voiko vesipumppu pyöriä väärään suuntaan GM305 ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kippis, 26.12.2007.

  1. kippis

    kippis Gearhead

    onko mahdollista laittaa väärää pumppua kiinni ?
    liittyen tähän topikkiin:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=128029

    silloinhan se puskisi painetta ylävesiletkuun ja kun termostaatti on tavallaan siinä välissä tulppana (ei ole avautunut vielä), niin ei pääse vesi kiertämään. ??? :eek: ja termari kun on tavallaan väärinpäinkin vielä...
    no siis tavallaan oikeinpäin mutta tämän systeemin mukaan väärinpäin avautuakseen ?

    ja termari aukeaa vaan hetkeksi, kun saavuttaa riittävän paineen, ja menee kiinni taas kun paineet tasaantuu...

    ja se on silloin ennen tää kone pelannu kun on ollut ne reiät siinä termarissa :lol: :rotfl: :odroll: :soosoo: ja vesi kiertänyt edes johonkin suuntaan, eikä ole paineita kerännyt.
     
  2. JanneB

    JanneB Gearhead

    Ne pumput on päällepäin samanlaisia ja voi väärinpäin pyörivän laittaa kiinni huomaamatta mitään. Vesi ei kuitenkaan lähde kiertämään väärinpäin, kierto vain heikkenee huomattavasti koska pumpun siivet ovat väärinpäin.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kokeilepa porata reikä siihen uuteen termariin. Poistuu ilmat ja termarikin toimii paremmin kun lämpenevä vesi pääsee hissuksiin virtaaman siihen termarin ulottuville. Ei niitä reikiä turhan takia oo termareihin tehtaalla porailtu. Ja se ilman poistuminen järjestelmästä voi joskus vaatia monta koneen lämpenemistä ja jäähtymistä. Kai siellä syylärin vieressä on paisuntasäiliö, mistä järjestelmään imeytyy koneen jäähtyessä lisää nestettä eikä ilmaa?
     
  4. kippis

    kippis Gearhead

    ei ne ole tehtaalla porattu... näkee kun on terä menny...
    uusi termari ihan samallainen mutta ilman reikiä.

    yks olis kun poraisi vaikka yhen kolmen millin reiän josta pääsee neste kulkee. meinaa ettei jää kone sitten taas liian alilämpöiseksi kun vesi virtaa vaan eikä kerkee lämpiämään.

    en tosiaan usko että joku kansi tai pahvi olis menny :-?
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Mulla on monessakin termarissa jo uutena ollut reikiä. Yksi oli oikein hieno malli, oli sellainen uiva tappi/tulppa siinä pikkureijässä ja ilmeisesti reikä osasi itse sulkeutua kun paineet muuttui tms :D
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ylimääräisiä reikiä termariin, ainakaan talvikulkineessa. Parin millin reikä
    riittää pitämään koneen kylmänä pakkasella. Jos niitä reikiä "tarvitaan",
    niin jotain on rikki tai väärin muualla.
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Vastalause! Monissa autoissa termarissa on alun perin reikä, ja ilman ei toimi kunnolla. Usein reiässä on myös takaiskuventtiili eli se reiässä heiluva messinkikartio. Tais tuossa toisessa topicissa kippis mainita kahdesta 6 mm:n tjsp reiästä, ja se on kyllä liikaa. Pitäis vaan jostain selvittää nyt, että tarviiko tässä tapauksessa olla reikä vaiko ei. Yleistarviketermareissa ei yleensä oo reikiä. Ainakin mun Cummins-dieseli teki reiättömällä termarilla juuri sen, että lämmöt kävi punasella ennen termarin avautumista. Originaalissa on jopa kaks reikää, n. 4mm halkaisijaltaan mutta takaiskuventtiilit toki pienentävät reikiä.
     
  8. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Näin on!
    Ainakaan ehjät letukan koneet ei reikiä kaipaa, talvella reiällisellä termostaatilla ajelu on kuin pakastimessa istuis.
    Haljenneet koneet toimii paremmin reikätermarilla :rotfl:
     
  9. Minkälaisella hihnalla toi pyöritys hoituu , joissain koneissa voi moniurahihnan kierrättää väärää kautta , jolloin pumpun pyörimissuunta tosiaan vaihtuu.... Kannattaa oikeasti katsoa ennen vanhan irtiottoa , varsinkin jos on ilmastointia ,ilmapumppua yms. Tosin silloin flektikin pyöris väärinpäin , sen kyllä luulis huomaavan :rotfl:

    Enemmin oon kyl ite puljannu vaan chevyn koneiden kans ja ne on aina saatu toimimaan :lol:
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tosiaan ei mitään reikiä termariin, jos niitä tarvittais olis kyllä tehty valmiiksi.
    Täytyy vaan koittaa ilmata se järjestelmä.
    Ilmaus onnistuu kyllä kunhan on kärsivällinen ja tekee sen ajan kanssa paikallaan käytellen, nesteen pitäisi kyllä kulkeutua paisuntasäiliöstä ja usein lämppärin letku lähtee koneen päältä imusarjasta ja sitä avaamalla saa aika kivasti ilmat pois.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä siihen hyvä on pieni reikä 2-3mm porata.
     
  12. SököMotors

    SököMotors 3rd gear

    Tulikin vielä mieleen, että mulla on irrallaan delcon valmistama termari jonka läppään on prässätty aukot jo tehtaalla. Tämän löysin letukan veekutosesta kun alkoi kylmä tuleen.
     
  13. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Komppaan! Ei olis eka kerta ,kun kiilahihna- ja lattahihna pumput sekoaa. Taitaapi löytyä haulla tästä muutama topickikin.
    Termariin en oo reikiä ruvennu porailemaan, vaikka ilmausta se hieman auttaakin. Letukan pikkulohko ei liiemmin ole ilmavaivoista kärsinyt, ainakaan minulle ei ole tullut vastaan.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikku tarina ja taitaa pikkusen tähän liittyäkkin.

    Korjasin yhden astron pannun joskus viime vuostuhannella!
    Sitten tuli kunnon kesä ja autossa ilmeni lämmönnousua kaupunkiajossa. Kaveri ajoi yhteen turkkussen itäpuolella sijaitsevaan korjaamoon, jossa vaihdettiin visko. Tämän jälkeen lämmöt noisi maantieajossakin hälyttäviin lukemiin. Kaveri meni samaan paikkaan eikä vieläkään ollut soittanut mulle murheista. No virmassa vaihdettiin uusi syyläri paikalleen. Lämmöt pysyi edelleenkin korkealla ja auto takaisin samaan pajaan. Sitten ne epäili että kone käy laihalla ja ruuttaa ruvettiin remppaamaan ilman vaikutusta. Homman hintakin oli jo kiivennyt yli 7000 mummon :eek: ja kaveri soitti mulle että mitä nyt tarttis tehdä.
    Menin tsiikaamaan autoa ja huomasin että sinne olikin vaihdettu viskon mukana myös propelli joka pyöri väärään suuntaan. Kaikki murheet ja monen viikon korjaamolla seisominen ja vitullinen lasku johtui siis vääripäin pyörivästä propellista :rotfl: . Ton virman virhe maksoi siis asiakkaalle yli 7donaa!!!
    Neuvoin menemään sinne korjaamolle juttelemaan että miten olis pikku rahojen palautus ja eihän se virma myöntänyt tehneensä mitään virhettä ja kuluttajasuojaukkoahan siinä tarvittiin :rotfl: .

    p.s. ne ei muuten porannut termariin reikiä vaan olivat heittäneet termarin mäkeen :rotfl: .
     
  15. XVD

    XVD Gearhead

    joo tämä voi olla erittäinki mahollinen vika.. ku ainaki moparin koneissa vesipumppu pyörii toisin päin serpenttiini "moottoreissa" ku kiilahihnalla...mut tiijä sitte nuista GeeäMmistä..
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    hihna on semmonen leveä lituskainen, onko se nyt se moniura ...?
    vanhaltahan se pumppu näyttää että ei sitä ihan äsken ole vaihdettu, mutta kaikkea tulee mieleen kun vika on niin outo...

    kyllä mä poraan vaan pari 3mm reikää ja annan mennä 8) ainakin vodat kiertää sit ja lämpeneväähän tänne on lupailtu :rotfl: joten no problem.
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    eikös chevyssä se ero ole just hihnan mallissa, moniuralla pyöri väärinpäin ja kiilahihnalla oikeinpäin, vaihtuu joskus 80-luvun puolessavälissä? Samoin flektin lavat väärinpäin jos pumppu väärinpäin. Viskot ja flektit ei sovi keskenään.
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    juu..... noit väärän kätisiä flektinlapoja on tullu vastaan.... mut ei viel yhtään väärän kätistä v-pumppua....siis autossa paikallaan

    ja sit viel paritarkennusta ulkopuolisille lukijoille......veden kiertosuunta on molemmissa pumpuissa sama... lapaisuus(pyörimissuunnan takia) vaan pumpussa kääntyy hihnan kiertäessä eripuolelta vesipumpunakselia....

    .....saman pystyy tekemään vw-1,9tdi koneessa

    :oops: kokemusta?? :rotfl:

    ... ja sit se termari niitten kanssa kannattaa olla tosi varovaisia nykypäivän..... varsinkin kun meinaa ottaa kokonaan pois sen!! termaris on useest nykypäivän koneis se yks kanava siin termarin alla mikä aukee viimitteeks termarin ollessa kokonaan auki... eli semmonen lautanen ----kylmällä puyolella siinä termarin "alla" ......ja tämmäsen kun ottaa pois paikaltaan ni vesi ei välttämäti kierrä kun vesipumpun ympäri :rotfl:

    näitä on paljon uudemmissa työkoneissa mitä käytetään vaan kesällä ja lämppäriä ei tarvita... ja sit se termari pois ja sit.... voi voisentään....... :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!