Voortin pyttyjärjestys on 1,2,3,4 kuskinpuolella mutta sytkäjärjestys silti ihan sama kuin letukalla, olikos clevelandis eri sytkäjärjestys.
On kai siinä julma ero onko peltisarjain kollektorien päässä avarana koko universumi vaiko kolme, neljä metriä mutkille väännettyä ohutseinäistä putkea ja turbopöntöt ennen sitä universumia. Eli ei referoidut muinoiset ratavehkeet ole välttämäti kärsineet sytysjärjestyksettömyydestä yhtä paljon kuin jossakin katuvessassa tulee esille. Kaikkien meidän yhteisessä oppimateriaalissa, V8 Magazine vv 1978-1994 (katkaisin tilauksen omistajain vaihdokseen, sen jälkiset lehdet olivat hyihyi) oli joskus mainittu (nyt joku muistihirviö voi kertoa numeron ja kirjoittajan) jottei tunnelram toimi katuautossa, koska pakoputket...
Juujuu,mutta nyt onkin ilmeisesti sellainen juttu,kaikki eivät halua mennä sopulijonon mukana vaan ottavat haasteen vastaan!? Mielenkiintoista mielestäni!Jos olisin V8-mies,aikaa,rahaa ja paikka olisi,tekisin veekasin kuularuiskuilla(=Kugelfischer) ! Siinä olis semmonen viritys mitä moni ihmettelisi!Neloskoneen kuularuiskuja laittaisin tuplaiskuisina 2 kpl,ne synkronoisin toisiinsa ja avot!Kas saksalainen insinööri kierrokset,kuormituksen ja kylmäkäynnin ja mahdollisesti myös ahdetun koneen ottanut huomioon!Pieneen tilaan kaikki saanut mahtumaan!Mainittakoon,73 kuutiomillimetriä on maksimi ruiskutusmäärä iskua kohti,siitä voi kiinnostuneet laskea kahden tuplaiskuisen pumpun riittävyyden määrättyyn tehoon moottorin kierroksiin suhteutettuna!Meniskö näin?Oletetut kierrokset 8000!73*8000*8/1000=4,67 litraa minuutissa kaksi tuplaiskuista pumppua tuottaa maksimissaan minuutissa,kerromme sen 60:llä,saamme noin 280 litraa tunnissa,kerromme sen polttoaineen ominaispainolla noin 0.75,=280*0.75 =noin 210 kiloa tunnissa.Arvioimme moottorin ominaiskulutuksen suurimman tehon alueella olevan 320 grammaa hevosvoimatuntia kohden,210/0.32 =657 saamme siis noin 657 hp kehittävän moottorin,joka tuottaa 8000 rpm 657 hevosvoimaa,ei nyi,ei räi eikä pauku!On selvää,pumppujen tuotot olisi syytä testata penkissä,oikotie mielestäni olisi kaksikanavainen laajakaistalambda säätöön!Ruiskun "kellokoneistoa"joka määrää ruiskutusmäärän kierrosluvun suhteen kuten myös vipusuhteita kaasuläpän avautumisen suhteen on helppo säätää!Ei digitaalinen joten tunteeton ydinmagneettiselle resonanssille,siis MADMAX-meininkiä jolla ajaa maailmanloppuun asti! EDIT:Siis ajattelin vain pumppujen tuottoa määrätyllä kierrosluvulla saavutettuun maksimitehoon nähden tietyllä ominaiskulutuksella!Moni muukin asia vaikuttaa moottorin tehoon!
Ja sit todetraan jo -90luvulla, että aikansa vanhetunutta. Tosin.... -40luvulla keksitty vesi/metanoliruiskusta ei ole hylätty, mutta toimiiko se alkuperäsessä toimituksessa???
No höh,eikös kyseessä nyt ollut kuitenkin erillinen imukanava per sylinterijutut?Fuselage nyt lipsuu aiheesta!
Niin jos haluaa 50-60 teknonoliaa ja sitä myötä myös sen ajan ongelmat... Eli pitäisi keskittyä niihin ongelmiin... Tosin tainnut aktiiviset ongelmat ratkaisijat jo kuollut 20-40v sitten... Esim jonkun WW2 era hävittäjän kone oli kova tekniikaltaan, niin miksi niitä ei edelleen tehdä... no niinppä...
Minkä takia näitä vanhoja jenkkejäkään harrastetaan, ei paljoa liikenteessä näy vaikka on niin saatanan hyviä...
Kyllä tollaset varmaan saa toimimaan swappinokkalla kun aikansa hieroo, mutta en oikein siihen usko että pelkästään töttöröimällä sama kone tehoa tulee lisää kuin ehkä -heppoja. Muistan tasan yhden vanhan Comp:in mestaruuden useaan kertaan voittaneen sbc töttörödragsterin. Hienosti vulva veteli mutta sähköruutalla on helpompi saada kaikki "synkkaan" kun saa pyttykohtaisesti säädettyä sytkää ja bensaa.
Noi tötteröt pitäis olla niin pitkät että tulee pellistä läpi ja mielellään erimittaiset vinksinvonksin malliset niinkuin bbc ämsee laarenissa. Ja hieman kulahtaneet, kullanväriseksi eloksoitua alsaa. Olis kova!