Vettä kampikammiossa, palotilassa ja imukanavassa - What?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Substitute, 2.7.2016.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuli eteen taas niin hämäävä ongelmavyyhti että voisi ansaita ihan oman topikin jos muillakin on vastaavaa ihmettelyä.

    Eli vettä menee öljyn joukkoon ilman että tekee painetta jäähdytysjärjestelmään. Yksi imukanava ja yhden sylinterin mäntä ovat huuhtoutuneet vedellä.

    Eli, kyseessä on vanha isolohko kilpurimoottori jonka ka ostin "remontoituna" kymmenisen vuotta sitten. Jälkeenpäin kuulin että ko. porukalla oli mennyt öljyt ja vedet sekaisin moottorissa aina ajettaessa. Avattiin moottori silloin ja se oli työnlaadultaan sitä tasoa että tehtiin remontti uudelleen ja oltiin aika varmoja että jos tuollaiset tekijät ovat asialla, niin ei mikään ihme.

    Nyt tänä kesänä vihdoin laitettiin kuusi-seitsemän vuotta sitten remontoitu ja koekäytetty moottori pakoilleen. Vettä meni öljynjoukkoon heti ekoilla ajoilla.

    Tehtiin painetestaus ja kampikammiosta kuului pieni pihinä. Sitten painetestattiin sylinteriyhmä kerrallaan ja pihinä loppui (moottoria pyöriteltiin välillä). Tässä vaiheessa huomattiin että nelosen imuventiilin päällä oli vesilammikko. Yes! oltiin varmoja että kansi on halki imukanavasta. Iirrotettaessa näki että ko. sylinteri oli saanut vettä, mäntä oli ihan puhdas ja vettä oli sylinterissäkin. Kansi koneistamoon painetestiin, ei vuotoa.

    Taas epäiltiin lohkoa, mutta miksi se ei tee painetta jäähdytysjärjestelmään jos vesi päätyy sylinteriin ja imukanavaan? Miten se vesi päätyy kampikammioon - männärenkaiden ohiko?

    Juotiin kahvit koneistamossa ja koneistamon kaveri kertoi venemoottorista jossa oli ollut pieni huokosreikä sylinterin seinämässä ja siinäkin oli vettä mennyt öljyn joukkoon.

    Menin tallille ja attelin että laitetaas nyt vettä sylinteriryhmään ihan ilman painetta ja katotaan. Kuivailin ko. sylinterin kunnolla ja odottelin. Sitten männänlaen sivussa näkyi vesinoron häivähdys. Odottelin lisää ja sitten tulikin toinen vesipisara sylinteriputken seinämästä ja vilahti männänlaen sivuun.

    Yes! Vika löytyi, tarkkaan kun tutki, niin sillä kohtaahan olikin syöpymäkohta sylinteriputkessa. Se oli vaan remontin aikana hoonatessa peittynyt näkymättömiin. No asiasta selvitään putkittamalla sylinteri.

    Pitkä tarina, mutta tuo vianpaikantaminen päättelemällä oli aika mahdotonta kun vettä oli imukanavassakin. Mutta jälkikäteen ajtellen tuollainen nokkahan vesisumun päästää imukanavaankin ja kun vuotokohta on sylinterin alapäässä, niin mäntä tekee sinne imun aina ylös nousetessaan ja "imee vettä" öljyn joukkoon paineen lisäksi. Eli vettä päätyi palotilaan, imukanavaan ja öljytilaan.

    Terveisiä vaan Paukulle, vähän arvelin silloin sen Buickin isolohkovaraosamoottorin lohkoa myydessä että saaattaa vielä kaduttaa, ja terveisiä Salmiselle joka möit "remontoidun" moottorin ja tiesit sen historian. Mutta sulla oli varmaan niin epätoivoinen tarve myydä se niin että et sitten kertonut, olen jopa pahoillani puolestasi.
     
    Muokattu: 2.7.2016
    Mikkis tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itellä yhdessä saabissa samanlaista vikaa. Ihmettelin ja ihmettelin. Lopulta syylliseksi ilmeni termostaatti joka sääteli sytkää. Kuumana aika ajoin päästi sieltä suoraan vettä alipainelinjaan ja se meni palotilaan ja alakertaankin vähän.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    No joo, nyt jaksettiin purkaa moottori. Vesivuotopelleilyn koeajoissa meni sitten nokka-akseli paskaksi ja kiertokangen laakeritkin kannattanee vaihtaa.

    On se **ttu että pitää myydä paskaa kertomatta että on ollut häikkää ja millaista. Nyt tuli vielä epäily että onkohan tuo nokka rullanostajille tarkoittu ja koneeseen oli "myyntiasennettu" laahurinostajat. Nimittäin nokkien kulumajäljet ainakin näyttää siltä.

    Mutta hyvä tuosta vielä tulee, Volvon kuorma-auton sylinteriputkesta saa siihen sopivan. Ketuttaa vain tuo varsin erikoisen historic-nokan hajoaminen tuossa.
     
    Nikuzai ja Karpov tykkäävät tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaksamisia. Itelläkin ollut yhtä tuskaa koko kevät ton mein farkun kanssa. Joka homma leviää tai pistää hanttiin tai jotenkin ryssin. Nyt vittu jos toi peräremppa olis viiminen vastoinkäyminen ja sais jo auton ajoon...Inspis alkaa oleen aika pohjamudissa. No juu, ottaa siellä vielä katin tilalle jonkun laittama pönttö kiinni lattiaan ja putki vuotaa liitoksesta pakosarjaan mutta mitään sen ihmeellisempää ei pitäs olla. Noi ei sentään estä ajamista..

    Ei ole tähdet otollisessa asennossa jenkkiautoille nyt.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kiitos, tottahan se vesikin tuon selittää, mutta aika pahaa jälkeä on tullut ja nopeasti.
     

Kerro tästä muillekin!