VAROITUS Autonostimesta Steyrtek ST-402C

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Korento, 29.8.2017.

  1. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Enpä usko, tilaan ison huollon siihen sitten, jos en uutta saa tilaamalla... Vaihtavat mutterit ja ruuvit ja it´s as good as new...
     
    rane58 tykkää tästä.
  2. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Tuli tarkistettua omasta ST-402C nuo pultit. Joka käpälästä kaikki 3 pulttia olivat joko lähes irti tai hyvin löysällä. Voisi olla ideaa hakea kunnon pultit ja vetää ne lukitteen kanssa kiinni.
     
  3. Korento

    Korento 2nd gear

    Tai jos aiot sen nosturin pitää??kannattaa sitä harkitao_O
    Niin poraa ja kierteytä sinne M 10 kierteet ja vaikka kovat pultit.
     
  4. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Katsotaan ensin toki, mitä mieltä myyjä on asiasta.
     
  5. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Toki sekään ei johdu enään raportin mukaan myyjästä, vaan käyttökielossahan tuo on.
     
  6. Korento

    Korento 2nd gear

    Jos nyt vaikka joskus jäät auton alle tuon nosturin takia, mitä EI toivottavasti koskaan tapahdu.
    Mitä vakuutus siitä sanoo??
    Takuuvarma on että ongelmia on tiedossa.
    Ei vakuutusyhtiölle vaan sinne allejääneelle sekä nosturin myyjälle.
    Siitä melko soppa syntyy...
     
    stinnes tykkää tästä.
  7. Korento

    Korento 2nd gear

    Tai kai se johtuu jollei myyjä ala siinä määrättyihin toimenpiteisiin.
    Ilmoitus kaikille joille se on myyty ja vetää ne takaisin.
     
  8. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Näin juuri, uskomatonta ettei myyjä ole ottanut yhteyttä asian tiimoilta.
     
  9. Korento

    Korento 2nd gear

    Melkoista takkuilua on ollut..
    Ei tunnu heitä asia kovinkaan kiinnostavan.
    Mutta keskusteluyhteyttä on kuitenkin ollut.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Eiks noihin ole olemassa määräaikais huolto-ja tarkastusohjeet. Omassa käytössäkin jos ei raaski tilata palvelua, niin on hyvä käydä läpi huoltokohteet. Merkkivehkeissäkin voi pultit löystyä ja voitelu kuivua.
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Tarkistin oman Bilteman nosturin ja siinä on kovuudet kunnossa ja muutenkin asiallisen näköistä hitssausta ja osia, mutta silloin kun etsin nosturia, niin kiersin katsomassa useita vaihtoehtoja ja aika kirjavaa oli laatu, etenkin IKH:n myymä nosturi oli kuvan ottamisen arvoinen, sillä siinä kävi mielessä, että eipä oikein uskaltaisi edes pystyttää nosturia. (Saako tänne muuten kuvia jotenkin?) Ilmeisesti itsekkin huomasivat, että Kiinasta oli todenäköisesti tullut vähän eri näköistä tavaraa kuin piti ja ne katosivat myynnistä.

    Pari kuukautta sitten katselin yhtä nosturia, mitä nostettiin pystyyn ja siinä oli huomattavan vinoon hitsattu lukkokisko tolpan rungossa, että aika moni näistä on vähän sinnepäin.


    En mitenkään halua puolustaa firmaa tai ole kovinkaan innoissani Kiinan laitteista, mutta hieman ihmetyttää, että tuollainen on tapahtunut ja haluaisin estää sen omalle kohdalle;
    Miten tämä tarkalleen tapahtui, tippuiko auto nostovaiheessa vai tehtiinkö autolle jotain työtä?

    Onko auto nostimen päällä painava (moottori) pää lyhyiden aisojen päällä, jolloin kevyen auton kevyt takapää voisi kuvitella luiskahtavan aika helposti pois.

    Miten nosturi on asennettu? Onko tolpat suorassa, koska vinot tolpat selittää kiertyvän voiman.

    Kuvassa näyttää, että auton kyljessä olevassa aisassa ei ole tallaa kiinni, oliko tallat paikallaan nostettaessa, sillä tallojen kumi muodostaa painon kanssa riittävä kitkan estämään aisan kääntymisen.

    Oliko nostokohta autossa suora? Voisi kuvitella, että rungon kaarevasta kohdasta kun nostaa, niin silloin aisojen kierrelukko voisi leikata pultit poikki.

    Toki pulttien materiaalin pitää olla tarpeeksi kovaa.
     
  12. Korento

    Korento 2nd gear

    Kyllä se nostin on asennettu ihan niinkun on ohjeissa ollut. Suorassa ja passissa joka suuntaan. Tallat ja nostot on olleet kaikki suorassa ja paikallaan. Viellä on ollut apupalat joihin rungossa olleet raudat on upotettu, eli ei ole luistanut tassuista. Nenäpainoinen tuollainen auto on aina. Ei sitä oikei pystykään nostamaan painopisteistä.
    Tuo auto on tehty siinä nostimen päällä ja samalla nostolla sitä on nostettu ja laskettu satoja kertoja.
    Nyt vaan tuli pulttien päivä täyteen niin kun tuolla jo edellä olen kirjoittanut.
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noi virhevastuuasioiden hallinta on todellakin hankalaa kiinalaisissa halpiskamoissa. Kun parivuottasitten oli "nostureitten kimppatilauskiinasta" asia täällä tarkastelun alla , totesin ettei onnistu, riskit että tämmöstä tapahtuu ja pahimmassa tapauksessa joku loukkaa ittensä on liian suuri.
    Myyjä / maahantuoja vastaa myymästään ja vastuusta ei vapauduta millään vastuunrajoituslausekkeilla. Laki edellä.
    Mielenkiintoista nähdä miten Rengastukku hoitaa nämä ja onko muissakin malleissa puutteita / heikkouksia, miten isoksi tämä lopulta paisuu
     
    eilhik ja palontie tykkäävät tästä.
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuntus vaan et jos ne käpälät on hyvin ettei pääse luistaa niin miks niihin lukkoihin on tullut sit kuormitusta sivuttain.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Voihan se olla, että aikaisemmin nostettu jotain, jossa pultteihin tullut sivuttais voimaa ja pultit melkein leikkautuneet poikki. Lopullinen katkeaminen sattui vain tapahtumaan nyt.
     
  16. Korento

    Korento 2nd gear

    Saa nähdä todella miten tämä päättyy. o_O
    Selvää on että omaan pussiin jää mutta kuinka paljon vai kaikki mikä on todennäköistä.
    Jotain voimaa siihen varteen aina jää olkoon nosto miten vaan. Ei kai lukitusta olisi jollei niitä tarvittaisi. :)?

    Jos nyt tällä joku hengestään/loukkaantumisesta säästyy olen jo ainakin itse hyvän työn tehnyt:) vaikken mitään korvausta vahingosta saisikaan...
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Voihan se tosiaan se korvauksen saanti tyssätä käyttövirheeseen vedoten. Luulis et ehjät pultit ei katkee pikku voimasta. Nimittäin kelkan alustakin saa aikamoisia voimia vastaan ja nekin kyllä hyvin kestää kun pultit vaihdetaan ajoissa ja pidetään huoli kireydestä. Silti noiden lukkojen pitäisi kestää väärin käyttöä koska ennemmin tai myöhemmin niin käy kuitenkin.
     
  18. Korento

    Korento 2nd gear

    220kg pitää kestää leikkaavaa voimaa. Varren mittaa en siihen tiedä?
    Metri vai puoli...asia muuttuu kuusta maahan.
    Sellainen on määräys.
    Kestää varmaan kyllä sen kun liitos on kiinni ja kitka mukana.
    Eri asia kun liitos nitkuu löysäksi.
    Se on jo virhe kun leikkaus tulee pulteille. Sehän pitäisi tulla koneistettuun pesään tai hitsattuun rajoittimeen ja pultit vaan pitää sen siellä pesässä?
    Mielestäni se koko rakenne on väärin tehty.

    Olihan tuo käyttökielto jo voimassa kun vahinko sattui.
    Myyjän kun olisi hoitanut velvoitteen niin ehkäpä en olisi sillä enää nostanut
    ja haaveria ei olisi tapahtunut.

    Kaikella on aina puolensa. Kyllä siellä Kouvolan suunnalla on nyt se heikko lenkki vaikka miten asioita kääntää:)
     
    Muokattu: 3.9.2017
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuo onkin hyvä pointti jos jotain korvauksia hakee että et oo saanu ajoissa tietoa ongelmista.
     
  20. cdi

    cdi Double Gearhead


    Saako sekaantua keskusteluun tämän postauksen perusteella. Jännitys mikä pultiin kohdistuu saadaan selville kun maksimi momentti jaetaan taivutusvastuksella mutta kun tässä on ilmeisesti kysymys leikkautumisesta silloin täytyy tulos kertoa(muistista pitäis tarkistaa 0,6)
    Joka tietysti jakautuu sen mukaan kuinka paljon leikkaavia kohtia on. Pitää myös tietää mitä pultin merkinnät tarkoittaa.
    Esim 8,8 pultilla se on 8kpm/mm^2 Eli noin 80 nm/mm^2 Myötörajan se saavuttaa 80% em arvosta eli luku on kerrotava vielä 0,8 n 6,4 kpm/ mm^2

    Kattelin kuvia mut niiden perusteella en pysty mieltämään rakennetta. Mutta jos auton paino on 800 kg ja painon jakautuma 60/40 Niin etupään nostokäpälää kuormittaa 240 kp voima.
     

Kerro tästä muillekin!