virranjakaja sökö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja anne, 24.11.2004.

  1. anne

    anne 1st gear

    Kyseessä on vm. 75 dartti, jossa 360 kone. Se lähtee käyntiin, mutta poksuu kaasuttimen kautta ja sammuu. Uutta on laitettu mm. uusi nelikurkkunen kaasutin, imusarja+tiiviste, bensaputket, bensapumppu. Jakaja on kärjellinen. Seokset OK ja ryyppyvaijeri laitettu, mutta ei auttanu. Jakajan kääntäminen ei auttanu.

    Eli se käynnistyy ja sammuu heti. Tämä on ollut ongelmana monta viikkoa ja ilmeisesti oikeaa vikaa ei ole vielä löydetty. Samoja oireita oli ennen kaasuttimen ja imusarjan vaihtoa, joten voisko vika olla virranjakajassa? Mikä jakaja kannattais hankkia jos on?
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    Jos jakajan vaihdat niin osta MP:n kärjetön jakajapaketti...
    Vaihda kumminkin etuvastus uuteen ennenkuin vaihdat jakajan, vika voi olla siinä etuvastuksessa...
    Toisaalta toi poksuminen viittaa enemmän jakajaan, onx sytytysjärjestys oikein?
    Onko jakaja ollut pois paikaltaan ja jos on ollut niin laitettiinko takaisin oikeaan kohtaan...
    Noi nyt tuli äkkiä mieleen...
     
  3. anne

    anne 1st gear

    On ollu pois paikoiltaan, mutta on laitettu takas oikein. Voisko vika olla nokka-akselissa, että pakoventtiilit ei aukea ja pakokaasut tulee imuventtiilin kautta kaasuttimeen ja poksuu? Menee sen verran hermot tuon auton kanssa, kun ei me tajuta mikä ihme siinä voi olla. Kyllä vituttaa jos ostetaan uus virranjakaja, eikä vika ole vielä siinäkään.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Teidän pitäis nyt saada sinne joku sellanen kattomaan joka tajuu noista enempi ja omaa yleismittarin. Kärkijakaja sinänsä on aikalailla idioottivarma laitos jos kärjet on hyvät, oikeen säädetty eikä akselissa oo metriä klappia. Toi kaasarissa poksuminen viittais joko liian laihaan seokseen tai väärään sytytysajankohtaan. Oudolta tosin tuntuu se, jos auto kuitenkin käynnistyy. Toi etuvastus olis eka jota katsoisin, etenkin jos laite sammuu heti kun starttiavamesta päästää irti. Kaikkihan on tosin mahdollista, mutta siihen nokka-aksel/venttiilikoneisto ihommaan en oikein usko.
    -se on siis varma, että jakaja on oikeen laitettu takasin eikä oo 180 astetta pielessä?
    -sähkökynälläkin voi koettaa tuleeko puolan + napaan virtaa kun on virta päällä ja pätkiikö puolan - kun starttaa
    -kattoo onko sytkän ajotus kohallaan, senkin voi kärjellisessä jakajassa tehdä sähkökynällä
    -kattoo, että sytytysjohdot ono oikeessa järjestyksessä, myötäpäivään kannessa 18436572, sylinterit kuskin puolen etummainen 1 ja oikeenopuoleisen sylinteriryhmän etummainen 2 jne.
    Jos ei noiden perusteella saa vielä mitään tolkkua, niin sitten mittailemaan puristukset ja ohivuodot.

    Ei noissa mitään mystiikkaa ole, vaan ihan loogisia juttuja; auto tarvii ilmaa, bensaa ja kpinän ja sen pitäis käydä. Jos ei, niin joku noista puuttuu tia kipinä tulee väärään aikaan.

    Jos kärjetöntä jakajaa haluaa, niin ne tuli vuonna '73 käyttöön, eli halvimmalla sen varmaan sais hommattua joltain käytettyjen osien myyjältä pikkulohkon jakajan, sytkäboxin ja johtoplugien kera, mä voin vaikka sitten toimittaa kytkentäöohjeet. Missä päin maailmaa vaikutatte, josko joku viittis tulla vilkasemaan?

    Ja sitten suurempana
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Jos ette loukkaannu niin pieni mainos tähän väliin:

    Mulla on yksi käytetty kärjetön jakaja (318 '85 moottorista) + tuliterät etuvastus, oranssi boksi ja tarvittava johtosarja vielä MoParin pahvilaatikossa.

    Jos saisin tuosta kasasta 70 euroa olisin vallan tyytyväinen. Palikat on Karkkilassa mutta kulkee esimerkiksi pk-seudulle tarvittaessa kyydissä.

    Vaihdoin Furyyn jakajan mutta turhaan, kun diagnoosi oli metsässä kuin Belarus. En jaksanut sitä uutta jakajaa enää tonkia pois sieltä, joten se meni auton mukana kun sen myin.

    Muki / 050-4821769
     
  6. anne

    anne 1st gear

    Auto pysyy jonkin aikaa käynnissä, mutta poksuu kaasuttaessa ja huohottaa normaalia enemmän. Me epäillään nyt, että jakopään ketju on kulunut tai pakoventtiili ei aukea tarpeeksi kun pakokaasut kerran tulee kaasuttimeen ja venttiilikopan huohotinputkista.
     
  7. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Millainen imusarja autossa on? Orkkis valurautainen vai joku alu
     
  8. anne

    anne 1st gear

    orkkis valurautanen

    Mopeman tai joku: Voisko ongelma olla, koska tuo 0-180 astetta on oikein, että tahti olis väärinpäin. Sytysjärjestys on tuo niinku sanoit
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos se hetken aikaa käy, niin tuskin on 180 asteta pielessä. Mutta se on helppo todeta, senkun nostaa jakajan ylös, kääntää akselia 180 astetta, laittaa takas kii ja kokeilee. Seuraavana venakoppa auki, ykkösen tulppa pois ja sieltä reiästä kattoo koska ykkösmäntä on yläkuolokohdassa. Sitte kattoo onko kampuran sytytysmerkki myös oikeessa kohassa. Ne dasmpperit voi joskus pyörähtää. Jos on, niin sitten pikkasen pyörittelee siinä yläkuolokohdan paikalla mottia edes takas, silloin pitäis joko ykkösen tai kutosen imu-ja pakoevnttiilit olla yhtä paljon auki, eli keinuvipujen "vaihtaa" (pako menee kiinni, imu aukee) Jos on vaan kuskin puolen koppa auki eikä muutamankymmenen asteen pyörittelyllä mitään tapahdu, niin kääntää mottia 360 astetta ympäri ja koettaa uudestaan. Jos venttiilit ei oo kutakuinkin saman verran auki tossa vaiheessa on mahdollista, että jako on hypännyt. Samalla tietysti on hyvä tarkastaa, startilla pyörittämällä, että kaikki venttiilit muuten liikkuu ja keinuvivut on ehjiä jne.
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Tosta imarista senverran, että aikanaan laitettiin 340 koneeseen joku uudempi valurautasarja ja oireet oli just tollaset. Syyksi osoittautui imusarjan pohjalla olleet egr-venttiilit. Ne tulppaamalla alko rokkaamaan. Vai vaihdettiinko koko sarja pois, en muista, mutta nykyään koneessa on performer rpm ja toi valusarja on hyllyssä.
     
  11. anne

    anne 1st gear

    Vika tais löytyä. 1:sen pakonostaja jumissa. Onko mitään keinoa saada nostajaa toimiin ku jumissa vai pitääkö avata taas imusarja irti ku vasta asennettu paikalle.

    Kysyy tällä hetkellä lumessa kahlaava moparisti
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Miten se on jumissa? Eikö nostaja liiku? Entä venttiili, onko se auki vai kiinni? Mutta tollanen jos pakovena ei aukee, niin se kyllä possauttelee kaasariin ihan mukavasti kun pakokaasut pyrkii pihalle sitten kun i uvena seuraavan kerran aukee. Onks nokka kypsä?
     
  13. anne

    anne 1st gear

    Pakoventtiili ei liiku ollenkaan (pysyy kiinni koko ajan), työntövarsi vain kiristyy kun pitäis aueta. Ihan kun nostaja ei työntäis tarpeeksi. Muut pakoventiilit aukeaa kuitenkin.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vähän viittais ehkä pyöreeseen nokkaan, tai sitten sinne nostajalle ei tosiaan tuu öljyä. Ei siinä taida muuta vaihtoehtoo olla kun raapasta imusarja pois ja nostaja ylös, sitten pääsee kattomaan nokan kunnon samalla. Samalla kantsii käyttää kaikki nostajat ylhäällä ja teskata niiden pohjat, sekä nokka. Kun ne on irti, voi lohkon reiistä koettaa käännellä nokkaa edestakas, niin selviää jotain myös jakopään kunnosta, eli onko paljon väljää.
     

Kerro tästä muillekin!