V8 MB??

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja El kamina, 15.2.2007.

  1. toyopet

    toyopet Gearhead

    Cadillac joo.
    Viikonloppuna Rakveressä ohi ajeli semmoinen 80-luvun cadillac, samanlainen kuin Ritari Ässässä aikanaan sillä Devonilla vai mikä se pääpomo oli, joka cadillacin takapenkillä istui. SIis harmaan ja mustalla vinyylikatolla.
    Ei ollut hiljainen eikä mikään matalalta jymisevä vaan aika kireän kuuloinen vehje. Täysin ristiriidassa ulkoisen olemuksen kanssa.
     
  2. Antti M.

    Antti M. 2nd gear

    Kyllä meitä muutama on, jotka Mersun kasejaki ruuvaa. Tuossa linkki millaset ränttätäntät tuli ku tein ekan kerran koneen.

    Nyt oon saanu uuden version tehtyä, potkua ainaki pitäis olla enempi(tosin ei varmasti mikään raketti kuitenkaan) ja ei se varmaan ihan hissukka tuu olemaan äänimaailmaltaankaan. Kone on pikkuhetken ollu jo käynnissä, mutta ilman pakoputkia ja säädöt vaan sinnepäin, että sai käyntiin, niin ei vielä osaa sanoa tarkemmin.

    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  3. karra

    karra Gearhead

    [​IMG]
     
    KajS tykkää tästä.
  4. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Kyllä cadillac saa pitää meteliä. Itellä ainaki piti deville. -63
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Vahingossa tänne eksyin ja sehän on mersu mikä kuulostaa jo autolta! Ja on tuo korimalli kyllä hieno vaan jostain syystä.
     
  6. WBBC

    WBBC Gearhead

    Makuasiota, mutta noin rämäköillä soundeilla varustetun auton kuuluu mennä varttimaili alle 12 sek.

    On aika hölmön näköistä kun kesäisin näkee jonkun pakoputkiviritteisen V8 lahnan lähtevän kaasu pohjassa liikennevaloista helvetinmoisen jylinän saattelemana, ja viereiseltä kaistalta joku Audi q5 diesel- citymaasturi ampaisee ohi kuin nakki haulikosta.
     
  7. karra

    karra Gearhead

    Nää onkin makuasioita :) . Minulla on kohta toista kesää käytössä oleva 1992 käyttömersu jolla ajettu 340 tkm, tehtaan jäljiltä, vakiopakoputkistolla. Sillä on ajettu muutama vuosi sitten lentokentällä varttimaili tasan 14 sekuntiin :D . Oisha se kiva jos se murisi mutta se saattaa pitemmän päälle kyllästyttää. Talviauto eli G500 pitäs kulkea varttimailin 16.5 sekuntiin mutta se painaa noin 2,5 tonnia ja ilmanvastus on leikkimökin luokkaa, mutta se muriseekin kivasti :p
     
  8. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Höpö höpö. Sävelet omaan korvaan hyvät. Jos menis kovaa vartti maili ni mitä sävelillä tekis.

    Hölmön näköstä on ku q5 Audilla kiihdytellään liikenteessä. Radat sitä varten!!!!
     
  9. karra

    karra Gearhead

    Olen nyt ajellut jonkun verran 450 SEL 6.9:llä; on tullut peukutuksia ja kyselyitä että onko tuollaisiakin tehdas tehdyt. Tässä hyvä pätkä euromallin kuuspisteysistä tosi toimissa:



    Käytiin eilen Kouvolassa harrateajotapahtumassa tällä JR Ewingilla. Hitaammassa ajossa kuuluu joskus kopsahdus kun vaihtuu vedolta moottorijarrutukselle. Kävin äsken montulla niin vaikuttasi että oikea takapyöränlaakeri on kaputt. Vetari nuljahtelee vaikka pyörä ei. Eli siinäpä syy kait, mutta outoa että siinä on niinkin paljon välystä...

    Mutta outoa en nähnyt auton alla, ainoastaan tuo vetari liikkuu kun kardaanista kääntelee.
     
  10. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Onko kokemusta 350SL V8 MANUAALI askista? Onko kuinka hyvä vaihtaa? Entä kestävyys? Löysin sellaisen auton ja kiinnostaa...
    Googlaamalla löytyy myös tieto/väittämä että 450SL ei koskaan tehty ko laatikolla. Liekö totta? Ja jos on, liekö (huono)kestävyys ollut syy?
     
  11. T.N

    T.N Gearhead

    Mulla oli 4 vuotta sitten tommonen sl 3,5 -1973 , tosin sekin oli automaatista manuaaliksi muutettu mutta mersun omilla osilla kumminkin. Parin päivän ajokokemuksen perusteella oli hienosti ja jämäkästi toimiva aski ja moottorin alavääntö tuli hyvin esiin ja jopa hieman yllättikin.
     
  12. karra

    karra Gearhead

    Ainut mersun veekasi jossa on ollut manuaali tehtaalta on juurikin 3,5 litrainen M116 moottori ja sitä sai W107 (SL) ja W116(SE/SEL) malleihin. Kokemusta manuaalista ei ole itsellä kuin vajaamoottorisissa. Mersun manuaalithan on sellaisia hyppypomppukengurumalleja joita itse pyrin välttämään, tosin moottoritkin sanelee jo sen että ei tarvi väkisin vaihtaa.

    Syytä miksi ei ole ollut suuremmissa kaseissa eli M117 lohkojen kanssa en osaa sanoa. Alunperin 350 SL mitä vietiin jenkkeihin oli 4,5 l koneella millä kompensoitiin kuristetun pikkukasin teho. W111 coupe myös USA-mallina 1970-1971 oli kolmepuolikkaalla mutta en itse asiassa tiedä oliko niitä manuaalina ollenkaan, tartteekin selvittää. Jenkkeihinhän vietiin myös W108/109 mersuja joissa oli 450 moottori, ne oli 60-luvun automaatilla mikä oli ns K-laatikko eli hydraulikytkimellä eikä uudempi 722 laatikko jossa oli jo momentinmuunnin, sellaiset tuli 1972 kun uusi W116 ässä esiteltiin.
     
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tämä 450SLC 5.0L ralli tekniikka SLn kuorissa olisi minun mieleen mutta en tiedä jos valurautalohkon manuaali sopii alukoneeseen?
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    In September 1977 the 450 SLC 5.0 joined the line. This was a homologation version of the big coupé, featuring a new all-aluminum five-liter V8, aluminum alloy bonnet and boot-lid, and a black rubber rear spoiler, along with a small front-lip spoiler. The 450SLC 5.0 was produced in order to homologate the SLC for the 1978 World Rally Championship.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Noita sai samaan (!) hintaan kuin tavallisia Jenkeissä. Eivät tienneet/älynneet että oli erikoismalli.
    Jostakin syystä, itse luulen siksi että voivat kusettaa varusteissa... eli myivät karvahattumalleja EVOn nimellä että saivat 5000kpl täyteen, Jenkkeihin meni erikoisia EVO HOMO-malleja. Volvo GrA Flathood 242 Turbo oli yksi niistä. Niissä ei ollut mitään erikoista. Mm helma- ja takaluukun spoilerit olivat takaboxissa irrallaan!
     
  14. karra

    karra Gearhead

    Olipas mielenkiintoista. Virallisesti noita alukoneisia SLC malleja ei sinne pitänyt kait mennä.

    Saattaa olla täällä jo kirjoitetun mutta 450 SLC 5.0 ja 500 SLC moottorit oli erilaisia vaikkakin 5.0 alulohkoja molemmat.

    Ja voi olla että vanhan rautalohkon manuaali ei tosiaankaan sovi alulohkoon. Alulohkoa kun ei tehty enää 3,5 vaan se muuttui 1980 3,8 litraiseksi johon ei saanut enää keppivaihteistoa, mihinkään koriin, tai sanotaanko kumpaankaan...

    Kyl EVO HOMO mersu pitäs saaha :D
     
  15. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    EVO-homo, ralli-Mitsuharrastaja?
     
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Tässä esimerkki kuinka halpoja ovat, kun vaan löytää ja ehtii:
    http://bringatrailer.com/2013/12/18/1979-mercedes-benz-450slc-5-0-project/

    Ruosteettomia CA autojakin on ollut alle $ 6000, ajokunnossa. Myyjät eivät edes mainosta 5.0 konetta, eivät tiedä mitä heillä on. Myös alumiini takaluukku ja konepelti (ehkä sopii SLään?) ovat tiedostamattomat. Eli onko auto Homologation special on itse kokeiltava magnetilla luukuista. Spoilereita on asennettu moniin tavallisiin. Auto oli huonosti myyvä ja siksi vm voi olla paljon myöhäisempi, myivät vanhaa varastoa kauan.
     
  17. karra

    karra Gearhead

  18. karra

    karra Gearhead

    Lauantaina 7.10 on Veho Airportilla teemapäivä mersun M100 moottoreista eli yli kuusilitraisista rautalohkoista. Kyseisiä autoja näytillä siellä klo 11 alkaen, käsitin että että tutkittavana ihan nosturilla... noissahan ei löydy minkäänlaisia rautajousia alustasta....
     
  19. karra

    karra Gearhead

    [​IMG]
    Kolmen mersun iskutilavuus yhteensä 19,5 litraa :)
     
    KajS ja isalmela tykkäävät tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Varsin komea meininki
     

Kerro tästä muillekin!