Voiko jousia sinkitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja xp, 17.12.2009.

  1. xp

    xp Gearhead

    Olisi tarkoitus käyttää pikkunippeleitä sinkittävänä, mutta sopiikos sinkitys jousille. Siis sellaisille pienille vietereille. Aikoinaan vaan Pekka Leino varoitti lehdessä, että kromaus ilman erikoistoimia haurastuttaa jouset. Kuinka lie sinkin kanssa?

    Siis sähkösinkitys, ei kuumasinkitys.
     
  2. jylhä

    jylhä 1st gear

    Nokkapeliin saranoiden jouset meni ainakin poikki. Kysyppä aiheesta sieltä mihin osat viet, heillä lienee asiata eniten kokemuksia.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vetyhaurautta saattaa esiintyä, mikä poistuu ajan kanssa. Uunittamalla
    nopeammin.
    Yhden auton kierrejouset käytin sähkösinkissä takavuosina. Sinkkauksesta
    käyttööottoon meni noin 1,5 vuotta. Ei katkeillut.
     
  4. ralfn

    ralfn 1st gear

    jousiteräksen sinkitys+uunitus

    Hyvin menee kunhan muistat suullisesti ja kirjallisesti mainita että on jousiterästä ja täytyy uunittaa.Siis kun on kysymys esim listakiinnikkeistä,alkup.ruuvien aluslevyistä ym.Aluslevyt menee usein keskellä poikki jos uunitus unohtuu,kerran minulla irtosi virranjakaja kun lukituspala katkesi.
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä sinkitin Caddyn etujouset ja ne uunitettiin. Vetyhauraus poistuu itekseen noin puolessa vuodessa. Olen sinkinny jopa penkin runkoja jos niillä ei ole ollu kiirettä.
     
  6. Nickel

    Nickel 1st gear

    Kannattais sinkitä hapansinkkikylvyssä niin vetyhaurausriski on paljon pienempi kuin alkaalisissa kylvyissä.Tätä voi kysyä sinkkaamosta etukäteen.
     
  7. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Jep
    Odotin itse, että Amoila tietäis miten hommat tehdään ja paluu kuormassa oli pari katkennutta sivulasien nostomekanismien katkennutta jousta.
    oli pirulliset väännellä takaisin, kun ensin löysin uudet sopivat....
     
  8. GMC Sprint 76

    GMC Sprint 76 1st gear

    voiko jousia sinkittää

    Mä olen ainakin sinkittänyt vaikka mitä osia ja jousetkin . Ei ongelmia ole ollut. 13 vuotta kestänyt jo sinkit. Eikä ole jouset menny poikki. Kuvia on alla olevassa linkissä. GMC Sprint 76. :argue: :soosoo:
     
  9. GMC Sprint 76

    GMC Sprint 76 1st gear

  10. Nickel

    Nickel 1st gear

    Kyllä Amoilassa tiedetään noi hommat varmasti,eikä nuo jouset tms. sinkitysprosessissa katkea,vaan käytössä,jos niihin on jäänyt vetyhaurautta.
     
  11. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Jos kerran tietävät, niin sitten tekivät sutta vissiin tahallaan vai ?
    Kuitenkin itse soittivat mulle, että sorry näin kävi, tiputtivat koko satsin hinnan puoleen ja pyysivät palaamaan asiaan mikäli en itse löydä jousia hajotettujen tilalle...
     
  12. Nickel

    Nickel 1st gear

    En kyllä millään ymmärrä miten ne jouset voi katketa sinkitysprosesissa,sinkityksen jälkeen tuo mahdollisuus on olemassa vetyhaurauden muodostumisen takia jos nk.päästämätön jousi tms.joutuu rasitukselle.Tuskin kukaan tahallaan sutta tekee ja muutenhan tuo oli fiksusti hoidettu homma Amoilan puolesta,jos oikein ymmärsin.
     
  13. Nickel

    Nickel 1st gear

    Tuo vetyhaurauden poistuminen itsestään ei ole ihan noin yksioikoinen asia,jos joku haluaa voin kertoa lisää miten se poistetaan ja miten sitä ehkäistään jo pintakäsittelyprosessin yhteydessä.
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tää ei liity mitenkään vetyhaurauteen, mutta mulla lähtee iso kasa rautaa kuumasinkittäväksi 2-3. vk 2010, jos jotain pientä tavaraa pitää saada kuumasinkittyä se menee ilman minimimaksua, vain kilohinnan mukaan. Tällä ei siis ole mitään tekemistä sähkösinkityksen kanssa, eikä yksikään jousi enää futaa tän jälkeen.
     
  15. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    En ymmärrä varmaan sitäkään vähää sinkityksestä, mutta itse sanoivat, että piru, kun ei huomattu, että ovat jousiterästä, jota ei voi prosessoida siten, kuin olivat tehneet.
    Fiksusti hoidettu hommakin on vähän niin ja näin.
    Hinnassa tulivat vastaan ihan ok.
    Alunperin kun vein kamat sinne lupasivat parissa viikossa osat takaisin.
    Kävin paikan päällä 4 tai 5 kertaa kuukauden välein kyselemässä edistystä ja aina ne oli valmiit ens viikolla....
    Sitten lopulta soittivat, että nyt ois valmiit miinus pari jousta, jotka meni poikki...
    Ei vakuuttanut tuo lafka !


     
  16. xp

    xp Gearhead

    "Tuo vetyhaurauden poistuminen itsestään ei ole ihan noin yksioikoinen asia,jos joku haluaa voin kertoa lisää"

    No lisätiedot kyllä kelpaa, varsinkin miten vähentää kotikonstein.
     

Kerro tästä muillekin!