmäksi, jolloin esim DOT-hyväksyttyjä osia ei rinnasteta e-hyväksyttyihin...

    Siis olkaa niin hyviä, kertokaa se taikatemppu jolla TÄMÄ--->>>

    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... +%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@id_vehicle_type=@id_make=19@id_model=237@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E

    tai TÄMÄ ---->>>

    http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... +%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@id_vehicle_type=@id_make=19@id_model=237@id_car_type=@id_fuel_type=@id_gear_type=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@engineFrom=@engineTo=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E

    on saatu SUOMEN kilpiin??!?! Ei ne ainakaan muuttoautoja ole.
     
  2. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Kysy niiltä kauppiailta suoraan! Kyselin kerran tuota punaista kun se on niin "halpa" ja selvisi että sehän on tax...hinta vaikka se ilmoitetaan virheellisesti ilman veroja tuolla yläkentässä. Silloin ilmoituksessa ei ollut mitään mainintaa veroista, nyt se on sinne ilmestynyt. Minulle sanottiin että näihin on tehty 5000 eken edestä muutostöitä. Tuon hintapolitiikan takia meni mielenkiinto enkä viitsinyt kysellä muutoksista enempää. Ihan tuontiautojahan nämä ovat.
     
  3. apukuski

    apukuski Gearhead

    Nää lienee ihan maahantuojantuomia... :odroll: (Älkää lynkatko jos näin ei ole)
    Kaverini rekisteröi '03 mallisen Ramin suomen kilpiin ja kyllä siihenkin melko mittavat muutostyöt tehtiin.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Jos yritys tuo auton maahan, se saa siihen kilvet jo rajalla, mutta veroja ei tarvitse maksaa ennenkuin auto myydään. En tiedä miten nämä autot on rekisteröit, mutta molemmissa näkyy ilmoituksessa ensirekisteröinti, jolloin niistä pitäisi olla myös verot maksettu, mutta näistä sitä ei taida olla tehty. Outoja tapauksia.
     
  5. arttu

    arttu Gearhead

    Joo, kysehän ei tosiaan ole autoverosta tms. maksusta, vaan EU/AKE:n pykälien täyttymisestä USA -valmisteisen ajoneuvon kohdalla, joka otettu käyttöön (alkuperämaassaan) 12/97 jälkeen.

    Siis jos AKE:n sivuilla lukee, että DOT hyväksytyt ikkunat ja ajovalot hyväksytään vm.97 asti, niin mitä tehdä esim vm.98 tai uudemman kanssa??!
    Ainiin kuttilan autolasi värkkää vaikkapa Oldsmopile Auroran tai Buikki Rivieraan kaikki ikkunaruudut uusiks ja jo kelpaa katsastukseen VAI? Mikä on siis se TAIKA että nuo edellämainitut Chargerit on saatu kilpiin?

    Ja yks esimerkki vaatimuksista on tää radioaaltohäirintä pykälä joka tulisi olla EU:n stantartien mukainen, no arvatkaa kelpaako USA:n vastaava? NO EI VARMAAN!

    Eli häh?olenko jäänyt junasta siis jollain asemalla vai onko asia näin vaikea?
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Jos noihin on tehty 5ke muutostyöt kilpiin saamiseksi niin melko varmaan on vaihdettu ikkunat, valot, vilkut. Peilit? Turvavyöt? Ja tehty VTT:n päästötesti. Ei kai sen jälkeen kilpiin saaminen oo ongelma?
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Jos ne on rekisteröity ja katsastettu on, niin pitäisihän verotkin silloin olla maksettu ja nämä ovat myynnissä verottomina tax free autoina, edelleenkin outoa.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tuossa on menossa lappuihin yks USA-tuonti 2005 musse, kyllä uudehkon pelin lappuihin saa mutta vaatii aika pitkää pinnaa ja jonkin verran rahallista panostusta.
     
  9. stangrider

    stangrider Gearhead

    Vaikeeta tuntuu olevan uusien autojen rekisteröinti EU:n ulkopuolelta.
    (Mukavasti=vaikeata) ovat ottaneet asiat huomioon uudenkin lain puitteissa. Varsin mittavia muutoksia ovat siis joutuneet tekemään näihin uusiin autoihin mm. lasit uusiksi, valot eteen ja taakse ja muita todistuksia että valmistaja on tehnyt auton oikein. Ja nämä joutuu sitten yksittäinen kansalainen hankkimaan/kustantamaan. Varmasti saa helpostikin 5-10ke uppoamaan tuohon sotaan. Lähinnä kai helpotusta tuo teksti, että yksittäiskappaleena tuodulta ei vaadita koko ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää. Suomen viranomaisten tulkinnat onkin sitten eri juttu.



    Tekstiä AKEn sivuilta:

    Muualle kuin Euroopan markkina-alueelle valmistettu ajoneuvo

    Muualle kuin Euroopan markkinoille alun perin tarkoitetun yksittäiskappaleena maahantuodun henkilö- ja pakettiauton, alle 12 tonnin kuorma-auton ja L-luokan ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden tarkastuksessa voidaan sovelletaan tiettyjä poikkeuksia siten, että esimerkiksi koko ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää ei tällaiselta ajoneuvolta vaadita.

    Ajoneuvon tulee kuitenkin vastata pääosin eurooppalaisia normeja, esimerkiksi päästöjen, melujen ja jarrujen osalta ja siinä tulee olla mm. E-/e-hyväksytyt valaisimet.
    Linja-auton ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin kuorma-auton rakenteen ja varusteiden tulee kaikilta osin vastata ajoneuvon ensimmäisen käyttöönottoajankohdan suomalaisia vaatimuksia.

    Vaatimustaso tarkastetaan rekisteröintikatsastuksessa kaikilta osin.

    Joidenkin USA-vaatimusten vastaavuus suomalaisiin vaatimuksiin:
    USA-turvallisuusnormit ovat poikenneet suomalaisista vaatimuksista käytännössä 14.6.1995 alkaen.
    Esimerkiksi:
    - Valaisimet: DOT merkityt (HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla varustetut) valot voidaan hyväksyä henkilöautoissa 31.12.1997 asti ja muissa autoissa 13.6.1995 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia valaisimia ei ole saatavilla. Lähivalojen korkeudensäätölaite vaaditaan muiden kuin DOT merkittyjen lähivalojen kanssa 14.6.1995 alkaen. Alkuperäisiä DOT merkittyjä kaasupurkausvaloja ei myöskään edellytetä varustettavaksi ajovalojen pesulaitteella.
    - Jarrut: FMVSS 105 vastaa E13/06 vaatimuksia 31.12.1996 asti.
    - Turvavyöt ja niiden kiinnityspisteet: FMVSS 210 vastaa E 14/02 ja FMVSS 209 vastaa E16/04 vaatimuksia 1.7.1997 asti.
    Yhdysvaltojen päästönormit:
    EPA-päästönormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään henkilö- ja pakettiautoilla, sekä dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla 30.6.1996 saakka. Ottomoottorikäyttöiset, EPA-päästönormin mukaiset kuorma-autot voidaan hyväksyä, mikäli ne on käyttöönotettu ennen 4.9.2004.
    :mad:
     
  10. arttu

    arttu Gearhead

    Minusta nämä vaatimukset ovat aivan kohtuuttomia siis yksityishenkilön näkökulmasta jo pelkästään kustannussyistä! Eikö näihin ole tulossa muutosta järkevämpään suuntaan?

    Kuitenkin on kyse yksilön valinnanvapaudesta ja minusta tuo valinnanvapaus ei oikein tulee kysymykseen jos JOUTUU hankkimaan vm.97 tai vanhemman USA ajoneuvon, kun haluais uuden tai lähes uuden. Kuka nyt ei haluais ajella esim. uudella Camarolla joka tulee ens vuonna markkinoille? Jos pankkisetä antaa lainaa mut AKEn setä ei anna leimaa?! :mad:
     

Kerro tästä muillekin!