Voimaa vai slantsix?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja AteV8, 18.3.2004.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllähän slantti kuietnkin kai on aika mainio moottori omalla alallaan.

    Ite en oo mikään fani, sen jälkeen kun sellasen hommasin mopar performancen propagandan sumentamana tossa joitakin vuosia sitten. Piti nääs ostaa perheelle käyttöauto ja rahaa ei just sillä(kään) hetkellä ollut, joten ostinpa Aspenin.

    Hiukka hämäs kun ohjaussimpukka oli ihan öljyssä, mutta hinta oli halpa joten ostaahan se täyty. Sittemmin selkeni miksi simpukka oli öljyinen; motti huohotti niin perusteellisesti; öljy valui ilmanputsarin torvea pitkin.

    No, rahan menoa oli siis tiedossa joten turbohaaveet sai unohtaa. Olin kuitenkin lukenut, että slantista saa suorituskyvyltään pikkukasia vastaavan helposti, joten voishan sitä pikkasen kutitella? Mottiin tehtiin täysremppa (kalliimpaa kun kasiin) ja viritykseksi tuli akirattu kansi, 2 mm lohkosta pois ja MP:n 244 asteinen nokka. Imu ja pakosarjat sovitettiin myös ja kaasarina oli uus vakio BBD, putkistona 2 1/4" turbo vaimentajalla.

    Eka koeajo, ja jopa laite tuntu kulkevan lähes pintakaasulla! Ongelmana vaan oli, ettei ne viimiset kymmenen senttiä sitten vaikuttaneetkaan mitään sen kummempaa. Pari oppia siitä tuli, ensinnäkin kansi vaatii isompia venttiileitä. Ford Motorsportin 2.3 OHC koneen virivenat on kuulemma sopivan pitusia ja halpoja, vaatii vaan ohjurien vaihtoa joten ihan hyväö ratkaisu silloin jos ohjurit menee joka tapauksessa uusiks. Toiseks, nokkaa ei olis tavinut ottaa niin varman päälle, tolla 244:llä paras vääntö oli varmaan tyhjäkäynnin tuntumassa ja 4000 mennessä oli kaikki se tapahtunut mitä tapahtua voi.

    Laite tuntu olevan kun täi tervassa, kävin sen kellottamassakin 200 metrillä ja ajaksi tuli 2.95 välityksellä 12.006/96.57 km/t. Pito-ongelmia ei juuri ollut. Kulutuskaan ei oikeen vastannut toiveita, se oli PK-seudun duunimatka-ajossa 16 litraa sadalla, joten mielessä hautoi ajatus kutosen korvaamisesta kasilla.

    Vuoden ajelujen jälkeen sitten ryhdyinkin swappiin ja lainasin siksi ajaksi systerin 305 koneista capricea. Hämmästys oli melkonen, kun kutosaspeni tuntu suorastaan raketilta kasi ooppeliin verrattuna. Vaikka capricessa oli sentään tiuhempi peräruuvi jne, sillä ei olis ollut mitään jakoa perskynälle. Broidin XJ6 jaggen kanssa perskynä meni aika tasoihin, ero oli ehkä vaan tyylissä (kummanhan hyväksi).

    No, swappi saatiin suoritettua ja 318:lla aspeni oli kun uus aspeni. swappi tuli kaikkinensa (mukaanlukien koneen ja laatikon teko) maksamaan vajaa 2000€, kulutus nousi kolme litraa ja kulku parani hieman; taas 200 metrillä riivaamassa ja aika 9.71/123, lukkoperälläkin olis ollut kysyntää.

    Swappia hankaloitti hieman, että kyseessä oli muijan auto ja sille oli "unohdettu" kertoa tosta moottoriswapista. Siks mm. putkistosta oli tehty hiljanen ja homma menikin ihan hyvin läpi n. kuukauden päivät kunnes se kumminkin oivals äänistä, että nyt on tapahtunut (taas) vilppiä ja vilunkia. Sen auto kun oli, niin se kiikutti sen samantien Autokeskukseen vaihdossa Neoniin. Kulku vähän hidastu ja tilat pieneni, mutta vastaavasti kulutus putos alle puoleen.
     
  2. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Swappia hankaloitti hieman, että kyseessä oli muijan auto ja sille oli "unohdettu" kertoa tosta moottoriswapista. Siks mm. putkistosta oli tehty hiljanen ja homma menikin ihan hyvin läpi n. kuukauden päivät kunnes se kumminkin oivals äänistä, että nyt on tapahtunut (taas) vilppiä ja vilunkia. Sen auto kun oli, niin se kiikutti sen samantien Autokeskukseen vaihdossa Neoniin. Kulku vähän hidastu ja tilat pieneni, mutta vastaavasti kulutus putos alle puoleen.
    [/quote]

    :grin: :grin: :grin: :grin:
     
  3. Käkö

    Käkö Gearhead

    Juu en välitä, onnex mulla on slantti millä pääsee... :razz:

    Meidän perheessä kävi vähän toisel tapaa ku Mopemanilla, äiti ajelee nykyään isolohko-Valiantilla ja lisää potkua pitäis siihen saada, ei kuulemma oo viel tarpeex...
    Ja sit ku pyytää sitä kuskix ni se vetää herneen nenään ku pitäis slantilla varustettua lähtee ohjustamaan... :grin:
     
  4. Matti

    Matti Gearhead

     
  5. PJP

    PJP 1st gear

    Väite että kuutoskone olisi mitään kestämätön osoittaa täydellistä - lieneekö edes riittävän vahva sana? - tietämättömyyttä ko. koneesta ja sen historiasta. Kyseisen henkilön tiedoilla lieneekin parasta lymyillä nimimerkin takana.

    Mielipiteeni ei merkitse sitä, että kuutoskoneet, Valiantit ja Dartit olisivat kaiken arvostelun yläpuolella. Järkeä soisi kuitenkin kriittisiin näkemyksiin!

    Pekka
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    antaa historioitsijoiden olla.fanaattisia slantisteja,täältä ainakin näemmä löytyy,sairasta minun mielestäni.vaan antaapa olla,sitä vaan kysyttiin onko voimaa,ja vastasin siihen.henkilökohtaisuuksia,en edes viitsi kommentoida.
     
  7. PJP

    PJP 1st gear

    Katsotaanpa, miten amerikkalainen riippumaton Consumer Reports -lehti aikanaan arvioi Valiantteja ja niiden kuutoskoneita. Vuoden 1965 maaliskuun numerossa oli artikkeli "U.S. Compacts: with road tests of Falcon and Valiant Sixes". Jutussa todetaan mm.:

    "Of the seven current compacts [Consumer Reports] selected two for this month's road-test report both in their 6-cylinder versions: Falcon Six, the largest seller, and the Valiant six, which next to the Dart had the best frequency-of-repair record in CU's Questionnaire survey."

    Consumer Reportsin käyttäjätutkimuksissa Valiant+kuutoskone todettiin siis vähävikaisimmaksi autoksi.

    Kirjataan tässä samalla muuta suitsutusta Valianteista ja Darteista samasta jutusta:
    "The Valiant and it's quasi-twin, the Dodge Dart, were redesigned for the 1963 model year. Since then, continuing basically unchanged, they have raised little doubt in [Consumer Reports'] mind that they are the best of the compacts, in terms of road behavior. - - . These cars also have had superior frequency-of-repair ratings."

    ja

    "Among these seven cars, CU unhesitatingly places Dart and Valiant at the head of the list."

    Vertailun kohteena olevista seitsemästä autosta Valiant ja Dart todettiin eittämättä parhaiksi.

    Pekka
     
  8. PJP

    PJP 1st gear

    Vielä kommentti kuutoskoneen voimasta. Motor Life -lehti kirjoitti helmikuussa 1960 pikkukuutoskoneelle (170 cid) tekemistään mittauksista sen voimasta. Tehtaan ilmoittama huipputeho 101 hv on lehden mukaan liian vähän. Lehden mittausten mukaan todellinen huipputeho on 110-115 hv. Selitys tehtaan pienemmälle luvulle on lehden arvion mukaan, että Chrysler-yhtymä tahtoi luoda taloudellisuusimagoa uudelle pikkukuutoskoneelle eikä siksi tahtonut korostaa sen voimaa.

    Pekka
     
  9. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, nimettömät jotka välttämättä haluavat inttää vastaan ovat:
    A: autottomia (eivät omista edes mopoa...)
    B: kavereilta kuullu et slantti on paska (eivät tiedä mitä slantti tarkoittaa)
    C: pappa maxaa riisikupin bensat ja vakuutukset
    D: ovat oppineet mitä sana trolli tarkoittaa...

    No, kyllä kaikilla merkeillä on hyviä auton moottoreita mutta slantti on saanut erittäin paljon arvostusta ammattilaisten joukossa josta on kehkeytynyt maine näihin päiviin asti ja täytyy edelleen todeta oman kokemuksen pohjalta sekä autokorjaamoissa töissä olleitten ja edelleen moottoreita työkseen korjaavien kommentteja: ei slanttia huolettomampaa moottoria ole vielä tullut vastaan...
    Saati sitten nämä vanhat herrasmiehet ja -naiset jotka tänäpäivänäkin ajelevat uutena ostamillaan Darteilla ja Valianteilla ja Belvedereilla ja Coroneteilla joiden autojen moottoreihin ei ole tehty kuin määräaikaishuollot...
     
  10. Muki

    Muki Gearhead

    Slant Six kesti halkinaisella öljypumpulla 96 kilometriä. Kyseessä oli allekirjoittanut 17-v ässä-säätäjän roolissa suorittama 'väkisin, jos ei muuten' koneenvaihto 1964 Valiantiin. Pienet murheet kuten öljynpaineen varoitusvalo kuitattiin poistamalla 'turha' johdin jne., 1500% itseluottamuksen turvin.

    No jossain vaiheessa sitten tuli saavutetuksi edes 1/3-alkeellinen ymmärrys perusasioista, ja niiden turvin saikin ajeltua erittäin miellyttäviä kilometrejä ao. voimalan kyyditsemänä. MAINIO moottori. Ken kutosta mollaa, sillä pakottaa pollaa.
     
  11. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Joo, meikäläisellä oli ´64 valiant 170:llä kutvosella 5 vuotta ainoona toimivana autona ja hyvin pelasi.

    Tossa kaksi vuotta sitten mittasin ohivuodot, tasaset 65% per sylinteri.
    Hyvin pöhisi öljyntäyttökorkista, mutta oli sillä paljon ajettukin.
    Minä ajelin tossa viiden vuoden aikana 120000km, minkähän verran edelliset omistajat oli siihen kilsoja jo pörränneet.
    Eikä koneessa ollut lohkolämmitintä.

    Monen vuoden kaltoin kohtelun jälkeen piti pistää kosla täyshuoltoon, annetaan vähän mig-liimaa ja elvytetään kutvonen.
    Eiköhän sillä taas ajella ainakin toiset 40 vuotta...
     
  12. Käkö

    Käkö Gearhead

    Asiallista toimintaa...
    Luiskahuulen slantti oli vähän huonos jamassa ku ostin sen '92 tammikuussa, ei vieny ku 4 litraa öljyy sadalla ja 11 litraa bensaa, kun se kävi tyhjäkäyntii ni pakoputkesta tuli öljyt pihalle...
    Kun napattiin kansi irti ni joka mäntä heilu pytyssä, ja kaikesta huolimatta tuli melkein 10000 kilsaa vedettyy tolla...
     
  13. Lassi

    Lassi Gearhead

    Onkos tuo siun valtsu vaaleansininen?
    Noita 64-65 valluja taitaa olla muutama liikeentessä täälläpäin parhaimmillaan.
     
  14. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    joo, vaalean sininen 2dhän se.

    Ei vaan ole ollu liikenteessä viime lokakuun jälkeen, kun sain nykyisen käyttökikkareen koneen läjään.
    Vastaan on luistellu ainakin yksi sininen neliovinen vallu tais olla ´65 ja punainen ´64 valtteri, jota ajelee joku vanha mies.

    Pitää pistää rojektiin vauhtia, rupee tulee jo ikävä valiantilla kaahailua.
     
  15. Lassi

    Lassi Gearhead

    Naapuri otti just ajoon harmaan -65:sen.2-ovella.

    Mie koitan saada oman -70 ajoon ens talveks.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Lassi 2004-04-10 10:29 ]</font>
     
  16. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Jees, varsinkin talvella on erittäin piristävää nähdä vanhoja jenkkejä liikenteessä, vaikka ei niitä nyt kesälläkään liika ikinä ole.
     
  17. leksa

    leksa Gearhead

    Heh!
    tästä se luiskahtikin keskusteluksi 6 vs 8 !!

    Ja vähän edempänä sitten pistetään vähän solvinkiakin peliin. ""paskoja ja huonoja ovat"" Kokemusta on.. ajoin kaverin valsulla ja sen kone huohotti ja haisikin pahalle... ja oli vain kutonen.

    Minulle itselle se nyt on niin sama mikä kenenkin auton konepellin alla luuraa, mutta ei ne kasit sen kestävämpiä ole olleet. Huonoksi en menisi sen aikaisesti sanomaan kumpiakaa.

    Mutta jos verrataan ylimitoitusta yleensä, niin slantissa kaikki on ylimitoitettua tarvittaviib vahvuuksiin nähden. Taatusti kestää ajaa vaikka montussa, niin ei lohko vääntyile.. ;-)

    Omana kokemuksenani voin kyllä sanoa että kutonen joka on tehty ennen valuakseliin siirtymistä, oli kestävä kone. Mutta kun sen kilometrit sitten joskus täyttyivät, sillä ajettiin sittenkin. Ja se meno oli hieman öljyn katkuista menoa.

    Yleisesti ottaen sellainen 200 thk aikaisemmin olisi pitänyt remppaa tehdä.

    Pojankloppina minulla oli 64 valiantti 170 koneella. Olin kaikenti neljäs omistaja ja ajettu autolla oli 411thk, kun sen ostin.

    Olin kaupunkilla parkissa kun vanhempi mies kyseli että onko valiantti ollut uudesta lähtien?? Ja minä sanoin että viikon pari.

    Isäntä pyysi käynnistämään auton, ja hän kuunteli. Tokaisi että 400thk jälkeen pitäisi kyllä jakoketju vaihtaa, on siellä sen verran jo väljää.

    Samaan hengenvetoon mainitsi että jos oikein hyvät öljyt pidät ja sen ketjun ja rattaat vaihdat autolla sen 200thk vielä ajelee, sitten se on kyllä porattava.

    Minä en sillä autolla ajellu kuin vajaa 100thk enkä ketjua vaihdellu, mutta sitten poliisiauto ajoi kylkeen ja auto päätyi parin mutkan kautta Sinisalon "hellään hoivaan"

    Ps. kauan sitten kirjoittamani juttu kestävyydestä.
    http://www.leksanet.com/indexh_tiedosto ... palsta.htm
     
  18. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Jaa mä oon tämmösen topicin alottanu. :lol:

    Kyllähän slantti on käyttöautossa ihan kelpo laitos. 8)
     
  19. kinde

    kinde Gearhead

    Nyt pitäis JO suunnitella maakaasukäyttöä slanttiin ni sillä vois ajaa hautaan asti. Olen jo sen verran ollut utelias , että olen lueskellut noita KARVAn juttuja tuolla toisaalla.

    Olihan niitä jo 80-luvulla Horizontteja ja ainakin yks 69 Swinger :rotfl: , jaa no viimeksi siinä oli monimonikymppi. Silloin ei ollu maakaasu vaan tais olla jotain petrooliviritelmiä. :rotfl: :wc: :wc:



    Ni siis slantti on paras talvella.... lähtee ainakin käymään. 80-luvulla kun oli ne pikkupakkset kolme viikkoa yli kolmekymmentä niin -64 valdo lähti ilman lohkolämmitintä joka aamu laakista. Sitten sainkin viedä faijan ja mutsin duuniin ja hakea sihteerikin vielä töihin. :rotfl:
     
  20. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Halleluja ja aamen. :rotfl: Hyvin toimii vaikka joku oliskin sekottanu imu -ja pakoventtilien välykset keskenään. :poff: Ja em. "konstilla" saa myös tyhmäkäynnin muistuttamaan hivenen kasia. :lol: Tosin miinus puolena on, että alavääntö hieman katoaa. :-? :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!