1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Vanin keula? sekä nelilinkki jousitus?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mayhem, 11.1.2018.

  1. mayhem

    mayhem 3rd gear

    Elikkäs olisin halukas vaihtamaan 99mallisen vanin keulan tällaiseen wildhawkin keulaan... Mitä tuosta projektista pitäisi tietää ja tehdä sekä mielenkiintoa olisi myös ilmajousitus kokonaisuudessa siihen? Antakaas siis hyviä neuvoja..
     
  2. 80 crew cab

    80 crew cab 2nd gear

    mielen kiintoinen projekti sulla .
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Hä? MV.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  4. mayhem

    mayhem 3rd gear

    Eli keulan vaihto uudempaan olisi tarkoitus. Näitä on tehty ja nettiautostakin yksi sellainen löytyy. Ilmajousituksen mahdollisuus tuohonhan on kunhan vain tietääkseni tekisi nelilinkin taakse.
     
  5. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Koko keulaan vaan osat esim tuolta: https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1874556

    Sitten vaan vanhat pois ja uutta tilalle. Itse tehnyt joskus kauan sitten Astroon keulanvaihdon ja mikään osa ei suoraan sopinut mutta onnistui. Tuon mallin helppoudesta en tiedä mutta onnistuuhan se.
     
  6. Bukero

    Bukero 2nd gear

    aikanaan 6.5td-99 stargraftilla käyttöautokokemuksia keräsin lähes kymmeneltävuodelta ja aika usein haaveilin tuosta korkeammasta keulasta. se taitaa olla oikeastaan ainut keino saada
    järkevästi riittävän suuret ahtoputket turbolta välijäähylle.

    samoin taka-akselin vaihto uudempaan levyjarru versioon oli joka katsastuksen aikoihin suunnitelmissa. takajarruissa oli aina jotain outoa vikaa kehitteillä.
    samalla jumpalla olis perävälitys muuttunut ambulanssimallin harvempaan.

    ja kyllä tuollainen jäykkäjousinen kuormuri muuttuisi oikein suunnitellulla ilmajousituksella
    enemmän mukavuuspainotteisemmaksi.
    ilmajousiin siirryttäessä jättäisin vain norrat akselin tukivarsiksi ja tarvittaessa
    poikittais tukitanko vakauttamaan takapäätä.
    oikea nelilinkki tuenta taitaa olla vain kustannuksia nostava ratkaisu saavutettuun hyötyyn nähden.
    muistaakseni nimimerkki hemiva on rakentanut oikea oppisen pussijousituksen vaniin.
    tosin silloin vaaditaan jo melkoisia runkomuutoksiakin.
     
  7. Hemiva

    Hemiva 1st gear

    Juu. Jos peräpäätä haluaa alas, niin aika pienellä tiputuksella ollaan pohjaanlyöti kumeissa kiinni. Kannattaa heti nostaa sit runkoa akselin kohdalta ;)
     
    Bukero tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!