Vaniista henkilöauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja spike, 22.1.2021.

  1. spike

    spike Gearhead

    Kyselin paikalliselta katsastuskonttorilta vanin muuttamisesta henkilöautoksia. Ajattelin laittaa taakse kaksi penkkiä sivuttain kylkiä pitkin. Väittivät että ei käy. Pitää olla poikittain? Jotenkin outoa kun saahan noita limusiinejakin rekisteröitä joissa penkit sivuttain. Vai onko ne hyväksytty jollain erikoislimusiini pykälällä?

    Kyseessä siis vm 87 econoline. Eli on ollut saatavana henkilöautona että se ei pitäisi olla ongelma, ja luulisi olevan riittävän vanha että mitkään kolariturvallisuus määräykset ei haittaisi.

    Onko joku onnistunut tuollaisen viimeaikoina tekemään ja siinä tapauksessa missä muutoskatsastettu? Voisi pyytää toisen mielipiteen asiasta.
     
  2. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Noin vanhaan; laitat kunnon penkit. Maksat verot ja siinäpä se pitkälti... :)

    Etit semmoset penkit missä on vyöt valmiina. Tai jos tuolla on kiinnityspisteet vöille niin niihin. Niistä voi muuten tulla ongelma.
     
    Muokattu: 22.1.2021
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Henkilöautossa tavarakantavuus pitää olla alempi kuin henkilökantavuus standardi henkilöillä laskettuna.
    Jossain vaneissa pitää muutoskatsastukseen laittaa lisäpainoja, että omapaino muka nousee penkkien lisäyksestä tarpeeksi.
     
  4. lordC

    lordC Gearhead

    Kyselin kanssa oman '87 Vanin muuttamista hlö-autoksi, niin kovin tuntuu olevan vaikeeta.
    Tosiaan helpottaa jos vyöt on penkissä kiinni, mutta ei riitä katsastusmiehen nappulat hyväksymään penkin kiinnitystä. Tarvii jonkun viskaalin lausunnon.
    Mulla voi helpottaa, kun toi on ollu bussi uutena, niin voi löytyä vanerin alta orkkis kiinnikkeet.
    Vanhemmassa pääsisi helpommalla..
     
  5. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    Haulla näistä muistaakseni löytyy useampiakin keskusteluja. Joskus niitä tuli lueskeltua, kun itselläni on vm 1986 pakuksi leimattu piilofarkku, ja ensimmäisen vuosikerran eli 1985 Astro joka on uutena ollut bussimallia, mutta tuotu Suomeen noin 1990 ja muutettu pakuksi. Molemmat on tarkoitus tehdä henkilöautoiksi, ja asioita tuli joskus täältä ja muualtakin selviteltyä.

    Molempiin omiin autoihin liittyen kyselin joltain autoharrastustakin ymmärtävältä katsastusmieheltä onko jotain mitä pitää ottaa huomioon, ja muistaakseni 1984 on joku raja, josta uudemmissa pitää olla 3-pistevyöt kaikilla reunapaikoilla. En tiedä, mutta ehkä siitä vanhemmissa voisi olla penkit pitkittäinkin?

    USA:ssa takapään 3-pistevyöt taisivat tulla pakolliseksi vasta vuonna 1988(?), ainakaan GM farmarista takapenkin 3-pistevöitä tai edes niiden kiinnityspaikkoja ei löydy verhoilujen altakaan vm 1988 vanhemmista. 1985 Astroon löysin hirveällä tuurilla ihan lähiseudulta vm 1990 bussimallin virheettömän sisustan, jossa takapään kakkos- ja kolmosrivillä reunapenkeillä oli 3-pistevyöt. 1985 bussissa ei ole korissa mitään kiinnikepaikkoja 3-pistevöille, eli sen aikaisissa on ollut penkeissä 2-pistevyöt, jotka eivät enää kelpaa reunapaikoilla muutoskatsastuksessa. Keskipaikoilla 2-pistevyöt kelpaavat. Joudun siis päivittämään 1985 Astron korin vastaamaan uudempaa reunapaikkojen vöiden kiinnikkeiden osalta, onneksi sain kaiken tarvittavan purettua samasta vähän ajetusta mutta mädästä autosta talteen. Takatolppien yläpäässä (uudemmassa vm 1990 autossa) on todella paksua lattarautaa olevat palat, johon kolmosrivin kulmavyöt tulevat kiinni ja sivuoven kohdalle joutuu rakentamaan kattovyölle paikan (kakkosrivin oikeanpuolen reunapaikalle) yms, mutta on toteutettavissa kun sai kerralla kaikki palikat verhoiluja myöden itse purkaen talteen. 1986 farkun osalta kommentit olivat ihan vastaavat, eli kaikilla takapään reunapaikoilla pitää olla 3-pistevyöt.

    Nykysääntöjen mukaan 1984 uudempiin piilofarkkuihin ei kai olisi mahdollista saada mitenkään kolmatta penkkiriviäkään leimattua (ha muutoskatsastuksen yhteydessä) ilman 3-pistevöitä, vaikka niitä on joskus saatu paljonkin jopa maahantuojan toimesta leimattua 2-pistevöillä? Silti niitä on kai vieläkin saatu leimattua (riippuu katsurista?), toivottavasti jatkossakin onnistuu edes vanhaa poikkeuslupaa hyödyntäen, tuskin puhutaan edes kovin monesta autosta joita asia ikinä koskisi...

    Eli lordCia kompaten, 80-luvun pakun muutoskatsastus henkilöautoksi ei pykäliä tiukkaan tulkitsevan katsurin kanssa ole ihan läpihuutojuttu. Syy takautuvaan muutokseen oli jotenkin perusteltukin, en enää muista varmaksi oliko syynä joku tapahtunut kolari vai takseihin liittyvä asia tms...
     
    Muokattu: 23.1.2021
  6. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tämä ei voi olla mahdollista missään muualla kuin Suomessa.

    Kuuluu säädöksiin, joka kait riippuu asiakkaan naamasta? Samaa muistelen, että 3-pistevyöt on pakollisena takana reunapaikoilla noin vuodesta 1984 alkaen... MUTTA: Millähän perusteella ainakin 90-luvun alussa muutamissa Suomessa uusina myydyissä autoissa oli takana reunapaikoilla vain lantiovyö? Pösö 205 cabrio ja muistaakseni Honda CRX. Myös Mazda 626 farmarin 3 penkkirivi selkä menosuuntaan, ja niissäkin oli vaan lantiovyöt. Onko jotain tekemistä sillä, että näiden kaikkien takapenkki on rekisteröity vain kahdelle?
     
  7. Kimi-oz

    Kimi-oz Gearhead

    90-luvun alussa pätivät sen ajan säännöt, saihan silloin GM ha-farkkuihinkin (ainakin poikkeusluvalla) kolmannen rivin 2-pistevöillä. Nuo tiukentuneet säännöt kai tulivat voimaan vasta joitain vuosia sitten? Eikä koske vanhoja tapauksia eli muutoksia ei tarvitse tehdä takautuvasti vanhojen päätösten osalta, koskee vain nykyaikaa eli autoja joita nyt muutetaan esim pakuista henkilöautoiksi. Toki olisi mielenkiintoista tietää, miten suhtaudutaan tuollaiseen 205 avo Pösöön joka tuodaan suomeen 2021, miten lakia tulkitaan niissä? :)
     
  8. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eikös honda ainakin oo katsastettu 2+2 paikkaseksi taka penkit tilapäis kuljetukseen?
     
  9. spike

    spike Gearhead

    Eteni pienen kädenväännön jälkeen, ja löytyi vähän palvelualttiimpi inssi. Lupasi soittaa traficomille maanantaina. Pykälä on vähintäänkin epäselvä. Oma on pätkämalli joten kantavuus on suht oikein kun muuttuu 2paikkaisesta pakusta 7 paikkaiseksi henkilöautoksi. Tuleehan penkkeistäkin jonkin verran painoa. Istumapaikat takana ei kuulemma tarvii vöitä ollenkaan koska pitkittäin. Se oli jo selvä. Kysymykseksi jäi että saako muutoksen ollenkaan toteuttaa muuten kuin club wagoniksi muuttamalla. Katsotaan mikä on lopputulos.
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. spike

    spike Gearhead

    Tuli tuomio. Saa tehdä kun on vanhempi kuin 98. Silloin tuli voimaan tiukemmat vaatimukset henkilöauton istuimille. Vöitä ei tarvita kun istuimet on sivuttain. Katsuri jopa sanoi että älä laita. Ymmärrettävää kun ajatellaan mitä kropalle tapahtuu kolaritilenteessa, hitaassakin nopeudessa, jos alavartalo on kiinni ja ylävartalo heilahtaa sivouttain 90 astetta. Oli kysynyt joltain traficomin kouluttajalta.
     
    isalmela ja Stang 72 tykkäävät tästä.
  11. spike

    spike Gearhead

    Tai no varmaan saa tehdä uudempaankin mutta ei omavalmisteisilla istuimilla, kun voi olla vaikea näyttää että ovat normin mukaiset.
     

Kerro tästä muillekin!