voyagerin laatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Lerssi, 31.8.2016.

  1. tumpula 62

    tumpula 62 1st gear

    Kiitos autoilija vihjeistä, korjaamot ovat tarjonneet kaikki toistaiseksi uuden laatikon hankkimista.
     
  2. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kertoo paljon korjaamojen tasosta, mielellään myydään uusi laatikko.
    Jos tuossa laatikossa olisi oikeasti jotain vikaa se olisi ollut jo aikoja sitten limp-modessa, eli vikatilassa. Huollon puute yleisin ongelma näiden kanssa, tai sitten se toinen yleinen ongelma ettei se asiantunteva korjaamo osaa laittaa sinne oikeanlaista öljyä, eikä koskaan vaihdeta suodatinta. Huoltoväli on 60tkm ja kokemukseni mukaan se pitää kutinsa, ajotyylistä ja olosuhteista riippuen mieluiten ennen muttei missään nimessä enempää kuin 60tkm. Suomessa olosuhteet ovat sen verran kovat, ja varsinkin jos jotain kärryä vetelee tai muuten vain on epänormaalit olosuhteet pitäisin huoltovälin siinä 40tkm.

    Tuon laatikon elinikää voi pidentää huomattavasti hankkimalla siihen lisälauhduttimen, näissähän on jo alkuperäisasennuksena aika monissa, mutta lisälauhdutin ei ole koskaan pahaksi.

    Asiasta laittaako sinne sitten lisensoimatonta vai lisenssin omaavaa ATF4+ öljyä on sitten jokaisen omassa harkintavallassa.

    Jos itse vaihtaa öljyt, kannattaa tarkistaa sitä suodatinta vaihtaessaan ettei se vanha o -rengas jää sinne, niin tapahtuu usein, ainakin omalla kohdallani on käynyt usein. Eli vanha suodatin ja vanha o-rengas pois ja uudet kalikat tilalle.
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Oma kokemukseni rajoittuu vain kenttäkokeisiin. Lämpöä 41 eikä 42 lootat kummatkaan siedä, kovassa nurkkapyörityksessä eestaas ja kaasu pohjassa, kovalla helteellä, vakiolauhduttimella se sekoaa. Tulee takaisin järkiinsä kun antaa vähän hellemmin kaasua. Lisälauhduttimet on näille, niiden tehdasasennusten lisäksi todella hyvä sijoitus. Näiden mitoitus kaiketi on tehty sen mukaan että ne kestää normaaliajoa, mikään race- lootia ne ei ole.

    Jos joku jotain vaunua vetelee näillä. ... en menisi kokeilemaan edes jollei keulalla ole lauhdutinta lauhduttimen perään ja Mopar ATF4+ öljyt sisällä...Silloinkin vielä olisin hiukan epäluuloinen pääseekö perille vai ei, ainakin ajaisin todella maltillisesti.

    Ylipäätään erittäin sivistynyt loota, vaihtoa et huomaa ja se onkin varmaan ollut tarkoitus kun insinöörit ovat näitä suunnitelleet, mukavuus ennenkaikkea.

    Kestävyyttä on aina haukuttu, kokemukseni mukaan menevät ainakin 350tkm, vanhetessaan huoltäväliä on syytä tiuhentaa. 41 -lootassa on kuulema ongelmana perän antautuminen, tai jonkun osan sieltä ja kalikat lentää kuoresta läpi. Joku kuka tästä tietää osaa kertoa paremmin. 42- lootassa ei ole tätä ongelmaa, koska rakenne on erilainen.

    Muuta en nyt osaa sanoa.
     
  4. Kauko

    Kauko Gearhead

    Ei sieltä "perästä" varsinaisesti muu antaudu mutta heikko paikka on ristitapin lukitus, se kun pettää niin tappi liukuu ulos pesästään ja syö itsensä läpi alumiinisesta casesta. Loota toimisi vielä noinkin mutta öljyä tulee pihalle parin litran luokkaa sadalla kilometrillä. Ostin nimittäin puoli ilmaiseksi Dodgen tila-auton josta oli laatikko hajalla juurikin tuolla lailla ja toin sen ajamalla kotiin sadan kilometrin päästä. Ristitapin lukitus korjattiin mun työpaikalla ja laatikon kuorikin saatiin korjattua hitsaamalla joten korjaus ei maksanut oikeastaan juuri mitään muuta kuin vaivaa. Näin ainakin tämä kyseinen yksilö.
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tätä vastausta hain. Jos en väärin muista niin perä on yhtäpuuta 41 -lootassa, vai oliko se irroitettavissa erikseen?
    Ristitappi, siis tasauspyörästön tappi?
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jos nyt joku kaipaa 41TE:tä korjattavaksi tai tutkittavaksi, niin mulla makaa vielä hetken tallin lattialla yksi Limp Home-kuntoinen yksilö. Öljyt oli siistit ja vaihdettu edellisen omistajan toimesta vielä varmuuden vuoksi pari kertaa ennenkuin myi auton laatikkovikaisena.

    Pyörintänopeusantureita(ehjiä) taitaa löytyä pari sarjaa ja solenoidipaketti on ehjä.
    Ei maksa mitään ja ehjän turbaanin saa mukaan jos käy hakemassa Petäjävedeltä.

    Edit:
    Kuoret on ehjät, eikä metallia tullut ulos öljyjen mukana.
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Eihän nämä mene rikki edes.
    Hakisin jos olisi asiaa siihen suuntaan. Nyt kuka tarvitsee hakee.
     
  8. Kauko

    Kauko Gearhead

    Perä on yhtäpuuta sikäli että kuoret ovat samaa valua laatikon kanssa mutta tokihan sen murikan saa sieltä purettua pois. Ja juuri sitä tasauspyörästön tappia tarkoitin. Siihen on Chrysler julkaissut eräänlaisen varmistimen myöhemmin, mikä siis pitää tapin siellä pesässään paikallaan vaikka lukitus pettäisikin. Mäkin laitoin tohon sellaisen. Tosta linkin kuvasta näkee periaatteen. Noita myydään valmiina kittinä, mut näppärä mies tekee tollaset itsekin. Tokihan kannattaa tosiaan varmistaa, jos tuo akselitappi on päässyt sitä kuorta kalvamaan, ettei kierrossa ole alumiinin purua mutta sehän lienee sanomattakin selvää.. :)

    http://www.neons.org/faqinfo/images/diffpinbracket2.jpg
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ok, eikö tuossa tapissa ole mitään lukitusta, joku puristesoviteko vain?
    Juu olen kuullut että perästä se repeää mutten tiennyt että miten sieltä.. Juu saahan sen sieltä pudotettua alas ihan laatikko paikoillaankin ja tehtyä tuollaiset peltilätkät sinne.
    Luulisi että jos tuo tappi tuolta liikkuu riittävästi niin tasauspyörästön rattaat lähtee liikkeelle ja sitten viimeistään ne tulee kuoresta läpi ja meno loppuu siihen..tietty jos tilaa ei ole paljon niin ensin tuo tappi hinkkaa itsensä kuoresta läpi.

    Miten tuossa on toteutettu itse säätö, shimmilevyillä? Itsellä ujeltanut jo 50tkm tietyssä vauhdissa mutten ole sille mitään viittinyt tehdä, nastarenkailla sitä ei edes kuule. Jos tuo joskus räjähtää niin voisi samalla perehtyä siihenkin että miten sen saa hiljaiseksi.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tarjootko kahvit jos tuon pääkaupunkiseudulle? :D
    Saattaisi mahtua kyytiin kun lähden sdiellä nurkilla käymään seuraavan kerran..
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tarjoan, ihan munkkikahvitko? Milloinkohan tuollainen hetki voisi olla?
     
  12. Kauko

    Kauko Gearhead

    Muistaakseni lukituksena oli joku putkisokan tapainen. Voin toki muistaa väärinkin. Mutta ainakaan tuossa kolmannen sukupolven eli luokkaa 1996-2000 murikka ei mahdu tulemaan ulos laatikosta jos laatikko on autossa paikallaan, vaan töin tuskin mahtuu irrottamaan sen peltiluukun siitä murikan takaa. Siellä on alumiininen kehto jossa on jousitus ja ohjausvermeet kiinni ja se tulee niin lähelle murikkaa että tilaa ei ole kuin pari senttiä. Vanhemmista ja uudemmista malleista en osaa sanoa.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei mahdu 2002:kaan, just sain kaksi viikkoa sitten sen laatikon kiinni (tai ei se sama enää ollu) jonka tammikuussa irroitin. Korjaajalla kesti näin kauan löytää toinne laatikko sen täystuhon tilalle....
     
  14. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mielenkiinnosta kysyn, oliko tämä (kin) täystuho just tän perän antautumisen vuoksi?
     
  15. Kauko

    Kauko Gearhead

    Edelliseen kysymykseen viitaten, tuosta kyseisestä tapauksestahan en mitään tiedä, että kyllä nuo voi tuhoutua muullakin tavalla. Mulla oli joskus aiemmin 1995 Grand Voyager ja sen laatikko teki täystuhon takimmaisen planeetan hajottua ajosta palasiksi. Tosin kuoret jäivät ehjäksi joten sain tuonkin laatikon kunnostettua vielä toimivaksi ihan omin pikku kätösin ja taisin toistasataatuhatta kilomeetriä itsekin sillä tuon jälkeen vielä ajella ennenkuin myin auton edelleen toimivana eteenpäin. Laatikon osiin meni öljyt, uusi lauhdutin ja uusi turbiini mukaan luettuna tonnin luokkaa ja omalle työllehän ei tunnetusti mitään hintaa kannata laskea.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Pakko sanoa, että ei mitään tietoa, irroitin laatikon ja kiinnitin sen, joku muu avasi sen... Mutta käytös oli sellainen että veikkaan että poskilaakeri ainakin oli paskana, liikkui eteenpäin sillai töksähdellen ja taaksepäin ei kone käynnissä ollenkaan, ei edes vapaalla, mutta kun sammutti koneen, sitten liikkui takaperin...
     
  17. PekeP

    PekeP 1st gear

    Mistä tuonne laatikkoon saa lisättyä öljyä tarvittaessa, ei varmaankaan siitä mitta tikun reiästä??
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Nimenomaan juuri siitä mittatikun reijästä.
     
    A$$P33 tykkää tästä.
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tuosta ajoittaisesta toimimattomuudesta. Itselläni on -99 avaruusmatkailija, jos seisotan sitä viikon paikallaan vaikka ihan suoralla pihalla nii vaihteet katoaa. Testasin asiaa etu ja takaperin talliin ajamalla eli ei ole vaihteen asennosta ongelma kiinni. Ilmeisesti kyseessä on ihan desing-vika, öljy "katoaa" hetkeksi jonnekkin ja palaa hetken kuluttua. Oon todennut ilmaa öljyn seassa kun vika ilmenee, öljy on semmosta milkshakea. Jonkin ajan päästä loota toimii ihan kuin mitään ei olis tapahtunutkaan (joku skitsofrenia vissiin vaivaa näitä :D) Ite ku oon työttömänä nii asian huomaa usein pitkän seisokin jälkeen, jossain välissä kun hyppäsin vuoden töissä moista ongelmaa ei ollenkaan esiintynyt, jotenkin se loota tykkää pitkässä juoksussa kun sitä käytetään, sitä en oo edelleenkään keksinyt mihin se öljy katoaa koska kun luulisi vikana silloin olevan öljyn pinnan laskeminen nii alas että hotii ilmaa hetken ja palaa kotvan päästä normaaliksi, olisiko sitten turbiini? Jenkkipalstoilta asiaa kaivoin ja jostain turbiinin kaulan tiivisteestä puhuivat että vuotais sieltä lootaan takaisin. Ja joo, ongelma ilmenee juurikin kylmänä, kesällä en oo huomannut kuin ajoittaisia skitsoja. Talvella sitten useimmin niin käy ellei peräti joka kerta vaihteen päälle laiton jälkeen. Eli vaikka annan auton käydä vaikka kymmenen minuuttia nii vaihde päälle - kymmenen sekuntia - vaihteet katoaa. Palaavat jonkun puolen minuutin jälkeen.

    Sen jälkeen kun auton ostin vaihdoin öljyt ja kuinka ollakkaan varaosaliike myi väärän öljyn: Dexron :mad: ilmeisesti sen laatikon ihanuus katosi sen jälkeen koska mikään vaihde ei oo enää mikään pehmeä tai oikein ajoittunut. En sillon vielä erottanut Dexronia ja +4 öljyjä toisistaan..

    Jos myitte 41te lootaa nii ilmoittakaa koneen koko. Ainakin mopo-2.4L koneen ja 3.0 koneen kaaveleissa on eroa vaikka loota muuten on sama, olikohan 3.0/3.3 sitten kuitenkin sama..
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos öljyä on liikaa niin se vatkautuu vaahdoksi ja oireet on samantyyppiset kun liian vähällä öljyllä. Tää mainitaan mun ryslerin tehdasmanuaalissa.
     

Kerro tästä muillekin!