voyager/aloittelija

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja piippu, 28.2.2007.

  1. piippu

    piippu 1st gear

    Potkaiskaas uusi chrysler harrastaja oikeille raiteille tuon -97 3,3 grand voyager LE:n kanssa kun en vanhana saksanauto harrastajana löydä mistään mitään infoa :oops: moottorin tyyppi, laatikon malli yms. kun ei edes ohjekirjassa mainita mitään esim. laatikosta jotta saisin "googletettua" tietoa mahdollisista tulevista ongelmista ja niiden välttämisistä. Onko näihin mitään vastaavaa VIN kooderia kuin esim. mersujen puolelta löytyy millä saa haettua rungonnumeron perusteella kaikki auton alkuperäiset tiedot varusteineen?

    Taustatietona itsestäni senverran että minulle kaikki ajoneuvoni ovat olleet aina jollaintapaa harrasteautoja eikä vain pelkkiä kehonsiirtovälineitä joten tässäkin tapauksessa (voyager) on edessäni monta mielenkiintoista iltaa lukuisten öljyvuotojen merkeissä (syylärin seutuvilta tiputtaa kaikkea mahdollista mm. jäähdytin nestettä, laatikkoöljyä, ohjaustehostin öljyä) ja konekkin sotkee moniurahihnan puolelta koko konehuoneen (epäilen kammen stefaa, mutta onko näissä jokin toinenkin mahdollinen vuotokohta?) Niin ja vielä tuo nostajien "rallatus" joka tuossa toisessa topicissa selvisikin että tässä on tönäri kone ja olin jo vaihtamassa kanteen hydr. paininkuppia :oops:

    Joten hieman hakuisessa ollaan ja kaikki neuvot ovat tervettulleita! :D


    ps. auto on ollut minulla vasta reilun viikon
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tervetuloa. Googlea peliin niin löydät vanhoja juttuja kyseisestä autosta.
     
  3. virta

    virta Gearhead

    No tuo kone on sellainen perinteinen jenkkikone,alapuolisella nokkaakselilla ja kauniilla pellistä prässätyillä keinuvivuilla oleva.Jos meinaat konetta availla oot ehkä suomen ainoa koska näissä ei juuri vikoja ole esiintynyt.Pientä öljyvuotoa ventiilikopista ehkä..

    Automaatti on A604,nelivaihteinen ylivaihteellinen laatikko.Sähköisesti ohjattu,solenoidiyksikkö vaihteiston kyljessä vaihtaa vaihteita,siitä kuuluu sirinä vaihtaessa.Näitä on hajonnutkin,kestoikä 200tkm??
     
  4. virta

    virta Gearhead

    No tuo kone on sellainen perinteinen jenkkikone,alapuolisella nokkaakselilla ja kauniilla pellistä prässätyillä keinuvivuilla oleva.Jos meinaat konetta availla oot ehkä suomen ainoa koska näissä ei juuri vikoja ole esiintynyt.Pientä öljyvuotoa ventiilikopista ehkä..

    Automaatti on A604,nelivaihteinen ylivaihteellinen laatikko.Sähköisesti ohjattu,solenoidiyksikkö vaihteiston kyljessä vaihtaa vaihteita,siitä kuuluu sirinä vaihtaessa.Näitä on hajonnutkin,kestoikä 200tkm??
     
  5. piippu

    piippu 1st gear

    Kiitoksia! Laatikon tyyppi nyt siis selvillä ja eikun googlettamaan, mutta mitenkäs tuo koneen tyyppi? ja laatikko toimii kyllä hienosti (itseasiassa vaihdatin siihen heti auton saatuani öljyt&suodattimen jotka oli Moparin tavaraa tähän kyseiseen kulkineeseen tarkoitettua ja vieläpä merkkiliikkeestä) Mutta epäilisin huonolla ruotsinkielen taidoillani ja epäselvän käsialan perusteella että tuohon laatikkoon on ruotsissa (mistä tämän auton kaverini toi 2vuotta sitten) 150tkm kohdalla tehty jokin remontti tai se on vaihdettu! nyt mittarissa 208tkm.

    Moottoripuolella tarkoituksena saada tuo venttiilikoneisto hiljaiseksi ja uskomani kammenpään öljyvuoto tyrehdytettyä (tälläinen pilkunviilaaja kun luonteeltani olen ja tuommoset "rallatukset" ei mielestäni kuulu kyseisen auton ominaisuuksiin :D ) Alfamerilta pistin tilauksen vetämään molemmista korjausoppaista mitä tarjolla oli, joten eiköhän niistäkin jotain selviä, mutta silti kuulisin mieluusti että mitenkä tuossa koneessa tuo venttiilikoneisto olisi vaimennettavissa ts. onko siellä ollenkaan mitään hydraulisia paininkuppeja vai ihan perus säätö jollain prikoilla jotka ovat poskellaan? (mutta eikö venttiilien painuminen seeteihin jolloin välys pitäisi pienentyä ole yleisempää kuin että venttiilivälys kasvaisi kulumisen myötä? :-? pitää ottaa venttiilikoppa auki että käsitän mitä sieltä löytyy ennenkuin alan oikein "filosoimaan" asiasta :wink: )
     
  6. virta

    virta Gearhead

    Kyllä nuo hydraulisella säädöllä ovat joten nostajat vaihtoon vaan jos hiljaisen koneen haluat.No meneepä Suomessakin yksi 3.3 tiivistesarja jos remppaan ryhdyt väitän että varaosakauppassa pääsevät pölyttymään jos niitä joku nyt viitsii varastossa pitää.

    Ei oo tuosta koneen tyypistä tietoa 3.3 ja 3.8 ovat kuitenkin samaa sarjaa,huoltoosat ovat samoja vain porauksessa eroa.3.8 on nelivetoversioissa ja USAn markkinoille suunnatuissa voyagerin eri versioissa.
     
  7. piippu

    piippu 1st gear

    Jep, elikkä näissä tosiaan kypsyy nuo nostajat eikä kannet niinkuin esim. velipojan ex audi A6:ssa jossa meni kansi vaihtoon kun alkoi nostajat rallattamaan -> kansi kului nostajien ympäriltä eikä öp enää riittänyt nostajiin :odroll: Ja vielä varmisteluja: Öljynpaine ongelmat ovat vissiin aika harvinaisia noissa 3,3 koneissa ettei se naputus johdu myöskään liian alhaisista paineista?
     
  8. virta

    virta Gearhead

    No eihän tuosta varma voi olla että ne pelkästään nostajat on..Voihan olla että nostajan kolonkin joutuu lohkossa koneistamaan ja ylikokonostajat asentamaan,näinhän niitä ainakin ennen tehtiin mutten tiiä onko tähän moottoriin ylikokonostajia saatavilla. Lisäksi kannattaa varmaan uusi öljypumppukin asentaa,toki jokainen moottori vanhetessaan menettää öljynpainettaan.

    Eiköhän näillä eväillä jo kylmänänaputus lopu.Vai joko remontin aloitit?Kerro sitten kuinka etenee ja koska nostajat hiljenee...
     
  9. piippu

    piippu 1st gear

    No tuokin vielä, jotta nyt lohkokin kairattavaksi :cry: äläkää nyt enää lyökö lyötyä kun saapui nuo alfamerin molemmat korjausoppaat ja voi sitä riemua mikä kirjaa plaratessa kehittyi, että ovat osanneet tosiaan ne hyd.nostajat asemoida sinne V:n keskelle lohkoon :soosoo: eikö niille nyt millään olisi paikkaa löytynyt kannesta :wink: Niin, tiedän, tehän varoititte, ja minä en vaan taaskaan kuunnellut :oops: Mutta EN lannistu, katon tässä hieman kelien lämmettyä koneen käytöstä ja jos kokopäiväisten plus kelien aikana vielä rallattaa niin eikai siinä auta kuin alata kansia repimään-> luvattu mikä luvattu
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mun 3.3 hiljeni öljynvaihdolla. Välillä kylmänä vähän aikaa rallatti. Käyttiksenä ihan ok auto.
     
  11. piippu

    piippu 1st gear

    Mielenkiinnosta, mitä öljyä laitoit? Ja yleisestikkin mitä öljyä kansa käyttää tämmösissä moottoreissa-> yksi heppu täälläpäin ajelee ihan raskaankaluston yksiasteöljyillä ja ei kuulemma enää naputtele, mutta jotenkin tuntuu että yksiasteöljy ei ole "mun juttu" ainakaan tuossa autossa!

    Kertauksena omastani: edellinen omistaja ajanut täyssynteettisellä Mobil 1 (vai mitä ralliformulaa se nyt nykyään onkaan) ja minä heti auton ostettua ja rallatuksen huomattua kaadoin koneeseen ensin Forte moottorinpesun ja noin 20min käyttely, jonkajälkeen öljyt pihalle ja Mobil Fe tilalle (osasynteettinen ja muistaakseni w10-40 joka on kehitetty näihin herkästi rallattaviin Fordin zetec koneisiin) mutta eipä ääni muuttunut miksikään-> Lisää fortea ja parempaa öljyä?
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    kuus-nolla-nelosta paremmin löytyy uudemmalla merkintätavalla: 41TE.
    4= vaihteiden lukumäärä
    1 = lujuusluokka, 0 = heikoin, 8 =vahvin
    T = poikittaismoottorisen vaihteisto-tasauspyörästö yhdistelmä, Transaxle
    E = Elektronisesti ohjattu

    Jos lontoo taipuu, allpar tarjoaa perustietoa: www.allpar.com
    Ko. laatikosta: http://www.allpar.com/mopar/transmissions/41TE.html
     

Kerro tästä muillekin!