Vanin keula? sekä nelilinkki jousitus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mayhem, 11.1.2018.

  1. mayhem

    mayhem 3rd gear

    Elikkäs olisin halukas vaihtamaan 99mallisen vanin keulan tällaiseen wildhawkin keulaan... Mitä tuosta projektista pitäisi tietää ja tehdä sekä mielenkiintoa olisi myös ilmajousitus kokonaisuudessa siihen? Antakaas siis hyviä neuvoja..
     
  2. 80 crew cab

    80 crew cab 2nd gear

    mielen kiintoinen projekti sulla .
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hä? MV.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  4. mayhem

    mayhem 3rd gear

    Eli keulan vaihto uudempaan olisi tarkoitus. Näitä on tehty ja nettiautostakin yksi sellainen löytyy. Ilmajousituksen mahdollisuus tuohonhan on kunhan vain tietääkseni tekisi nelilinkin taakse.
     
  5. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Koko keulaan vaan osat esim tuolta: https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1874556

    Sitten vaan vanhat pois ja uutta tilalle. Itse tehnyt joskus kauan sitten Astroon keulanvaihdon ja mikään osa ei suoraan sopinut mutta onnistui. Tuon mallin helppoudesta en tiedä mutta onnistuuhan se.
     
    mayhem tykkää tästä.
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    aikanaan 6.5td-99 stargraftilla käyttöautokokemuksia keräsin lähes kymmeneltävuodelta ja aika usein haaveilin tuosta korkeammasta keulasta. se taitaa olla oikeastaan ainut keino saada
    järkevästi riittävän suuret ahtoputket turbolta välijäähylle.

    samoin taka-akselin vaihto uudempaan levyjarru versioon oli joka katsastuksen aikoihin suunnitelmissa. takajarruissa oli aina jotain outoa vikaa kehitteillä.
    samalla jumpalla olis perävälitys muuttunut ambulanssimallin harvempaan.

    ja kyllä tuollainen jäykkäjousinen kuormuri muuttuisi oikein suunnitellulla ilmajousituksella
    enemmän mukavuuspainotteisemmaksi.
    ilmajousiin siirryttäessä jättäisin vain norrat akselin tukivarsiksi ja tarvittaessa
    poikittais tukitanko vakauttamaan takapäätä.
    oikea nelilinkki tuenta taitaa olla vain kustannuksia nostava ratkaisu saavutettuun hyötyyn nähden.
    muistaakseni nimimerkki hemiva on rakentanut oikea oppisen pussijousituksen vaniin.
    tosin silloin vaaditaan jo melkoisia runkomuutoksiakin.
     
    mayhem tykkää tästä.
  7. Hemiva

    Hemiva 3rd gear

    Juu. Jos peräpäätä haluaa alas, niin aika pienellä tiputuksella ollaan pohjaanlyöti kumeissa kiinni. Kannattaa heti nostaa sit runkoa akselin kohdalta ;)
     
    mayhem ja Bukero tykkäävät tästä.
  8. mayhem

    mayhem 3rd gear

    Mikä olisi järkivän vaihtoehto tiputtaa vanin hieman alemmas tuosta traktori versiosta?
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onhan noita vaneja pussitettu useampiakin. Nyt vaan kannattaa muistaa että ilmapussi säännöt on muuttuneet ja kaikkien osien pitää olla suunniteltu kyseiseen autoon! Löydyttävä dokumentit sopivuudesta!!!!!!!
    Kaverin vani oli hupaisen näköinen kun ajeltiin muutama vuosi sitten Eestissä. Aina kun tuli pieni monttu niin rengas savut pölähti. Piti sitten huikata LA-puhelimeen että lisää paineita takapäähän :oops: . Ottakaas vani harrastajat ja liittykää Suomen VTCF ry kerhoon tai johonkin aluekerhoon. Sieltä/meiltä löytyy tietoa reilun 400 jäsenen voimin. https://www.vtcf.net/
     

Kerro tästä muillekin!