venttiili/sylinteri välys sbc262v8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juku_h, 7.9.2016.

  1. juku_h

    juku_h Gearhead

    Terve!
    Eli kasaan 262sta 305sen pieni palotilasilla kansilla (801) joihin muutettu 1.9imuvenat.
    Nyt mittailin ilman kannentiivistettä että imuventtiilillä olisi vara auvautua 15mm ennen kuin osuu sylinteriin. Vielä en oo muovailu vahalla kahtonu venttiilin ja sylinterin väliä.
    Vakio tbi nokalla ja keinuilla tulisi nostoa noin 14mm joten aika ahdasta on. Elikkäs vakio kannentiivisteellä jäisi pelivaraa n.2mm noston puolesta. Täytyy vielä kahtoo miten läheltä pyttyä se muuten hipsii.. onko kukaan lovennut sylinteriin taskua venttiilille kuten jenkkilässä tuntuuvat tekevän? Eli pieni tasku sen kohdan yläpuolelle sylinteriin misssä männärengas käy?

    Jukka
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mahtaako olla noin paljon nostoa? Tekis tuumissa .551 .
     
  3. juku_h

    juku_h Gearhead

    Joo, laskuvirhettä pukkaa.
    :) nostoa olisi vakio kamoilla 9.7mm. Eli varaa olisi sitten 4mm ennen katastrofia.

    Jukka
     
  4. juku_h

    juku_h Gearhead

    Eli periaatteessa joku .500 nostonen nokka kävis vielä ennen kuin tökkää. Kuhan tarkistaa sylinterin ja venttiilin välin tuossa välillä missä ei vielä nappaa kiinni?

    Jukka
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei toi pelkkä nosto vaikuta siihen välykseen vaan asteet. Rajulla kepakolla pakovena on vielä auki kun mäntä tulee ylös ja imuvenakin aukeaa ennen kuin mäntä on ylhäällä.
     
  6. juku_h

    juku_h Gearhead

    Ei vielä kyse ollukkaan männän ja venttiilin kohtaamisista vaan venttiilin ja sylinteriseinämän välyksestä, koska pieni porauksinen lohko ja kumminkin aika paljon vaatii tilaa sivuittais suunnassa nuo 305n kannet tässä tapauksessa.
    Laittelen lisä infoo kuhan saan kuvan.

    Jukka
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sylinterin yläpäähän voi myös tarvittaessa tehdä venalle tilaa, ja sitä tehdään joskus pelkästään virtauksen parantamiseksi, vaikka välys ei sitä kaipaisikaan.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Lontoon kielinen termi on Bore Notch ja Googlen kuvahaulla löytyy tuo mistä Artsi puhuu. Internet-insinööri kysyy:

    Mites ton kanssa muuten käy kannen tiivisteelle?

    Onko olemassa tiivisteitä, jotka on mutkattu esim palorenkaan osalta?

    Kannatta varmaan katsoa olemassa oleva tiiviste ensin ja jyrsiä vasta sitten, ettei mene erikoistiivisteiksi?
     
  9. juku_h

    juku_h Gearhead

  10. juku_h

    juku_h Gearhead

    tuossa tilanne ilman kannentiivistettä 0.600 nostolla, eli silloin ottaa kiinni.
    Vakio nostolla eli 0.382 oltais 0.218 ylempänä eli 5.5mm ja millisellä tiivisteellä 6.5mm ylempänä. Täytyypä tehä sillä vielä jälki ja kattoo väli sylinteriin.

    Kannentiivisteessä on kyllä pelivaraa kun poraus vain 3.671"

    Sovelletaanko tässä samaa kuin venttiili/mäntä välyksessä että 0.080(2mm) imulle ja pako 0.100(2.5mm)? Eli se matka mitattuna venttiilistä siihen kohtaan sylinteriä kun stoppi tulee?
    Pysyykö kukaan kärryillä? Eli tuosta alemmasta kuvasta kun nostaa ventiiliä esim. sen 2.5mm niin onko sopiva pelivara?

    Jukka
     
    Muokattu: 7.9.2016
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen sitä mieltä että välyksellä pytyn ja venttiilin välillä ei ole mitään väliä koska vain toinen liikkuu, kunhan sitä on edes vähän. Tossa kombinaatiossa olisi kyllä toiminut 1.8" venakin ihan hyvin, ja siihen back cut hionnat päälle. Kantta ei kannata "viedä" liian kauas männästä.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noitten mittailujen perusteella tuossa tuskin tulee mitään ongelmaa käyttämäsi nokan kanssa.

    Välystä sinne sylinteriin on kyllä hyvä olla vähintään se mitä mäntäänkin.
    Venttiili kohtaa sylinterin eri kulmassa kuin männän, ja tällöin myös ohjurin välys vaikuttaa hieman siihen välykseen. No sillä tuskin on kuitenkaan juuri merkitystä, ellei ohjurit ole aivan paskana.
     
  13. juku_h

    juku_h Gearhead

    Ok. Kiitos vastauksista!
    Silloinpa näillä mennään. Pitää sit olla tarkkana kun ruppeen oikeesti virittämään, nyt alussa niin paljon muutakin tekemistä niin laittaa nippuun eka miedommilla kamoilla. Eipä tästä tosin näillä kuutiotuumilla rakettia tee mutta se ei estä rakentelua. :)

    Kiitos.
    Jukka
     

Kerro tästä muillekin!