1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Uusi katsastuslaki 20.5.2018 alkaen

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja SPORT TRUCK, 9.3.2018.

  1. Seurantalaitteessa ei ole mitään järkeä koska sen kustannukset on paljon suuremmat kuin vuosittaisten katsastusten, puhumattakkaan muista ongelmista mitä on puitu täällä kyllä riittävästi omissa topiceissa. Verotus ja vakuutusmaksut kyllä hoitaa sen että vähällä käytöllä olevat autot poistetaan liikenteestä silloin kun niillä ei ajeta. Siinä on riittävä seuranta ja systeemi on jo olemassa. Vielä kun liikenteestä poisto muutetaan maksuttomaksi niin olisi aika toimiva systeemi. Yhdellä katsastuksella sais vuoden aktiivista ajoaikaa.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    No se seurantalaite oli tarkotettu vitsiks. Mulla on sen verran kiero huumorintaju, että pitäs varmaan laittaa perään aina "vitsi vitsi".
     
    Nikuzai ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Monelle on tärkeintä että autossa on leima. Ei sitä yhtään enempää korjata ja jos menee leimasta läpi niin hyvä on.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Vähän ajavat säästää muutenkin kun ei kulu polttoainetta eikä auto kulu 1000km vuosiajossa samoin kuin vaikka 50000km ajossa.

    Onse 50€ per vuosi leimaan silti liikaa toisille :poff:
     
  5. No mulla on käyttöauto erikseen mihin tulee se 20000km vuodessa, harrasteautot on sit vaan harrastuksia millä ajellaan silloin tällöin, pääosin kesäviikonloppuisin. Myönnän että on oma lehmä ojassa tässä hommassa. Kun on kymmenkunta harrasteautoa niin jokainen autokohtainen pakollinen pikkukustannus tuppaa kertaantumaan. Oishan se kiva että noilla kaikilla vois ajella silloin kun huvittaa, mutta käytännössä nykyään tulee käyttiksen lisäksi leimattua maksimissaan kaks harrastetta vuodessa ja niistäkin yleensä vaan yks kerrallaan käyttöönotettuna, muut sit seisoo ja odottelee vuoroaan
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Kaikki turhat maksut on liikaa.... Vai haluaako joku maksaa turhasta?
     
    Mokaman ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  7. sämpy

    sämpy Gearhead

    Kun niitä autoja leimaa sen 8-10 kpl vuodessa, että saa niistäkin muutamalla ajaa ehkä yhteen tapahtumaan kesässä ja samalla pitää paikat notkeina, niin alkaa se 50 egeäkin paisumaan. Säästyneen 400€ voisi pistää vaikka niihin huoltoihin, sillä summalla vaihtais kaikki nesteet kaikkiin noihin autoihin. Esimerkiksi ne jarrunesteet.

    Ja konttorille on 25km matkaa. Aikaa menee vähintään pari tuntia per auto, eli 2 työpäivää vuodesta pelkkään autojen leimaamiseen. Eikä yleensä onnistu yhdistämään työpäivään kun silloin tarvitaan ihan erilaista autoa. Jo pelkästään ajan löytäminen että pääsee auton kanssa konttorille virka-aikana on yrittäjälle haastavaa.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mullakin oli joskus kuus autoa samaan aikaan ja ajossa. Sitten tuntu että se oli kallista touhua ja nyt on 2+1.

    50€ on rahaa ja tekee tosiaan paljon jos pitää kynmenen autoa leimata per vuosi. Toisaalta varsinkin vanha amerikkalainen nielee bensoihin tuon 50€ äkkiä 300km ja alle ajossa. Onhan se vuoden bensoista kolmannes jos ajaa tonnin, jos ajaa muuten niin ei juuri hetkauttane.



    Turhista maksuista on kiva luopua mutta katsastus ei mun mielestä sellanen maksu ole. Varsinkin niin kauan kun moni ei huolehdi autostaan niin hyvin kuin pitäisi.
     
    lpr tykkää tästä.
  9. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Pitäs varmaan monen ostaa se uus KIA ,kohtahan sitä ei tartte katsastaa eka kerran kuin 4 vuoden päästä.Ja sitten vaihtaa taas uuteen.....Mullakin tuossa 4 vanhempaa autoa jotka katsastan joka vuosi.Ja ajan niillä jokaisella vuoden aikana.Ei tuo minusta ole ollut mikään ylitsepääsemätön ongelma .Leikkiihän ne jotkut "kotistakin",eikä sekään peli hirmuu halpaa ole:p
     
    Karpov tykkää tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Silloin, kun auto menee huomautuksista läpi katsastuksesta (kuten eilen), niin silloin mun mielestäni se maksu on turha...... Ennen katsastusta mulla ei ollut oikeesti liikenneturvallisuuteen vaikuttavia vikoja korjattavana (ne on tullu korjattua heti, kun ilmenee, jos niitä ilmenee). Ohjausnivelissäkin on rasvanipat, joten voi sanoo, että ne on melkein ikuiset.
    Toki meitä on niin moneen junaan......

    Oikeesti liikenneturvallisuuteen vaikuttava juttu, joka johtaa katsastuksessa hylkyyn, niin silloin vois korottaa katsastus, tai uusinta maksua, ja vastaavasti huomautuksetta hyväksytyssä alentaa? Jos liikenteessä ratsiassa löytyy vakava vika, niin korotettu maksu. Silloin vois oikeesti olla autot kunnossa. Pelkkä katsastus kattaa vain muutamia kilometrejä eteenpäin, useinkaan ei koko vuoden ajoja.
     
  11. sämpy

    sämpy Gearhead

    Ai niin oli tästä aiemminkin juttua..

    Aiemmin jo sanoin, että tykkään katsastuksesta ja hyödyn siitä, koska siellä nähdään eri vikoja kuin kotitallissa.

    Mutta silti kannattaisin vähän ajettujen autojen katsastuksen harventamista. Täydennyksenä aiempaan hintaan unohdin mainita yrittäjän työajan. Varovaisesti arvioiden yhden auton katsastaminen maksaa menetettynä työaikana 150-200€ ja se suunnaton vaikeus kun koittaa järjestää aikaa, että pääsee täältä maalta hakemaan autoa kaupunkiin konttorille. Saati useita.

    Tänäänkin pidän vapaapäivää että saisin maasturin leimattua. Noin monasti käy, että pitää unohtaa tienistityöt koko päivältä ja tehdä sitten muita rästejä katsastuksen lisäksi, ei työurakoissa voi vain käväistä paria tuntia. Sen takia autojen on liki pakko olla siinä kunnossa, että menevät kerralla läpi. Ei vain ole aikaa (=varaa) uusintanäyttöihin.

    Pitäisikö olla jokin kevytkoulutus, samaan tyyliin kuin ajo-opetuslupa, että voisi välikatsastaa omat ja lähiperheen autot itse? max 10 autoa/vuosi

    Siitähän on jotain dataakin, että katsastamisella ei lopulta ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Siitä taisi olla kansalaisaloitekin, "katsastamisen lopettaminen" tms.
     
    Muokattu: 14.3.2018
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos asiat ajattelee talous ennen ja noin monimutkaisesti, kannataisiko autoja vähentää? Kun joutuu ajamaan joutuu korjaamaan ja perkele vielä katsastuskin ja sinne menee työaikaa ja aikaa ei muutenkaan ole ja ja.

    :D
     
    urho3 tykkää tästä.
  13. Ck

    Ck 3rd gear

    Katsastusaikaväli pysyy kuorma autoissa samana eli kerran vuodessa mutta koskee muilta osin kuorma-autoja. Eli jos leimaat kesäkuun 1 päivä niin saat tasan vuoden leimaa

    https://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastus/katsastuslaki_muuttuu
     
  14. sämpy

    sämpy Gearhead

    Kannattaisiko sinun säästää näppäimistöä ja lopettaa tuollaisen paskan kirjoittaminen.

    Urpo.

    Sain bisnesidean, omatoimikatsastus 24/7. Satasen kurssilla kouliinnut katsastamaan itse autosi tekoälyn avulla.

    Kehitys tuntuu menevän niin, että ensin ihminen korvataan koneella ja sitten kun konekin on liian kallis, pistetään asiakas toimimaan koneena koneälyn avittamana.

    Tässä 15 vuotta automaatioalaa seuranneena ihmettelen, että tämä katsastustouhu on näin hyvin saatu pidettyä insinöörin käsityötä vaatimana touhuna, kun ei kohta tarvitaan enää lääkäreitäkään.
     
  15. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Toisaalta iha hyvä jos loppuisi kokonaan katsastus. Ei tarttis hitsata Eikä jarruja ja vilkkuja laitella. Sais laittaa isoa moottoria :D Ja rakentaa mielensä mukaan :D

    Ja vakuutukset ja verot ku sais samalla pois :D
     
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Katsastus on just sellanen ala missä ihmistä vielä tarvitaan ja hyvä niin.


    En mä silti jaksa ihmetellä jos 8-10 auton pitäjä valittelee katsastusten hintoja ja tarpeellisuutta. Tuollaisen automäärän pitäminen kun ei ilmaista ole muutenkaan tai huoletonta.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos sotä
    Jos sitä työtä on 24/7 niin Entäs jos nostaa tuntiveloitusta niin saa vähemmällä työllä saman rahan ja jää aikaa katsastuksille ja muille harrastuksille.
     
  18. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Aikaongelmaan on onneksi sellainen ratkaisu, että sitä ei tarvitse tehdä itse, voi laittaa ajokortillisen vaimon/isän/äidin/lapsen/kaverin/rakastajattaren/vaimon rakastajattaren tai yrittäjänä joskus jopa palkollisen (firmasta riippuen) katsastamaan autoa. Jos ei ole sosiaalista verkostoa, niin pikkukaupungeistakin löytyy "katsastamme autosi"-palveluita.

    Rahan palamiseen tämä ei tietenkään auta. Jonkinlaisena vertaistukena kuitenkin ja pyöriä enemmän harrastavana, niin vaikka prätkiä ei tarvitse katsastaa, ei se silti hirveästi auta ajan löytämiseen niillä kaikilla ajamiseen, jahka laitteita alkaa kertyä. Eipä tule kaikilla ajettua joka vuosi edes konttorille ajoa vastaavaa matkaa. Työnteko ja perhe-elämä haittaa kummasti vapaa-aikaa, sekä tuo synneistä suurin, yrittäminen.
     
  19. paikkatakki

    paikkatakki 3rd gear

    Kovastihan tätä uudistusta hehkutettiin, että katsastusväli harvenee, mutta eihän se harrasteautoja koske...

    Mulla on kaksi harrastepeliä, joissa kummassakin on katsastusaika ollut syyskuussa, eli käytännössä ne on tarvinnut katsastaa vain joka toinen vuosi, kunhan teki katsastuksen kesäkuussa (4kk ennen). Silloin sillä autolla sai ajaa aina seuraavan vuoden syyskuulle. Joka toinen talviseisonta siis ilman leimaa ja pystyi ottamaan ajoon vasta kesäkuussa.

    Tulevassa systeemissä ei ole enää mahdollista, joten todennäköistä on, että katsastetaan sitten vasta loppukesästä, ja joka vuosi.
     
  20. Juu harvennus ei valitettavasti koske kuin uusia rysiä, itsellä ei ees käyttöauto yllä tuohon kategoriaan
     
    valpas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!