Vakuumi Holleyn toiminta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Procharged Vette, 12.5.2021.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Mulla ei ole koskaan ennen ollut kaasutinta jossa toisiokurkut aukeaa alipaineella. Siksi heti heräsi epäilys aukeaako toisio todella ajaessa. Huoli oli aiheellinen, näpertelin erikoistyökalun haarasokasta vakuumimokkulan tankoon, ja sitten puikottamaan. Ensiöläpät aukeaa satavarmasti kokonaan, sen testasin jo tallissa. Polkaisin lipposen lattiaan kolmosella ja kierrätin 4500 rpm saakka. Pysähdyin ja kurkistin putsarin alapuolelle. Alle puolet oli toisioläpät auenneet ? Äkkipäätä luulisin että noilla kierroksilla pitäisi olla jo kokonaan auki. Seuraavaksi tarkastan kalvon ehjyyden, mutta pitääköhän nyt sitten vaihtaa vakuumimokkulaan pehmeämpi jousi. Mekaanista kaasaria en ainakaan vielä ala vaihtamaan koska tuo vakuumi kuitenkin toimii muilta osin todella hyvin. Voisin kuvitella että heppoja on nyt laitumella etten sanoisi himpun verran.
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kun varmaan tiedät koneen koon ja kaasarin koon niin laske pajonko virtausta on 4500 rpm ja vertaa lukua kaasarin kokoon ja päättele kuinka paljon kapasiteetista on käytössä.
    Laskureita on netti pullollaan, kurkut aukeaa tod näk sen verran kun on tarpeen.
    Helppo tapa kokeilla turvallisemmin on ajaa pienemmällä vaihteella..
     
  3. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Vakuumitoisio on tosiaan kuorman mukaan muuttuva ja ei saa "hämääntyä" miten aukeaa.
    Ainoan käskytyksen saa moottorilta alipaineen muodossa, joka "normaalisti" kertoo aika hyvin milloin tarvitaan toisio puolta tarvitaan avuksi. Toki race moottorit erikseen eriävillä kombinaatioillaan.
    Esim. Quadrajetit ovat käsittääkseni hyvinkin väärin ymmärrettyjä kaasuttimia ja paljon pilattu nimenomaan avittamalla toisio puolta aukeaaman herkemmin ja helpommin seljälleen. Sitten ihmetellään kun ei toimi halutusti.
    Quadrajettejäkin käytetty pikkulohkoista isolohkoon saaste ja saasteajattomuuden aikoina jolloin toisiopuolen tarve on kohtuu muuttuvainen eri kombinaatioilla vaikkakin itse kaasari on "sama". Vakuumipuoli juuri antaa tämän anteeksi ja yrittää "sovittaa" kaasarin jokaiseen peruskonfiguraatioon kohtuu hyvinkin vain alipainesignaalilla. En näe näissä holleyssä tai minkään muunkaan vakuumitoisiolla varustetulla kaasuttimella paljoa eroavaisuutta perustoimintaan.
     
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    Hyviä vinkkejä. Kone on BBC 427 ja kaasutin 750 cfm. Taidanpa tehdä uuden testin siten että vedän kiekat 6000 rpm saakka. Jos ei aukea kokonaan ja reserviä vielä jää niin lienee hyvä niin. Haluan kuitenkin ensin varmistua että kalvo ei vuoda yhtään.
     

Kerro tästä muillekin!