Voyager vastaan GM transport

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Vanbird, 11.9.2004.

  1. Vanbird

    Vanbird 1st gear

    Olisiko kellään käyttökokemuksia Chrysler Voyagerista tai Pontiac (Chevy) Transportin tila-autoista. Yleisimmät viat, muunneltavuus esim. pakuksi, ajo-ominaisuudet ja hintaarviot.
     
  2. hansa

    hansa 1st gear

    älä osta 2,3l moottorilla olevaa t-sporttia jos paljo vedetty ja kantta ei oo vaihdettu
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ikuisuuskysymys. Itse ajan TransSportilla (Chevy), enkä suostuisi Voyageriin millään vaihtamaan, Jokainen Voyagerikuski ajattelee taas varmaan päinvastoin. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

    Mutta miksi kukaan haluaisi muuttaa sen pakuksi? Pelottaa ajaa moottoritienopeuksia, niin laitetaan 80-kympin lätkä perään :rotfl:

    Chevyähän ei nimittäin nokivasarana ole saatavana, vain bensalla.
     
  4. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Koeajoin joskus 2.4 l Voyageria, nypytteli aina risteysten jälkeen vähäsen ennenkuin lähti kunnolla vetämään. Ajettu vasta jotain 100 tkm, kyselin liikkeen edustajalta että onkos siinä jotain vikaa. Olivat selvittäneet itsekin asiaa ja virallisen merkkikorjaamon kanta oli että kyseessä ei ole vika vaan kyseisen moottorin/mallin ominaisuus....totesin että näkemiin...pieni vika mutta vtun ärsyttävä...

    Eli itse ainakin ostaisin kyseisen mallin sillä isommalla koneella.
     
  5. Vanbird

    Vanbird 1st gear

    Kiitoksia jo tulleista vastauksista! En olisi kylläkään muuttamassa tai katsastamassa ko. automalleja pakuiksi. Lähinnä tarkoitan, miten helposti takapenkit on muunneltavissa ja ehkä poistettavissa kokonaan tilapäisesti. Nyt olen tyytyväinen nykyiseen Dieseli vaniini, mutta jos valtiovalta lätkäsee käyttöveroa näihin lisäpenkillisiin pakuihin, täytynee tarkastella mahdollisia vaihtoehtoja bensamalleista. Ei kun lisää kommentteja tulemaan..
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ainakin tuossa letukassa ovat kaikki viisi takapenkkiä irroitettavissa erikseen. Elikäs itse olen kuskannut sillä jos sun jotakin (mm. 2 metrisen suihkukaapin kasattuna+neljä aikuista kerralla).
    Penkkejä voi siis vaihdella miten haluaa. Itsellä on kaikki penkit kiinni edestä taakse 2+3+2, mutta kaikki variaatiot ovat siis mahdollisia (2+0+0, 2+1+1, 2+2+2, 2+1+2 jne...).

    Toinen mistä olen pitänyt autossa, on se että kulutus on kokoisekseen aika pieni (alle kympin satkulla) ja tehoa on painoon nähden mukavasti (enemmän, kuin missään kilpailijassa). Varusteita on myös vallan hemmetisti.
     
  7. hagle

    hagle Gearhead

    Minkäs vuotisista autoista tässä nyt on kysymys?? Kun noi 96-uudemmat
    Voyagerit poikkeeaa aikalailla siitä vanhasta (ja uusin versio esiteltiin 2001), puhumattakaan Transport 91-96 vs 97-uudemmat. AIhe kiinnostaa, kun mäkin oon tota Voyageria 01-uudemmat vähän niinku silläsilmällä katellu.
     
  8. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Noita uudempia tuli tuossa puolisentoista vuotta sitten tutkistkeltua.
    Chevy TransSport on suurinpiirtein samankokinen kuin GrandVoyager eli kaikkien penkkien ollessa paikaallaan on vielä vähän tavaratilaakin. Pienemmässä Voyagerissa ei lastenrattaat mahdu kyytiin sinne penkkien taakse.

    Erilaisia penkkiversioitahan noista molemmista on olemassa.

    Voyagerissa yleisin (tehtaan versio) erilliset 2+2 ja taain yhtenäinen 3:lle. Kaikki erilliset 2+2+3 malliakin on ilmeisesti teetetty maahantuojan toimesta, aika harvinainen.

    Chevyllä tyyppikoodi kertoo penkkijärjestelyn, löytyy ainakin 2+2+3, 2+3+2 ja 2+3+3.

    Kaikkein kätevin on tietysti erilliset 2+3+2, ainakin Chevyssä se on fiksusti tehty. Penkit saa jokaisen erikseen niputettua/irrotettua.

    Ei ollut kohtuuhintaisia käytettyjä TransSportteja silloin tarjolla niin tuli valittua eurooppalainen jossa erilliset 2+3+2 penkit. Kuusi henkeä, joista kolmella turvaistuimet ja kyytiin pitää mahtua kaksosten rattaat, niin muut penkkijärjestely ei ole edes mahdollisia.
     
  9. Vanbird

    Vanbird 1st gear

    Vuosimalleista itseäni kiinnostaisi lähinnä alle 15000 ekeä maksavat autot, mutta kaikki vaihtoehdot ovat toki tervetulleita keskusteluun. Myös uudemmat mallit ja niiden erot vanhempiin 90-luvun vehkeisiin. Myös konepuolella askarruttaa luotettavuus. Kuten aiemmin kirjoituksessa todettiin 2,4 litraisessa letukassa olevan kansiongelmaa? Itse myös vähän vierastan näin pientä konetta isossa autossa. Vähän kuin Ooppelissa iso kori ja 1,3 l kone, hyi. Iso ja vääntävä kutonen, jos ei V8:a saa.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niinno, sillä rahalla ei taida sitä uudempikoppaista TransSportia vielä ihan saada, ellei saksasta kuskaa itse (8000-10000 eeroa + verot). Tuommoiseen vähän yli 20 tonniin niitä uudempia alkaa olla jo mukavasti tarjolla.

    Se vanhempi taasen on suht hyvä vehje sillä isommalla koneella, mutta sillä pikkunelosella ei voi suositella. Ja aikasen pieni se kyllä on tuohon uudempaan verrattuna.

    Onko niitä muuten tosiaan 2+3+3 mallisiakin? Se on varmaan joku pohjanmaaspecial :lol:

    Suosittelen koeajoa avoimin mielin ja unohtaa merkkiuskollisuuden -> Tunnin sisään transsport ja Voyager. Itse tykästyin ensimmäiseen, joku toinen varmaan jälkimmäiseen.
     
  11. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Jep !

    1,5 vuotta on alla ollut -95 Dodge Caravan (=Voyager).
    Itse en tuota taas Transportiin vaihtais.....
    Mulla on senaikainen 3.0L variaatio ja ihan ok tuo on toiminut.
    tuon ikäisissä mopareissa penkit lähtee vaan keski- tai takapenkkirivi kerrallaan.Tuosta pisteet Chevylle.Muuten koko ja varusteet lienee suht samantapaisia eikä hinnatkaan hirveesti eroo.
    Aja kummallakin jollei merkkiuskollisuus jo "pakota" tekemän ratkaisua...
     
  12. Vanbird

    Vanbird 1st gear

    En ole niinkään merkkiuskollinen, kaikki käy kunhan on Made in USA. Voihan se olla vaikka Ford. Niitä vain on niin vähän tarjolla. Osien saatavuus todennäköisesti on parempi juuri GM:n tai Chrysleriin. Suurin osa vain näkyy vanhemmista myynnissä olevista malleista olevan pikkukoneella. Onko tosiaan uudemmat mallit tiloiltaan isompia?
     
  13. Neli-isi

    Neli-isi 1st gear

    Työkseen Voyageria ajaneena ja semmoisen itsekin omistavana sanoisin vaan että jostain syystä voyageria on valmistettu /myyty enemmän kuin muita tila-autoja yhteensä.

    Oma vehje näkyy olevan Made in Canada.

    Pitää vain olla iso kone.(tosin huolto kalliimpaa). Vaihteisto saattaa olla väärin ajettu->ylivaihteella kaupungissa. Nämä koskee kyllä molempia
    valtamerkkejä. Remontti on todella kallis. Öljyä on turha haistella. Tulee kuin salama taivaalta.(Chrysler). Kolme laatikkoa/180 tkm.(takuuseen)

    Molempien merkkien pikkukoneet on vingutettu kannet vuotaviksi.

    Toinen ruostuu päältä,toinen sisältä.
    Makuasia kummasta tykkää. Autoissa on aina vikaa ennemmin tai myöhemmin...... :argue:
     
  14. Konte

    Konte 1st gear

    Molemmat lienee ihan hyviä. Voyagerin miinukseksi (ainakin niiden, joita olen tavannjut) on nuo kookkaan sohvapenkit takana: vaatii jonkinverran kuntosalia saada ne omin päin ulos. Pontiacin TransSportissa on jokainen penkki erikseen irrotettavissa. kaadettavissa ja käännettävissä pöydäksi. Autosta tekee helposti 2-7 hengen auton (mahtu jopa 186 pitkä mies nukkumaan tarvittaessa), tosin täydellä penkkimäärällä jää tavaratila olemattomaksi. Kattoteline on koriste, eli suksiboksia varten tulee hommata erillinen teline. Koneeksi vähintään 3.1 V6 tai siten tuo yleisempi 3.8 V6. Tuo 2.3 vie auto kyllä mutta on sen verran alikokoinen että koneremppoja tulee. Paineilmalla säätyvä takajousitus pitää auton tukevana ajettavana (ja iskarit sitten maksaa!). Konehuone on ahdas ja vanhemmiten tulee kaikkea pientä sähkövikaa. Mutta kaikinpuolin hintaansa nähden erinomainen auto eikä ruostu! Ja takuulla made in USA!

    Chevy uudemman etuna lisäksi liukuovet molemmin puolin ja portaaton kaikkien istuinten pituussuuntainen säätö. Tavaratilaa reilusti enempi kuin Pontiacissa ja ajettavuus vielä parempi. Ja auto on made in Doraville, GA, USA! Uudemman koppaset Vojaakkerit taitaa olla made in Austria???

    En mene Voyageria moittimaan, koska yhtään en ole itse omistanut. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Voyagerin suurempi suosio johtunee reilusti halvemmasta hinnasta uutena hankittaessa. Vertailin liikkeessä Voyageria, Chevyä ja Renaultin Espacea, jolloin myyjä totesi, että tuo Chevyhän on kokonaan eri hintaluokan auto :lol:
     
  15. Konte

    Konte 1st gear

    Tarkka vastaus: uudemmat mallit ON tiloiltaan isompia!!! Sen huomaa pakatessa tavaroita :D
     
  16. vespa68

    vespa68 Gearhead

    On, "taximalli" jossa pitkät yhtenäiset penkit keskellä ja takana.


    Noissa vanhempikoppaisissa on vissiin vielä harvinaisempia ne joissa on erilliset penkit, suurin osa minun näkemistäni on sellaisia joissa keskellä 2h sohva ja takana 3h sohva.

    Lyhyt Voyager ~35kEur ja Transport ~50kEur uutena, niin kai niitä Voyagereja on enemmän.
    GrandVoyagereja on alkanut näkymään Saksan tuonnin jälkeen enemmän. Uutena niitäkään ei niin kauheasti ole Suomessa myyty.

    Henkilömallin Astrokaan ei kai ole huono vaihtoehto jos sellaisen löytää.

    Fordin Aero- tai Windstarista ei ole käsitystä, kun ei kohdalle silloin sattunut.

    Ja Opel Sintra on sama kori kuin TransSport, mutta Opelin koneella. Hyvin varusteltu tilava auto sekin, vähän halvempi kuin Chevy.


    Jos tilaa tosissaan tarvitsee myös mukanakulkevalle tavarallekin, niin kannattaa etsiä "oikeaa" pikkubussia.
     
  17. Konte

    Konte 1st gear

    [quote="vespa68]
    Ja Opel Sintra on sama kori kuin TransSport, mutta Opelin koneella. Hyvin varusteltu tilava auto sekin, vähän halvempi kuin Chevy.
     
  18. Jakko

    Jakko 1st gear

    Onko näin? Itse ajelen aina ylivaihteella kaupunkinopeuksilla. Auto on siis Voyager -90 3.0 efi. Laatikko rempattu 280 tkm:ssa ja konelle tulee kohta 400tkm täyteen (kop kop koputin päätä). Juuri viikonloppuna vaihdoin laatikon öljyt ja en ihmeemmin metallia / alumiinitahnaa näkynyt (ainahan sitä nyt vähän). Mitä öljyjä olette muuten tuossa loikkarilaatikossa käyttäneet ATFII vai ATFIII?
     
  19. Konte

    Konte 1st gear

    Chevyn luottohuoltomies suositteli käyttämään nelilovisen automaatin 3-asentoa kaupunki- ja taajama-ajossa. On kuulemma parempi kierrosluvuiltaan noissa nopeuksissa sekä koneelle että laatikolle ja lisäksi toimii moottorijarrutus ja säästää sekä bensaa että jarrupaloja. Chevyssä 4-asennossa heittää ilmeisesti vapaalle moottorijarrutuksen sijaan ja kaupunkinopeuksissa tulee turhaa vaihtoa koko ajan ja luonnollisesti laatikko kuluu. Olisko tästä kyse tuossa Neli-isin jutussa...
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Onko sulla muuten tiedossa, että miten paljon noita letukan laatikoita on paukkunut (4T-60E)?

    Itse kyselin ostovaiheessa sieltä ja täältä ja aika pomminvarmaksi sitä on sanottu (pitäisi kestää repiä myös aikamoisia kuormia perässä)....tiedä sitten. Tähän asti öljyt ovat olleet vaihtaessa kirkkaan punaisia ja hajuttomia (140 tkm), että so far so good :lol:

    -97 mallisessahan oli vielä pienempi öljytilavuus, ja ne ilmeisesti kuumenevat kuorma päällä jonniiverran paljon. Siitä uudemmista ei ole omiin korviin tosiaan kantautunut mitään. Nyt kuitenkin 2000 ja uudemmissa näyttäisi olevan eri välitykset (kiihtyvyys hitaampi, huiput enemmän), että miten lie niiden laita :eek:
     

Kerro tästä muillekin!