Vanhan Moparin takajarrurummun irrotus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Tylsä Rautasaha, 24.7.2005.

  1. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Pitäis saada Imperialin rummut irti, ei oikein tunnu isolla ulosvetäjälläkään tulevan. Kun en ite Mopar-miehiä ole, niin kysyn kokeneemmilta, että uskaltaako vaihtaa vieläkin isompaan ulosvetäjään vai käykö niin että rumpu menee palasiksi? Lämmittäminen varmaan auttaa, mustelisin ainakin Volvon vastaavissa laitteissa niin olleen.
    Mutta ihmetystä aiheuttaa tässä se, että edellisen kerran kun samasta autosta jarruja avasin, niin rummut lähti tosi helposti irti. Olinkohan liian tiukkaan napamutterit vetäny vai mitä?
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    mahtanut vaan kulua/ruostua olake sinne..
    tappelin taunuksenkin takajarruja tässä just irti,eikä tosiaan irronnu suosiolla.
    rautaa väliin ja vasaraa oli omat lääkkeet..ja koputtelin varmaan puoli tuntia per puoli ennenkuin lähti..
     
  3. JouniK

    JouniK Gearhead

    Haulla löytyy? Mutta lyhyesti: keskimutteri löysälle, kurvailua ja jarruttelua, pitäis poksahtaa auki.

    Jos perä ei kiinni autossa niin ikävämpi juttu. Iso ulosvedin kiinni ja jättää "hautumaan". Kiristelee välillä, kosaanilla vois varoen lämmitellä.

    Ne rummut ei taida olla mitään normaalia varaosaliikekamaa, joten kannattaa varoa. Itse tein laipan n.15 mm levystä, joka pultattiin renkaan paikalle. Siitä vetämällä ei rumpu mennyt kieroksi..

    J
     
  4. kingsway

    kingsway Gearhead

    Joo ja käytä nimenomaan laippavetäjää, saksivehkeillä saa vaan tuhoa aikaan ja rumpu menee mutkille tai paloja lähtee 99 pros. varmuudella.

    Kartiorumpu vetää kyllä kovasti kiinni, mutta lämpöä ja vääntöä . Hiki siinä tulee ja pauke on kova kun irtoo. Mulla meni useampi ilta omiani irrottaessa, edellisestä avaamisesta kun oli vierähtäny jotain 20 vuotta...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    heips, vanhasta ostamastani poliisisaabist sais rummun irti ulosvetäjäl - tuli hihnat ja muut sälät ulos laakista - oli ehkä tuuria ko sain kaikki taas kuntoon - en vois suositella - paitsi että tätä voi yrittää kun irroittaa hihnojen lukitukset (ne jousien 'lukitusprikat') rummun takaa jos mikään muu ei enää auta , (aivan ekax kantsii tsekata että käsijarru ei oo päällä)
     
  6. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kandee ensiksi säätää kengät mahd. kauas. Jos rumpu on kulunut, ja kengät pitää sitä, tulee varmaan palasia ja kenkien kanssa ulos.
     
  7. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Ne kartiot voipi kyllä jämähtää uskomattoman tiukkaan, mistä syystä luultavasti omasta Moparistani on ed. omistaja viksusti irrottanut takaa rummut navoista. Että jos tarvii päästä vain jarruihin käsiksi (ai Moparissa vai?!? :wink: ) niin ei kun "kevyesti" lekaa pyöränpulttien päihin ja kas, rumpu on irti. Ainakin omassani on rumpu kiinni navassa vain noilla 5llä pultilla. Miinuspuolena mainittakoon että tod.näk. ainakin pultit joutuu sitten uusimaan.
    Tosin mulla on kyllä sitten rummutkin kierot. Em. toimenpiteestä johtuen, vai vanhuuttaan; en tiedä. Että semmoisella varauksella.
     
  8. gremlin

    gremlin Gearhead

    Vanhasta vanteesta voi tehda hyvan tyokalun. Teet/teetat hienokierre tapin ja jenkaosan ja hitsuutat ne vanteen keskireijan kokoseen putken patkaan, johon pari reikaa etta voi antaa lampoa kartioon. Se sitten kiinni vanteeseen. Mutteri kannattaa jattaa jenkan paahan ettei akselin paa levia kiristettaessa. Sitten vanne paikalleen ja jakitys paalle ja jos ei lahre niin voi hiukan lealla paukauttaa tapin paahan ja jos ei auta niin sitten lampoa. Valilla on kylla saatanan piukassa :mad:
    Tosta vanteesta on se hyoty etta se on taatusti piukassa ja suorassa kun vetaa mutterit kiinni. Eika tartte tuhlata Imperialin vannetta vaan hakee volgan :eek: vanteen. Muistaakseni sama jako, jossain ryssa pelissa kuitenkin on sama.
     

Kerro tästä muillekin!