Voiman ulosottoa chevyn pikkariin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja itkonen, 25.12.2007.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Noissa K1500 pikkareissa varmaan on ollut mahdollisuus saada voiman ulosotto kun jakolaatikossa on N-asento. Vai onko? Jos on niin onko kellään tietoa mitä kaikkea pitää hankkia/vaihtaa jotta tuohon sellaisen ominaisuuden saisi?

    EI tällä hetkellä ole käyttöä mutta olisihan se hauska ominaisuus jos vaikka halkomakoneen laittaa joskus :p
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    en oo kyl nähny moista tyhjää"luukkua" siel laatikon kyljessä..... vai oonko tullu sokiaks :oops:
     
  3. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Juu en oo minäkään luukkua nähnyt. Siksi kyselenkin että onko ollu optiona jne eli voisko sellaisen saada sinne hommattua.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Aikanaan täällä meillä oli vaatimuksena maastureissa tuo voimanulosotto.
    Tällöin kaikki uutena täällä myydyt maasturit kuten Blazer K5 piti varustaa ulosotolla,jotta ne sai rekisteröityä maastohenkilöautoiksi ja pienemmälle verolle.

    Näihin lisättiinkin ulosotto siksi manuaalilaatikon kylkeen jälkeenpäin maahantuojan puolesta,penkin alla oli sellainen iso punainen nuppi.

    Automaattiin sitä ei luonnollisesti voinut lisätä...tai olisi kai voinut jos olisi vaihtanut jakovaihteiston sellaiseksi jossa se oli olemassa...Strömmin Kaidella oli joskus -80 luvun alussa se V8:ssakin esitelty hurja GMC Suburban Sierra Classic ja siinä oli muistaakseni ulosotto jakolaatikosta.(Missäköhän sekin hirmu nykyisin muuten on ???)

    Tämän takia nuo viimeiset -80 ja -90 luvun alun "Suomi-Blazer/Jimmy:t" ovat siis kovalla laatikolla järestäin...sullahan itkonen on manuaali eli siihen sen voisi ehkä lisätä.
    Noissa Blazer:ssa ulosotto akseli lähti muistaakseni suoraan taakse päin...ja jakolaatikko taitaa tulla heti eteen,niin ettei siitä saa vedettyä mitään akselia mihinkään.
    Voi olla että niitä on ollut erilaisiakin ja ehkä sen voisi kääntää...täällä se piti olla vain puhtaasti veroteknisistä syistä kuten moni muukin järjetön asia vuosien varrella.Sen ei tarvinut olla siis käytettävissä kunhan autossa vain oli sellainen.
    Mahtoikohan kukaan koskaan edes kokeilla toimiko se edes ? :eek:

    Meinasin ostaa vuonna 1990 yhden -88 mallisen K5 Blazer:n ja siinä oli tuo viritys kovassa laatikossa...onneksi jäi sitten ostamatta. :wink:
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Kova lootahan mulla onkin, en toki automaatin kylkeen olisi tuosta haaveillutkaan. Olisihan se ihan hauska varuste olla olemassa. Isäukolla kun on noita oikeita maastureita tuolta sateisesta saarivaltiosta ja niistä sellainen löytyy. Pitäisihän se tästä meikäläisen puuvilla&maissifarmarin työkalustakin löytyä! Olisi hyvä tekosyy kuunnella auton tyhjäkäyntiä samalla kun tekee halkoja :rotfl:
     
  6. Qjet

    Qjet 1st gear

    Jep. Muncien SM465-laatikon oikealla puolella olevan luukun paikalle tulee se voiman ulosotto. Käytetty ainakin 1979-91.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    ......nimeen oman! sen tähden suurin osa on 2+3pakuja....ja automaatteja!! henkilömaasturit on harvemmassa varmaan juur ton manuaalilaatikon/ulosotto-onkelman takia.... eli joutuivat sit laittaa 80-lätkät ja maastohenkilöauto jäi haaveeks"vaivantakia"-----kiitos jälleen suomentieliikennelainsäädännön
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on automaatti blazeri jossa on NP 203 jakolaatikko ja voiman ulosotolla varustettuna.
    ollut uudesta saakka :D
    edit: PTO akseli on toisellapuolella kuin etukardaani , tilaa on laittaa vaikka hydraulipumppu suoraan akseliin tai sitten nivelakselilla jonnekkin
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Henkilömaasturit oli 80-luvun lopulla ja 90-luvun alkuvuosina harvemmassa, mutta mulla oli 1990 valmistettu, 1991 alkuvuodesta suomessa rekisteröity helkilömaasturi-K5-Blazer, 6.2D+TH700R4+NP241C, jossa oli voiman ulosotto. Toiminut se ei, kun käyttövipu (musta nappi, ei punainen :rotfl: ) oli jumissa. Jakolaatikon kyljestä kyllä toimi, kun jumittuneen käyttövaijerin irroitti. Dieselverotus oli v. 2003 /2004 paikkeilla jotain 700-800 euron välillä, mutta olihan se makeeta ottaa takakuomu pois ja ajaa orkesteri kyydissä pitkin kaivarin rantsua, ilman virkavallan nurinoita.
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    .......hymm! mielen kiintoista?? toimiiko toi vaan kun on nelikko päällä!!! vai onko se tosiaan "ulosotto" mikä pyörii ilman ajoneuvon liikettä??

    patrollissa oli myös moinen akselin tumppi mut se ei riittäny "ulosotoksi" mut eeise kelvannu henkilömaasturi käyttöön kun pyöris vain kun oli neliveto päällä/auto liikkeellä!! :rotfl:

    kaveri sitä kysys aikanaan:"jos mää laitan napalukot myös takaakselin napoihin saaks mä sen sit maastohenk.autoks verot maksamal......." mut ei konturilla oltu innostunei! 8)
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ulosotto toimii ajaessa ja paikallaan, jakolootasta vapaalle , ja tomaatista pykala silmaan niin akseli pyorii ja auto ei :eek:
    Niin ja PTO toimii molempiin suuntiin, paakasta eteen tai taa :D jotta menis todella sekvks, saa ton pyorimis-suunna vaihettua tietty kytkemalla peruutusvaihteen jolloin suunnat menee painvastoin :rotfl:

    Niin :lol: siihen vois tosiaan laittaa pumpun ja kayttaa halkomakoneena, kait toi 427 pukkaa senverran painetta etta polli halakeis :poff:
     
  12. itkonen

    itkonen 3rd gear

    :D Löytyyhän täältä tietoo taas kerran. Nyt ei muuta kuin metsästään osia. Mitähän nuo tuumais paikallisella Kalos-kauppiaalla kun menis tiskille kyseleen :p

    Mutta kyllähän noi osat löytää kun tietää että niitä on. Pitää vaan setviä vielä, mitkä vaihteiston/jakolaatikon tyypit mulla on autossa, vai onko noissa vaan yhtä mallia ollut?
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Chevyissä on ollut ulosotolle paikka vain 203 ja 205 jakotoosissa. 208 toosiin niitä on kyhätty milloin kenenkin toimesta, tai itseasiassa ne on tehty tomaatin ja jakotoosan väliin. Joku on joskus saanu pelkän hydraulimoottorin joka saa "voimansa" tehostajan pumpulta hyväksytyksi voiman ulosottona.
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    eli etukartaani pyörii samaan aikaan?? vai.... ja vapaa asento vapauttaa takakartaanin ulostulon..... onpa jännä.... :eek:
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :rotfl: .
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eipä ole porukat paljon mekaanisen vinssin/ulosoton kanssa pelanneet...jos jakoloota on vapaalla,niin ihan sama mikä pykälä päälaatikosta päällä,auto ei liiku,mutta ulosotto pyörii.

    Yleensä ne on vielä välitetty niin että ulosotto pyörittää vinssiä samaa vauhtia kun maastovaihteiston ykkönen ja pakki pyörittää pyöriä.
    Tällöin voidaan vedättää pyörillä vinssin avuksi kun irrotetaan autoa pahasta paikasta.

    Toyota:n omia vinssejä on ollut sellaistakin mallia jossa vinssin kulmavaihteistosta on erillinen ulosotto akseli etupuskurin suuntaisena sivulle päin...siihen on voinut kytkeä helposti nivelakselin pyörittämään jotakin laitetta.
    Kerran piti rakentaa sellanen yhteen HJ 61 Toijotaan (ei vakiona vinssiä 61 mallissa) ja pari kertaa hierasin kyllä silmiä kun näin sen hökötyksen siinä lattialla...mutta siihen se istu hienosti.
    Tiedä olisko ollut peräsin jostakin paloautosta tai muusta erikoisvehkeestä ?

    Oli se ulosoton nuppi sitten musta tai punanen,niin toiminta periaate sama...kaikki mitä olen nähnyt ovat olleet kyllä punasia.
     
  17. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Siihen minäkin olen mietinyt että olisi ainoa mahdollinen paikka saada mahtumaan/ toimimaan...
    Mitäköhän kaikkia "palikoita" pitäisi vaihtaa sisältä että saisi toimimaan?
    Pitempään jo olen haaveillut siitä että konevoimalla saisi vinssin ja vaikka jonkun kompuran tai muun härvelinkin pyörimään ilman että pitäisi kehitellä paljon lisää kapasiteettiä akkujen kautta (kuitenkin käyttö satunnaista). Ja akut kärsii ajan kulumisesta oli ne käytössä tai ei. Ja pahemmin kärsii varsinkin siitä jos ei ole käyttöä...
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    ......siis tästä kommentista ymmärsin et se on myös samassa kohdassa, mut vastapuolella kuin etukartuusin olosotto......eli pienessä mielessäni fundeerasin et ei sinne jakolaatikkoon ole kahta ketjua vierekkäin laitettu ulosottoa varten!! ja siitä jatkumosta mietin et etukartuusi pyörii koko ajan kun ulos otto päällä.....ja napalukoista vaan auki etuveto ni saa paikallaan vinssattua......

    ja kuten "sport truck" kirjootteli... se toijotan vinssin"murtotappi" ei kunnolla edes kestä jollei auto vaihteella.... nimimerkki: "monta tappia(3€/kpl) katkonu".....
     

Kerro tästä muillekin!