Volvo Amazon vai VW Kupla??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Anonymous, 2.3.2005.

  1. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ääni Matzonille :D no perustelut.....se on vaan kertakaikkiaan komee peli 8) (yksi upeimmistä euroautoista)
     
  2. JuhaP

    JuhaP Gearhead

    Ääni Amazonille, kun omistan sellaisen itsekin :D. Tekniikka on periaatteessa ikuinen jos muistaa vaihdella öljyjä silloin tällöin, kori kunnon paksua peltiä, muodot klassisen kauniit ja kustomoimalla saa kohtuullisen helposti pikku-Mercuryn :). Kaiken lisäksi vielä hyvä ajaa noinkin vanhaksi autoksi ja (etu)levyjarrut/tehostin löytyy muistaakseni jo 60-luvun alusta.

    Amaan saa kaikkia osia uustuotantona, mutta hinnat on usein ikäviä yllätyksiä. Kupla vie osien hinnassa/tarjonnan laajuudessa voiton 6-0.

    Tuntuu että moni jenkkiharrastaja on aloittanut uransa Amazonilla, kun ei rahat riittäneet heti aitoon amerikkalaiseen.

    Koskahan Volvo muuten tekee retro-henkisen auton, kun tuntuu olevan trendi ameriikan maalla... Nim. nykyisiin muovipulkkiin kyllästynyt . :D
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Voe mahoton! :rotfl:

    Ei perkele voi olla totta! Vai voiko...ootko nähny moista kärsä-humanoidia pahnan puikoissa ihan livenä?
     
  4. spinout

    spinout Gearhead

    Veteranprodukter AB:ltä Ruotsista saa hankittua vaikka mitä Amazoniin, jos vaan rahaa piisaa..

    Olihan noi autot uutenakin ihan eri luokassa. V. 1970 sai uuden Amazon 121:n hinnalla noin kaksi VW Kuplaa.. A niiinku Amazon on umpirautaa. K niinku Kupla on possahtava saippuakupla. :)
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vaimon vanhempien lähistöllä asuu.

    Mieshän on nero.


    Sitähän voisi kuvitella olevansa toisen maailmansodan hävittäjälentäjä kun istuu jääkylmässä askeettisessa ohjaamossa "happiletku" naamarin edessä.
     
  6. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    ei helvetti :D mut kuplaa ei kyl välttämättä kandee hommaa ku niihin jää koukkuun o_O
    miksi muuten tälläinen kysely?
     
  7. JanneK

    JanneK 3rd gear

  8. Pate

    Pate Gearhead

  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Höpö höpö.. "mitään tekemättä" kyllä aatun kosto kestää vakiona ihan OK, kunhan malttaa vaihdella öljyjä sen 3500 km välein , käyttää riittävän paksua öljyä (nykyiset moniasteöljyt ja synteettiset menevät kuumana käyvässä ilajäähdytteisessä kuseksi.. sae 20W-30W siirappia sen pitää olla) väärä öljyvalinta on se yleisinsyy rikkoa ilmajäähdytetty bokseri. Ettei Pas2 olisi pistänyt väärää öljyä koneeseen? :soosoo:
    Enoni rikkoi kasaamansa 2 X 2 weber kaasarisen 1800 cc bokserin TMO:lla 70-luvun lopussa. Ei kestä moniasteöljy kuumaa bokseria, vaan lirahtaa kuseksi > moottoririkko..

    Mutta Pas2:ksihan tämän varmaan tiesi, tai ainakin väittää tietäneensä.

    Hinta / laatusuhde kuplissa on hyvä. Volvo oli aikoinaan ihan erihintaluokan auto. Silti perustelusi mahtavasta kestävyydestä yhden 10v seisseen koneen 100 tkm kestävyyden perusteella on hatusta kiskaistu yksittäistapaus, jonka perusteella tuomioita on vaikeaa alkaa jaella. Ymmärräthän sen itsekin.

    Muutenkaan tämä ei ole mikään peremmuuskeskustelu. Kuplat vaan ovat halvempia ja niihin saa osaa paremmin ja halvemmalla johtuen 20 miljoonan kappaleen tuotannosta kuin muutaman satatuhatta kpl tehtyyn vanhaan Volvoon.. Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu.

    Samoin kestävyys vertailut yli 30v vanhojen uutena ihan erihintaluokan autpojenvälillä ovat järjettömiä. Muutenkin kuplat olivat halpoja jokamiehen autoja joita tuoteiin Suomeenkin uutena noin 150 000 kpl ja polettiin surutta loppuun huoltamatta 100-500 mk:n autoina takavuosina.
    Ja loput tuhottii jokis-kisoissa.

    Volvojen kohtelu kalliina autoina oli armeliaampaa pidemmälle kuin kansanauto kuplan..

    Ja muutenkin Kuplan ja Matsonin vertailu on kuin verratat Kiwiä ja perunaa toisiinsa - hedelmätöntä.

    Kupla on aloittelijalle halpa ja yksinkertainen auto harjoitella, jossa hyvä ei mene pilalle, ja osia saa..

    Tilanne on vähän toinen aloittelijalla etsittäessä ja harjoitellessa osia Volvon SU-kaasariin .. :odroll:

    Kuplan kun korjaa ruuvarilla.. ja bilteman hylsysarjalla..
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Saa.. Etkös ole kuullut Karmanin avoversioista? kyljet ovat vain hivenen korkeammat .. Pohalevy (=runko) sama kuin tavan kuplassa..

    Turvakaarella sen saa avoksi vain katon laikkaamalla.. Ja jos muokkaa kyljistä Karmania vastaavat saanee sen ilman kaartakin avoksi. Pohjalevyrakenteensa vuoksi kuplaa kohdellaan rungollisena autona.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo huurtuu varmasti, jos auto on loppuuajettu risa, jossa lämmönvaihtimet ovat paskana, haitariletkut vuotavat , lämpökanavat ovat ruostuneet puhki ja vuotavat lämmön helmakoteloihin.. Ja siinä kunnossa suurin osa loppuunajetuista käyttökuplista oli vanhana.

    Jos järjestelmä on kunnossa, niin ei ikkunat juuri huurru, eikä auto ole kylmä. Ja PS eberin sai lisävarusteeksi jo 60-luvulla..
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No jos jenkin haluaa, miksi ei osta jenkkiä? Ei enää eletä 70-lukua?
    Minulla on jenkkejä sekä kupla .. Autot ovat ihan eriplanetalta, eikä vertaamisessa ole järkeä.
     
  13. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Jos viritellä meinaa ja luvallisesti, niin kuplassa tulee tehot ja tilavuudet nopeammin vastaan. 1,6 lienee suurin kone, eikä heppojakaan ollut kummoisesti. Tämä tulee vastaan viimeistään siinä vaiheessa, kun konehuone on täynnä alumiinia ja ahdin kupeessa. Ei välttämättä mene läpi, jos sanoo 75 hv.
    Mutta molempiahan on rakennettu Suomessa jo ainakin 30 vuotta. Myynnissä saattaa olla esim Amazon V8 tai 2,3 kupla, ja muutokset on rekisteriotteessa. Kumpaakaan ei ole mahdollista tehdä tänä päivänä.
     
  14. pas2

    pas2 Gearhead

    Aina löytyy huonomman puolustajia kun jutellaan kahdesta eri autosta. Kupla herättää aina kovasti tunteita.

    Niinpä, ja jopa vaadittua laatuluokkaa parempaa maatalouskoneöljyä olen suosinut (Vaatimus oli kai API SC).

    Roskamoottoreissa (kaiken merkkisissä, myös vw) olen käyttänyt aina halvinta mahdollista kuraa mitä sattuu käteen saamaan ja se tuppaa olemaan 10w-30. Jos Vw kone ei siis kestä sitä, se siis lienee huonompi???

    Nykyään taitaa Amazonissa olla parempi??? Olenko väärässä?

    Noh, kaippa mulle vaan on sitten osunut huonoja Vw-koneita? Ja serkullakin oli maanantaiyksilö ja naapurilla?
    Onko jollakin ollut paskoja volvon koneita, joilla ei ole pystynyt ajamaan yli 100 tkm?

    Kyllähän kuplia vielä tuhottavaksi riittää samoin kun volovoja.

    Eikös Kiwi ole hedelmä :D
    Tulos: Volvo oli uutena kalliimpi ja parempi auto kuin kupla ja Volvon kone kestää enemmän (tiedoillamme Volvon vanhalla koneella 100 tkm vastaan kuplan "ihan OK")


    No on volvossa ainakin tumpelon helpompi säätää hihnan kireyttä kun sen näkee, että mistä kohta pitää säätää. Ja niinikään Volvon koneremppa on helpompaa (ja kenties jopa halvempaa? kuin kuplan).

    Kyllähän sitä kaikenlaisilla romuilla voi ajella, esim. Warrekin on ihan kiva auto mutta kyllä se Amazon vaan herättää enemmän luottamusta ja on siis aloittelijalle helpompi harraste kuin kupla.

    Mun mielestä '55 sevy on helvetin hyvä auto niinkuin '66 klainarinikin. '90 volvo taas on aivan surkea romuläjä mutta kyllä ennemmin otttaisin klainarin sen koneella varustettuna.

    Makuasioita sano koira kun p*lluaan nuoli. Tulen jatkossakin leikkimään myös volkkarin ilmabokserin kanssa, kun en tosta klonkswaagenista luovu enlkä vaihda siihen muuta konetta mutta tosiasiat nyt tuppaa olemaan sitä ihteään.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Lopputulos on että älä osta kumpaakaan.

    Osta Lada Niva 1978
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No ei sitä tilavuutta selvitä erkkikään. 1.6L + 25% = 2L laillisesti sinne saa laittaa. . Ja nuo mäntä-sylinterinputkisetit eivät hirveästi maksa, eivätkä stroukkisetitkään.. Ja harvoin kupla hankitaan tehoja silmälläpitäen. Tosin samoin myöskään Amazon :rotfl: Eikö juu?

    Ja samaa ne Amazoninkin kohdalla kyselee, jos siellä killottaa ahdin ja 16V .. :rotfl:
     
  17. vw79

    vw79 3rd gear

    otetaanpas keskusteluun osaa vaikken tiedä kuplista yhtikäs mitään.

    tiedän useita kuplan koneita joilla on ajettu ilman remointointi tehtaan kasauksen jälkeen 100000-200000km. joukossa on omia, kavereiden ja vieraiden autoja. eikä niiden öljyjen tartte olla pikipaksuja mineraaleja. synteettisilläkin oon ajanu menestyksellisesti ja paineet ja lämmöt olleet ok. tietenkään täysin loppuun ajettuun moskaan ei kannata laittaa uusimpia 0w/30 longlive rasvoja

    karmannin koritehdas teki kesästä ´49 tammikuuhun 1980 välisenä aikana vajaat 332000 zipaletta aitoja ja tiivis-/lämminkattoisia avoja. pohjalevy ei oo sama kuin kovakattoisessa a kori painaa kymmenia kiloja kovakattoista enemmän siellä täällä olevien vahvikkeiden johdosta. mm´. kynnysten alla kulkevat palkit painavat itsessään jo noin 25 kiloa.

    kuplan lämppäri on, jos puhutaan 60-luvun puolivälin ja uudempien kuplien lämpöisyydestä toimivana yllättävän hyvä. pohjana hyvyydelle on ilman harakoille karkaamattomuus ja orkkis lämmönvaihtimet. koneen lämmittyä ilma on varmasti tarpeeksi kuumaa. tietenkään nykyautoille se ei vedä vertoja.

    siihen en ota kantaa, kumpi parempi. enemmän makukysymys.
     
  18. mörkö

    mörkö Gearhead

    Nyt täytyy antaa kyllä ääni KUPLALLE.. :wink:
    Eivät kaikki jenkkiharrastajat ole aloittaneet amatsoonilla, mörkökin hankki ekaks pelto autokseen 67 Kuplan, sen jysähdettyä seurasi läpimätä 63 ja niiden jälkeen hyvähkö 65 joka on vielä tallella...
    Kuplan hyviä puolia toverit ovat jo luetelleet, huonoja taas on kaikille vanhoille autoille yhteinen Suomi-ruoste. Mätänee se kyllä mattsonikin ei sen puoleen...
    Kupla on tosin aika helppo korjata kiitos halpojen korjauspalojen. Sen verran suosittelen, ettet ihan mätää hankkisi ekaks projektiks. Mörön ja puolisonsa taltioitu exTALVI kuplakin mätäni pohjastaan käyttökelvottomaksi, meinaan ei oo kovin hauska ajella töihin, kun penkki menee lattiasta lävitten mutkassa...Muuten oli kyllä sitkeä ja vähään tyytyvä peli jota olen silloin tällöin ulkoiluttanutkin.
    Vakuutusmaksut ovat suorastaan naurettavan pienet 8)
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Just kattelin tota Volvon mallia 80, tuli mieleen että jonkun vuoden päästä se on taas sama ku Amazon...nyt taitaa kasikymppä vielä olla ahtaampi.
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No johan nostaa lapsuus päätään kovasti. Ilmajäähdytteisen kuplan tuhoat alta aikayksikön 10w-30 moniasteöljyllä.. Eli eipä ihme, jos ei ole kestänyt. Ei kestä moinen öljy kuplan moottorilämpötiloja > muuttuu kuseksi> häviää pumpattavuus> lopuu voitelu > leikkaa kiinni kilahtaen.


    Ja kuplaan saa osaa varmasti halvemmalla kuin Amatsoniin. Suht tuore 1.8L kone irtosi 400 mk ja vaihto kesti noin 2 tuntia autotallin luiskassa..
    Halpa remppa erään tutun käyttökuplaan tossa 2001. Toimii vieläkin ympärivuotisessa ajossa :) Ja kiitos jokis-sarjan viriosat , brassi/mexican -"mahle" mäntä/sylinteriputket yms eivät maltaita maksa.. Kilautapas Keiteleen koneeseen ja ylläty.

    Ja vaikea on vieläkään ymmärtää tuota volvon paremmuuden Bench markiasi.. " 10 v seisoneen Volvon koneella ajettua 100tkm" :rotfl: , jonka yleistät kaikenkattavaksi "totuudeksi" .

    Eikä sekään kaikenkattavaksi totuudeksi kestävyydestä muutu, että olet räjäyttänyt pariloppuunajettua kuplaa..

    Esitäpäs itsellesi pari kriittistä kysymystä. Siis olikos ko. auto seissyt 10 V? Ja paljonkos se oli sitä ennen ajettu.. Miten huollettu. Miten voimme yleistää tämän yksittäistapauksen universaaliksi "totuudeksi".

    Varmasti väittämäsi uppoaa MotorUpin ostajiin kuin kuuma veitsi voihin.. Mutta..

    Jos kupla kerta on niin paska ja mitään kestämätön auto, miksi sitä myytiin 20 miljoonaa kappaletta? Voitkos vastata? Siis 30-luvun tekniikkaan perustuva auto myi yhä hyvin 60-luvulla, vaikka kilpailijoita oli pilvin pimein.

    Ja Kuplan saa keskimäärin vieläkin halvemmalla kuin matsonin kun etsii oikeista paikoista.. (tai mikäs siinä jos löytää halvan ja hyvän matsonin, niin ostaa pois vaan) Eikä osta jobbarilta meikattua kittikasaa keväällä.
    Ostin tossa kasan käytettyä kuplaosaa.. ruosteettomat ovet kaikkine hilppeineen 10€ kpl.. Laturi 10€ .. Mittaristo 5€


    Käy kattomassa kuplasivuston ostetaan myydään palstalta.

    Jos et kuplasta tykkä, niin mikäs siinä. Halvempi ja helpompi harrastettava se vaan on Volvoon tai lähes mihin tahansa autoon verrattuna laskee sitten miten vain.

    Aloittelijahan tuossa kysyi mielipidettä helppoudesta/vaikeudesta..
    Kuplankaltainen 30-luvun tekniikkaan perustuva kanahäkki on se helpompi, varsinkin osatarjonnan kannalta. Kaiken kuplan hilppeistä kun voi ostaa nosina, uustuotantona ja kohtuu hintaan kotimaasta. Suuren osan vielä ihan siitä kulman autotarvikeliikkeestä.

    Mutta tietysti, jos pussissa rahaa piisaa, niin ainahan voi aloittaa vaikkapa Shelbystä 8)

    Volvo on vaikeusasteena asteen vaativampi, vihasit sitten kuplaa niin paljon kuin haluat, ei se sitä faktaa muuta. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!